Snillisme

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Snillisme

Post by furu »

Er vi altfor snille med lovende norske spillere?

Mangler de fightervilje og -evne?

Den ene kommentaren til denne artikkelen på norskgolf.no sier vel litt om hvordan mange ledere, foreldre og andre i klubbene føler at vi skal behandle dem.

Burde vi lære dem å tape og vinne? Hvor mye begge deler kan bety for utviklingen?
Instagram @christianfuru
TinCup
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 410
Joined: 29 Mar 2010, 17:18
Hcp: 4,3

Re: Snillisme

Post by TinCup »

Skjønner ikke hva folk klager over! Basert på gjennomgangen siden milleniumsskiftet er det jo beste året på ET siden 2003! Fantastisk!

Neida, man kan jo skylde på uflaks, sykdom og mye mer, men i bunn er det jo prestasjonene som ikke har vært gode nok.

Først og fremst håper jeg Kofstad klarer seg gjennom Q-school. Dessverre vil jo det medføre dårligere kategori neste år og mindre turneringer. Han har - forhåpentligvis - lært litt av debutåret og blir ikke like "starstruck" på turneringene i 2014. Da må han begynne å levere. Hadde han spilt like stabilt i vår som i høst ville han jo beholdt kortet greit. Mental endring der kanskje? Visste han måtte levere for å beholde kortet? Who knows? Det holdt ikke, men klarte ihvertfall flere cuts. God læring. Bedre forberedt neste år? Han kan jo slå en ball og har jo sagt puttingen har vært det svakeste ledd... Fokusere mer på den biten? Tutta gjorde det. Med hell.......... Jon Karlsen anyone? Funker for svenskene..

Hvor blir det av de gode norske herregolferne?

For noen år tilbake hadde vi blant verdens beste amatører. Fx A Kristiansen. Ranket topp 10 i verden. De 9 andre (uten å vite alle navn) lever nå av å spille golf på et høyt nivå. AK har nå begynt å spille LINKS (?!?). Hvem tok ikke vare på spilleren (talentet?) NGF, klubb? Når du har en 16-17 år gammel gutt som er jævlig god å spille.. Bør han da jaktes av alle proer som vil endre ALT som har gjort han så god? Han bør jo utvikle det som er mindre bra... ikke mases inn i posisjoner fra A-X og direkte ødelegge det som var bra!

Det blir jo fra tid til annen diskutert om vi nordmenn har det så godt at om man ikke lykkes finner vi fort noe annet å gjøre.. (Børsheim sa vel så i et intervju for en tid tilbake) Ærgjerrighet, lyst og tålmodighet er kanskje manglende nøkkelord? Vet ikke. Svensker og dansker har det rimelig fint de også (selv uten oljepenger) og de står på og får resultater..

Yeah yeah.. noen tanker i ustrukturert form.
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Snillisme

Post by Pepper »

Situasjonen for norsk herregolf er ubehagelig dårlig, i år også. De noske spillerne viser ikke godt nok spill gjennom en sesong, og svært ofte er det på eller rundt greenene det svikter. Lengdene har de inne.

Spillerne må ha en sterk vilje til å trene mye, være sterke mentalt og ha en stor stå-på vilje. Uten de grunnleggende i hodet hjelper det ikke. De tåler å høre sannheten for de vet det så godt selv. Joakim ser i hvert fall ut til å ha en plan og holde seg til den, mens Elias ser ut til å vingle mye mer med reising frem og tilbake. Tage prøver og prøver og ære være han for det , men det holdt ikke helt inn i år. Espen har hatt sine utfordringer, og det er ikke overraskende at han spille bedre i høst enn han gjorde i vår. Slik jeg kjenner Espen har jeg har stor tro på han til neste år.

Han må imidlertid klare monsterkvalet for å spille på det nivået han ønsker til neste år.
smalahove
Rookie
Rookie
Posts: 32
Joined: 27 Jun 2013, 18:06

Re: Snillisme

Post by smalahove »

Jeg var i Paris forrige helg for å se på ATP turnering der (40 års presang fra kona :-)). Jeg har sett mye tennis gjennom årene, men det var første gang jeg fikk se de store gutta på nært hold. Etter å ha sett alle i topp 9 (med unntak av murray, som var skadet) slo det meg hvor lite som skiller disse, og at forskjellen ligger på det mentale.

Det er en ting som jeg ikke har lagt såpass bra merke til gjennom tv-skjermen. Har da som regel tenkt, "hvis serven var litt bedre", "hvis backhanden var litt mer stabil". Men min opplevelse var altså at det er et mentalt spill, spesielt tennis som er et nullsum-spill (alltid en som vinner og en som taper poenget).

Jeg har bare sett en topp-turnering i golf på nært hold, etp på barsebäck for noen år siden, men der slo det meg også hvor jevnt over dyktige gutta er på rangen - og treningsfeltet.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Snillisme

Post by furu »

Helt sant smalahove. Jeg har sett turneringer på ET og de er ekstremt gode alle mann.
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Snillisme

Post by Snowman »

furu wrote:Den ene kommentaren til denne artikkelen på norskgolf.no sier vel litt om hvordan mange ledere, foreldre og andre i klubbene føler at vi skal behandle dem.
Ja, den sier mye, og den viser en helt urealistisk tilnærming til virkeligheten. Man tror tydeligvis at det fins et tredje alternativ til disse to:

Alternativ 1: Publikum blåser i hvordan det går med våre herregolfere, dvs få vet hvem de er, enda færre gidder å følge med på hvordan de gjør det, og nesten ingen gidder å kommentere dem.

Alternativ 2: Man bygger opp interessen, skaper engasjement rundt resultatene deres, får folk til å bry seg om de gjør det bra eller dårlig, men da kommer også kommentarer på godt og vondt. Da må de bli hardhudet, slik at de klarer å la ting prelle av, for da kommer de til å få mye negativ oppmerksomhet når resultatene er dårlige. Til gjengjeld vil de få mye mer positiv oppmerksomhet når det går bra og i riktig retning.

Det alternativet som ikke fins:

Alternativ 3: Stor interesse fra publikum, men like positiv støttende gjennom gode og dårlige resultater som det slekt og venner er.

Nettsiden Norsk Golf (i og for seg også andre golfsider inkl. Golfsnakk) avslører stadig at noen tror dette tredje alternativet fins. Det skal blogges og det skal omtales, men man vil ha seg frabedt at det kommer feil type bobler til overflaten.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Snillisme

Post by JanB »

For noen dager siden var jeg å så Knut Børsheim sine forsøk på ET kvalifisering her på Las Colinas på Costa Blanca. Det er ikke ofte jeg reiser og er publikum, men nå dro jeg sammen med noen venner for å se hvordan våre toppfolk er i forhold til andre man bør kunne sammenlikne seg med. Våre proffer sliter ikke med kort sesong der nord. Ei heller har de mindre tilgang til gode coacher. Men bruker de det? Knut slet denne helgen med sin mystiske "forkjølelse" og det preget ham nok en av dagene. Jeg snakket med ham underveis og flere kom med oppmuntrende tilrop som skulle piffe opp gutten.
Men hva så jeg. Han gikk og bar køllene sine. Halloooo. Det er 4 dager etterhverandre i et nivå der de andre har caddy, ernæringsfolk omkring seg, utstyrsleverandører og et støtteapparat som er helt likt det man ser lenger opp i golfverdnen. Knut fikk tilbud om gratis caddy av mange av oss. Vi som kjenner banen som vår egen bukselomme. Men nei. Knut gikk der i godt over 20 grader og bar baggen sin, vann, mat og alt utstyret sitt helt alene. Når han kom fram til ballen hentet han ikke opp notater fra yardidgeboken og fant avstand. Ok, han har godt øyemål, men det var ikke få ganger han definitivt valgte feil kølle som kostet.
Marginene er små og når du mister ett slag her og ett slag der, så vips, er du ute av listen.
Vi må bare innse at for å kunne hevde seg må det noe mer til. Det er slutt på den tiden da en langrennsløper kunne jobbe som tømmerhogger i uka og gå skirenn i helgene.
Når det andre spillerne på denne kvalen hadde hjelp til det meste, ser jeg hvorfor våre proffer ikke når opp.
Hvem trener dem i mental styrke? Tar de rikelig hensyn til væskebalansen og ernering? Hvem bygger dem opp hver dag i en slik 4 dagers turnering psykisk?
Tror NGF at norske golfere er overmennesker og ikke som alle andre. Kan klare alt selv, bare de får startkontingenten til turneringen?
Jeg tror det mangler mye fra både forbundet, golfspillerne og deres coacher. Støtteapparatet er helt fraværende.
Så sitter man da der etter endt turnering og kritiserer dem for at det kom på 28 plass og ikke klarte å komme seg innenfor de 25 som går videre.
Halloooo. Vil man noe med dem så sett igang og gjør ting mer proffesjonelt. Det er nok av krefter som kan løfte disse talentene opp og fram.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Snillisme

Post by Snowman »

"Knut fikk tilbud om gratis caddy av mange av oss. Vi som kjenner banen som vår egen bukselomme. Men nei."

???

Hvorfor ville han ikke det da?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Snillisme

Post by JanB »

Han er sjenert, forstår ikke sitt eget beste, er sta og vil "slite" for å oppnå kortet på en heltemodig og gammeldags måte, er ikke våken i timen, vil bare gå i sin egen verden .....

Det finnes sikkert mange svar. For meg ble det helt galt når en så det apparatet som mange av de andre hadde.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Snillisme

Post by Snowman »

JanB wrote:Han er sjenert, forstår ikke sitt eget beste, er sta og vil "slite" for å oppnå kortet på en heltemodig og gammeldags måte, er ikke våken i timen, vil bare gå i sin egen verden .....

Det finnes sikkert mange svar. For meg ble det helt galt når en så det apparatet som mange av de andre hadde.
Sett utenfra er det vanskelig å vite hva som er hva og hvem som bør skjerpe seg. Aktiviteten rundt de fleste typer toppidrett er preget av veldig mange typer bidrag, dvs noe fra forbund, noe fra klubb, noe fra stiftelser, noe fra sponsorer, noe fra private støttespillere osv, blandet opp med veldig mange ildsjeler som gjør en ulønnet idealistisk innsats rundt utøverne.

For Børsheims konkurrenter fra store golfnasjoner tviler jeg sterkt på om det er forbundene deres som dekker veldig mye, for de store nasjonene har så mange gode, inklusive mange som er bedre enn ham. Skulle vært interessant å vite litt om pengestøtte og annen støtte f.eks. til de ca 20 svenskene som nå spiller kval.finalen. Tipper de fleste av dem har mesteparten av sin støtte fra andre steder enn forbundet sitt(?).
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Snillisme

Post by kevin »

De 22 svenskene som spiller kval har med SGT, Swedish golf team. Coacher, kokk, fysioterapeut osv. Og de bor i et hus sammen.

Finner mer info om det her på bloggen deres. Legg spesielt merke til det siste avsnittet i innlegget fra i går kveld.

ps! det siste innlegget er fra Dubai, hvor SGT selvsagt er og følger sine spillere
Birdieplayer
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 425
Joined: 11 Mar 2012, 12:35
Hcp: 8,0
Been thanked: 2 times

Re: Snillisme

Post by Birdieplayer »

Menn og kvinner som satser på golf som levebrød og har noen års erfaring, må TØRRE Å SI FRA om hva de trenger, og hva de mangler.
Veldig få steder det hjelper å sitte taus i hjørnet mens verden passerer.

Det er hjelp til seg selv, og hjelp til de som kommer etter.

Jeg tror ellers at Tage, Aron og Knut hadde grei kontroll på "alt utenom", men mangla balltreff og tur.

Kunne vært greit om noen fant disse gutta, oppsummerte og formidlet til oss blinde!
smalahove
Rookie
Rookie
Posts: 32
Joined: 27 Jun 2013, 18:06

Re: Snillisme

Post by smalahove »

JanB wrote:Han er sjenert, forstår ikke sitt eget beste, er sta og vil "slite" for å oppnå kortet på en heltemodig og gammeldags måte, er ikke våken i timen, vil bare gå i sin egen verden .....

Det finnes sikkert mange svar. For meg ble det helt galt når en så det apparatet som mange av de andre hadde.
Fikk han tilbud om at dere betalte for en profesjonell ET caddy? Eller mener du at en av dere kunne bære bag'en hans?
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Snillisme

Post by Snowman »

smalahove wrote:Fikk han tilbud om at dere betalte for en profesjonell ET caddy? Eller mener du at en av dere kunne bære bag'en hans?
Det kan jo gå bra med en ikke-proff caddy. Jeg husker ikke hvilken svenske det var, men enten Richard Johnson i 2010, eller om det var Alex Noren i 2011, vant ET på Bro Hof Slott med en svært så ikke-proff barndomsvenn på bagen. Noen som husker hvem det var av Johnson og Noren? Det var jo en morsom og uproff amatør-caddy som nesten ble litt i overkant ivrig på de siste hullene :)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Snillisme

Post by furu »

Carlos del Moral hadde kjæresten som caddie under Q-School. Gikk greit det.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Snillisme

Post by furu »

Snowman wrote:
smalahove wrote:Fikk han tilbud om at dere betalte for en profesjonell ET caddy? Eller mener du at en av dere kunne bære bag'en hans?
Det kan jo gå bra med en ikke-proff caddy. Jeg husker ikke hvilken svenske det var, men enten Richard Johnson i 2010, eller om det var Alex Noren i 2011, vant ET på Bro Hof Slott med en svært så ikke-proff barndomsvenn på bagen. Noen som husker hvem det var av Johnson og Noren? Det var jo en morsom og uproff amatør-caddy som nesten ble litt i overkant ivrig på de siste hullene :)
Johnson.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Snillisme

Post by kevin »

Snowman wrote:
smalahove wrote:Fikk han tilbud om at dere betalte for en profesjonell ET caddy? Eller mener du at en av dere kunne bære bag'en hans?
Det kan jo gå bra med en ikke-proff caddy. Jeg husker ikke hvilken svenske det var, men enten Richard Johnson i 2010, eller om det var Alex Noren i 2011, vant ET på Bro Hof Slott med en svært så ikke-proff barndomsvenn på bagen. Noen som husker hvem det var av Johnson og Noren? Det var jo en morsom og uproff amatør-caddy som nesten ble litt i overkant ivrig på de siste hullene :)
Richard S.Johnson hadde Anders Timell som caddie da han vant i 2010. Timell er restauranteier og radiomann. Ganske god golfer, har vel ca.2 i hcp.

Patrik Sjöland som klarte kortet i dag, hadde ingen caddie denne finale-uken. Han bar tilogmed alle køllene sine i en pencil-bag. Ganske kult, men han er jo en erfaren golfer, også fra ET.
smalahove
Rookie
Rookie
Posts: 32
Joined: 27 Jun 2013, 18:06

Re: Snillisme

Post by smalahove »

En caddy oppfyller forskjellige funksjoner fra spiller til spiller. Noen vil ha en proff, noen en skyllebøtte, noen kona/mannen/kjæeste, noen en kompis osv.

Poenget er: det er klart du ikke tar imot et caddy tilbud fra noen du ikke kjenner. Du har jo ingen anelse hva du får.

Det er greit å si at gutta våre på ET skal ha et proff team, men hvordan skal de betale for det?

Leste for kort tid siden om en russisk (?) journeyman på ATP, tror han lå blant de 50-100 beste på rankingen og tjente greit med euros. Men det gikk utrolig mye penger til team (trener, fysio, en til) og reiser - og alt gikk ut av egen lomme. Tipper det er relativt likt på ET og PGA.
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Snillisme

Post by JanB »

Det var 2 momenter i mitt innlegg om akkurat Knut B. Det kunne sikkert vært hvem som helst fra de norske som prøver seg der ute.
1.) Han hadde ikke et støtteapparat som de andre som han konkurrerte mot. De hadde massør, kokk, coach, trener, massør og mer til. Knut hadde ingen ting
2.) Vi som tilbød ham lovet ikke noe annet enn å bære køllene hans. Selvsagt vet jeg inderlig godt hva jeg forventer av en caddie, men det var ikke det vi snakket om her.

Dersom noen her påstår at det er enklere å gå 4 dager i strekk og spille knallhard turnering og bære alt en trenger av utstyr selv, sammenliknet med å kunne over late det til en annen person som går 3 meter bak deg, sørger for at køllene er rene, sørger for at ballen til enhver tid er rengjort, angir eksakte avstander, sørger for riktig væskebalanse og næring, undres jeg over denne maskinen. Kom ikke å fortell meg at dette ville gjøre ham i mindre kondisjon til å yte mer.

Poenget mitt var bare at med små enkle virkemidler kan vi heve mulighetene for de som faktisk vil satse litt.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Snillisme

Post by CharlieB »

Det er vel som med det meste annet, det koker ned til Penger.

NGF har ikke penger til å drive slik svenskene gjør, med en skikkelig organisert satsningsgruppe, med skikkelig støtteapparat etc etc. Norske proffer og proffhåp går og suller mer eller mindre aleine. De betaler alt selv og må organisere alt selv.

På kort sikt så lar ikke dette seg løse enkelt, skulle man brukt x antall hardt tiltrengte kroner i elitesatsningen for å lage ett støtteapparat for de to-tre spillerne vi har der ute? Eller skal vi løfte frem flere spillere? NGF har valgt å forsøke å løfte frem flere spillere for å nå en kritisk masse... Jeg er spent på å se hva som så skjer, for det er helt åpenbart at de norske stiller med ett handicap der ute i forhold til støtte hjemmefra. I alle fall i den grad jeg klarer å tolke det jeg ser.

At det er for lite penger her er i alle fall åpenbart.
Post Reply