De magiske øyeblikkene vi venter på!

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

De magiske øyeblikkene vi venter på!

Post by Snowman »

"Hva er en eagle?", ble jeg spurt om på mandag, av en ikke-golfer som overhørte oss golfspillende kolleger

Da forklarte jeg dette om søndagens mirakel: "Jeg sto der med en liten hvit golfball. Godt over 400 meter borte var det et lite hull på 10 cm. Underveis var det sandbunkere, vann, trær, høyt gress og bakke ned og opp. Og så slo jeg den lille ballen i hullet på 3 slag! Eagle er en drøm, eagle er magi, eagle er nesten naturstridig, og jeg smiler ennå."

Sånn føles det å få til en eagle for første gang i sitt liv, etter 6 år som golfer. Man har liksom tryllet, uten helt å skjønne hvordan. Sånn skal det også føles! Det må være litt trist å bli så blasert at man slutter å lette fra bakken når de ekstraordinære opplevelsene kommer.

... og så håper jeg det ikke går hele 6 år til neste gang jeg opplever det :)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: De magiske øyeblikkene vi venter på!

Post by Snowman »

21 views og 0 replies? Er det ingen andre som kan fortelle om like lykkelige og magiske golføyeblikk??
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
apehest
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 129
Joined: 13 Feb 2012, 15:13
Hcp: Multi
Location: Fredrikstad

Re: De magiske øyeblikkene vi venter på!

Post by apehest »

Snowman wrote:Det må være litt trist å bli så blasert at man slutter å lette fra bakken når de ekstraordinære opplevelsene kommer.
Fikk min første forrige fredag. Par 4, fra 106 meter. Tenkte bare at det blir jævlig lenge til neste gang og gikk videre. Skal ikke engang gi det skylda for at jeg treputta hullet etter. Joda, jeg sendte selvfølgelig en skrytesms til en kompis.
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: De magiske øyeblikkene vi venter på!

Post by sirandrew214 »

Lenge mellom eaglene for min del, så folk husker kanskje ikke sine egne heller?? ;)

Min siste var en "ekte" (dvs putt for eagle( så kan vi ta den diskusjonen i en annen tråd! :D )) , og jeg kommer ihvertfall aldri til å glemme den. Hull 3 på Gullane, Skottland, par 5 i medvind. God drive, som flyr og flyr, og bommer på bunkere og rough, og legger seg perfekt i fairway 300m der fremme!! 170 m igjen, perfekt 8 jern inn på green, 6m igjen for eagle! Fantastisk deilig å se den Putten gå i!! Den reddet en våt og kald runde fra bare å være en våt og kald runde....

FOrrige eagle før den var på hull 3, Miklagard, for 3-4 år siden. God drive, 90 m igjen til pinnen kort over bunker. Perfekt wedge, som jeg tenkte kunne gi en ok birdie-sjanse..:-) morsomt å se ballen forsvinne oppi hullet for eagle!:-)

Når jeg tenker etter tror jeg bare jeg har 4 eagler, og de har kommet med ca 3-4 års mellomrom. Det er nok derfor jeg fortsatt føler stor glede når det skjer! :-)
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: De magiske øyeblikkene vi venter på!

Post by Golffreak »

13 års golfspill og har aldri fått eagle..... :(

Derimot så fikk jeg Hole-in-One for noen år siden, det er jo også "eagle" på par 3.. ;)
Så ikke bunnen av flagget fra tee, men var en god følelse å komme opp til greenen og kikke nysgjerrig ned i koppen for så å finne ballen der... :)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: De magiske øyeblikkene vi venter på!

Post by sirandrew214 »

HIO er eagle så god som noen. :) For min egen del har jeg ingen HIO på 13 år, så jeg går fortsatt og venter på den. Hadde et par som var nære i år, men de ville ikke i. Den kommer når den kommer... :/
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: De magiske øyeblikkene vi venter på!

Post by Lefthook »

HIO er def en eagle, Golffreak. Eagle med laurbærblad.

Etter mange år med velfortjent eagletørke hadde jeg usedvanlig stor uttelling i Scotland for et par helger siden. To par 5 eagler på to dager, Royal Dornoch og Tain. Begge to med gode driver i fairway, greentreff rett mot flagget og 1-putt. Litt tilfeldig når det er eagleputtene som går inn, selvsagt. Det må også sies at spillet var langt fra en forfatning der det var gitt at jeg traff det jeg siktet på. Men noen ganger har man golfgudene på sin side....

Kan ellers rapportere om en usedvanlig frekk birdie nå i helgen. Par 5 det også. Duffet drive, snap hook hybrid som endte midt på nabofairwayen. Nesten-shank med et 5 jern mot greenen - og så en chip rett i koppen!
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: De magiske øyeblikkene vi venter på!

Post by Golffreak »

Lefthook wrote: Kan ellers rapportere om en usedvanlig frekk birdie nå i helgen. Par 5 det også. Duffet drive, snap hook hybrid som endte midt på nabofairwayen. Nesten-shank med et 5 jern mot greenen - og så en chip rett i koppen!
Haha, det er sånt som ikke er lov..... ;)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: De magiske øyeblikkene vi venter på!

Post by Snowman »

Gøy å høre om også andres store øyeblikk!

For meg, denne min første eagle kom på en overraskende måte. Det var Dynekilen hull 13, første gang jeg spilte banen, par-5, driver til midt i fairway, 3-wood til rett ved green, og så en chip med 8'ern som så perfekt ut hele veien og lykkeligvis gikk i koppen.

Der jeg hadde forventet å få min første eagle, hvor jeg har puttet og chipet for det diverse ganger uten å lykkes, er på Asker hull 9, kort par-4 nedover, som jeg tror må være et av landets letteste hull å få eagle på. Men der har jeg ikke greid å sette noen av sjansene.


( Tillegg dagen etter: Jeg trekker tilbake det jeg skrev i går kveld om at Asker hull-9 må være et av landets letteste hull å få eagle på. Uttalelsen var nok preget av at det er der jeg personlig har hatt flest sjanser, men det har jo også å gjøre med at jeg vel har spilt 70-80 runder på nettopp den banen. )
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: De magiske øyeblikkene vi venter på!

Post by GunnarBull »

Min første eagle fikk jeg på Gran Canaria, er vel nærmere 10 år siden. På et relativt kort par 5-hull i medvind, så det føltes egentlig mer som en birdie. Tre-fire år etterpå fikk jeg nr 2 i Molde, hull 9, slo andreslaget fra 150 meter rett i koppen. Det var dritkult. Den tredje fikk jeg faktisk samme uken på hull 7 (par 5), chippet fra greenkanten rett i. Da tenkte jeg at nå løsner det kanskje litt :-)

Det gjorde det selvfølgelig ikke. Så eagle nr 4 kom ikke før for tre år siden på Los Naranjos, da slo jeg en 4-hybrid 190 meter rett i koppen. Det slaget husker jeg godt enda, for ballen lå litt høyt og jeg slo nærmest et baseballslag. Very good feeling indeed.

Eagle nr 5 kom på hull 12 på Miklagard. Slo ballen rett i koppen fra 80 meter. Her hører det med til historien at jeg spilte fra 49 (rødt), og gikk hele runden på 71, på tross av en snømann på hull 16. Ellers veldig enig med sirandrew, veldig artig å få eagle. Tror ingen er så blaserte at de ikke gleder seg over eagler.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: De magiske øyeblikkene vi venter på!

Post by halvorsen84 »

Eagle nr 1, HHG hull 1 par 4: Vindstille, driver 2m kort av green, setter putten fra ca 6m!
Eagle nr 2, HHG hull 1 fortsatt par 4: Litt medvind, 3-wood til 1,5m fra pinnen og setter putten!
Eagle nr 3, Onsøy GK hull 18 par 5: Driver-driver-putt!

En god 4.plass var å hulle ut fra venstre greenbunker på HHG hull 9 for birdie.

Så er det vel noen chip-ins for par/birdie fra greenkant og ut til 20-30m tenker jeg..
Last edited by halvorsen84 on 18 Sep 2013, 09:23, edited 1 time in total.
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: De magiske øyeblikkene vi venter på!

Post by veggiss »

En stund mellom mine eagler også dessverre...

Nr 1: Holtsmark hull 10, par 4 344 meter. Senker et 9-jern fra fairway. Er motbakke så fikk aldri sett at den gikk i hullet. Var i 2008/2009 tror jeg.
Nr 2: Al haurin hull 15, par 5 480 meter. 5 jern ut, 6 jern til fringe, putt for eagle. Tror det var samme år som den første. Hadde orkan i ryggen omtrent, så trodde jeg først hadde mistet ballen etter utslaget, men fant den drøye 300 meter fra tee, skal sies at det er drøy nedoverbakke på dette hullet.
Nr 3: Torekov hull 17, par 4 325 meter. Senker et 9-jern fra høyre rough. Dette var i år.
Nr 4: Asker hull 8, par 4 270 meter. Chipper i. Var for et par uker siden.

Ellers har jeg en del morsomme hole-outs i år.
- Eaglen på Torekov
- Par på Asker hull 18. Første i vannet, neste fra tee rett i koppen
- Birdie på Asker hull 14. Senker en PW fra 95 meter.
- Birdie på Holtsmark hull 8. Slår utslaget i vannhinderet ved fw-bunker til venstre. Dropper i et klønete lie mellom bunker og vannhinder, og senker et 6-jern fra 160 meter. Første, og sikkert siste birdie jeg får på det hullet.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: De magiske øyeblikkene vi venter på!

Post by Keyser »

#1: Hull 7 på Stord (par 4), innspill fra 80 meter som datt i hullet
#2: Hull 1 på Herdla (par 5) fra rødt. På greenen på 2, satt 6m putt
#3: Hull 3 på Bjørnefjorden (par 4) fra rødt. Drivet greenen og satt putten. Ingen stor prestasjon, dette må være det letteste eaglehullet i Bergensområdet.
</Keyser>
User avatar
Hagean
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 253
Joined: 07 Jul 2012, 01:40
Hjemmeklubb: Atlungstad Gk, Mjøsen GK
Location: Kristiansand

Re: De magiske øyeblikkene vi venter på!

Post by Hagean »

Dette bringer tilbake vonde minner. På en og samme runde var jeg punghårene unna på to hull. Hull 4 på Mjøsen (Par 5), drive, 7-wood og 2.5 meter til hullet. Putten stopper RETT foran, altså 4 cm fra hullet. Den hadde perfekt linje, men var altså for svak.. Hadde igjen muligheten på hull 15 som er 409 (?) meter kort par 5. Drive, pitch og en chip fra greenkanten. Ballen går stang ut og blir stående 10 cm fra hullet. Ble mye "hadde jeg bare" på vei hjem.
Pepto
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 22 Feb 2012, 07:40

Re: De magiske øyeblikkene vi venter på!

Post by Pepto »

Jeg har eagles og en offisiell Hole in one. Har 2 Hole in one i tillegg, men disse er fått på en 6 hullsbane spm består av hull fra 60-100 meter.

Jeg ble litt overrasket over hvor lite engasjert jeg ble av å få Hole in one, nesten litt skuffet over at jeg ikke ble helt overlykkelig.
Selvfølgelig fornøyd med hio og gravert skilt inne på klubbhuset.

Jeg blir mer fornøyd med å være inne på 2 på par 5 og evt eagle. Er det rart?
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: De magiske øyeblikkene vi venter på!

Post by Gundersen »

halvorsen84 wrote:Eagle nr 1, HHG hull 1 par 4: Vindstille, driver 2m kort av green, setter putten fra ca 6m!
Eagle nr 2, HHG hull 1 fortsatt par 4: Litt medvind, 3-wood til 1,5m fra pinnen og setter putten!
Eagle nr 3, Onsøy GK hull 18 par 5: Driver-driver-putt!

En god 4.plass var å hulle ut fra venstre greenbunker på HHG hull 9 for birdie.

Så er det vel noen chip-ins for par/birdie fra greenkant og ut til 20-30m tenker jeg..
Burde kanskje vite det, men HHG, hvilken bane er det?

Sendt fra min Commodore 64
User avatar
Hagean
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 253
Joined: 07 Jul 2012, 01:40
Hjemmeklubb: Atlungstad Gk, Mjøsen GK
Location: Kristiansand

Re: De magiske øyeblikkene vi venter på!

Post by Hagean »

Pepto wrote:Jeg blir mer fornøyd med å være inne på 2 på par 5 og evt eagle. Er det rart?
Kan ha noe med at det krever litt mer ferdigheter å dra en eagle på par 5. Proffene sier det selv, HiO kan hvem som helst få om de er heldige.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: De magiske øyeblikkene vi venter på!

Post by veggiss »

Gundersen wrote:
halvorsen84 wrote:Eagle nr 1, HHG hull 1 par 4: Vindstille, driver 2m kort av green, setter putten fra ca 6m!
Eagle nr 2, HHG hull 1 fortsatt par 4: Litt medvind, 3-wood til 1,5m fra pinnen og setter putten!
Eagle nr 3, Onsøy GK hull 18 par 5: Driver-driver-putt!

En god 4.plass var å hulle ut fra venstre greenbunker på HHG hull 9 for birdie.

Så er det vel noen chip-ins for par/birdie fra greenkant og ut til 20-30m tenker jeg..
Burde kanskje vite det, men HHG, hvilken bane er det?

Sendt fra min Commodore 64
Huseby & Hankøen gålff å kønttri kløbb
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: De magiske øyeblikkene vi venter på!

Post by Snowman »

Veggiss, du som også spiller en del på Asker, hvor nærme har du kommet på førsteslaget på hull 9? Jeg har hatt to eagle-sjanser der fra 2-3 meter og bommet begge, pluss minst to til innenfor ti.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Hagean
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 253
Joined: 07 Jul 2012, 01:40
Hjemmeklubb: Atlungstad Gk, Mjøsen GK
Location: Kristiansand

Re: De magiske øyeblikkene vi venter på!

Post by Hagean »

HHG er barneskirenn.
Post Reply