Hvordan arrangere turnering

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Hvordan arrangere turnering

Post by furu »

Jeg har lyst til å arrangere en turnering. Dette er selvsagt noe jeg har null erfaring med, i hvert fall innen golf. Har litt erfaring fra fotball og radiostyrt bil. Derfor trenger jeg hjelp og gode tips fra alle. Hvor vanskelig kan det egentlig være?

Ser for meg en årlig turnering. Kanskje rotering på baner i Bergen og omegn. Skal spørre alle kjente innen elektro- og sportsbransjen + alle andre tenkelige og utenkelige om de vil donere premier.

Hva koster det å bruke en bane som f.eks. Bjørnefjorden i 4-5 timer på en lørdag eller søndag?
Hvor mye av dette er det normalt å ta inn i startavgift?
Hvilke andre kostnader må man regne med?

Ser for meg Golfsnakk.no Open :D Med fine premier. En klasse? 3/4 hcp slaggolf?

Er det fullstendig urealistisk å prøve å lage en slik turnering? Kunne man ikke med fine premier og litt reklame klart å få med 30-40 spillere?

Tenkte først og fremst på våren som bra tid for dette, me har også tenkt på å til noe på vinterbanen på Bjørnefjorden. Golfsnakk.no Winter Classic?

Håper dere kommer med innspill. Takk :D
Instagram @christianfuru
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Hvordan arrangere turnering

Post by Keyser »

furu wrote:Hva koster det å bruke en bane som f.eks. Bjørnefjorden i 4-5 timer på en lørdag eller søndag?
At en privatperson arrangerer turnering på Bj har såvidt jeg vet (i min tid) bare vært gjort en gang, da gikk pengene til veldedigt formål. Snakk med daglig leder. Jeg vil tro andelen green-fee spillere i forhold til lokale medlemmer vil være vesentlig i en prisfastsettelse. Dersom er stor andel av deltagerene betaler greenfee vil det være inntektsbringende i seg selv.
furu wrote:Hvor mye av dette er det normalt å ta inn i startavgift?
På Fana Oktober Open med ca 100 spillere til start betalte man 300,- i startavgift. Premiebordet var ca verdt 28000 derav 15000 (?) gitt av sponsorer. Usikker på om premiene fra proshop ble regnet til kost- eller utsalgspris. Det ble ca delt ut 20-25 premier fordelt på 4 klasser. Dette var en to dagers turnering. Personlig mener jeg det må premieres godt og mye for å forsvare startavgift over 200.

Andre ting du bør tenke på er:
- Turneringsansvarlig/komite; noen må kunne ta turneringsmessige avgjørelser, dømme i tvilstilfeller, gå gjennom banen før start, sette lokale regler osv
- Turneringen bør kjøres i Golfbox, så du må ha tilgang til noen med rettigheter (arrangerende klubb hjelper sikkert) Tro meg, du kan ikke stole på summering eller poengberegning gjort manuelt. De gangen jeg har kjørt turneringer vil jeg si at det er feil på ca 25% av kortene (ikke scoren, men sum/poeng)
- Spilleform; med slaggolf skremmer du bort høyhcp'ere, med stableford skremmer du bort mid/lav-hcp'ere. Vurder flere klasser.
- Antall spillere; En 9-hulls bane vil ikke kunne ta imot mere enn ca 50 spillere

Jeg spiller gjerne en slik turnering, på sommerbane vel og merke....

<Keyser/>
</Keyser>
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvordan arrangere turnering

Post by furu »

Flere klasser er sikkert det beste ja. Det skjønner jeg.

Tenkte at arrangørklubb kunne hjelpe med bruk av Golfbox.

Skal sjekke med BJGK hva det ville kostet. Er det veldig dyrt med helg så kan ettermiddag/kveld i ukedag i den lyse årstiden kanskje brukes. Fare for færre deltakere selvsagt på en ukedag, det beste er helg. Når jeg får et svar på kostnaden så skal jeg regne på hva en grei pris for deltakelse er.

Hva er bra premier? Må det være golfutstyr?
Instagram @christianfuru
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Hvordan arrangere turnering

Post by Sticho »

Bra tiltak. Jeg er gjerne med og spiller en slik turnering.

Var mange gode innspill fra Keyser, og jeg stiller meg også bak de.

Synes ikke premier trenger å være golfutstyr, men det er viktig at det er litt "svung" over de. Reisegavekort er alltid genialt, men er jo mulig at det blir vanskelig å oppdrive sponsorer fra dette markedet.
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Hvordan arrangere turnering

Post by Long-Hit-Wonder »

Det er selvsagt at man må skaffe litt attraktive premier som får folk til å vende hodene mot din turnering.

Har en "berømt" turnering her i Telemark som blir arrangert og sponset årlig av elektronikk kjeden Strandberg.Med flatskjermer,ipoder,laptoper ol på premiebordet så har denne turneringen blitt av de desidert mest populære naturligvis.

I Bamble Gk har vi gjentatte ganger hatt mindre fritidsjoller som premie ved HIO som gjør arrangementet artig å delta i.En litt "rimeligere" variant er å bare ha en vanlig plain turnering,men etterfulgt av grill og fest senere på kvelden.

Lykke til. :D
Last edited by Long-Hit-Wonder on 04 Nov 2009, 18:39, edited 1 time in total.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Hvordan arrangere turnering

Post by Sticho »

Du kan jo høre med et forsikringselskap hvor mye de skal ha i premie for å forsikre en HIO-premie på 1million. Går jo på sannsynlighetsberegning det der, så kan ikke være snakk om rare premien når turneringen er i Bergen. :)
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Hvordan arrangere turnering

Post by Keyser »

Sticho wrote:Du kan jo høre med et forsikringselskap hvor mye de skal ha i premie for å forsikre en HIO-premie på 1million. Går jo på sannsynlighetsberegning det der, så kan ikke være snakk om rare premien når turneringen er i Bergen. :)
Man hadde hole-in-one premie på 100 000$ på Bjørnefjorden under Amatour i 2008. Det var visst mye betingelser rundt lengde, teeplassering og hullplassering. Man måtte også ha funksjonærer ved tee og hull med radiosamband for å være sikker hvem som slo.Var oppe og så på, nærmeste var ca 2 meter fra dersom jeg husker rett

<Keyser/>
Last edited by Keyser on 30 Oct 2009, 17:59, edited 1 time in total.
</Keyser>
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvordan arrangere turnering

Post by furu »

Ser for meg at man kan krydre "arrangementet" med longest drive (har gps for måling) og nærspillskonkurranse på rangen.

Dette er et lite prosjekt jeg kommer til å jobbe litt med gjennom vinteren. Fortsett å komme med ideer og innspill. Alt noteres.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvordan arrangere turnering

Post by furu »

Fortsetter å notere ned ideene mine her.

Stjeler noe som de kaller "birdie chance" på Balaia (Portugal) der vi reiser om våren. Der går en liten del av startavgiften inn i en pott som kan vinnes av dem som får birdie i turneringen. Av 25 euro går 3 euro i potten. For hver birdie en spiller noterer seg får man en lapp i trekningen. En spiller kan altså ha flere lapper. Der nede er det spill på par 3 bane så for å overføre det til våre forhold vil det kalles "par sjansen". 10,- av hver startavgift går i potten.

Closest to pin må være med. Tenkte at det her kunne være en sponsor som gir premien og får godt synlig reklame på hullet som gjelder for closest to pin.

Jeg syns "reportasjer"/dekning av turneringene i klubbene kunne vært litt bedre. Regner med at jeg ikke spiller dersom jeg får til dette. Da går jeg heller rundt og tar litt bilder av spillere underveis og får noen kommentarer fra dem. For å promotere en turnering slik at folk vil være med neste gang tror jeg det er viktig å lage en bra artikkel som kan legges ut både her og på forhåpentligvis alle klubbene i Bergens hjemmeside.

Dette er små detaljer men jeg må bare få ut alle ideer slik at jeg husker dem. Jobber med de store tingene også men det tar tid.
Instagram @christianfuru
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Hvordan arrangere turnering

Post by Sticho »

Høres ut som det kan bli en kanonturnering. Stå på.
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Hvordan arrangere turnering

Post by spiderboy »

Utrolig mange gode ideer til turnering. Høres ut som det kan bli kanonbra, så masse kudos til Furu som jobber for dette. Håper det blir vellykket.

Veldig, veldig kjipt at den skal arrangeres i Bergen selvsagt. :lol:
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Hvordan arrangere turnering

Post by Kaffekannen »

Det er relativt kjapt med en tur til Bergen fra Trondheim....

Kanontiltak dette Furu og når jeg får lysten på golf igjen stiller jeg selvsagt.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvordan arrangere turnering

Post by furu »

Tidsrommet for turnering aner jeg ikke. Tror det er best å vente så lenge som mulig for å unngå kollisjoner med andre lokale turneringer. Skal se litt på hva klubbene i Bergen har arrangert av større turneringer i løpet av 2009 og når de gikk. Gir vel en grei pekepinn på når det er best å legge den.

Skulle "konseptet" fungere, altså at ideene og måten den arrangeres på, og turneringen bli vellykket så er det ingenting i veien for at dere andre gjør noe liknende i andre byer.

Noen forslag til navn på en turnering? Dersom det skulle dukke opp en sponsor (egentlig utenkelig) så kan selvsagt navnet kjøpes.
golfsnakk.no Open? Fin reklame for forumet.
Bergen Open? For dumt når den trolig arrangeres på Os (BJGK)?

Står litt stille i hodet mitt når det gjelder navn :? Viktigste er å få med at dette er en turnering for alle, da er vel "Open" greit å bruke.
Instagram @christianfuru
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Hvordan arrangere turnering

Post by Long-Hit-Wonder »

Du kan like gjerne bare kalle det "Golfsnakk.no Open", så skaper man litt blest. En annen dritfet ide til denne turneringen hadde vært om man fikk lurt slikt som Autostrada Sport til å sponse en Maserati eller Ferrari som premie ved HIO. Om dette ikke ville gjort susen så skal jeg sette meg rolig på en krakk å ta meg en bolle. Dette opplegget forblir nok bare en ønskedrøm i retning det hinsidige, men man skal aldri si aldri. ;)
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvordan arrangere turnering

Post by furu »

Jeg jobber fremdeles med dette. Venter nå på tilbakemelding fra BJGK. De skal diskutere dette i styret og turneringskomitee. Den første tilbakemeldingen går på at de ikke vil si ja til helg, kun ukedag. Hva sier folk til det? Kan det være aktuelt med ukedag? I slutten av juni/begynnelsen av juli er det lyst og fint på ettermiddag/kveld. Er vel mulig å begynne så sent som kl.17 og avslutte kl.22. Dersom turneringen er fristende nok så vil vel det fremdeles komme en del spillere? Eller?

Jeg skjønner at klubben vil holde helgene åpne for familier og vanlige golfere. På den andre side så er mitt inntrykk at BJGK er en bane med ganske få greenfeespillere og at en turneringe dermed vil være en grei inntektskilde for dem. En søndag i slutten av juni 2009 - 9 gjestespillere. Lørdagen før - 8 gjestespillere.Neste lørdag - 2 gjestespillere. Søndagen etter - 13. Da ser jeg på fra kl.11 og ut dagen. En turnering vil gå over fem timer, det vil være mer enn nok tid til å slippe til gjester både før og etter.

Men jeg skal ikke være vanskelig. Er det ukedag som er aktuelt så blir det det eneste alternativet. Kom gjerne med tilbakemeldinger.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvordan arrangere turnering

Post by furu »

Har pratet med en del mulige sponsorer. Det vil si, jeg er først og fremst ute etter noen som kan være med på en avtale om premie mot reklame. Markedet for dette er vrient, veldig vanskelig å få noe da de aller fleste sier at sponsing er det siste de tenker på for tiden. Løsningen er selvsagt å bruke deltakeravgiften til premier. Har fått positiv tilbakemelding fra en elektronikkjede på at de er med dersom det er snakk om en slik ordning. Da vil de presse prisen så langt ned som mulig. Hvordan dette skal løses er selvsagt avhengig av hvor mye det koster å leie banen.
Instagram @christianfuru
Post Reply