Hybrid VS Driving Irons

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
fsmkgolf
Rookie
Rookie
Posts: 32
Joined: 17 Apr 2012, 23:11
Hcp: 16.4
Hjemmeklubb: Gjersjøen GK

Hybrid VS Driving Irons

Post by fsmkgolf »

Hei. Etter å hatt en fin sesong med nedskriving og greier sitter jeg og vurderer hvilke køller som funker og ikke. Jeg benytter mye jern og disse blir mer og mer stabile. Slår ofte ut med 4jern og føler det er veldig stabilt i forhold til 4hybriden min. Mister noe lengde men tar jo det fort igjen på presisjon.
Slår også 4jern fra fairway og liker det bare bedre og bedre.
Hybriden får jeg ikke noe tak på men det er høyst variabelt ( samme med 3wood ) Driveren er stabil av en eller annen grunn.
Lurer på å kjøpe et driving iron feks Callaway eller Mizuno ( helst Ping når den en gang kommer )
Noen her som har erfaring med disse køllene og eventuelt kan komme med råd?
Det jeg ønsker meg er noe jernlignende som for det meste skal benyttes for utslag.
Venter på mitt Ping i20 3jern som nettopp er bestilt så et 2 driving iron kanskje?

Håper på innspill
Odyssey #1/Nike Drone
Ping Anser 54-58
Ping Tour-s Rustique 50
Ping i20 3-PW
Ping Anser 3h
Ping Anser 3w
Nike Covert Driver
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hybrid VS Driving Irons

Post by furu »

Med H4 og X Utility på markedet er det ikke noe poeng i å vente på Ping Rapture :D 712U kan forresten også være et valg.

H4 er ekstremt bra. Helt ufattelig god kølle.

XU ligger et lite hakk bak. Bedre standardskaft taler til Callaways fordel.
Instagram @christianfuru
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Hybrid VS Driving Irons

Post by Franz »

Det er vel ganske typisk det nivået du spiller på (hvis signaturen er oppdatert) at man har litt varierende resultater med de ulike "køllegruppene". Tipper driveren er mer stabil enn tre-wood og hybrid pga størrelsen på sweet spot. Når du treffer sweet spot oftere blir kanskje tre-wood'en mer stabil pga mer loft og kortere skaft.

Jeg ville tenkt to alternativer:

1. Jernspillet er din styrke, så kjøp driving iron rundt 18 grader. Dette alternativet ser også tøffest ut i bagen.

2. Ta tak og tren hybrid/tre-wood i vinter og få en ny dimensjon i spillet ditt. Du kommer til å få det til etterhvert uansett - kan likegodt ta tak med det samme.

Jeg var helt idiot med alt annet enn jern frem til i forfjor. Da bestemte jeg meg, og nå er hybriden mitt mest fleksible våpen. Allikevel kan jeg ikke si sikkert at jeg ville valgt alt 2. Fikk Mizuno Mp H4 21-grader i forrige uke (for å erstatte/veksle med treerjernet), og hadde det ikke vært for at hybriden min passer meg helt utrolig bra ville kjøpt 18-graderen tvert.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Hybrid VS Driving Irons

Post by Franz »

Forresten:

Golfstoreeurope solgte meg MP H4 til under 800 kroner.
Et meget bra kjøp, spør du meg.
fsmkgolf
Rookie
Rookie
Posts: 32
Joined: 17 Apr 2012, 23:11
Hcp: 16.4
Hjemmeklubb: Gjersjøen GK

Re: Hybrid VS Driving Irons

Post by fsmkgolf »

Franz wrote:Det er vel ganske typisk det nivået du spiller på (hvis signaturen er oppdatert) at man har litt varierende resultater med de ulike "køllegruppene". Tipper driveren er mer stabil enn tre-wood og hybrid pga størrelsen på sweet spot. Når du treffer sweet spot oftere blir kanskje tre-wood'en mer stabil pga mer loft og kortere skaft.

Jeg ville tenkt to alternativer:

1. Jernspillet er din styrke, så kjøp driving iron rundt 18 grader. Dette alternativet ser også tøffest ut i bagen.

2. Ta tak og tren hybrid/tre-wood i vinter og få en ny dimensjon i spillet ditt. Du kommer til å få det til etterhvert uansett - kan likegodt ta tak med det samme.

Jeg var helt idiot med alt annet enn jern frem til i forfjor. Da bestemte jeg meg, og nå er hybriden mitt mest fleksible våpen. Allikevel kan jeg ikke si sikkert at jeg ville valgt alt 2. Fikk Mizuno Mp H4 21-grader i forrige uke (for å erstatte/veksle med treerjernet), og hadde det ikke vært for at hybriden min passer meg helt utrolig bra ville kjøpt 18-graderen tvert.
TAKK! Jeg tror faktisk jeg går for begge alternativene dine. Fint å ha noe spesifikt å trene på inne, og det samme med å glede seg til nye køller i posten :-)
Odyssey #1/Nike Drone
Ping Anser 54-58
Ping Tour-s Rustique 50
Ping i20 3-PW
Ping Anser 3h
Ping Anser 3w
Nike Covert Driver
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hybrid VS Driving Irons

Post by furu »

Vanvittig pris på GSE ja. Men for sikkerhets skyld - sjekk om de faktisk har på lager. Jeg skulle bestille en sammen med tre andre ting for 3-4 uker siden. De hadde ingen av varene på lager selv om de var beskrevet som "in stock".
Instagram @christianfuru
Nutildax
Rookie
Rookie
Posts: 20
Joined: 14 Aug 2013, 00:28

Re: Hybrid VS Driving Irons

Post by Nutildax »

Hei
Jeg har akkurat bestilt 3-jern til Ping G20 settet mitt (20 grader), som jeg tenkte å bruke som "Driving iron".
Jeg tenkte det var fordel med identiske skaft/egenskaper også i "langjernet", som i resten av settet som jeg er veldig fornøyd med.
Har noen erfaringer med sammenligninger av "lettspilte langjern", og dedikerte Driving Irons (feks mizuno H4)
Er Driving Iron markant mer tilgivende?
Er det en effektiv trampolineeffekt i de (hule) Driving Irons, som gjør at de går markant lengre enn tilsvarende vanlige lange jern?
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Hybrid VS Driving Irons

Post by Franz »

furu wrote:Vanvittig pris på GSE ja. Men for sikkerhets skyld - sjekk om de faktisk har på lager. Jeg skulle bestille en sammen med tre andre ting for 3-4 uker siden. De hadde ingen av varene på lager selv om de var beskrevet som "in stock".
De hadde den ikke på lager, men til den prisen ventet jeg gjerne tre uker. To og en halv, faktisk.
User avatar
TheBigEasy
Guru
Guru
Posts: 1313
Joined: 22 Sep 2012, 18:44
Hcp: 20ish
Hjemmeklubb: Hauger
Has thanked: 10 times
Been thanked: 28 times

Re: Hybrid VS Driving Irons

Post by TheBigEasy »

Denne er om emnet fra MyGolfSpy:
http://www.mygolfspy.com/trend-or-fad-d ... on-review/
Har vel lest at det passet best for "better players", men det er mulig at selv oss med over 20 i hcp kan ha nytte av en slik.
H4 ser grom ut.
Play your best.
Jumper
Legende
Legende
Posts: 596
Joined: 09 May 2011, 12:58
Hcp: single
Hjemmeklubb: Meland GK
Has thanked: 127 times
Been thanked: 160 times

Re: Hybrid VS Driving Irons

Post by Jumper »

Vurderer en ny 3 hybrid eller evt driving iron. Slår forholdsvis godt med 4 jernet mitt, så driving iron er et godt alternativ til hybrid. Vurderer Xhot hybrid, men er litt redd for at den går litt mye venstre. Vet du hvordan Pro utgaven er i forhold til Standard Furu? Hvordan er Mp H4 fra rough?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hybrid VS Driving Irons

Post by furu »

X Hot Pro er snadder :D Standardutgaven er hookmaskin for mange men grei for begynnere. Pro har herlig hode og flyr som bare juling. Syns H4 er overraskende bra fra roughen men X Hot Pro vil være bedre. Faktisk vanskelig å velge en av dem, men H4 er så kul at det må bli den :)
Instagram @christianfuru
Jumper
Legende
Legende
Posts: 596
Joined: 09 May 2011, 12:58
Hcp: single
Hjemmeklubb: Meland GK
Has thanked: 127 times
Been thanked: 160 times

Re: Hybrid VS Driving Irons

Post by Jumper »

Takk for svaret. Var akkurat det jeg fryktet med Xhot Standard. Slår en draw fra før, så tror kanskje Pro er bedre da.

Hadde faktisk en Yamato Driving Iron i det første settet jeg kjøpte. Må ha vært fra slutten av 90-tallet. Husker det gikk ganske bra.
User avatar
TheBigEasy
Guru
Guru
Posts: 1313
Joined: 22 Sep 2012, 18:44
Hcp: 20ish
Hjemmeklubb: Hauger
Has thanked: 10 times
Been thanked: 28 times

Re: Hybrid VS Driving Irons

Post by TheBigEasy »

Da var Ping Driving Iron presentert. Ligger info ute på ping.com også: http://ping.com/clubs/hybridsdetail.aspx?id=16467
Image





“The Rapture driving iron has been well-received by tour pros because it provides longer shots and a controlled trajectory,” said John A. Solheim, PING Chairman & CEO. “You have the best of both worlds. It’s more forgiving and generates much faster ball speed than the 2-iron equivalent, yet it launches lower and spins far less than a comparable hybrid. The low, penetrating trajectory offers control and command, which is essential for keeping the ball under the wind, for example, or when you’re playing a hard, fast course and you want to maximize roll out.”
Play your best.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Hybrid VS Driving Irons

Post by kevin »

Enig med Furu, den ligner mest på Callaway sin

Image
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hybrid VS Driving Irons

Post by furu »

Og som jeg skrev på bloggen - den skiller seg fra de andre i materialvalget. Smidd er standarden, men Ping går for 455 og 17-4 stål for å få høyere ballhastighet.

Rapture kommer nok til å bli en minimal aktør i markedet. Det er mer "se, vi kan gjøre det samme som dere" fra Ping. Og ikke minst vil de gi proffene sine et alternativ. Mener jeg så Alejandro Canizares med Adams DHy.
Instagram @christianfuru
User avatar
TheBigEasy
Guru
Guru
Posts: 1313
Joined: 22 Sep 2012, 18:44
Hcp: 20ish
Hjemmeklubb: Hauger
Has thanked: 10 times
Been thanked: 28 times

Re: Hybrid VS Driving Irons

Post by TheBigEasy »

Hvor tilgivende er Dhy i forhold til H4 og er dette køller de fleste kan bruke eller det mest for de aller beste golferne egentlig ? Noen som har testet og kan komme med noen kloke ord ?

Sent from my HTC One S using Tapatalk 2
Play your best.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hybrid VS Driving Irons

Post by furu »

Driving iron generelt betinger at du er ganske flink med jern. Hvis du foretrekker 5h framfor 5i så ville jeg ikke gått for driving iron. De er først og fremst - i hvert fall i mine øyne - ment for spillere med litt svinghastighet. At X Utility kommer med 5.5 som det mykeste skaftet sier jo litt om det.

Dhy er sikkert helt grei. Alle er overraskende lette å svinge med, til og med 712U som så ut til å bli langt mer krevende enn de andre.
Instagram @christianfuru
User avatar
TheBigEasy
Guru
Guru
Posts: 1313
Joined: 22 Sep 2012, 18:44
Hcp: 20ish
Hjemmeklubb: Hauger
Has thanked: 10 times
Been thanked: 28 times

Re: Hybrid VS Driving Irons

Post by TheBigEasy »

Det var vel det jeg egentlig tenkte ja.
Play your best.
Post Reply