Hva vil du forbedre ved golfsporten?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Hva vil du forbedre ved golfsporten?

Post by furu »

Denne artikkelen på norskgolf.no produserte det jeg mener er at de beste svarene på debatten om tidsbruk.
Forutsigbart nok er det flere som nevner at tidsbruken må ned. Jeg synes det er på tide man slutter å fokusere så mye på tidsbruken. Det er neppe godt for rekrutteringen at nybegynnere får høre at de må komme seg rundt banen på kortest mulig tid, og at de er en del av "Golfens største problem" dersom de ikke sprinter rundt. Er tidsbruken egentlig et så stort problem som mange synes å tro? Hvem er disse travle familiefedrene/mødrene/barn som gjerne bruker en halvtime hver vei til banen, 3.5 time på banen + evt. litt småprat og en kopp kaffe etter runden, for en total tidsbruk på 4,5 - 5t en ettermiddag, men som det plutselig er totalt uaktuelt for dersom det er snakk om å legge 30-45 minutter til dette estimatet? Golf tar tid uansett. Å piske spillere rundt banen for å spare 30-45 minutter på en 18-hullsrunde er neppe en så stor faktor som enkelte synes å tro. Fokuser heller på å promotere 9-hullsrunder og kortere/enklere hull/baner for å få flere ut i så fall. Det er fullstendig utopi å tro at 4 nybegynnere skal komme seg rundt 18 hull på en 'normal' bane på 3.5t og samtidig føle at de har hatt en avslappende og trivelig runde. Det er begrenset hvor lyst man har til å fortsette med en aktivitet hvor man bruker mer tid på å fryktsomt kikke seg over skulderen etter gruppen bak enn på å nyte det man holder på med.
Spiller vi golf for å bli ferdig?

Vi har grodd fast i et mønster der golf skal være 18 hull. Helst fra en tee så langt bak som mulig, og i hvert fall ikke en som gjør at du alltid klarer å nå fram til fairway.

Gjør golf enklere og rundene vil spilles raskere.
Instagram @christianfuru
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Hva vil du forbedre ved golfsporten?

Post by yuran »

En perfekt runde for meg er på 14-15 hull. Jeg sliter generelt med tålmodigheten når det er fulle flighter for da går det for lang tid mellom hvert slag og det er vanskelig å oppnå en rytme. Derimot synes jeg det er veldig behagelig å være 3 stk i en flight bak en 4'er-flight og så ha god tid til litt småprat og til hvert enkelt slag - og ikke minst at man rekker å lese linja før en putt. Men over 4,5 timer så begynner det å bli seigt uansett. Lar man seg irritere over tidsbruk så går det ofte utover eget spill, og så baller det på seg!

I og med at Grønmo er kun 9 hull tror jeg det er mer vanlig å spille kortere runder enn ellers, hvis jeg spiller på en 18-hulls så ønsker jeg (naturligvis) å spille samtlige hull :)
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
smalahove
Rookie
Rookie
Posts: 32
Joined: 27 Jun 2013, 18:06

Re: Hva vil du forbedre ved golfsporten?

Post by smalahove »

furu wrote:Helst fra en tee så langt bak som mulig, og i hvert fall ikke en som gjør at du alltid klarer å nå fram til fairway.
Vi er akkurat som britene i alpinbakken: sort (kule-)løype, null ferdigheter :lol:

Leste på golfwrx (el.) at hvis man ønsket å spille som proffene - noe både utstyrsfokuset og sort-tee-hang-up'en tyder på - bør man velge utslagssted etter formelen: driver + 8 jern. Da hadde nok spillet gått litt fortere, ja.

Men like viktig, lav rough - og enklere/bedre/snillere dropregler for selskapsspill. Med en gang en flight kommer inn i vanen å begynne å lete etter baller ...
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Hva vil du forbedre ved golfsporten?

Post by kevin »

Jeg synes at temaet tidsforbruk er en avsporing fra debatten. Det finnes så mange andre viktige ting å ta tak i for å forbedre golfsporten
Post Reply