Hvis Kofstad hadde spart en putt pr runde

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvis Kofstad hadde spart en putt pr runde

Post by Snowman »

furu wrote:Driving accuracy opp 7% er nøkkeltallet for Suzann Pettersen.
Jaså, Furu, du vet bedre enn henne selv hva som har vært nøkkelen til senere tids suksess ;)

... men forskjellen på 2012- og 2013-tall forteller jo ikke forskjellen på før og etter U.S. Open, og det var det tidsskillet hun trakk fram vedr bedre putting.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvis Kofstad hadde spart en putt pr runde

Post by furu »

Snowman wrote:
furu wrote:Driving accuracy opp 7% er nøkkeltallet for Suzann Pettersen.
Jaså, Furu, du vet bedre enn henne selv hva som har vært nøkkelen til senere tids suksess ;)

... men forskjellen på 2012- og 2013-tall forteller jo ikke forskjellen på før og etter U.S. Open, og det var det tidsskillet hun trakk fram vedr bedre putting.
En golfer - også de aller beste - føler først og fremst hva som er nøkkelen til suksess. De færreste går svært grundig til verks med statistikk. Da snakker jeg Molinarinivå.

Og ja - jeg tror nøyaktighet fra tee er det som har ført til at hun putter bedre. Du kan si at puttingen er nøkkelen, men årsaken til at den oppfattes som nøkkelen er det som faktisk er det.

Jeg tror jeg kan ha rett. På samme måte som jeg tror at du ikke har så god peiling på hva som faktisk er viktig for å score bra ;)
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvis Kofstad hadde spart en putt pr runde

Post by Snowman »

furu wrote:Jeg tror jeg kan ha rett. På samme måte som jeg tror at du ikke har så god peiling på hva som faktisk er viktig for å score bra ;)
JEG vet da hva som skal til for å score bra. Det er bare å bruke færre slag!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
TomShanks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 193
Joined: 10 Apr 2011, 17:05
Has thanked: 2 times

Re: Hvis Kofstad hadde spart en putt pr runde

Post by TomShanks »

Sjekk denne videoen med Tutta Furu - http://norskgolf.no/node/5369

Der blir hun spurt om hvor viktig økningen i FW% har vært. "Ikke i det hele tatt" sier hun.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvis Kofstad hadde spart en putt pr runde

Post by furu »

TomShanks wrote:Sjekk denne videoen med Tutta Furu - http://norskgolf.no/node/5369

Der blir hun spurt om hvor viktig økningen i FW% har vært. "Ikke i det hele tatt" sier hun.
Men hva baserer hun det på? Faktisk analyse av tall? Eller følelse? Når du spør golfere om hva som går dårlig eller bra, og hva som betyr noe for at de skal lykkes, er mitt inntrykk at de aller fleste baserer seg på følelse.

Det er få - om noen - som har vært like grundig som Molinari.
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvis Kofstad hadde spart en putt pr runde

Post by Snowman »

furu wrote:
TomShanks wrote:Sjekk denne videoen med Tutta Furu - http://norskgolf.no/node/5369

Der blir hun spurt om hvor viktig økningen i FW% har vært. "Ikke i det hele tatt" sier hun.
Men hva baserer hun det på? Faktisk analyse av tall? Eller følelse? Når du spør golfere om hva som går dårlig eller bra, og hva som betyr noe for at de skal lykkes, er mitt inntrykk at de aller fleste baserer seg på følelse.

Det er få - om noen - som har vært like grundig som Molinari.
Hun kom til at hun måtte bli bedre til å putte. Så la hun om treninga og trente mer enn noen gang før på å bli bedre til å putte. Så syns hun selv hun har lykkes med det, og hun får lavere scorer. Kanskje vi da skal gi henne "benefit of the doubt" mht om det er en sammenheng? ;)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Pepto
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 22 Feb 2012, 07:40

Re: Hvis Kofstad hadde spart en putt pr runde

Post by Pepto »

Hvis man posisjonerer seg bra så er det vel naturlig at man også putter bedre...

Lander man bra fra tee, da er oddsene bedre for en bedre plassering på green i etterkant.

Er ofte nærspillet som legger grunnlaget for hvor hvor mange putter du får. Har man gode stats på nærspill, men aldri setter puttene.. Da er sjangsene gode for at nærspillet faktisk ikke er bra nok.

Selvfølgelig, er man ræva til å putte så er man ræva. Jeg putter bra, men nærspillet skranter litt mer. Setter ikke putter i høy frekvens når avstanden til hullet er lik diameter på green
tilskuer
Forumvant
Forumvant
Posts: 79
Joined: 08 Apr 2011, 16:00

Re: Hvis Kofstad hadde spart en putt pr runde

Post by tilskuer »

Det er typisk norsk å sette likehetstegn mellom det å ha en fin sving/slå langt og det å være en god golfspiller. Det er også typisk norsk å trene for lite på nærspill/putting og bli liggende langt nede på statistikkene på scrambling og antall putter pr. runde. Ingen spillere i verden klarer å legge alle pitcher/chipper nærmere hullet enn 50 cm, så uansett hvor god du blir på nærspill må du sette mange putter på 1 - 2 meter for å få en god score. Jo bedre en er til å putte, jo mindre avhengig er en av å legge ballen helt inntil hullet hver gang en chipper. På den annen side vil du legge veldig stort press på puttingen din hvis du hele tiden blir liggende tre meter fra hullet på alle chipper/pitcher. Så for å score bra må en være bra på både putting og chipping/pitching, - eller så må en være eksepsjonelt bra på en av delene. Nå har vi for en gangs skyld en norsk spiller som har innsett behovet for å bedre puttingen, har trent systematisk på dette, og som faktisk kan vise resultater av dette. Vær så snill å ikke fortell Tutta at all puttetreningen har vært bortkastet.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvis Kofstad hadde spart en putt pr runde

Post by Snowman »

Beskrivelsen av dagens putter, ifølge live-oppdateringen på norskgolf.no:

1) ... legger seg 5m rett bak hullet. Birdieputten blir akkurat litt for løs, men lett par ...
2) ... pin high 6m venstre (riktig side). Birdieputten har rett hastighet, men blir litt venstre. Lett par igjen ...
3) ... birdiesjansen blir fra 4m. Putten misser dessverre igjen på venstre side. Ny lett par...
4) ... Ny sjanse fra 4m. Espen gjør et bra forsøk, men ballen napper dessverre bare litt i hullkanten!...
5) ... putter seg fra utsiden av green til 0.5m og kommer unna med kun bogey...
6) ... med wedgen til 7m, og gjør derfra lett 2 putt par ...
7) ... får en 8m eaglesjanse. Utrolig bra. EAGLE!!! Yes, endelig sitter en putt, og for eagle da...
8) ... Fra 12m toputter han lett ...
9) ... Vanskelig nedoverputt med mye break, og tør ikke helt å slå til den, så 2 putt bogey...
10) ... birdiesjanse fra 12m. Derfra rusher han førsteputten 2m forbi, misser dessverre den. 3 putt bogey...
11) ... til 6m. Han slår en utrolig bra putt som ser ut til å være "i" helt til den tar hullkanten og styrer ut...
12) ... Birdiesjansen fra 5m SETTER han hardt midt i potta...
13) ... fint inn på green 4m fra pinnen. Birdieputten blir for puslete, og endte kort...
14) ... slår han en høy fin med spinn til 1 meter, men klarer å misse putten...
15) ... herlig nærspillslag til en halv meter og gjør lett birdie...
16) ... stopper 1m fra hullet, og den setter han for et sterkt par...
17) ... til 2.5m og endelig en skikkelig birdiesjanse. Putten vil dessverre ikke i...
18) ... smeller opp et 5er jern til 30cm. Helt utrolig bra slag og lett birdie...

Veldig morsomt med sånn oppdatering, ser det jo nesten for seg. Når det gjaldt puttingen som er beskrevet her, tenkte jeg PLUSS for det jeg leser på hull 8 og 12, og MINUS for det jeg leser på hull 10 og 14. Resten høres vel middels ut? Så vet man jo ikke hvordan denne type puttestandard står seg mot feltet?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
tilskuer
Forumvant
Forumvant
Posts: 79
Joined: 08 Apr 2011, 16:00

Re: Hvis Kofstad hadde spart en putt pr runde

Post by tilskuer »

Uff, nå ble denne tråden enda mer aktuell. Kanskje endre til:"Hvis Kofstad hadde spart en kvart putt pr. runde". Han satte jo noen gode putter, men bommet for mange korte. Utrolig kjedelig å misse med ett slag. Det var en litt kjedelig sesong, men han er en erfaring rikere, og står litt bedre rustet neste gang han er tilbake på ET.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvis Kofstad hadde spart en putt pr runde

Post by furu »

Jeg erkjenner at i dag var det puttingen. Ingen tvil.
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvis Kofstad hadde spart en putt pr runde

Post by Snowman »

furu wrote:Jeg erkjenner at i dag var det puttingen. Ingen tvil.
Håper han sier det samme selv. Må kanskje lære den samme leksa som Tutta beskriver, om å være villig til å trene mye mer på den delen av spillet man syns det er kjedeligst å trene mye på.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Post Reply