Regelrytter

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Gur
Rookie
Rookie
Posts: 1
Joined: 04 Sep 2013, 11:47

Regelrytter

Post by Gur »

Hei. Første gang på forumet, sist jeg var inne på diskusjonssider var på Scangolf, savner det litt.
Men til spørsmålet, dere går en runde med en annen spiller i klubben. Han pirker på mye under runden, hvordan det droppes, ikke grunn kølla i hinder osv. Sånne småting som mange ikke tar så alvorlig.
Hvordan ser du på slik?
User avatar
ShooterMacgavin
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 494
Joined: 05 Apr 2011, 12:43
Hjemmeklubb: Drammen GK
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Regelrytter

Post by ShooterMacgavin »

Tellende runder, skal være med alle regler..
Er det en selvskapsrunde som ikke er HCP tellende, dvs ingen konkuranse i flighten, driter jeg i hva de andre gjør..
You're in big trouble though, pal. I eat pieces of shit like you for breakfast!
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Regelrytter

Post by veggiss »

Det kommer litt an på hvordan denne personen ter seg. Jeg er opptatt av å følge reglene, men det er mye jeg er usikker på, så om jeg får et tips fra en medspiller så gjør det ingenting. Hvis det er turnering så er det en selvfølge at folk følger reglene, selv om jeg ikke gidder å påpeke andres regelbrudd selv.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Regelrytter

Post by Pepper »

Hvis det er en turnering eller handicaptellende runde skal reglene følges. greit nok. Hvis det ikke er tilfellet kan man gjerne ta det mindre alvorlig.

Det som er kjedelig er regelryttere i den forstand at det er spillere som elsker å kommentere regler og påpeke eventuelle feil eller tvilsomme situasjoner selv om det ikke er en handicaptellende runde. I de få tilfellene jeg har opplevd slike spillere pleier jeg etter hvert å svare ganske bestemt tilbake slik at de burde skjønne jeg ikke setter pris på kommentarene.

Det har funket hittil.
User avatar
Hagean
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 253
Joined: 07 Jul 2012, 01:40
Hjemmeklubb: Atlungstad Gk, Mjøsen GK
Location: Kristiansand

Re: Regelrytter

Post by Hagean »

Har ofte spilt med folk jeg ikke kjenner så godt som dropper på gult som om det var rødt og lignende. Hadde det vært nybegynnere som gjorde feilen om og om igjen og ikke visste bedre hadde jeg kanskje nevnt noe, men om mer erfarne spillere gjør det samme tenker jeg bare at de gjør det bevisst og at det er deres spill, så får de bare gjøre som de vil. Vil de ha falskt handicap lurer de bare seg selv og det er ikke mitt problem. Synes sånne klagere ødelegger mye av stemningen. Hadde de derimot vært foran meg i en turnering.. Da hadde saken vært en annen. :twisted:
tilskuer
Forumvant
Forumvant
Posts: 79
Joined: 08 Apr 2011, 16:00

Re: Regelrytter

Post by tilskuer »

Det er vel ingen som setter pris på å bli tatt i juks, og det er heller ikke så mange som liker å få avslørt sine manglende regelkunnskaper. Så uansett hva som ligger bak regelbruddet blir det sjelden populært å påpeke dette overfor andre spillere. Det er bra det er noen som orker å ta på seg ansvaret for å få opp regelkunnskapen hos norske golfere.
Personlig ser jeg an situasjonen litt - Er det turnering har en faktisk ansvar også overfor de andre spillerne i turneringen. Å la en spiller oppnå en fordel av juks eller manglende regelkunnskap rammer også alle de andre som deltar. Men hvis reglbruddet ikke har noen innvending på resultatet - f.eks at en spiller dropper litt feil før sitt sjette slag ved vannhinderet i en Stablefordturnering - er det lettere å se litt bort akkurat da.
Forøvrig virker det som regel 13-2 har forsvunnet helt fra opplæringen i dag.
Pepto
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 22 Feb 2012, 07:40

Re: Regelrytter

Post by Pepto »

Spørsmålet er vel heller "hvorfor gidder noen å jukse?"

Jeg påpeker aldri juks, Spiller ikke turneringer heller.
Spiller stort sett matcher med venner, jeg vinner uansett om de jukser eller ikke.. :)
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Regelrytter

Post by Gundersen »

I mange tilfeller kan det lønne seg å kunne reglene litt bedre. Spilte med en forbundsdommer en gang, og han ga meg flere hint om hvordan man faktisk kunne dra nytte av regelboka til sin fordel. Reglene er ikke bare der for å begrense mulighetene dine.

Sendt fra min Commodore 64
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Regelrytter

Post by kevin »

Enig i mye av det som allerede er sagt. Selv klarer jeg fint å holde meg innenfor reglene, og har ikke problem med at noen påpeker et regelbrudd hvis det skjer.

Men det jeg kjenner litt når jeg leser trådstarten, er de typene som er ekstremt opptatt av å følge med på alt man gjør, for å se om man gjør noe feil. De som sjekker om ballen faktisk er innenfor tee-klossene, eller om man har stjålet 1cm. De som nistirrer på enhver dropp for å se om det går rett for seg. Eller som er 100% sikker på at droppstedet ditt er 2m lengre bak, enda man stod sammen 200m unna og så ballen krysse linja. Osv osv.

Sånt blir bare slitsomt. Like slitsomt som de som hele tiden skal kommentere svingen din, at du sikter skjevt og at du er for rask i svingen osv osv. Greit innimellom å få tips, men ikke hele tiden.
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Regelrytter

Post by Pepper »

Det kevin skriver er vel egentlig det jeg selv prøvde å formidle, men det gikk nok litt raskt.
Pepto
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 22 Feb 2012, 07:40

Re: Regelrytter

Post by Pepto »

Spørsmål:

Jeg spilte en turnering for noen år tilbake. Utslaget mitt landet klin inntill 150merket inn til greenen.
I utgangspunktet er vel ikke denne flyttbar. Begynte å diskutere med motstanderen om denne var flyttbar. Jeg mente at den ikke var det, motstander usikker, så han mente jeg sikkert kunne flytte denne. Jeg sa da, hvis du mener det så hadde det vært fint om du hadde tatt den bort for meg. Han fjernet den, jeg smelte meg inn på greenen. Par i boks..

Ser i etterkant at at det er definert som ikke flyttbar i lokale regler. En ordentlig påle som er banka ned i bakken.
Etter en diskusjon i klubbhuset, fikk jeg ikke 2 straffeslag. Siden jeg mente at jeg ikke flyttet hindringen.

Jeg var 3 ned i matchen etter 15 hull. Vant 16-17, episoden resulterte i at jeg også vant hull 18 hvor episoden skjedde. Delt match.

Hvem brøt egentlig regelen?
tilskuer
Forumvant
Forumvant
Posts: 79
Joined: 08 Apr 2011, 16:00

Re: Regelrytter

Post by tilskuer »

Det var nok du som "brøt regelen". Du kan ikke omgå reglene ved å få noen annen til å begå et regelbrudd for deg, så lenge dette er en bevisst handling.
Men siden dette tydeligvis var en match kommer noen andre regler inn. For at du skal tape hullet, som vel er straffen i match, må motstanderen kreve hullet før dere slår ut på neste hull, når han som i dette tilfellet er kjent med ditt "regelbrudd". Siden han ikke gjorde dette kan du ikke ilegges straff i ettertid, og resultatet på hullet skal stå. Han kunne vel strangt ikke kreve hullet uansett, siden dere etter hvert var enige om "regeltolkingen".
Pepto
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 22 Feb 2012, 07:40

Re: Regelrytter

Post by Pepto »

Bevisst handling var det jo ikke. Jeg mente ikke flyttbar, han mente vettafaenspilleringenrolle

Er den siste turneringa jeg spilte, dette var i 2006. Kanskje samvittigheten tok meg og av frykt for fremtidige regelbrudd ble for stor.

Har skikket meg og kommet på rett kjøl
Andersson87
Rookie
Rookie
Posts: 14
Joined: 12 Jan 2013, 22:55

Re: Regelrytter

Post by Andersson87 »

på min hjemmeklubb har vi ett hull som går langs drivingrangen, ofte ligger det rangeballer som er blitt slått inn i roughen på hullet.

Vi stod å ventet på å slå inn på green da jeg går bort i rouchen og slår noen av rangeballene tibake på rangen der de hører hjemme.

Da presterer to av de jeg spiller med å gi meg to straffeslag for at jeg spilte på feil ball.

snakk om regelrytter!
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Regelrytter

Post by Keyser »

Dersom du slo ballen med full oppstilling og sving, er det jo et *treningsslag*, og 2 klare straffeslag for brudd på regel 7-2.
Men dersom du bare "dasket" ("casual flick") ballen tilbake til rangen er det ikke straff (decision 7-2/5)
</Keyser>
Andersson87
Rookie
Rookie
Posts: 14
Joined: 12 Jan 2013, 22:55

Re: Regelrytter

Post by Andersson87 »

Var nok mer dasking av baller, heldigvis var det bare en selskapsrunde. så ga egentlig litt faen, men man blir fort satt ut av slikt.
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Regelrytter

Post by Keyser »

Nok en gang, det er viktig å lære seg mest mulig regler (og decisions!) i golf. Man kommer ofte borti påståelige folk som "kan" reglene, og gjerne kommenterer "brudd". Dersom jeg vet at jeg har rett, eller er usikker, så ber jeg dem om å vise meg regelen svart-på-hvitt i boken. Da blir det gjerne stille....
</Keyser>
User avatar
barcentrale
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 02 Jan 2009, 15:52
Hcp: 6.1
Hjemmeklubb: Oslo GK
Location: Oslo

Re: Regelrytter

Post by barcentrale »

Det hadde rett og slett klikket for meg siden det var en selskapsrunde. Noen eier rett og slett ikke sosiale antenner..
"Golf and sex are the only things you can enjoy without being good at them." - Jimmy DeMaret
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Regelrytter

Post by Rotten »

For å være helt ærlig, dette er noe av det mest idiotisk hjernedødt irriterende jeg har hørt. Snakk om mangel på skjønn og humørdrepende folk.

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk 2
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
apehest
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 129
Joined: 13 Feb 2012, 15:13
Hcp: Multi
Location: Fredrikstad

Re: Regelrytter

Post by apehest »

Hahaha. Mennesker..
Post Reply