Pro - ansatt av klubben eller selvstendig

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Pro - ansatt av klubben eller selvstendig

Post by furu »

Hva gjør de forskjellige klubbene?

Vet du om din klubb har ansatt pro og lønner ham/henne som vanlig ansatt? Eller selvstendig næringsdrivende med varierende oppgaver og avtaler som kan gi inntekter?

Fana GK har ansatt pro i år. Ser ut til at noen har et problem med dette.
Instagram @christianfuru
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Pro - ansatt av klubben eller selvstendig

Post by GunnarBull »

Miklagard har ihvertfall 2 proer som er fast ansatt. Har ikke hørt at det skal være noe problem for noen idetheletatt, men hva er problemet i Fana da?
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Pro - ansatt av klubben eller selvstendig

Post by kevin »

På Borre var proen/assistentpro ikke ansatt av klubben. Det er de ikke på Vestfold gk heller. Tror det er den mest vanlige måten å ha det på, uten at jeg har noen tall på det. Mener å ha lest de senere årene at flere klubber har prøvd seg på å ha proen som ansatt.

Utfordringen er vel å ha nok arbeid til en ansatt gjennom hele året.
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Pro - ansatt av klubben eller selvstendig

Post by CharlieB »

GunnarBull wrote:Miklagard har ihvertfall 2 proer som er fast ansatt. Har ikke hørt at det skal være noe problem for noen idetheletatt, men hva er problemet i Fana da?
Fana er av og til ett rart sted, man føler seg av og til hensatt til ett maleri Salvador Dali har begått..

Problemet på Fana er at det omstrukturert endel, blant annet som følge av salg av toppetasjen i klubbhuset. Dette har ført til at Proen i ti år har pakket sysakene sine og reist annensteds hen. Det er selvfølgelig endel folk som ikke liker det i det hele tatt, noen av de som ikke liker det er grunderne som startet klubben og fikk etablert banen. De nyter, naturlig nok, en god del respekt så de blir hørt når de ytrer seg. I dette tilfellet så ytrer de seg på en måte som gjør at en lurer på om de i det hele tatt har tenkt seg om.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Pro - ansatt av klubben eller selvstendig

Post by furu »

Jeg er bare litt nysgjerrig. Årsmøtepapirene fikk meg til å tenke på det. Fant ut at det kunne være grei med litt graving og finne ut hva som faktisk skjer hos andre klubber.

Det er vel ingen regel som sier at det ene funker mens det andre er katastrofe. Hver enkelt må finne sin oppskrift. Og det er heller ingenting som tilsier at man aldri skal endre opplegget man har.
Instagram @christianfuru
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Pro - ansatt av klubben eller selvstendig

Post by CharlieB »

Fast ansatt pro vs pro som driver egen butikk er nok litt styrt av tradisjoner. Typisk så har jo proen drevet med salg av protimer, drevet pro shoppen og så videre. I hine hårde dager så laget de jo golfballer. At dette endres skyldes nok mange ting, ikke minst at proene trenger mer stabile og forutsigbare inntekter, de ønsker kanskje å ha ett familie liv og muligheter for ferie på normale tidspunkter og så videre. Ett annet poeng er jo at proshop begynner å bli veldig vanskelig å drive, skal du konkurrere med prisene fra webshopper i utlandet så må du ha volum. Du kan ikke basere deg på å selge veldig dyre varer til veldig lite prisbevisste golfere, det funker ikke over tid.

Tipper at forskjellige proer ønsker forskjellige løsninger, det samme for klubbene. For oss som medlemmer og golfere så ser jeg ikke at det har så mye å si
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Pro - ansatt av klubben eller selvstendig

Post by Pepper »

I alle år tidligere var headpro i min klubb selvstendig næringsdrivende som hadde en avtale med klubben som regulerte virksomheten. I mange år var proshopen også hans ansvar, men ikke de siste årene.

Fra og med i år er headpro så vidt jeg forstår ansatt av klubben. De gir nok større forutsigbarhet for proen, og klubben har en viss kontroll, men samtidig får klubben et arbeidsgiveransvar som tidligere ikke var ønsket.

Resultatet for medlemmene og egentlig også for klubben skal ikke bli mye annerledes enten den ene eller andre løsningen velges.

Hva problemet er for Fana vet jeg ikke, og det er mulig jeg tar grundig feil, men det ser ut til at noen eldre medlemmer som var med og stiftet klubben anser seg som supermedlemmer med en rett til å styre i evig tid. Kanskje på tide med en opprydding i styre og stell i klubben?
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Pro - ansatt av klubben eller selvstendig

Post by CharlieB »

Ingen av de omtalte medlemmene har vært med i styre og stell på en god stund, (såvidt jeg vet). Jeg tror vel at i bunn og grunn så er det ett utrykk for frustrasjon over at ikke alt er bra med "babyen" deres. Fana har en ganske turbulent historie før banen til slutt ble bygget så en skal absolutt ha respekt for den jobben som er gjort. Samtidig så er det også sånn at det kommer til ett punkt der det kanskje ikke er bra for klubben å bevege seg i den rettningen de opprinnelige grunnleggerne ønsker. Om det faktisk er tilfelle i denne saken vet jeg egentlig ikke, det kan være helt andre årsaker enn hva jeg tror.
Pepto
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 22 Feb 2012, 07:40

Re: Pro - ansatt av klubben eller selvstendig

Post by Pepto »

Ansettelsesforholdet synes jeg er likegyldig. Min klubb har ikke pro i det hele tatt, det synes jeg er værre.
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Pro - ansatt av klubben eller selvstendig

Post by JanB »

Fast ansettelse er en uting for resultatavlønnede

(sier PRO som lever av provisjonslønn i Spania)

Ja, jeg ville ikke hatt fast lønn om jeg fikk det. Selv er jeg headpro med 3 andre under meg på en spansk bane. En fra Irland, en fra England og en fra Spana. Vi er som et team og pepper hverandre opp til maksimal ytelse.
Alle er selvstendig næringsdrivende og fakturerer banen for de timene som er undervist. Vi lager selv våre priser som kunden betaler til proshoppen. At PROer har lik pris er ikke bra eller riktig.

Vi er så mange på en liten bane fordi jeg har banket igjennom at dersom du forsøker å si at du er best i alt - da er du ikke noe for oss. Vi som er et team hos meg har alle forskjellig spisskompetanse og vi anbefaler hverandre når elever trenger det. Det har jeg til gode å se gjøres ved baner i Norge.
Jeg kan gjerne si til min elev: "Vet du hva, jeg vil gjerne gi deg en time hos xxx, han er ennå bedre enn meg i yyy."

Selv om sesongen er kortere i Norge enn her i palmeland, kan jeg ikke forsvare en fastlønn. Mange norske PROer er "reisearransjører" til varmere strøk om vinteren. Det lever de godt av. Helt unødvendig spør du meg. De burde kunne arbeide i norge med "innetrening" og ikke minst det jeg har arbeidet mye med de siste årene; mental trening. Selv har jeg en svensk tour-pro som i hjemlandet har 2 andre proer, men kommer hit til Spania og har en uke med mentral trening med meg. I fjor ble han nr 2 i British Open i sin klasse.

Det gjelder å utvide blikket litt og se muligheter. Nå har jeg regelmessige kunder som kommer helt fra Sibir 3 ganger i året for å trene under meg. Kunder fra andre land er Island, Finnland, Sverige, Danmark, England, Norge og selvsagt Spania. Ved å bygge relasjoner og levere resultater skaffer man seg sitt levebrød.

Lever man på fastlønn, er det lett å være mindre sulten og kreativ i motgang.

Det er viktigere at klubber legger forholdene tilrette for dem slik at de kan gjøre arbeidet mer attraktivt. Er ikke helt sikker, men jeg husker ikke jeg så mange PROer i norge reklamerte for Course Management. Dette er et av de produktene jeg selger mye og elever kan ikke rose det nok. Jeg tar altså meg meg elever ut på banen og finner "hull" og kan gjøre akkurat det jeg vil. En fantastisk pedagogisk time.

Jeg tror at mange norske PROer kan gjøre mye anderledes for å tjene bedre penger i løpet av året.
Tipsene over er bare en liten brøkdel av det vi gjør her i Spania. Om noen trenger flere erfaringer fra ting som genererer omsetning deler jeg det gjerne med dere.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
Knut
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 237
Joined: 13 Apr 2010, 08:27

Re: Pro - ansatt av klubben eller selvstendig

Post by Knut »

Sier du at du er Henrik Stensons mentaltrener?
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Pro - ansatt av klubben eller selvstendig

Post by JanB »

Nei han kommer ikke hit.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
Post Reply