hybrid vs jern

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
runis
Rookie
Rookie
Posts: 9
Joined: 06 Jul 2013, 20:14
Been thanked: 1 time

hybrid vs jern

Post by runis »

Har møtt på et problem som ganske frustrerende. står jeg med jern fra 8-4 så er jeg hjelpeløs. Svinger som ei kråke og mesteparten av slag går langt venstre og gjerne lavt. Er mye mer stabil med wood eller rescue. har et hcp på 11 tallet og burde vere mer stabil enn som så. Med de korte jerna er jeg mye mer stabil ,det er den sterke siden av spillet mitt. Redder meg ofte inn etter møkkaslag med de lengre jerna. Spm er om det er lurt av meg å vurdere rescuekøller og ditche jerna. Har hatt protimer , men faller lett tilbake til gamle synder. Noen som i såfall har noen tips om gode rescuer? vet at furu har litt oversikt og sikert flere med han.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: hybrid vs jern

Post by furu »

Hvilke jern spiller du med i dag?

Har du fått tilpasset køller?
Instagram @christianfuru
runis
Rookie
Rookie
Posts: 9
Joined: 06 Jul 2013, 20:14
Been thanked: 1 time

Re: hybrid vs jern

Post by runis »

har flere sett må vite, har ikke fått tilpassa noen av dem. mizuno mx 19 regular flex graphite, mizuno mp 60 regular stål regular, srixon ztx regular stål . de to sistnevnte er vel litt mindre tilgivende enn førstnevnte som er tilgivende , men dette vet du sikkert. tendensen er den samme med alle settene. langspillet med driver , wood er rimelig bra . feilslaget der er venstre , ofte beint venstre, men på langt nær like mye som med lange jern.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: hybrid vs jern

Post by furu »

Jeg ville tatt meg råd til en fitting. Det kan være skaftlengde og lie som kødder med deg. Noen spiller bra nærmest uansett hva de slår med. For andre er det enorme utslag.

Du høres også ut som en spiller som kan tjene mye på å bruke et kombosett. Tenker ikke på jern+hybrider, men to typer jern. F.eks. TaylorMade TP MC i korte jern og CB i middels+lange. Eller en mix av AP1 og AP2.

Ikke bruk penger på nytt utstyr nå. Ikke ta en protime heller. Ta en time/fitting hos en som kan utstyr og kan se litt på teknikken samtidig. Viktig å se sammenhengen.
Instagram @christianfuru
bbelsnes
Rookie
Rookie
Posts: 5
Joined: 14 Feb 2014, 14:00

Re: hybrid vs jern

Post by bbelsnes »

Du sier "men faller lett tilbake til gamle synder" betyr det at proen klarer å rette swingen din opp men du klarer ikke å følge det opp. Vil bytte/tilpasning av utstyr hjelpe da?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: hybrid vs jern

Post by furu »

Det er sant belsnes. Mitt forslag er at han går til en som kan begge deler. Ikke bare ren protime, men hos en som kan se om utstyret bør endres. Siden han slår bra med de andre køllene kan det være et problem med jernkøllene.
Instagram @christianfuru
runis
Rookie
Rookie
Posts: 9
Joined: 06 Jul 2013, 20:14
Been thanked: 1 time

Re: hybrid vs jern

Post by runis »

har hatt protimer som har rettet litt på ting. Det mest jeg slår har en tendens mot venstre . lengre jern forsterker tendensen. når jeg ikke slår lavt og mot venstre, så kan jeg få en utilsiktet draw(da slår jeg bedre altså) , men det hjelper meg ikke når jeg ikke kan kontrollere den. det sitter nok mye mellom øra, har liksom ikke helt troa, men gi meg en wood eller rescue så slår jeg my mer retningsstabilt. med driver er feilslaget litt venstre og slicer veldig sjelden.
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: hybrid vs jern

Post by sumo »

følg furu sitt råd. ta deg en fitting. du sier du drar mye til venstre på jerna dine, det kan være en indeksjon på at du spiller med køller som er for upright for deg. altså at du treffer ballen/bakken med hælen. du vil da dra baller til venstre.
jeg tok en fitting for noen uker siden, og fant ut at jeg var 2 grader for mye upright. jeg dro også en del baller til venstre med jerna.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: hybrid vs jern

Post by Lefthook »

Langt til venstre og lavt høres ut som problemer med oppstilling og sving.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: hybrid vs jern

Post by furu »

Jeg skal ikke påstå at det ikke er et svingproblem. Men jeg tenker - sjekk utstyret. Se hvordan det påvirker deg. Eliminer den feilkilden. Og hvis man går til den rette personen lærer man både litt teknikk og litt om utstyr.
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: hybrid vs jern

Post by Kaffekannen »

Det er nok mest sannsynlig svingfeil, men hvis utstyret er feil kan det forsterke feilen som igjen fører til overkompensering og så er det en skikkelig ond sirkel på gang

Sent from my GT-P3100 using Tapatalk
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: hybrid vs jern

Post by Lefthook »

Du kan jo ta en pro-time til, der du får pro-en til å vurdere utstyret ditt.
Post Reply