Flex

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
Vipera
Rookie
Rookie
Posts: 37
Joined: 13 Apr 2013, 16:31

Flex

Post by Vipera »

Trenger litt råd og tips i forbindelse med valg av flex i driver. Har kikket på Callaway X Hot driver, og er i tvil om jeg skal gå for regular eller stiff. Har regular skaft i hybriden og fw'en min og føler det funker greit. Slår 7'er jernet ca 120-130 meter. Har ikke testet driveren med de ulike skaftene, da dette ikke lar seg gjøre. Slicer endel me fw'en og de driverene jeg har testet, så tenker da at det kan være en fordel å ikke ha for stivt skaft? (Kan selvfølgelig ha noe med teknikken og å gjøre)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Flex

Post by furu »

Stiff skaftet i standard X Hot er ikke noe å være redd for. Det er veldig snilt. X Hot Pro er litt annerledes, da den har et ekte Project X. Men det er umulig å si hva som er riktig for deg. Du må prøve for å få et garantert riktig svar.
Instagram @christianfuru
Vipera
Rookie
Rookie
Posts: 37
Joined: 13 Apr 2013, 16:31

Re: Flex

Post by Vipera »

Ja det beste vil være å prøve. Håper jeg får sjans til det, men det er greit å høre noen erfaringer. Men det virker ikke som det kan gå så veldig galt da, dersom skaftet er snilt i stiff. Kanskje jeg bør vurdere stiff'en fremfor regular denne gang
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Flex

Post by furu »

Kjøp og prøv. Selg hvis det ikke funker. Taper litt penger, det er alt. Vi må leve litt farlig av og til :)
Instagram @christianfuru
smalahove
Rookie
Rookie
Posts: 32
Joined: 27 Jun 2013, 18:06

Re: Flex

Post by smalahove »

Jeg har x hot driveren i reg, 10.5 gr. Har x hot jern, 3 wood og 4'er hybrid, alle i reg. Ligger på 140 m på 7 jernet. Er godt fornøyd med driveren, og angrer ikke på flex. Forrige driver var en 9.5 gr SMT driver med aldila nv skaft, reg, som føles stivere. Hadde muligens vurdert 9.5 gr på x hot driveren, da drivene ofte går utrolig høyt, men dette er nok i større grad svingfeil.
Vipera
Rookie
Rookie
Posts: 37
Joined: 13 Apr 2013, 16:31

Re: Flex

Post by Vipera »

Ok. Jeg ser at Ping sin customfit anbefaler regular om du slår ca 180 - 220 m, og stiff over dette. Slår vel muligens 150 meter med driveren, men da med en fin slice :)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Flex

Post by furu »

Mange faktorer som påvirker skaftvalget. Ikke bare flex. Men hvis du følger den regelen til Ping så bør du seriøst vurdere stiff. Hvis du slår 7i 130 meter skal du med bra sving slå driver 180+. At du ikke treffer godt eller slicer skal du ikke ta med i beregningen ;)

Som sagt så er stiff i standard X Hot et snilt skaft.
Instagram @christianfuru
Vipera
Rookie
Rookie
Posts: 37
Joined: 13 Apr 2013, 16:31

Re: Flex

Post by Vipera »

Etter litt testing av både regular og stiff, slo jeg faktisk lengre og rettere med stiff. Ble mer slicing og ukontrollerte slag med regular..
raysv
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 335
Joined: 17 Apr 2013, 19:05
Hcp: 21,9
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Flex

Post by raysv »

Sikker på at du kun slår 150 med driver? 20 meter forskjell på 7er og driver hørtes lite ut. Har stortsett samme lengde som deg på 7ern. 125-135 .. men driveren går rundt 190-220 hos meg..... Oftest parret med en giga slice ;-(

Sent from my HTC One using Tapatalk
Driver: Ping G30 11 reg.
Woods: Ping G30 5w
Hybrids: Ping G30 4h
Irons: Cobra F7 One 5-GW
Wedges: Cleveland 588 reg 56, Cleveland RTX 588 60
Putter: Odyssey Versa Tank 2ball
MatsO
Rookie
Rookie
Posts: 8
Joined: 16 Oct 2013, 09:11
Hcp: 18,9
Hjemmeklubb: Hakadal

Re: Flex

Post by MatsO »

Jeg var også usikker på dette forrige gang jeg kjøpte meg ny driver. Jeg snakka en del med den lokale proen og jeg fikk prøve forskjellige versjoner av driveren jeg ville kjøpe(Callaway FT-9). Det endte med et stiffskaft(Fujikura) og jeg er strålende fornøyd med det. Jeg føler det var verdt det ekstra arbeidet og merker at det betaler seg nå.
Klubb: Hakadal GK
Handicap 2013: 19,4
Handicapmål 2014: 10(Nå setter vi inn turbo'n, Mats har fått dilla!)
Driver: Callaway ft-9 Draw/slice
Jernsett: Taylormade Burner 1.0 jernsett
Wedger: Callaway 52-56-60 X-forged
Putter: Odyssey 2ball
Post Reply