VTG

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Fossi
Forumvant
Forumvant
Posts: 59
Joined: 11 Sep 2013, 17:06
Hjemmeklubb: Byneset Golfklubb
Location: Trondheim

Re: VTG

Post by Fossi »

Jeg kan dra en sammenligning her. Jeg har prøvd å melde meg som frivillig i en veldedig organisasjon, la oss kalle den for "Grønt kryss". For å få være med der må man gjennom en del kurs. Noe jeg regnet med de kjørte støtt og stadig. Nå viser det seg at de ikke kjører noe kurs i år på grunn av andre arrangementer. Jeg har blitt tatt i mot på en veldig hyggelig måte og fått gode svar på spørsmålene mine. Men jeg får altså ikke lov til å være med på noe eller begynne på noen andre kurs før "Veien til veldedighet"-kurset er gjennomført. Jeg må med andre ord sitte på gjerdet frem til januar. Hvis grunnlaget mitt for å gjøre dette ikke hadde mer rot en at jeg syns det virker litt moro så hadde jeg jo mistet piffen i det sekundet jeg ikke fikk lov til å gjøre noe før om et år.
Jeg tror det samme gjelder for golf og VTG. Jeg kjenner mange som har lyst til å være med å spille, men som ikke er motivert nok til å melde seg på kurs. Flere av disse hadde nok tatt kurset dersom de hadde fått prøve å spille litt først. Jeg mener det hadde vært en kjempeide å la folk spille sammen med noen med etablert handicap. På denne måten hadde folk fått en opplevelse av hva golf handler om og forhåpentligvis følt seg god mottatt i klubben og miljøet. I stedet møtes man av kurs som er satt opp til faste datoer, må betale før man har sett en golfball og må møte opp for å gjøre noe man ikke kan uten at det er noen man kjenner til stedet. Dersom man får prøvd seg litt sammen med noen man kjenner først så tror jeg opplevelsen blir langt triveligere og terskelen for å starte blir mindre.
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: VTG

Post by halvorsen84 »

Veldig godt poeng her, Fossi!

Selv har jeg stilt som "fadder" på min egen hjemmeklubb, og hatt med flere nybegynnere i vennekretsen, som har fått prøve seg ute på banen, med meg som "ansvarlig". Dette har vært helt ok for klubben, de har vel sett på det som en mulig "rekruttering"! Skal nevnes at det kun er 2-3 av de som fortsatt er aktive, men men, alle monner drar!

Golf er jo en aktivitet som man ikke mestrer på 1-2-3, og jeg har ved flere anledninger snakket med/hørt om folk som klager over at de ikke slipper til på banen med en gang, men det er jo faktisk også noen enkle helt grunnleggende ting som må være på plass, før man i det hele tatt har noe ute på banen å gjøre. Selv med fadder, så bør man kunne slå et nogenlunde "ok" slag. For ikke å snakke om etikette/sikkerhet osv..

Tror ikke alle forstår, at grunnen til at vi har VTG, og hadde GK-kurs, er nettopp for å kunne gi spilleren en best mulig positiv og trygg opplevelse, den dagen han/hun rusler ut på banen! Samtidig forstår jeg frustrasjonen til de som har slått litt på drivingrange, og ønsker å slippe til på banen.

Hvordan er det med fadderordninger i klubbene til dere andre her inne?
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: VTG

Post by Snowman »

Fossi wrote:Jeg kjenner mange som har lyst til å være med å spille, men som ikke er motivert nok til å melde seg på kurs. Flere av disse hadde nok tatt kurset dersom de hadde fått prøve å spille litt først. Jeg mener det hadde vært en kjempeide å la folk spille sammen med noen med etablert handicap. ... Dersom man får prøvd seg litt sammen med noen man kjenner først så tror jeg opplevelsen blir langt triveligere og terskelen for å starte blir mindre.
Dette er et godt poeng, og det er dessverre for få steder dette går an. Her vil jeg skryte av et par klubber kort vei fra der jeg bor, og det er Kjekstad og Holtsmark. Begge har 9-hullsbaner hvor dette går an, dvs at det holder med et kort i flighten, og dette er 9-hullsbaner de har i tillegg til 18-hulls hovedbaner. Sånn burde det vært flere steder. Jeg har selv tatt med spillere uten golfkort ut på de banene, og det fungerte bra :)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
raysv
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 335
Joined: 17 Apr 2013, 19:05
Hcp: 21,9
Hjemmeklubb: Hauger

Re: VTG

Post by raysv »

9 hullsen på Losby kan man vel også spille uten vtg

Sent fra min HTC One via Tapatalk
Driver: Ping G30 11 reg.
Woods: Ping G30 5w
Hybrids: Ping G30 4h
Irons: Cobra F7 One 5-GW
Wedges: Cleveland 588 reg 56, Cleveland RTX 588 60
Putter: Odyssey Versa Tank 2ball
heikkih
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 319
Joined: 22 Jun 2009, 10:15
Hcp: 17
Hjemmeklubb: Losby Golfklubb
Location: Oslo

Re: VTG

Post by heikkih »

raysv wrote:9 hullsen på Losby kan man vel også spille uten vtg
Stemmer. Har hatt med flere kompiser uten VTG for å la de hakke seg rundt der.
Titleist 910D2 10.5° Aldila RIP Phenom 60 S
Titleist 913F 17° Aldila RIP Phenom 60 S
Titleist 913H 21° Aldila RIP Phenom 65HYB
Titleist AP1 710 5-PW Nippon NS Pro 105T R
Titleist Vokey SM5 50°, 54°, 58°, KBS Hi-Rev
Scotty Cameron Big Sur S Long
Pepto
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 22 Feb 2012, 07:40

Re: VTG

Post by Pepto »

Tidligere i min klubb (da det var annen eier) kunne jeg ta med meg venner ut på banen for å spille noen runder gjennom sesongen. Dette resulterte i rundt 20 nye medlemmer på 2 år. Nå får vi ikke lov til dette av de nye eierne selv om medlemstallet er sterkt sviktende.

Jeg holder til ved en bane som har store muligheter til å rekruttere studenter, det var studenter jeg tok med meg ut på banen. Det er så å si ingen rekruttering fra studentsiden lenger. Er ca 1200 studenter ved denne utdanningsinstitusjonen. Burde være gode muligheter her.

Jeg synes at VTG er meningsløst. Sikkert noen som kunne ha godt av det men er jo i bunn og grunn sunn fornuft som gjelder. Jegere må jo ta jegerprøve, men uansett så skyter dem hverandre, traktorer og hester. Jegerprøve mener jeg at folk bør ha siden ei pumpehagle er mer dødelig enn det golf er, uten sammeligning forøvrig.

Hvorfor skal man gjøre inngangsporten så smal, hvorfor må man godkjennes for å drive med rekreasjonsidrett? Jeg tok grønt kort på den gamle måten, jeg har også vært sensor i flere år under den ordningen som var da. Folk knyter seg, blir stressa og de failer. Jeg var ekstremt rund i kantene for jeg også da mente at dette var håpløst. Kanskje litt uryddig, men faen heller.
Sorry du strøk på prøva med 2 slag, kom tilbake om 2 uker så kan du få prøve igjen. Snakk om å demoralisere interesserte spillere.
Er det samme med VTG, du stryker nok sjelden på den for å si det slik, men faen for noen rigide ideer som finnes i golf verdenen.

Vi har ikke høstet store talenter i enorme flokker. Storrekruttering og lett tilgjengelighet på å få spilt kan jo gjøre noe med dette etterhvert. I min region så er det ikke noen plan på å få frem talenter, men å prøve å få mest mulig penger i kassa. Skjønner at de vil tjene penger men jeg vil påstå at flere medlemmer genererer mere penger.

Vil heller ikke si at alle de som har grønt kort/VTG er lyn på banen. Tror ikke dette har noe å si for tempoet på banen i det hele tatt.
Er du treg så er du treg. Selv er jeg ekstremt rask, har enda ikke pådratt meg noen tvangstanker.

Spill med ett medlem/forelder lær av å prøve å se på andre. Begynn å spill golf den dagen du selv vil begynne, ikke vent til Juni hvor du da skal på kurs for det som går i mai er fullt og det trengs minimum 15 påmeldte. Så kan hende du må vente til neste år siden interessen er så laber. Better luck next time sucker

negativ type ass
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: VTG

Post by Snowman »

Jeg tror de kalde facts fra forbundets tallmateriale viser at problemet ikke er det innledende kurset VTG. Antallet som har brukt 12 timer på å ta et sånt kurs, er faktisk stort nok til å gi bra rekruttering. Men så - etter kurset - tallene viser at der kommer problemet.

Det nemlig alt for få av de som tar VTG som har tålmodighet til å spille seg fra hcp 54 og ned til et sted hvor de syns golf blir moro. Veldig mange kommer aldri ned under hcp 36 engang. Hvorfor ikke? Jeg tror de føler seg lite velkomne, ikke av klubbene, men av etablerte spilleres veteranvirksomhet. De glemmer seg på forskjellige ting, spiller for seint etter de etablertes mening, føler seg små hvis det er folksomt på rangen, får høre at de ikke bør gå sammen flere "sånne" i samme flight, osv. Det er alt det der som er demotiverende og problematisk, ikke VTG-kurset.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: VTG

Post by furu »

Snowman wrote:Jeg tror de kalde facts fra forbundets tallmateriale viser at problemet ikke er det innledende kurset VTG. Antallet som har brukt 12 timer på å ta et sånt kurs, er faktisk stort nok til å gi bra rekruttering. Men så - etter kurset - tallene viser at der kommer problemet.

Det nemlig alt for få av de som tar VTG som har tålmodighet til å spille seg fra hcp 54 og ned til et sted hvor de syns golf blir moro. Veldig mange kommer aldri ned under hcp 36 engang. Hvorfor ikke? Jeg tror de føler seg lite velkomne, ikke av klubbene, men av etablerte spilleres veteranvirksomhet. De glemmer seg på forskjellige ting, spiller for seint etter de etablertes mening, føler seg små hvis det er folksomt på rangen, får høre at de ikke bør gå sammen flere "sånne" i samme flight, osv. Det er alt det der som er demotiverende og problematisk, ikke VTG-kurset.
Da er jo spørsmålet - trenger man et nybegynnerkurs for å bli usikker og frustrert? Hvis alt dette er problemer man møter som ny golfer - og jeg er ikke uenig i det - så har ikke VTG gjort jobben sin. Da fungerer ikke opplegget. For hensikten med VTG er å gjøre overgangen mykere. At man kan starte med golf som en sikker, godt opplært og skikket golfer.

At mange aldri etablerer hcp har sammenheng med at ekstremt mange tar kurset uten annen hensikt enn få det unnagjort fordi jobben eller venner vil man skal. Det er en mye mer kompleks sak. Kan ikke se at det er mulig å peke på VTG i den forbindelse.
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: VTG

Post by Snowman »

Enig i at det er en kompleks sak. Derfor er det rart at den tesen som oftest trekkes frem, er at problemet er sakte spill. Jeg er 100% overbevist om at det er en tese som ikke står seg, dvs jeg føler meg altså helt sikker på at det IKKE er sakte spill som demotiverer dem som skal spille seg nedover fra hcp 54. Min tese er heller at maset om å UNNGÅ sakte spill, er verre mht ferske spilleres trivsel og lyst til å spille.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: VTG

Post by furu »

Man kan jo få inntrykk av at vi spiller golf for å bli ferdig.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17374
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: VTG

Post by kevin »

En ting jeg savner i denne debatten er "pitch and putt". Det finnes et eget forbund som organiserer Norges korthulls golfbaner, arrangerer nasjonale turneringer og deltar med lag og spillere i internasjonale turneringer.

Inget krav til kurs eller medlemskap. Hvorfor bruker man ikke denne inngangsporten til golfen mer? Kan ikke huske å ha sett noen kobling mot dette. Det er jo en super måte å bli introdusert til golf på. Og man starter med det området hvor kanskje de fleste sliter, nærspill. Det er en perfekt måte for viderekommende å trene også.

Kanskje kunne man så tilby en "VTG light" utgave av kurset for de som startet med P&P? Evt sløyfe den delen helt for de?
Fossi
Forumvant
Forumvant
Posts: 59
Joined: 11 Sep 2013, 17:06
Hjemmeklubb: Byneset Golfklubb
Location: Trondheim

Re: VTG

Post by Fossi »

For min del virker det som om Pitch & Putt-banene er uglesett i golfmiljøet. Jeg har gått en del runder på Trondheim Par3 og fått svært mye igjen for det, men hver gang jeg nevner det til folk jeg spiller golf med så blir jeg møtt med en surt fnys. Det er virker som om de ser på det som trailer trash utgaven av golf. Helt der nede med minigolf. Jeg har aldri hørt noen være positive til pitch & putt, bortsett fra de som faktisk bruker banene.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17374
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: VTG

Post by kevin »

Helt enig, det er min oppfatning også. Og det er jo utrolig synd. Det er jo golf det også, bare at det handler om korte hull og begrenset antall køller.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: VTG

Post by furu »

Tror det varierer geografisk. Her i Bergen spiller vi mye nihullsrunder og noen av banene er veldig korte. Sotras fulle bane er jo nesten PP.
Instagram @christianfuru
Fossi
Forumvant
Forumvant
Posts: 59
Joined: 11 Sep 2013, 17:06
Hjemmeklubb: Byneset Golfklubb
Location: Trondheim

Re: VTG

Post by Fossi »

Jeg føler det er stor forskjell på hvordan folk ser på en nihullsrunde og på en runde på en Pitch & putt-runde. Det spilles mye nihulls her og. Byneset har jo blant annet en flott fulllengde ni hulls. Men som sagt, med en gang man sier at man spiller på en P&P-bane så er det liksom ikke golf.
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: VTG

Post by Kaffekannen »

PP baner oppfattes ikke som noe underlegen her. Tonen er vel heller at flere sier at det er glimrende trening og noe de burde gjøre mer av
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Golfspilleren
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 388
Joined: 23 May 2012, 21:34
Been thanked: 1 time

Re: VTG

Post by Golfspilleren »

Pitch og put er selvsagt glimrende nærspilltrening.
Som egen sport er det idioti :-)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17374
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: VTG

Post by kevin »

Interessante betraktninger fra NGF http://www.golfforbundet.no/nyheter/201 ... ngt-i-2015

Klubber tilbyr kurs som ikke tilfredstiller kravene. Er det fordi de ikke vet bedre? Har de ikke fått god nok informasjon? Eller fordi de driter i kravene? Om det er det siste, er vel det en fallitterklæring for hele ordningen?
User avatar
ichjazz
Rookie
Rookie
Posts: 49
Joined: 13 Nov 2014, 12:14
Hcp: 21,7
Hjemmeklubb: Volda Golfklubb
Location: Ørsta

Re: VTG

Post by ichjazz »

Som forholdsvis ny golfer, tok VTG i 2013, synes jeg at dagens opplegg er fornuftig.. Vi hadde åpen dag i forkant slik at folk kunne prøve litt før en eventulelt meldte seg på kurs.
Dette ble gjort med klubbmedlemmer til stede slik at de fikk instruksjon ang. oppstilling, grep o.l. køller til å låne, se om det er noe de kan like eller ikke.
Kurset inneholder jo og en del regler og etikette. Prisen på kurset er jo inkl. spillerett resten av året. ( i alle fall hos oss).
"Den som drikker vin, lever lenger enn den legen som forbyr ham det."
Golfspilleren
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 388
Joined: 23 May 2012, 21:34
Been thanked: 1 time

Re: VTG

Post by Golfspilleren »

Helt ufattelig at hun kan sitte på jobb i NGF og sjekke klubbers nettsider for å oppdage avvik i antall timer.
Opplegget er foreldet, Dønnestad er utgått på dato og nye tanker må til.
Post Reply