Børsheim legger opp

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Børsheim legger opp

Post by Snowman »

Jeg kikket på hvor dårlig konkurransen egentlig er for juniorer i Norge, de årene de burde blitt herdet til å tåle tøff konkurranse, der de skal vende seg til nasjonalt nivå. Så vidt jeg har forstått er Team Norway Jr. Tour de beste jr.turneringene i Norge. Hvordan er konkurransen der?

Jo, hvis du taper 10 slag til de beste hver dag i en 3-dagers konkurranse, slik at du havner 30 slag bak vinneren når det er ferdigspilt, da er du likevel innenfor topp-40 blant juniorene i Norge. Ser dere problemet? 30 slag bak etter 3 dager, da burde man vel ikke vært i en jr. eliteturnering(?), men så er man likevel topp-40 i landet!!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
heimsol
Rookie
Rookie
Posts: 9
Joined: 09 Jun 2013, 22:07

Re: Børsheim legger opp

Post by heimsol »

La oss nå hylle Børsheim, framfor å komme med svada teorier på hva som årsakene kan være.

Godt mulig det er noe i teoriene deres, men det viktigste er at han prøvde!
Og slike som prøver og satser trenger norge flere av.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Børsheim legger opp

Post by furu »

En vis mann sa en gang - "Trying is the first step towards failure".
Instagram @christianfuru
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Børsheim legger opp

Post by CharlieB »

Jeg tviler på at konkurranseinstinkt er det som mangler med norske golfere .. hadde de manglet det så hadde de aldri begynt. Tror som sagt det er mange ting som spiller inn, Knut Børsheim har også skaffet seg en god utdannelse og mitt inntrykk er at det er noe han så for seg å bruke på ett eller annet tidspunkt. Kan og ha vært en medvirkende faktor.

En trenger ikke gå lengre enn til å se seg selv i speilt og spørre seg sjøl om når en sist holdt på med noe som var "flogging a dead horse", trenger ikke ha vært golf. Men, av og til så holder man på med ting som er bortkastet tid. Man fortsetter fordi man var såååååå nær ved å lykkes, muligheten var der men det gikk i vasken, likevel så fortsetter man til man en dag innser at man burde gi f og rett og slett bruke energien på noe annet. Tror vi alle har hatt sånne opplevelser, få har riktignok sånne "for resten av livet valg", men noen har det. Det er ikke enkelt.
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Børsheim legger opp

Post by CharlieB »

heimsol wrote:La oss nå hylle Børsheim, framfor å komme med svada teorier på hva som årsakene kan være.

Godt mulig det er noe i teoriene deres, men det viktigste er at han prøvde!
Og slike som prøver og satser trenger norge flere av.
amen to that brother :-)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Børsheim legger opp

Post by furu »

CharlieB wrote:Jeg tviler på at konkurranseinstinkt er det som mangler med norske golfere .. hadde de manglet det så hadde de aldri begynt.
Der er jeg uenig. I begge påstandene :) Det mangler. Absolutt. Og at de aldri hadde begynt hvis de ikke hadde konkurranseinstinkt? Jeg nekter å tro at en eneste ung gutt eller jente begynner med golf pga konkurranse. De begynner pga sosial påvirkning, familie og venner. Så fortsetter de fordi de har litt talent og utvikler dette bra nok. De blir flinke nok til å spille på college sammen med tusenvis av andre golfere og får seg en utdannelse. Så slutter de.
Instagram @christianfuru
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Børsheim legger opp

Post by CharlieB »

furu wrote:
CharlieB wrote:Jeg tviler på at konkurranseinstinkt er det som mangler med norske golfere .. hadde de manglet det så hadde de aldri begynt.
Der er jeg uenig. I begge påstandene :) Det mangler. Absolutt. Og at de aldri hadde begynt hvis de ikke hadde konkurranseinstinkt? Jeg nekter å tro at en eneste ung gutt eller jente begynner med golf pga konkurranse. De begynner pga sosial påvirkning, familie og venner. Så fortsetter de fordi de har litt talent og utvikler dette bra nok. De blir flinke nok til å spille på college sammen med tusenvis av andre golfere og får seg en utdannelse. Så slutter de.
Men Furu da, vi snakker ikke om scratch spillere som diller rundt med college golf, vi snakker om gutter og jenter som hevder seg i toppen av amatørrankingen og også på sine respektive college golf lag og så velger å satse på det som en karriere.

Jeg kan følge resonementet ditt ett stykke på vei, men da er ikke problemet mangel på konkurranse instinkt. Men mangel på motstand, de kommer for lett til det og vet rett og slett ikke hva de skal gjøre når det butter i mot. Curling foreldre og hele pakka... Det er dog en litt annen diskusjon :)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Børsheim legger opp

Post by furu »

Vi har knapt en eneste golfer i toppen av amatørrankingen. Og har vel sjelden hatt det. Å hevde seg i toppen på collegelag kan være en smal sak. Det spørs hvilket nivå du spiller på. Jeg var blant divisjonens beste i NCAA III. Med mindre man spiller på toppskolene sier collegeresultater fint lite om din fremtid som golfer.

Mangel på motstand? Ja. Hvorfor ikke se på det slik. Man må få generasjoner som liker å konkurrere mot hverandre. Kan det være derfor Bjørnefjorden hadde en god gruppe spillere i en periode?
Instagram @christianfuru
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Børsheim legger opp

Post by CharlieB »

Furu, både Torp og Børsheim var innenfor top 200 på amatørrankingen i sin tid, det er i alle fall en indikasjon på at de kan prestere innenfor en gruppe som VIL noe. De 200 absolutt beste golferene i verden er de som er top 200 på ET og PGA stort sett. Nå er amatør feltet mye mer komprimert, mindre alders spenn etc så ting er ikke direkte sammenlignbart, men jeg sier at det gir de en fair sjanse. Det vil være andre ting som til syvende og sist avgjør om de lykkes eller ei.

Jeg vet shit all om NCAA III, så jeg kan ikke si eller mene noe om relevansen i denne sammenheng.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Børsheim legger opp

Post by kevin »

Titter man på felles rankinger for college gir de en bra pekepinn på hvem som blir framtidige tourspillere. Og som oftest skal man ha hevdet ganske bra på college for å klare seg. Det finnes selvsagt unntak, men generelt bør man ha vært topp 20-30.

I 2011/2012 var Jordan Spieth nr.2 , mens Brooks Koepka nr.20. Mikkelsen var nr.36. Mellom disse finnes det flere spillere som har kommet seg ut på PGA/ET/CT.

En av de mest spennende irske spillerne for tiden, Kevin Phelan, var nr.64. Han kvalet inn til ET gjennom q-school i år og spiller i SA denne uka. Er T15 etter 1.runden. Han klarte cut i US Open i fjor. Han er 23 år gammel nå.

Pontus Widegren var nr.97 på rankingen det samme året. Er like gammel som Phelan. Spilte på invitasjoner på CT i fjor og sikret seg en grei kategori for neste år. Ble nr.2 på Losby.

Brinson Paoline var nr.145. Leverte en bra sesong på CT og vant en gang. Klarte å kvale til ET gjennom q-school.

Titter man på 2010/2011 rankingen, finner man mange navn man kjenner igjen. Cantlay,Uihlein,Reed, Guthrie, Morgan Hoffman, Peterson, Norlander,Barber, English m.fl. Spillere som har etablert seg på høyt nivå etter college. Børsheim var nr.82, mens Kofstad var nr.49

Jeg tror man kan lykkes bra ved å gå college-veien, eller ved å etablere seg via de nordiske tourene og CT. For så å ta steget opp til ET. Flere av de nordiske spillerne har klart den overgangen veldig bra de siste årene.

Anbefaler denne linken for å titte på interessante college ratings
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Børsheim legger opp

Post by Snowman »

Folkens, når man ser på rankingen til unge spillere, husk at den ikke nødvendigvis sier alt om potensial. Det hører med en god porsjon kvalifisert subjektiv synsing fra kompetente trenere når man skal vurdere hvor god noen kan bli.

To spillere på 20 år som er like gode, det kan godt hende at den ene allerede har tatt ut mesteparten av det potensialet som ligger i hans talent, mens den andre er en uslepen diamant. Den ene vil da ha muligheter til å forbedre seg marginalt i årene som kommer, mens den andre vil kunne forbedre seg veldig mye og hvor "the sky is the limit".

Noe av dette må det eksperter til for å skjønne, mens andre ting kan selv vi andre forstå. Sånn er det i mange idretter. Ta to unge fotballspillere som begge har styrker og svakheter i spillet sitt, som et lett forståelig eksempel. Den ene har fysikken som sitt varemerke, dvs. både styrke og løpskapasitet, men er teknisk sett ganske klønete. Den andre er et teknisk vidunder som kan gjøre alt med en ball, men faller gjennom fordi han er svak og pinglete i duellene og med for dårlig kondisjon. Selv jeg skjønner da hvem det er lettest for å gjøre noe med svakhetene sine.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Børsheim legger opp

Post by CharlieB »

@snowman, jepp det er også ett poeng oppi det hele.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
smalahove
Rookie
Rookie
Posts: 32
Joined: 27 Jun 2013, 18:06

Re: Børsheim legger opp

Post by smalahove »

Jeg tror vi må innfinne oss med at vi sannsynlig ikke er bedre, og at den evinnelige norske (media) trangen til å sammenligne andre idretter med langrenn gir oss helt feilaktig optimisme. Vi har hatt en mannlig spiller som har prestert på ET, klart Q-school og noen cut'er på det store sirkuset. Jeg tror HB var vår Brasil-seier i fotball VM. Jeg håper jeg tar feil, fordi det var stas å følge Henrik på tour'en :-)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Børsheim legger opp

Post by Snowman »

Vel, smalahove, det er et tveegget sverd å skrive opp norske herregolfere som gode sammenlignet med mer kjente navn fra andre idretter. På den ene siden kan det gi økt oppmerksomhet, men på den andre siden kan det også gi større forventninger - og dermed også større skuffelser - for fremtiden. Likevel, jeg tror det er lurt å gjøre det, for hva taper man egentlig? Hvis den som skrives opp virkelig har stjernepotensial i seg, da vil han jo ikke la seg stoppe eller stresse av at det stilles forventninger, da vil han jo heller like det.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Børsheim legger opp

Post by Snowman »

Interessant hva en svenske skrev på norskgolf.no:

<... svenskarna har större konkurrans att komma med på landslagen och måste kriga hårdare på egen hand i en tidigare ålder för att lyckas. Många av guttarna i Norge har sett hela världen och spelat dom bästa banorna oh turneringarna innan dom fyllt 18år...>

Dette siste er jo interessant. Er det en del som i en for tidlig alder allerede føler at de ikke har mer å oppleve? At de opplevde mye stort og spennende allerede som juniorer, som de ikke har tro på at de kan toppe? Sånn kan det kanskje bli i et land hvor det er for lett å komme på jr.landslagene? ... eller hvor man kommer på fine langturer også med klubben sin:

http://www.norskgolf.no/node/5429

Motivet bak sånne turer er jo ment positivt, så jeg håper det ikke er så mye i den teorien til svensken her, men vel vel ... jeg vil ikke utelukke at han er inne på noe.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Børsheim legger opp

Post by furu »

Ja. Han er inne på noe. Fin amatørkarriere med juniorlandslag og utdannelse på college med stipend. Da tror jeg mange er mer enn fornøyd med golfen.
Instagram @christianfuru
Post Reply