Golfaksje

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
krillep85
Forumvant
Forumvant
Posts: 67
Joined: 09 Aug 2013, 09:00
Hcp: Synker
Hjemmeklubb: GK

Golfaksje

Post by krillep85 »

Heisann,

Er relativt ny i golfsporten og har nå et greenfeemedlemsskap.

Men spiller endel i Osloområdet og lurer på en aksje med spillerett på en klubb rel. nærme der jeg bor.

Jeg har forstått att det er vanskelig at kvitte seg med aksjen dersom noe skulle skje. Men la oss si at jeg overtar en aksje kostnadsfritt, og etter dette betaler en årsavgift.

Tilkommer det noen andre kostnader? Skatter eller noe?

Og er det noen som har generelle tips på alternativer til dette?
Hcp før sesongen 2014 - 34,0
Mål for sesongen 2014 - 22,0
Cooper
Rookie
Rookie
Posts: 27
Joined: 12 Sep 2011, 23:58
Hcp: 6.5
Hjemmeklubb: The Island

Re: Golfaksje

Post by Cooper »

Det er ulike regler for aksjer avhengig av klubb. De klubbene som har vært mest i fokus de siste sesongene er Haga, Miklagard, Hauger og Losby, fordi man i praksis har fått seg en evigvarende betalingsforpliktelse i form av årsavgift. Nå tror jeg alle disse klubbene har lagd en exit mulighet, som i praksis betyr at det tar deg 2-3 sesonger å kvitte seg med aksjen. Så finnes det andre klubber der du kan levere fra deg aksjen når du vil kostnadsfritt. Du vil da i neste sesong ikke bli krevd for årsavgift. Disse klubbene har som regel en inmeldingsavgift på 5000.- eller mer. Dette beløpet får man ikke tilbake når man går ut av klubben. Klubber jeg kommer på i farten med en slik ordning er Oslo GK, Bærum GK og Asker GK. Jeg tror Østmarka, Oppegård og Nittedal også har denne ordningen. Holtsmark har et tredje alternativ. Der betaler man en årsavgift på 1500.- og spiller for halv pris av greenfee. Tror også det er mulig å kjøpe fritt spill på ukedagene der, men husker ikke beløpet. Der er det bare å melde seg ut før 31.12. hvis man ønsker seg ut av medlemskapet.

Det er ikke MVA eller annen skatt i tilegg på noen av beløpene. Andre kostnader er den nevnte innmeldingsavgiften hos enkelte klubber.

Hva som passer deg av disse alternativene er tidsperspektivet ditt. Hvis du vet at du skal spille mye golf i Oslo området de neste årene, så spiller det ingen rolle. Da er det pris/kvalitet som gjelder.
Last edited by Cooper on 29 Apr 2014, 17:16, edited 1 time in total.
krillep85
Forumvant
Forumvant
Posts: 67
Joined: 09 Aug 2013, 09:00
Hcp: Synker
Hjemmeklubb: GK

Re: Golfaksje

Post by krillep85 »

Hmm ok. Er så veldig usikker. Haga har jo mange kombinationer av 9hålssløyfer man kan velge for at få variation. Det er ett pluss.

Men en aksje.. Må den føres opp i selvangivelsen og masse styr? :)
Hcp før sesongen 2014 - 34,0
Mål for sesongen 2014 - 22,0
Cooper
Rookie
Rookie
Posts: 27
Joined: 12 Sep 2011, 23:58
Hcp: 6.5
Hjemmeklubb: The Island

Re: Golfaksje

Post by Cooper »

Hei, den må ikke føres på selvangivelsen med mindre du kjøper og selger med fortjeneste. Haga er en veldig sentral og fin bane. De slitter en del når det er mye regn, men er ellers et meget bra anlegg. Det er etter det jeg har lest en klausul ved exit, og det er at man ikke får spille medlemssløyfen i de to årene exit perioden er.
krillep85
Forumvant
Forumvant
Posts: 67
Joined: 09 Aug 2013, 09:00
Hcp: Synker
Hjemmeklubb: GK

Re: Golfaksje

Post by krillep85 »

Åja. Men det er vel en grei deal syns jeg?

Sålenge det finnes en exit ordning. :)

Tusen takk for hjelpen! Tror i hvert fall jeg ordner meg dette til neste sesong :)
Hcp før sesongen 2014 - 34,0
Mål for sesongen 2014 - 22,0
Cooper
Rookie
Rookie
Posts: 27
Joined: 12 Sep 2011, 23:58
Hcp: 6.5
Hjemmeklubb: The Island

Re: Golfaksje

Post by Cooper »

Tror faktisk du kan få aksje med betalt årsavgift 2014, hvis du følger med litt på Finn eller andre annonseorgan. Lykke til med golfen :-)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Golfaksje

Post by Snowman »

Cooper wrote:Så finnes det andre klubber der du kan levere fra deg aksjen når du vil kostnadsfritt. Du vil da i neste sesong ikke bli krevd for årsavgift. Disse klubbene har som regel en inmeldingsavgift på 5000.- eller mer. Dette beløpet får man ikke tilbake når man går ut av klubben. Klubber jeg kommer på i farten med en slik ordning er Oslo GK, Bærum GK og Asker GK.
Nei, dette gjelder IKKE for Asker GK. Der trenger du ikke noen aksje og heller ikke å betale noen innmeldingsavgift.

På Asker kan man nå betale bare årsavgift og så spille fritt, så det har blitt veldig enkelt og ryddig.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Golfaksje

Post by Pepper »

Snowman har rett, det er flere år siden du måtte betale for en andel på Asker.
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Golfaksje

Post by Gundersen »

I fjor så fikk jeg faktisk betalt for å overta en aksje med betalt årsavgift. Kunne nesten regne meg selv som golfproff, siden jeg fikk betalt for å spille:-DB-)

Sendt fra min Commodore 64
Post Reply