Det er bare så sørgelig uten norskt på ET!

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Det er bare så sørgelig uten norskt på ET!

Post by Snowman »

Jeg merker veldig godt forskjellen fra i fjor og forfjor til i år. Selv om det gikk ræva, var det i hvert fall spennende å ha først Børsheim og deretter Kofstad å håpe på i helgene. For ET, det er jo en skikkelig tour!

Når store oppslag på norskgolf.no handler om Gecko Pro Tour og collegeturneringen Snowman Getaway, da skjønner man jo at noe er alvorlig galt, til tross for det fine navnet til den collegeturneringen. Jeg kommer liksom ikke utenom det gamle ordtaket "i nødens stund spiser selv fanden fluer".

Her inne på siden er det jo noen få entusiaster, særlig en, som prøver å holde interessen oppe. Men det er veldig lite respons å få, for det bobler jo ikke rundt minitourer og annet småtteri. Det er bare trist, trist, trist, trist hele situasjonen for norsk elitegolf på herresiden, men noen steder kan man ikke si det, for noen tar det straks personlig. Men det er ikke ment som personlig kritikk mot noen enkeltpersoner, bare et hjertesukk fra en som skulle ønske det hadde vært noe litt mer gøy å følge med på, i det minste litt norsk fyllkælk litt ned på ET.

Jeg for min del tror forbundet misser hva som er viktigst nå. For jobb nr. 1, 2, 3 og 4 burde være rekruttering, rekruttering, rekruttering og rekruttering, og da mener jeg rekruttering av barn og ungdom! Mange norske golfanlegg har mye ubrukt kapasitet, og likevel fins det bare i snitt 2-3 konkurrerende juniorer pr norske golfklubb. Det tallet burde mangedobles, minst 10-dobles, og ingenting i golf-Norge kan vel være viktigere enn det? For det er det som kan gi et varig løft som gjør at vi får flere spillere på ET hele tiden om en del år, og evt. også på PGA- eller en fremtidig World-tour.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Det er bare så sørgelig uten norskt på ET!

Post by Yorkie »

Tanken slo meg faktisk i dag snowman, kikka på livescoren til LPGA, og det var jo fint å se ett norsk flagg der. Og så tenkte jeg "hmm, svenskene har to", hvor mange har de andre? Jo, mange fra USA, noen spanske, ett par tyske, og så en drøss av koreanere. De har utvilsomt lykkes med rekruttering, rekruttering, rekruttering og rekruttering

Et tankekors dog, store golfnasjoner med treningsmuligheter året rundt, altså Irland, England og Skottland, har 2 totalt...
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Det er bare så sørgelig uten norskt på ET!

Post by Snowman »

Jeg tror golfforbundet må gape over for mye, for de skal liksom få til alt. Man mangler en organisasjon tilsvarende det skiforeningen er for skiidretten.

Sånne gubber som meg, 53 år med golf som hobby, vi er tilsvarende de skigutta som drar nytte av aktiviteten til dette her: http://www.skiforeningen.no/

Men det med å rekruttere barn og ungdom til bunnen av en pyramide som skal ende med at noen vinner i toppidrett, det er tilsvarende dette her: http://www.skiforbundet.no/

Jeg tror golfforbundet burde jobbe mer som skiforbundet, så burde det heller vært en parallell organisasjon for oss hobbyspillere, som lignet mer på skiforeningen.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Det er bare så sørgelig uten norskt på ET!

Post by Snowman »

Ser på ET nå! Sjekket leaderboarden opp mot topp-15 da Kofstad vant CT, og nr. 2, 3, 4, 7, 10, 13, 14 og 15 har vært med der denne uka. Men ikke noe norsk flagg! Ikke akkurat "fun fact"!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
TinCup
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 410
Joined: 29 Mar 2010, 17:18
Hcp: 4,3

Re: Det er bare så sørgelig uten norskt på ET!

Post by TinCup »

Det er jo interessant, og man kan ikke bare skylde på tilfeldigheter. Hvor mange av disse har spilt sesong(er) på ET før? Det er jo tross alt vanlig at spillere lever i en liten heistilværelse første årene.. Har derimot 7-8 rookies fra CT beholdt kortet så legger ikke Kofstad ned nok arbeid.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Det er bare så sørgelig uten norskt på ET!

Post by Snowman »

De har ikke gjort det så bra disse andre heller, men de er i hvert fall med denne uka på ET. Her er hvem de er og hvor de ligger på OWGR og R2D (tall etter hvert navn), nevnt i rekkefølge ut fra CT-12, da Kofstad vant.

2 Kristoffer BROBERG: 250, 111
3 Andreas HARTØ: 458, -
4 JB HANSEN: 261, -
7 Simon WAKEFIELD: 473, 97
10 Chris DOAK: 331, 116
13 Eddie PEPPERELL: 287, 152
14 Maximilian KIEFFER: 245, 140
15 Justin WALTERS: 183, 49

Kofstad har fremdeles 2 av disse bak seg på OWGR, mens 6 av dem er foran ham nå. Tall for Kofstad tilsvarende det jeg skrev for de andre er: 379, 172.

Så det er ikke for å skryte av de andre eller for å disse vår mann, bare et hjertesukk ut fra trådens hovedpoeng, dvs. at det er trist ikke å ha med noen norske der.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Post Reply