Inn i en ny verden

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
Henaas
Rookie
Rookie
Posts: 21
Joined: 29 Mar 2014, 10:01

Inn i en ny verden

Post by Henaas »

Hei.

sikkert kommet opp mange ganger det her på forumet men føler jeg trenger litt veiledning/hjelp.
har lest en god del og blir rett og slett bare mer forvirra og frustrert når jeg leser og prater med folk.

som dere sikkert skjønner så er jeg helt fersk, ja da mener jeg HELT fersk i denne sporten. Var på rangen her forrige dagen og slo mine første baller med en lånt kølle fra proshoppen.
har nå meldt meg på VTG kurs ( som jeg har skjønt var obl. for å få lov til å spille på baner, begriper ikke hvorfor men ok!) Satt meg ned og begynte å søke på nettet etter utstyr og div. tenkte kanskje at hvis jeg faktisk skal begynne med dette så må jeg vel kjøpe meg en bag med køller i. MEN for en JUNGEL av køller, ting og tang!?

for det første, så prata jeg med han på proshoppen som anbefalte noe, selvfølgelig til en hyggelig pris ( ikke spør meg hva han anbefalte, men var vist en jern pakke av et merke som jeg ikke husker (!) )
har skjønt såpass at man bør jo ha en del ting i starten , som en putter, og forskjellige jern. kanskje ikke en driver er nødvendig ifølge han på proshoppen, til å starte med iallefall....
men har jo sett på nettet at prisene kan jo være desto hyggeligere der.

det jeg da er nervøs for er om jeg kommer til å kjøpe det som passer meg? eller det som passer alle andre fordi dem mener ditt og datt om dette (merker) og at det er det beste bla bla bla....
jeg tenker jo at skal man bruke såpass mye penger på utstyr så bør man kanskje kjøpe noe som funker for meg så jeg ikke trenger å måtte gå 1 mnd etterpå å kjøpe helt nytt?

det jeg da trenger hjelp til er, skal jeg stole på han på proshoppen og gå for det han mener er en bra pakke med jern og kanskje en grei putter og nøye meg med det?
greia er jo at jeg ikke vet hva som er bra på nettet, og liker jo selvfølgelig å se ting før jeg kjøper.... ( ikke missforstå, er kjempe fan av å kjøpe på nett også)

* hva trenger jeg?
* hva bestemmer at ting er lettspilt/bra for nybegynnere ?
* hva er greit å ha?
* hva trenger jeg IKKE?
* hvor bør jeg kjøpe?
* hvordan vet jeg at dette er bra for meg?

skjønner at det kanskje er litt vanskelig, men kanskje det blir litt lettere for meg å bestemme meg senere ang utstyr og golf generelt?

takk for svar!

hilsen en frelst nybegynner! :)
raysv
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 335
Joined: 17 Apr 2013, 19:05
Hcp: 21,9
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Inn i en ny verden

Post by raysv »

Jeg ville stolt på han i pro shoppen, mulig du kan få settet en 500 lapp billigere på nett , men i starten så kan det være greit og lene seg på gutta i shoppen, se heller på de ekstra kronene som times betaling for hjelpen du får :-)

Sent from my HTC One using Tapatalk
Driver: Ping G30 11 reg.
Woods: Ping G30 5w
Hybrids: Ping G30 4h
Irons: Cobra F7 One 5-GW
Wedges: Cleveland 588 reg 56, Cleveland RTX 588 60
Putter: Odyssey Versa Tank 2ball
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Inn i en ny verden

Post by Yorkie »

Kjøp ett deg ett nybegynnersett av ok merke, er nevnt endel i denne tråden:
http://www.golfsnakk.no/viewtopic.php?f=15&t=4320
Dette er altså sett som er laget for å være lette å slå med, og for å gi maksimalt med hjelp på de litt dårligere slagene. Kalles gjerne SGI (super game improvement)

http://www.golfdigest.com/golf-equipmen ... ns#slide=1

Så kompletterer du med en putter og en hybridklubbe. XXL har greie sett fra Wilson og puttere og hybrider, alt til greie priser.

Når du har kommet igang med sesongen og begynner å få litt dreis på hybriden på utslagene, så kan du vurdere om du vil kjøpe en 3wood som går litt lengre, og, har du fått veldig dreis på hybriden kan du kanskje se på en driver.

Etter en sesong eller to (avhengig av hvor mye du spiller og trener) kan du begynne å se på litt mere avanserte klubber fra Ping, Taylor Made osv (men ikke Nike), men da har du sikkert lest litt, snakka med andre osv. sånn at du sikkert har oversikten selv.

Har proshoppen SGI type sett, så kjøp gjerne der, da får du sikkert litt tips og triks også, og sikkert litt hjelp til å finne en putter som føles bra/gir selvtillit
Last edited by Yorkie on 29 Mar 2014, 17:35, edited 1 time in total.
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
Henaas
Rookie
Rookie
Posts: 21
Joined: 29 Mar 2014, 10:01

Re: Inn i en ny verden

Post by Henaas »

han på proshoppen skulle selge meg : Callaway razr x med 4,5,6,7,8,9,P 7 jern til 2900 kr... eller cobra s3 til 2500 kr.... vet ikke forskjellen eller om dette er greit?
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Inn i en ny verden

Post by Yorkie »

Furu vil sikkert gi deg noen tips så snart han er innom, han er nokså oppdatert på hvilke klubber og merker som er lure å titte på :)

Jeg har bare ett svar; Mizuno!, men, det er nok ikke det lureste.
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
Henaas
Rookie
Rookie
Posts: 21
Joined: 29 Mar 2014, 10:01

Re: Inn i en ny verden

Post by Henaas »

Hørtes bra ut... Tenker jo mye på budsjett også.... Har ikke råd til all verden.... :/
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Inn i en ny verden

Post by furu »

Callaway Razr X er 2012-modellen. De er fremdeles veldig gode, men prisen bør være deretter. 2900,- er ok. By 2500,- så får du dem :) Og jeg ville kjøpt Razr X jern framfor helsett fordi du får så utrolig mye bedre køller.

Ping G20 (årets modell heter G25) er også noe du bør vurdere hvis du vil kjøpe jernsett - http://onlinegolf.no/golfkoller/jernkol ... -jern.html

Men så har du det praktiske ved å kjøpe helsett. Du får bagen. Du får putter. Driver. Absolutt alt. Wilson er ok, jeg kjøpte det til min far. Men fw og driver er ikke bra nok. Putteren ganske dårlig. Og et jernhode fløy ganske langt på rangen i fjor. Callaway Strata, Top Flite og Olyo er også mye brukt. Jeg skal teste alle disse til Norsk Golf #3 eller #4.

Utenom et jernsett trenger du;
Putter
Bag
En lang kølle
Helst en wedge på 50-56 grader.

Jeg ville kjøpt en justerbar fairwaywood. F.eks. Cobra BiO Cell som kan justeres mange grader.

Putter bør du prøve men en stor malletputter er et sikkert valg. TaylorMade Spider. Odyssey #7 osv.

Wedge er et spesialverktøy og greit å ha. Legg litt penger i en god en, men kjøp utgått modell for å spare penger.

Bag trenger ikke være dyrt. For 5-800,- får du en ny bag på nettbutikk i Norge. Proshoper har sikkert også lyst til å selge ut fjorårsmodeller nå for tiden.

Det er bra konkurranse på nett i Norge. Derfor er prisene på enkelte produkter veldig lav. XXL presser det også ned.

Cobra S3 - er det Max det er snakk om? Både vanlig S3 og S3 Max er gode køller. De ville jeg prøvd å presse prisen ned på. Maks 2000,-. Sikkert en pro som blir sur på meg nå :lol:

Og du stikker selvsagt innom forumet her for å sjekke om vi har noe bra til salgs + at du sjekker finn.no. Men - på finn.no kjøper du kun hvis du har full kontroll. Be om gode bilder som viser tilstand. Post innlegg her med link og be om råd fra oss. Det er mange som krever helt vanvittige priser for brukte køller.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Inn i en ny verden

Post by furu »

Og så kan jeg legge til at du får bevege deg inn i Yorkies Mizunoverden senere i karrieren :D De har veldig mye utrolig bra, men som nybegynner som helst vil handle litt rimelig vil du nok ikke finne noe hos Mizuno.
Instagram @christianfuru
Henaas
Rookie
Rookie
Posts: 21
Joined: 29 Mar 2014, 10:01

Re: Inn i en ny verden

Post by Henaas »

Hørtes bra ut! Takk for fine svar. Blei en del klokere nå :-)

Så får vi se hva jeg ender opp med til slutt :)
Henaas
Rookie
Rookie
Posts: 21
Joined: 29 Mar 2014, 10:01

Re: Inn i en ny verden

Post by Henaas »

Er det denne puttern du mener furu?

http://onlinegolf.no/odyssey-metal-x-nr-7.html

Ser den er på tilbud nå...
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Inn i en ny verden

Post by furu »

Der har du #7 ja. Jeg puttet dårlig med den men det er en av verdens mest populære puttere.
Instagram @christianfuru
Henaas
Rookie
Rookie
Posts: 21
Joined: 29 Mar 2014, 10:01

Re: Inn i en ny verden

Post by Henaas »

Ser den er til halv pris, så tenkte å kjøpe den og prøve:) kan jo funke for meg!
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Inn i en ny verden

Post by furu »

Funker sikkert :) Og prisen er veldig bra. Metal X er en fin putter. God kvalitet.
Instagram @christianfuru
Post Reply