Hvor stor og viktig idrett er golf?? Egentlig!!

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Hvor stor og viktig idrett er golf?? Egentlig!!

Post by kevin »

Hvor skriver jeg noe om at jeg påstår det, og hva f*** hadde Russland med dette å gjøre :?:

De retter seg mot USA, i et marked som ikke bare omhandler golf, men også turisme. Da var mitt poeng at å bruke en av golfens største stjerner til det, viser hvilken posisjon golf har. De kunne jo brukt mange andre norske idrettsutøvere o.l?

Utrolig at enkelte klarer å finne det negative i alt.....
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvor stor og viktig idrett er golf?? Egentlig!!

Post by Snowman »

kevin wrote:Hvor skriver jeg noe om at jeg påstår det, og hva f*** hadde Russland med dette å gjøre :?:

De retter seg mot USA, i et marked som ikke bare omhandler golf, men også turisme. Da var mitt poeng at å bruke en av golfens største stjerner til det, viser hvilken posisjon golf har. De kunne jo brukt mange andre norske idrettsutøvere o.l?

Utrolig at enkelte klarer å finne det negative i alt.....
Jeg har ikke "funnet noe negativt i alt", men jeg skriver videre om det som er denne trådens hovedtema, dvs "Hvor stor og viktig idrett er golf?? Egentlig!!" I den forbindelse var det helt relevant å påpeke at Tutta IKKE er Norges største idrettsstjerne i verden, selv om hun gjerne er Norges største idretsstjerne i USA. Den forskjellen var det vel greit å få fram? Og det er da ikke negativt å være størst i USA, selv om det er forskjell på USA og Verden?

For øvrig, for å vise hvor stor forskjell det er på hvilke idretter som er store i ulike markeder, så har vi en utøver i sterk framgang nå som evt. kan bli Norges største stjerne i UK, men antakelig ingen andre steder. Han er nå på 68. plass på verdensrankingen - og klatrende - i en høyprofilert UK-idrett:

http://www.worldsnooker.com/staticFiles ... 809,00.pdf

... men det er ikke mange som har hørt om ham i Norge.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Hvor stor og viktig idrett er golf?? Egentlig!!

Post by CharlieB »

Hvem er da Norges mest kjente idrettstjerne internasjonalt? Petter Northug?


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvor stor og viktig idrett er golf?? Egentlig!!

Post by Snowman »

CharlieB wrote:Hvem er da Norges mest kjente idrettstjerne internasjonalt? Petter Northug?

Sent from my iPad using Tapatalk HD
Jeg syns ikke svaret er selvsagt. På 80-tallet ville jeg svart Grete Waitz. På 90-tallet ville jeg svart Ole Gunnar Solskjær. I dag ville jeg svart Magnus Carlsen dersom jeg mente sjakk var sport, men det mener jeg ikke.

Derfor tror jeg at det må være Andreas Torkildsen eller Aksel Lund Svindal (fordi alpint er større enn langrenn). Men det er litt vanskelig, for ingen er store i idretter som "alle" følger med på, og det er geografiske forskjeller. Jeg tror f.eks. Tutta er størst i USA, Northug i Sverige og Patrick Thoresen i Russland.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvor stor og viktig idrett er golf?? Egentlig!!

Post by Snowman »

Forresten, hvis det er en indikasjon å se på wikipedia hvor mange språk de enkelte har artikler på?:

Magnus Carlsen (hvis han regnes) 45 språk.
Andreas Thorkildsen 26 språk.
Aksel Lund Svindal 25 språk.
Petter Northug 22 språk
Patrick Thoresen 16 språk
Suzann Pettersen 6 språk

... for å ta med de jeg nevnte i forrige post.

Og det med dametennis kontra damegolf, apropos starten av tråden? Caroline Wozniacki har artikler på 50 språk mot altså 6 for vår Tutta. Der burde altså ikke være til å diskutere engang at stor i USA og stor i verden ikke er synonymt.

Tutta er kjempestor i damegolf, dvs. majorvinner, mangårig 2'er i verden, den som har vært lengst av alle på topp-10 blant aktive spillere, osv. osv., kjempestor i USA, pluss mye annet pent man kan si. Hvorfor ikke la det bli med det, for det er jo kjempebra? Absolutt bra nok i seg selv! Da er det ingen grunn til å ta av ved å prøve å skrive det enda lenger opp ved å gjøre sammenligninger som ikke holder mål overfor f.eks. Lund Svindal og Thorkildsen, for de ER enda større!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
barcentrale
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 02 Jan 2009, 15:52
Hcp: 6.1
Hjemmeklubb: Oslo GK
Location: Oslo

Hvor stor og viktig idrett er golf?? Egentlig!!

Post by barcentrale »

Magnus Carlsen er vel norges mest kjente person i verden.. Og sjakk er like mye idrett som golf forresten ;) og langt mer utmattende..
"Golf and sex are the only things you can enjoy without being good at them." - Jimmy DeMaret
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Re: Hvor stor og viktig idrett er golf?? Egentlig!!

Post by veggiss »

Snowman wrote:
kevin wrote:Hvor skriver jeg noe om at jeg påstår det, og hva f*** hadde Russland med dette å gjøre :?:

De retter seg mot USA, i et marked som ikke bare omhandler golf, men også turisme. Da var mitt poeng at å bruke en av golfens største stjerner til det, viser hvilken posisjon golf har. De kunne jo brukt mange andre norske idrettsutøvere o.l?

Utrolig at enkelte klarer å finne det negative i alt.....
Jeg har ikke "funnet noe negativt i alt", men jeg skriver videre om det som er denne trådens hovedtema, dvs "Hvor stor og viktig idrett er golf?? Egentlig!!" I den forbindelse var det helt relevant å påpeke at Tutta IKKE er Norges største idrettsstjerne i verden, selv om hun gjerne er Norges største idretsstjerne i USA. Den forskjellen var det vel greit å få fram? Og det er da ikke negativt å være størst i USA, selv om det er forskjell på USA og Verden?

For øvrig, for å vise hvor stor forskjell det er på hvilke idretter som er store i ulike markeder, så har vi en utøver i sterk framgang nå som evt. kan bli Norges største stjerne i UK, men antakelig ingen andre steder. Han er nå på 68. plass på verdensrankingen - og klatrende - i en høyprofilert UK-idrett:

http://www.worldsnooker.com/staticFiles ... 809,00.pdf

... men det er ikke mange som har hørt om ham i Norge.
Han er vel strengt tatt britisk også, men spiller for norge. Erik Compton er jo mere norsk enn Kurt.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Hvor stor og viktig idrett er golf?? Egentlig!!

Post by Sharky »

barcentrale wrote:Magnus Carlsen er vel norges mest kjente person i verden.. Og sjakk er like mye idrett som golf forresten ;) og langt mer utmattende..
Jeg klarer ikke helt å se hvordan du kan ta sammenligning mellom golf og sjakk som "like mye idrett". Sier ikke at sjakk ikke er utmattenden, men i både golf å sjakk så er mesteparten av spillet avhengig av psyken til spilleren, men i golf har du også det aspektet hvor du skal ha utholdenhet til å gjennomføre 36 hull og fortsatt ha hodet på rett plass.

Jeg synes ikke du kan legge sjakk under kategorien "idrett". Vet det er mange uenigheter akkurat rundt dette her, men slik som det står nå så er sjakk ikke kvalifisert som idrett og slik mener jeg det bør være.
"The more i practice, the luckier i get"
vBildoy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 125
Joined: 17 Jun 2011, 09:01
Hcp: Alt for høyt
Hjemmeklubb: Sotra Golfklubb

Re: Hvor stor og viktig idrett er golf?? Egentlig!!

Post by vBildoy »

Hvor viktig golf er? For meg er det veldig viktig, nummer 2 etter fotball :)
Ping G20 Hybrid #4
Taylor Made Burner Superlaunch 5-PW Irons
TaylorMade ATV 52' og 58' Wedge
Nike Method Putter
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Hvor stor og viktig idrett er golf?? Egentlig!!

Post by kevin »

Poenget mitt med å trekke fram avtalen mellom Tutta og Innovasjon Norge, var at Norge velger en verdenskjent golfspiller (ja,det er hun,i golfverden). Det kan gi mye positiv omtale for golf i Norge også, ikke bare generell turisme. Den koblingen er det ikke så mange av de andre navnene over her som kan gi. Svindal har gjort lignende og gjør dette allerede, blant annet ved å spille inn ski film i Lyngsalpene, et helt unikt sted i nordre del av Europa.

Skal Thorkildsen vise hvor fint det er å kaste spyd i Lofoten? Eller Magnus Carlsen vise hvor bra det er å spille sjakk på Hurtigruta? Litt flåsete sagt, men det gjelder selvsagt ikke bare å finne den utøveren som flest i verden har hørt om.

Tutta kan promotere hele Norge generelt på en bra måte, men hun kan også vise fram noe ganske flott i tillegg. F.eks å spille golf i midnattsol på verdens nordligste 18 hulls bane, eller ute i fantastisk natur i Lofoten eller Bodø.

I tillegg er hun en atlet og beherske mange idretter. Hun kan vise fram flotte skiløyper og vinteraktiviteter, eller sykkelturer fra norskekysten.

Sånn jeg leser ut av dette så satser de på det amerikanske markedet i denne omgang, og vil gjerne også omfavne de mange millionene av golf-interesserte amerikanerne. Da er ingen i nærheten av Tutta`s posisjon
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Hvor stor og viktig idrett er golf?? Egentlig!!

Post by GunnarBull »

Sharky wrote:Sier ikke at sjakk ikke er utmattenden, men i både golf å sjakk så er mesteparten av spillet avhengig av psyken til spilleren, men i golf har du også det aspektet hvor du skal ha utholdenhet til å gjennomføre 36 hull og fortsatt ha hodet på rett plass.
Ok, litt OT, men:

Forskjellen på golf og sjakk ligger vel ikke her. I både sjakk og golf trenger du god utholdenhet, først og fremst mentalt, men det er selvfølgelig også en fordel å ha god fysikk.

Slik jeg ser det så er forskjellen på golf og sjakk først og fremst at golf er en teknisk krevende idrett, på linje med en del former for friidrett (f.eks. stavsprang). Dette er helt fraværende i sjakk, hvor det kun er hodet som jobber.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvor stor og viktig idrett er golf?? Egentlig!!

Post by Snowman »

Snowman wrote:
CharlieB wrote:Hvem er da Norges mest kjente idrettstjerne internasjonalt? Petter Northug?

Sent from my iPad using Tapatalk HD
Jeg syns ikke svaret er selvsagt. På 80-tallet ville jeg svart Grete Waitz. På 90-tallet ville jeg svart Ole Gunnar Solskjær. I dag ville jeg svart Magnus Carlsen dersom jeg mente sjakk var sport, men det mener jeg ikke.

Derfor tror jeg at det må være Andreas Torkildsen eller Aksel Lund Svindal (fordi alpint er større enn langrenn). Men det er litt vanskelig, for ingen er store i idretter som "alle" følger med på, og det er geografiske forskjeller. Jeg tror f.eks. Tutta er størst i USA, Northug i Sverige og Patrick Thoresen i Russland.
Jeg tror vi slår fast at det er Aksel Lund Svindal :)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Hvor stor og viktig idrett er golf?? Egentlig!!

Post by kevin »

Tutta ble årets kvinnelige idrettsutøver, og i tillegg delte hun prisen som årets utøver, med Magnus Carlsen.

Utrolig stort :D
LangJakke
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 173
Joined: 20 Feb 2012, 22:59
Hcp: 33

Re: Hvor stor og viktig idrett er golf?? Egentlig!!

Post by LangJakke »

Spesielt i vinternasjonen Norge i et år der Tora Berger tok 4 gull og 2 sølv i VM!
User avatar
Krosjnak
Rookie
Rookie
Posts: 19
Joined: 17 Sep 2011, 08:21
Hcp: 3.1
Hjemmeklubb: Mjøsen gk
Location: Norway

Re: Hvor stor og viktig idrett er golf?? Egentlig!!

Post by Krosjnak »

Gratulerer Tutta!
Det var veldig gøy å se på. Er tydelig at utøverne selv setter store internasjonale prestasjoner høyt!

Jeg likte godt alle prisene, kanskje med unntak av årets nykommer. X-games er i mine øyne større enn WC-skiskyting...
Golf er gøy, iblant.
Post Reply