Norsk Golf 2014

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Norsk Golf 2014

Post by furu »

I år gjør jeg ting litt annerledes. Dansk Golf ville være med på testing i Portugal i februar. Det fører til at vi ser ut til å ha tilgjengelig alle nyheter fra Wilson, TaylorMade, Cobra Puma, Ping, Nike, Cleveland, Callaway, Mizuno og Titleist. Full dekning altså :D

Håper alle setter pris på dette. At DG reiser med 3-4 mann gjør også at jeg får feedback og tall fra veldig gode spillere.

Andre ting som er planlagt;
Forespørsel om hansker fra alle produsentene for gruppetest.
Baller.
Grafittskaft i jern - det har vært enorm utvikling her og det blir viktig i 2014.
Treningsdingser fortsetter.

Noen ting jeg bør/må ha med? Tar trolig med Adams og John Letters, men det er ikke interessant for danskene og derfor ikke på listen over.

Hvis noen tenker at det er dyrt for NG å reise til Portugal og at NGF som ny utgiver av bladet ikke burde bruke penger på det - de betaler ikke en eneste krone. Jeg betaler alt selv. Reise, opphold, mat og leiebil dekker jeg selv. Ser også ut til at vi har klart å skaffe oss gratis range der nede.
Last edited by furu on 16 Jan 2014, 20:12, edited 1 time in total.
Instagram @christianfuru
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Norsk Golf 2014

Post by Yorkie »

furu wrote: Hvis noen tenker at det er dyrt for NG å reise til Portugal og at NGF som ny utgiver av bladet ikke burde bruke penger på det - de betaler ikke en eneste krone. Jeg betaler alt selv. Reise, opphold, mat og leiebil dekker jeg selv. Ser også ut til at vi har klart å skaffe oss gratis range der nede.
Nå er det vel ganske kjent at jeg ikke er den helt store utstyrsfriken, men jeg leser artiklene dine med interesse, og synes du gjør en fabelaktig jobb.

At en redaksjon kjøper stoff til ett blad er vel ikke særlig uvanlig, om da betalingen omfatter reiseutgifter, utlegg osv. i tillegg til honorar er vel heller ikke særlig uvanlig, så ville synes det var noe merkelig om noen skulle bekymre seg om det.

Sikker på at du klarer å få dekket utlegg også om du selger en sidehistorie til SeNåHer og får med Peter Pillegård til å chille med golfen og treffe partypeople i Algarve
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Norsk Golf 2014

Post by GunnarBull »

furu wrote: Andre ting som er planlagt;
Forespørsel om hansker fra alle produsentene for gruppetest.
Baller.
Grafittskaft i jern - det har vært enorm utvikling her og det blir viktig i 2014.
Treningsdingser fortsetter.
Sier meg veldig enig med Yorkie her. Jeg er heller ikke særlig interessert i utstyr, og leser alle tester med en stor grad av skepsis. Men testene du skriver, er definitivt blant de jeg rangerer høyest.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Norsk Golf 2014

Post by furu »

Vi har med Triana Iglesias for å gjøre turen mer interessant og selge bilder til Se&Hør.

Har fast pris på artiklene. Kan ikke legge inn ekstrakostnader.

Tester skal lese med skepsis. Vi har bevisst valgt å ikke felle en definitiv dom over produktet med mindre det skiller seg ut spesielt mye i en eller annen retning. Definisjon og kartlegging av egenskaper er det viktigste. Ta f.eks. en lavtspinnende driver. Leseren skal få vite hva den gjør og hvem den passer for. Ikke om den er dårlig for akkurat meg og de andre som prøver den.

Takk for tilbakemeldingene :)
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Norsk Golf 2014

Post by kevin »

Jeg er heller ikke den største utstyrsfreaken her inne, men leser endel i bladet og på bloggen.

Du har nok veldig bra kontroll på hva som skal testes. Kommer jo nye greier hele tiden, i alle kategorier. Selv har jeg nærmest bestemt meg for å kjøpe med meg FJ DNA sko fra USA til sommeren. Ellers leker jeg med tanken på en ny putter snart, muligens en av de nye Odyssey modellene.

Hvordan er markedet for vanntette bager? Synes ikke det har kommet så mye nytt der. Det er Titleist, Callaway og Sun Mountain stort sett? Rart om det ikke kommer flere, men markedet er kanskje ikke stort nok.

Leste om de nye Puma hanskene og det var vel ikke de peneste jeg har sett. Men kona kjøpte noen andre Puma hansker i fjor og har vært strålende fornøyd. Har kun sett Puma hansker det ene stedet, i fysisk butikk altså.

Adams bør vel være ganske interessant og spesielt når har de fått Ernie Els på laget. Fenger litt mer enn Adam Baddeley og Kenny Perry ;)

Synes Ping har lansert mye i det siste og mye som ser bra ut.

De fleste golfere er interessert i nye gadgets. F.eks GPS og Lasermålere
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Norsk Golf 2014

Post by furu »

Vanntette bager er stillestående. Skjer ingen utvikling der. Ingen oppmerksomhet rundt nye modeller. Kan det være fordi så utrolig mange golfere over hele verden kjører? Altfor få går når de spiller, og det er som bærebag en vannett bag er mest interessant.

Har selv brukt Puma hansker. Syns de var bra, overraskende bra faktisk. Årets modeller tar det litt langt, men trenden er hansker med farge så de har vel funnet ut at dette satser de på. Jeg forventer ikke å se Puma hansker i mange butikker i år eller i nærmeste fremtid. FJ, Titleist, TM, Nike og Callaway - det er så mange som selger bra hansker.

Adams har et stort problem. XTD er årets store serie og den er dyr. Jeg aner konturene av at de finner plassen sin i samarbeidet med TM etter oppkjøpet. TM uttalte at de så på Adams som perfekt for helsett og enkle begynnersett. Jeg tror de kommer til å bestå av disse settene + dyre køller med eksotiske skaft for spesielt interesserte. Ernie er et kupp for dem. Ingen tvil.

Ping kan bli årets merke. Vanvittig solid. Har fått i25 driver, fw, hybrid og jern, S55 jern, Karsten jern og hybrid og Karsten TR putter. Når de i tillegg har Anser serien og ikke minst G25 blir det knallbra. Karsten putteren er imponerende.

Gadgets står på listen. Har startet innhentingen av produkter. Må dessverre kjøpe en del selv. Game Golf, Swingbyte, actionkamera - har litt forskjellig på gang. NikeiD teller vel også som gadget og det har jeg brukt nylig. Treningsdingser blir også prioritert, kommer i hver utgave.

DNA blir vanvittig viktig for FJ. De var i ferd med å bli litt akterutseilt. XPS1 var nesten krise. Nå har de noe på gang. Contour Casual med MyJoys kan bli stor. Sko er vanvittig tøft marked nå.
Instagram @christianfuru
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Norsk Golf 2014

Post by Rotten »

Slenger meg på de andre her. Tester må som alltid tas med en klype salt, men om man skal rangere gode/dårlige tester så ligger dine høyt oppe og er godt lesestoff.
Forøvrig kan jeg ikke forstå at du må betale utstyret selv(?). Håper hvertfall prosjektet går i pluss totalt sett :-)
Men penger er jo som kjent ikke alt her i verden... :-D
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Norsk Golf 2014

Post by furu »

Det er dingser som må kjøpes. Det er vanvittig mange som spør etter demoprodukter. Selskapene prioriterer amerikanske og engelske nettsider og blader.

Køller får jeg stort sett alltid tilsendt demo, men jeg har brukt og tapt noen tusenlapper for å få bedre innhold i bladet. G25 hybrid og fw i fjor kjøpte jeg selv fordi Ping var tom for demo. Det er ikke ubegrenset antall køller tilgjengelig. Når jeg er ferdig med mine tester returnerer jeg dem og de sendes videre til neste blad/nettside.

Nå vurderer jeg å bruke noen kroner på en driver fra Krank eller Bombtech. Kunne vært artig å sammenligne dem med de vanlige merkene.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Norsk Golf 2014

Post by kevin »

Er det noe marked for Bridgestone golf i Skandinavia? De har jo bra golfballer og det finnes jo noen proffer som spiller med Bridgestone køller
User avatar
TheBigEasy
Guru
Guru
Posts: 1313
Joined: 22 Sep 2012, 18:44
Hcp: 20ish
Hjemmeklubb: Hauger
Has thanked: 10 times
Been thanked: 28 times

Re: Norsk Golf 2014

Post by TheBigEasy »

Fyldig dekning der Furu. Savner Callaway dog. Hadde vært kjekt med litt betraktninger rundt X2 Hot og Big Bertha. Portugal i februar høres helt greit ut....Her laver snøen ned og eneste trøsten er at det er litt golf fra Abu Dhabi i ruta.

Sent from my HTC One S using Tapatalk
Play your best.
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Norsk Golf 2014

Post by CharlieB »

Må si meg enig med andre her ;) good stuff, keep it comming!


Sent from my iPad using Tapatalk HD
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Norsk Golf 2014

Post by furu »

TheBigEasy wrote:Fyldig dekning der Furu. Savner Callaway dog. Hadde vært kjekt med litt betraktninger rundt X2 Hot og Big Bertha. Portugal i februar høres helt greit ut....Her laver snøen ned og eneste trøsten er at det er litt golf fra Abu Dhabi i ruta.

Sent from my HTC One S using Tapatalk
Min feil :!: Beklager :oops: Callaway har fra første dag sammen med Nike vært viktigste samarbeidspartner. De er med :D
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Norsk Golf 2014

Post by furu »

kevin wrote:Er det noe marked for Bridgestone golf i Skandinavia? De har jo bra golfballer og det finnes jo noen proffer som spiller med Bridgestone køller
Nei. Bridgestone forblir kun baller i Norge. De har veldig bra køller men må komme med noe nytt snart for å holde liv i merket. Jeg tror de lever best i Asia gjennom Tourstage-navnet.

Det samme gjelder Srixon. De kommer vi ikke til å se i Norge.

Av andre merker som har gode køller, men sliter med at Norge er et lite sted, putter vi Tour Edge Exotics. Adams kan faktisk også hives i denne boksen. Og John Letters. Til og med irske Ben Sayers har mye bra - ikke i samme kvalitet som de andre nevnte - men er et merke som ikke klarer å skvise seg inn.

Hvis jeg skulle startet proshop hadde jeg solgt Callaway og Ping. Der har du oss nordmenn i et nøtteskall.
Instagram @christianfuru
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Norsk Golf 2014

Post by Yorkie »

Vel, synes nå halve Norge vaser rundt med Taylormade, som en del av tre-enigheten med Calla og Ping.

Og så er den noen særinger med Mizuno, Cleveland, Adams, Cobra og Wilson
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Norsk Golf 2014

Post by eivaan »

Yorkie wrote:Vel, synes nå halve Norge vaser rundt med Taylormade, som en del av tre-enigheten med Calla og Ping.

Og så er den noen særinger med Mizuno, Cleveland, Adams, Cobra og Wilson
Titleist er også godt representert i Norge :) Også liker jeg jo å værer i kategori særing Yorkie...;) For min del blir Callaway, TM og Ping litt Tivoli..blir nok Mizuno og Titleist framover på meg :)
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Norsk Golf 2014

Post by GunnarBull »

eivaan wrote:..blir nok Mizuno og Titleist framover på meg :)
Pøh, billig ræl!
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Norsk Golf 2014

Post by Yorkie »

Dø Gannar, siden du nå skal bytte til seniorflex blir det Pling klubber igjen?
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Norsk Golf 2014

Post by GunnarBull »

Yorkie wrote:Dø Gannar, siden du nå skal bytte til seniorflex blir det Pling klubber igjen?
Hehe, jeg har nå mine gamle G2-jern fortsatt, og har ingen umiddelbare planer om å oppgradere mer enn å skifte grep. Jeg prøvde faktisk en driver med seniorflex i forfjor, det var som å slå med en gummistrikk. Alle ballene gikk 30 grader høyre og ca 150 meter :-)
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Norsk Golf 2014

Post by furu »

Kan nevne det vi trolig får tilsendt fra de forskjellige;

Titleist - 712U og 714 jern.
Callaway - Big Bertha, Alpha, X2 Hot og Apex. Mulig Mack Daddy 2 og Optiforce.
TM - Speedblade, SLDR, Jetspeed, Ghost.
Ping - i25, Karsten, S55, Rapture.
Mizuno - JPX EZ, ? (uvisst hva annet).
Cleveland - 588 Altitude, 588 Classic, puttere, wedger.
Nike - Covert 2.0, Pro Combo, Mod.
Cobra - BiO Cell, BiO Cell +, Baffler XL, Tour Trusty.
Wilson - FG M3, C100 + sikkert noe annet.

Personlig har jeg størst forventninger til 714, S55, Covert 2.0, Mod, X2 hybrid og C100.
Instagram @christianfuru
User avatar
Trulspils
Rookie
Rookie
Posts: 33
Joined: 07 Mar 2013, 15:54
Hcp: 8,1

Re: Norsk Golf 2014

Post by Trulspils »

Liker godt å lese testene dine! Vet du noe om Dunlop- køllene? Har spilt med brukte dunlop enhance køller, men finner lite om de på nett..
Post Reply