Trenger nye jern

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
relunde
Rookie
Rookie
Posts: 25
Joined: 29 Aug 2013, 14:45
Hcp: 12,0
Hjemmeklubb: Moss & Rygge Golfklubb

Trenger nye jern

Post by relunde »

Heihei folkens,

Da har jeg blitt såpass bitt av golf-basillen igjen, at jeg føler jeg må følge planen min.
Planen min var å kjøpe meg et rimelig golfsett på XXL, hhv Wilson til 1799 (putter, 5-sw, 4hybrid, 3wood, driver og bag), for så å spille på dette i år.
Nå er jo sesongen over og jeg ønsker å kjøpe meg nye jern. (Har allerede byttet ut driver og putter :D )

Er det noen som har noen erfaringer å dele her?

Svingen min er relativ hard/rask, så har en tendens til å slå litt lenger enn jeg egentlig skal med jerna, pluss at jeg har litt problemer med å treffe sweetspot (selvom dette kanskje ikke har med jerna å gjøre :roll: )

Har sett på følgende:

Callaway Razr X (onlinegolf)
Mizuno JPX 800
Cobra Amp og Amp Cell
Taylormade Rocketbladez (denne er jeg usikker på)
Driver: Cobra AMP Cell
Wood: Callaway Razr Fit Xtreme #3
Hybrid: Mizuno MP-650 19*
Jern: Mizuno MP-59 4-p
Wedger: Mizuno MP-T4 50 - 56 - 58
Putter: Nike MC-3i
relunde
Rookie
Rookie
Posts: 25
Joined: 29 Aug 2013, 14:45
Hcp: 12,0
Hjemmeklubb: Moss & Rygge Golfklubb

Re: Trenger nye jern

Post by relunde »

Spilte jo golf for 9-10 år siden, så dette er noe jeg har tatt opp igjen :)

Mitt nåværende hcp er 33,7.
Driver: Cobra AMP Cell
Wood: Callaway Razr Fit Xtreme #3
Hybrid: Mizuno MP-650 19*
Jern: Mizuno MP-59 4-p
Wedger: Mizuno MP-T4 50 - 56 - 58
Putter: Nike MC-3i
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Trenger nye jern

Post by furu »

Alle de du nevner er fine jern for deg. Razr X er nok det aller snilleste av dem. Det er bra du ikke er opptatt av å kjøpe det siste nye. Du kan gjøre glimrende kjøp på modeller som er 12-18 måneder gamle. Hos Cobra kan du til og med gå helt tilbake til S3 og få noe som er vel så bra om ikke bedre enn AMP.

Er svingen din rask hele veien? Eller er det overgangen som er litt "brutal"? Du bør vurdere stiff flex hvis du har god svinghastighet, men ikke i alle typene skaft. Hvis standardskaftet er lett eller ultralett ville jeg sagt at du går for stiff. Har du en brå overgang fra baksving til framsving kan tyngre skaft hjelpe deg å kontrollere dette bedre. Men dette blir rene antagelser. Alltid best å teste :)

Prismessig tror jeg Razr X vil være den beste. Mizuno er utgått modell men trolig en del dyrere. AMP - jeg ville droppet dem, men kjøp S3 hvis du kommer over dem. Rocketbladez er artige køller, men nok en gang vil nok prisen være en del høyere enn Razr X.
Instagram @christianfuru
relunde
Rookie
Rookie
Posts: 25
Joined: 29 Aug 2013, 14:45
Hcp: 12,0
Hjemmeklubb: Moss & Rygge Golfklubb

Re: Trenger nye jern

Post by relunde »

Takker for kjempe bra svar, furu :)

Svingen min er ikke rask hele veien, men når jeg tenker tilbake på det så tror jeg kanskje at jeg prøver å ta i litt ekstra, så ja; den er nok litt brutal! :P
Pga pris S3 <-> Razr X, kommer jeg nok til å ende på Razr X.
Har forstått/erfart at selvtillit med køllene har mye å si, så greit å få bra tips fra en jeg har forstått at har god peiling!
Var nemlig litt skeptisk til Razr X (etter litt søking på nett, lest mye rart). Men har fått troen på de nå;)

Tusen takk igjen for bra svar!!
Driver: Cobra AMP Cell
Wood: Callaway Razr Fit Xtreme #3
Hybrid: Mizuno MP-650 19*
Jern: Mizuno MP-59 4-p
Wedger: Mizuno MP-T4 50 - 56 - 58
Putter: Nike MC-3i
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Trenger nye jern

Post by furu »

Razr X er solide de. Kan ikke si noe galt om dem. X-serien har alltid vært bra, eldre modeller er like relevante som de nyeste. Det du leser på nett er sikkert uttalelser om at de er for tykke og har for mye offset. Mange som skriver om køller på nett foretrekker små hoder for gode spillere. Razr X er ikke ment for den gruppen.

Hvis du selv mener at du treffer ballen veldig bra og ikke trenger så mye hjelp så anbefaler jeg å se på Nike VRS Forged eller Razr X Tour. Begge er jern som kan bli med deg veldig lenge i golflivet ditt. Og jeg vil tro at du får god pris på begge hvis du finner dem i butikker.

Ikke meningen å gjøre valget ditt vanskeligere :D
Instagram @christianfuru
relunde
Rookie
Rookie
Posts: 25
Joined: 29 Aug 2013, 14:45
Hcp: 12,0
Hjemmeklubb: Moss & Rygge Golfklubb

Re: Trenger nye jern

Post by relunde »

Haha, har overbevist meg selv om at det blir Razr X nå, så da er det bare å vente på lønning før jeg bestiller de :D
Kriteriet mitt er at de skal være tilgivende, men samtidig at de skal være med meg et par tre år. Så føler at Razr X treffer ganske greit.
Og at de koster 2995,- gjør meg absolutt ingen ting. RocketBladez koster det samme.... (men nå skal jeg ikke gjøre det vanskelig for meg selv heller :P)

Kikket forresten innom en tråd her, hvor du testet GolfSense. Blir nok en sånn fra eBay også ;)
Driver: Cobra AMP Cell
Wood: Callaway Razr Fit Xtreme #3
Hybrid: Mizuno MP-650 19*
Jern: Mizuno MP-59 4-p
Wedger: Mizuno MP-T4 50 - 56 - 58
Putter: Nike MC-3i
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Trenger nye jern

Post by furu »

GolfSense har en ny dings på gang. Sjekk nettsiden som nå heter http://www.zepp.com/ Det er samme firma som står bak, de har bare endret fra å bruke kun golfnavnet til firmanavnet.
Instagram @christianfuru
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Trenger nye jern

Post by yuran »

Har du trua, Furu? Ser fram til test av deg i Norsk Golf :)
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Trenger nye jern

Post by furu »

Jeg er åpen for at en så enkel sensor som GolfSense har større mulighet for å gjøre korrekte beregninger. Shaft lean og slikt er ekstremt avansert og ikke det de først og fremst sikter etter. Det overlater de til Swingbyte og Swingsmart. Jeg får nok tak i en Golfsense etter hvert. Skal få et par veldig bra golfere til å teste den mot mer avansert utstyr.
Instagram @christianfuru
relunde
Rookie
Rookie
Posts: 25
Joined: 29 Aug 2013, 14:45
Hcp: 12,0
Hjemmeklubb: Moss & Rygge Golfklubb

Re: Trenger nye jern

Post by relunde »

Det høres veldig bra ut! Må si jeg er spent på hvordan denne kommer til å fungere. Er det noen spesifikk dato som de kommer til å lansere zepp?
For jeg kjenner jeg er veldig få klikk unna å bestille meg GolfSense på eBay :P
Driver: Cobra AMP Cell
Wood: Callaway Razr Fit Xtreme #3
Hybrid: Mizuno MP-650 19*
Jern: Mizuno MP-59 4-p
Wedger: Mizuno MP-T4 50 - 56 - 58
Putter: Nike MC-3i
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Trenger nye jern

Post by furu »

Disse selskapene er kjent for å være dårlige med lanseringsdato. Aner ikke når den kommer.
Instagram @christianfuru
relunde
Rookie
Rookie
Posts: 25
Joined: 29 Aug 2013, 14:45
Hcp: 12,0
Hjemmeklubb: Moss & Rygge Golfklubb

Re: Trenger nye jern

Post by relunde »

Jeg kom over en annen ting jeg har funnet ut ang jern.
Sist helg når jeg gikk på Evje, fant jeg ut at jeg hadde mye bedre balltreff når jeg holdt litt lenger ned på grepet på de lange køllene.

Hvordan er lengden på Razr X jernene? Er det en standard lengde fra alle produsenter, isåfall hvordan er lengden på Razr X jernene?
(Har jo bestemt meg for å bestille disse fra onlinegolf til helgen :D)
Driver: Cobra AMP Cell
Wood: Callaway Razr Fit Xtreme #3
Hybrid: Mizuno MP-650 19*
Jern: Mizuno MP-59 4-p
Wedger: Mizuno MP-T4 50 - 56 - 58
Putter: Nike MC-3i
raysv
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 335
Joined: 17 Apr 2013, 19:05
Hcp: 21,9
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Trenger nye jern

Post by raysv »

Vi alle får bedre balltreff med kortere køller :) Det er jo en av tingene som gjør at 8'eren er enklere å slå med enn 4'er jernet. Etterhvert så blir man forhåpentligvis bedre på de lengre også..

Lengdene på køllene står på sidene til onlinegolf, hvis du trykker på detaljer når du er inne på jernsettet får får du oversikt over alle jernene :)
Driver: Ping G30 11 reg.
Woods: Ping G30 5w
Hybrids: Ping G30 4h
Irons: Cobra F7 One 5-GW
Wedges: Cleveland 588 reg 56, Cleveland RTX 588 60
Putter: Odyssey Versa Tank 2ball
relunde
Rookie
Rookie
Posts: 25
Joined: 29 Aug 2013, 14:45
Hcp: 12,0
Hjemmeklubb: Moss & Rygge Golfklubb

Re: Trenger nye jern

Post by relunde »

Okey, takk :)

En annen ting;
Jeg ser at Razr X HL leveres med stålskaft+uniflex. Kan noen forklare meg hva dette er, iforhold til "vanlige" jern?
Driver: Cobra AMP Cell
Wood: Callaway Razr Fit Xtreme #3
Hybrid: Mizuno MP-650 19*
Jern: Mizuno MP-59 4-p
Wedger: Mizuno MP-T4 50 - 56 - 58
Putter: Nike MC-3i
raysv
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 335
Joined: 17 Apr 2013, 19:05
Hcp: 21,9
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Trenger nye jern

Post by raysv »

Uniflex er et hybrid skaft, skal være midt i mellom regular og stiff :)

"
The golf club shaft has traditionally been made with five different flexes to suit players' swing speeds. Recently, Nike and Callaway have introduced clubs with the so-called "uniflex" shaft, which is designed to appeal to a broader range of golfers. The uniflex shaft is a hybrid shaft that offers a flex somewhere between the two most popular flexes--stiff and regular. The uniflex shaft would appeal to a higher handicap golfer who is unsure what flex best suits his needs.
"
Driver: Ping G30 11 reg.
Woods: Ping G30 5w
Hybrids: Ping G30 4h
Irons: Cobra F7 One 5-GW
Wedges: Cleveland 588 reg 56, Cleveland RTX 588 60
Putter: Odyssey Versa Tank 2ball
relunde
Rookie
Rookie
Posts: 25
Joined: 29 Aug 2013, 14:45
Hcp: 12,0
Hjemmeklubb: Moss & Rygge Golfklubb

Re: Trenger nye jern

Post by relunde »

Interessant :)
Driver: Cobra AMP Cell
Wood: Callaway Razr Fit Xtreme #3
Hybrid: Mizuno MP-650 19*
Jern: Mizuno MP-59 4-p
Wedger: Mizuno MP-T4 50 - 56 - 58
Putter: Nike MC-3i
BillyJoe
Rookie
Rookie
Posts: 31
Joined: 06 May 2012, 19:51

Re: Trenger nye jern

Post by BillyJoe »

Uniflex betyr at dette er noen billige skaft som produsenten har kjøpt inn i stort antall, der spesifikasjonene (for eksempel flex) varierer langt mer enn i mer profilerte produksjonsserier.
En produsent tilbyr Uniflex i første rekke for å redusere produksjonskostnader, dermed øke sin margin. Betegnelsen Uniflex er smart, den sier på en måte at her har vi funnet på noe smart som gjør at dette skaftet passer din sving, at det på en måte tilpasser seg svinghastigheten. Det gjør det ikke.

Dette betyr ikke at et Uniflex skaft ikke vil passe deg. Det kan det godt gjøre. Det er også slik at vanlige flex-spesifikasjoner som Reg, Stiff osv ikke gir særlig mening da en produsents R er en annen produsents S, så man kommer ikke i mål med det tradisjonelle flex-betegnelsen heller.

Uansett, Uniflex er billige skaft der du ikke helt vet hva du får. Selv finner jeg det provoserende at enkelte produsenter leverer Uniflex som eneste alternativ (som Callaway i X-serien stålskaft, vet ikke om de gjør det lenger*). For din del kan Uniflex godt fungere greit, du vet ikke før du prøver:-)

* Edit: Ser et par poster over at Callaway fortsatt gjør dette. Callaway Uniflex for jernkøller er basert på True Temper Lite XL, som er entry level skaftet til TT. Spilte selv med dette i noen X-16 Pro, solgte pga skaftet. Hadde skiftet skaft og beholdt køllehodene om det ikke var for dette tåpelige tapered hosel tullet til Callaway. Skal sies jeg liker best stive eller ekstra stive skaft, så er vel egentlig ikke i målgruppen for Uniflex.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Trenger nye jern

Post by furu »

Uniflex er en betegnelse man fordel kan droppe. Den har ingen plass i moderne utstyr. Men som Billy sier - det er samtidig store forskjeller i flex innenfor hver gruppe. Det skal ikke være enkelt dette :)

Mitt råd er å se på flex, men også på vekt. Som forholdsvis fersk golfer med ditt hcp vil nok et lett skaft være et godt valg. Hvis du har litt kraft og fart kan et lett skaft i stiff flex være passende. Ikke la deg bli satt i bås. Det er liksom vedtatt at man skal kjøpe regular helt til man blir veldig flink. Lett og stivt kan funke veldig bra for deg.
Instagram @christianfuru
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Trenger nye jern

Post by Golffreak »

Benevnelse av flex i R, S, X etc kunne med fordel vært byttet ut med CPM og rene tall. PX har jo gjort dette med 5.0, 5.5 og 6.0 etc men problemet er at det er bare de som gjør det.. Selv ikke i spesifikasjonene på nettet så finner du CPM på de ulike skaftene som regel.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Trenger nye jern

Post by furu »

Miyazaki flex code er en bra ting. Viser flex på skala 1-10 for fire soner. Enkelt å sammenligne skaft.
Instagram @christianfuru
Post Reply