Regntøy

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
User avatar
Thkarlson
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 282
Joined: 15 Jun 2011, 18:04
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Nøtterøy Golfklubb

Regntøy

Post by Thkarlson »

Trenger nytt regntøy i år men vet ikke helt hva
Vurderer sterkt og gå for Galvin Green da flere jeg snakker med sier at dette varer for "alltid" men etter og ha sett på nettsidene dere synes jeg det er vanskelig og velge riktig modell
Noen med forslag?
Eller andre merker, Abacus, Cutter&buck...

Vil ha noe med litt snitt, vind og vanntett
In the bag
Taylormade SLDR mini driver 12'
Callaway XHot 4wood
Cleveland 588 Hybrid 20,5'
Titleist AP2 4-W
Titleist SM4 54' 58'
Scotty Cemeron newport 2.0
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Regntøy

Post by furu »

Nike Hyperadapt er umulig å utelukke. Men det er viktig å prøve den og den har ikke et direkte kroppsnært snitt.

Hvis du vil ha noe stilig med fin fasong bør du se på Abacus Pitch Stretchlite - http://www.abacusactivity.com/pitch-str ... 2-12620645
Herlig fasong og stretchmateriale som er utrolig mykt og behagelig. Buksen er for vid og lang i tilsvarende størrelse. Der kan du gå ned eller velge en annen.
Instagram @christianfuru
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Regntøy

Post by GunnarBull »

Først og fremst så må jeg jo si at det er utrolig flott å se utviklingen som har vært på regntøy og sko de siste årene. Selv har jeg Galvin Green Packlite, har hatt samme regntøyet i 5 år, og kan absolutt anbefale dette. PackLite's fordeler er at det er veldig lett, kun ett lag, relativt god passform og ikke for varmt. Ulempene er at det bråker litt (ikke mye men litt), og det puster ikke så veldig bra. Du bør absolutt ha teknisk tøy under, da bomull blir for svett.

Synes Abacus stretchlite virker veldig positivt, det ville jeg nok prøvd hvis jeg skulle ha nytt. Men dessverre, mitt gamle GG er fortsatt langt fra utslitt.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Regntøy

Post by furu »

Veldig bra observert av GB. Utviklingen har vært og er enorm. Vi nordmenn er enormt goretex-fokusert. GTX selger uansett - så enkelt er det. Men det finnes andre membraner der ute som er veldig gode.

GTX er et ganske stivt materiale. GTX Paclite har suverene egenskaper når det kommer til vekt og størrelse, men det er ikke det mest komfortable nei.
Instagram @christianfuru
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Regntøy

Post by Pepper »

Abacus er sikkert bra. Selv har jeg en flere år (6-7?) gammel Galvin Green jakke som fortsatt er helt tett og veldig bra. Har også en kortermet GG Paclite som er flott når det er varmere vær, den er jeg også kjempefornøyd med.
User avatar
Thkarlson
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 282
Joined: 15 Jun 2011, 18:04
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Nøtterøy Golfklubb

Re: Regntøy

Post by Thkarlson »

Akkurat dette jeg også tenker på, Galvin Green virker i en liga for seg selv
Jeg har en enkelt ett lags alltid i baggen i tilfelle en liten skyll men regntøy er til de gangene jeg vet det kommer til og regne, blåse etc da vil jeg gjerne ha en 2/3 lags jeg slipper og ha noe annet enn super undertøy under
In the bag
Taylormade SLDR mini driver 12'
Callaway XHot 4wood
Cleveland 588 Hybrid 20,5'
Titleist AP2 4-W
Titleist SM4 54' 58'
Scotty Cemeron newport 2.0
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Regntøy

Post by furu »

Det er i mine øyne ingen grunn til å spille med 3-lags goretex. Det er samme jakke som man bruker på toppturer og ekspedisjoner på Sydpolen. Du kan ha lite under ja, men det blir trolig for varmt og i hvert fall altfor tungt og lite bevegelig.

En myk regnjakke som Pitch og Hyperadapt er en jakke for mange værtyper. Det regnes som regnjakke men brukes til mye mer.

Galvin Green er veldig solid, men de siste årene har forspranget deres forsvunnet. Nå har de et veldig godt produkt som er svært overpriset. Litt sånn som Peak Performance jakkene som er veldig bra men koster 2000,- mer enn tilsvarende produkter.
Instagram @christianfuru
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Regntøy

Post by GunnarBull »

Litt off topic, men når vi snakker om regntøy så er jo sko også en del av pakken. I fjor fikk jeg prøve både Adidas og Nike spikeless. Begge er veldig lette og like behagelige som joggesko. Nike-skoene (som du Furu skrev en artikkel om såvidt jeg husker) har jeg også brukt mye som vanlige tursko i vinter og i vår. De viser fortsatt ikke tegn på slitasje, og det er egentlig ganske fantastisk at disse skoene selges for 800 kroner. Vanntette, slitesterke og hyperlette.

Når jeg tenker tilbake på de tunge mørdar-piggskoene jeg gikk med for 18 år siden da jeg begynte å spille golf, så har utviklingen vært nesten ubeskrivelig bra.

I det hele tatt synes jeg golfklær har blitt svært billig i forhold til kvaliteten, som jo nesten alltid er god.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Regntøy

Post by furu »

Golfsko er nesten uforståelig gode for prisen. Jeg jobbet hos G-Sport for noen år siden. Har drevet med det meste av idrettsgrener. Ingen andre områder er i nærheten av å være like god på sko som golf.
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Regntøy

Post by veggiss »

GG Packlite all the way
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Thkarlson
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 282
Joined: 15 Jun 2011, 18:04
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Nøtterøy Golfklubb

Re: Regntøy

Post by Thkarlson »

Så GG paclite med eksempelvis super undertøy under vil holde på kalde sure dager??
Idag var det 4 grader når vi slo ut og litt sur vind, med super undertøy, fleece og ett lags bergans jakke følte jeg meg godt pakka inne, var varm og god men ikke ideelt spillemessig

Hvem fører GG og Abacus her på østlandet og har de noe utvalg? Eventuelt hvordan er de i størrelse?
In the bag
Taylormade SLDR mini driver 12'
Callaway XHot 4wood
Cleveland 588 Hybrid 20,5'
Titleist AP2 4-W
Titleist SM4 54' 58'
Scotty Cemeron newport 2.0
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Regntøy

Post by furu »

Vindtett er nøkkelen. Da holder du deg ganske varm hvis du passer på å kle deg fornuftig på innsiden. Nike og Puma har en del fine ganske rimelige trøyer. Kompresjonstrøye kan også være artig å prøve. Jeg har en Skins vintertrøye som varmer utrolig godt.
Instagram @christianfuru
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Regntøy

Post by GunnarBull »

Superundertøy og vindtett (packlite) over er genialt enkelt, men kan bli kaldt hvis det blir for kaldt eller for mye vind. Min løsning er å bruke fleeceundertøy istedet, det er varmere enn superundertøy. Hvis det fortsatt er for kaldt, så ta to fleeceundertøy utenpå hverandre.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
norhawk
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 164
Joined: 24 Apr 2013, 21:51
Hcp: jepp

Re: Regntøy

Post by norhawk »

Jeg er også på jakt etter klær regn/vind jakke.
Finner mye snadder på nettet, det med størrelser sliter jeg litt med., hadde vært fint med en guide ang. størrelser.

En L er ikke lik hos de forskjellige produsentene, normalt bruker jeg L i genser, jakker, t-shirts - skal jeg da satse på L?

Nickent 3DX hybrid 20*
TM RBZ Stage 2 hybrid #4
TM Burner 2.0 6 - PW
Vokey SM5 50, 54 og 58*
Bobby Grace Amazing Grace putter / Cleveland HB 6
Bushnell Tour V2
Paraply, håndkler +++
Inn og ut av bagen; Driver!
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Regntøy

Post by furu »

norhawk wrote:Jeg er også på jakt etter klær regn/vind jakke.
Finner mye snadder på nettet, det med størrelser sliter jeg litt med., hadde vært fint med en guide ang. størrelser.

En L er ikke lik hos de forskjellige produsentene, normalt bruker jeg L i genser, jakker, t-shirts - skal jeg da satse på L?
Mange av produsentene oppgir nøyaktige mål på plaggene på nettsiden sin. Butikker som trendygolf.com, function18.com og golfposer.co.uk legger også ut fakta og sine meninger og størrelsene. Og noen legger ut bilde på en ekte person slik at du ser hvordan plagget er. Du kan også google tester og se hva de sier.
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Regntøy

Post by veggiss »

Jeg har spilt i til tider ufyselig vær på de britiske øyer, og har enda til gode å fryse rævva av meg (bortsett fra en gang på Muirfield, men da var jeg få full at jeg glemte å ta på meg genser). Hvis værmeldingen viser armageddon så drar jeg på meg en litt tykkere bukse enn normalt, og drar packliten over. På overkroppen har jeg en kompresjonstrøye fra Skins med foring (samme type som Furuen bruker vil jeg tro), en polo skjorte og en genser. Packlite over der igjen. Lue og votter er også kjekt å ha. Skal en svipptur over til Irland i neste uke, så får vel testet om dette holder da også...
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Regntøy

Post by furu »

Den Skinstrøyen er så utrolig varmende og komfortabel. Usikker på om det er S400 eller A200 jeg har, men prinsippet er det samme. Thermal Long Sleeve. Sikkert andre merker som har noe lignende.

Irland høres bra ut :) Regner med at du har plukket noen baner på øverste hylle.
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Regntøy

Post by veggiss »

Jeg har G400 trøyen hvert fall, good shit. Det "kjipe" med Skins er passformen er så bra at man aldri kan bytte til et annet merke.

Skal spille Portmarnock, Lahinch og Adare, satser på at det blir greit :)
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
foffeey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 209
Joined: 12 Jun 2012, 09:32
Hcp: 10,5
Hjemmeklubb: Mjøsen GK
Location: Hamar

Re: Regntøy

Post by foffeey »

Portmarnock er snadder! Spesielt hvis du har vinkelsyn..
Handicap sesongstart: 11,7Nåværende handicap: 10,5. Mål for 2015:8,0.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Regntøy

Post by furu »

G400 var det ja. G var vel golfkolleksjonen. Som de nå har kuttet. Tror jeg.
Instagram @christianfuru
Post Reply