Fana

Her finner du oversikt over en rekke norske golfbaner, med oppdaterte innlegg om forholdene.
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Fana

Post by stianm »

Svar nummer 400. En milepæl!

Carry on!

Fredagshilsen Stian
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Klubben bør vurdere store kunstgressutslag av god kvalitet.

Image
Image
Instagram @christianfuru
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Fana

Post by CharlieB »

Hva er det som skjer på Fana om dagen, kommer hjem fra ferie og tar turen opp for å spille... Greenene er jo verre en røffere ute på banen, langhåret, uklippet, humpete... Det er noe av det verste jeg har puttet på i hele år. Har gressklipperen gått i stykker?

Sent from my iPad using Tapatalk HD
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Fana

Post by CharlieB »

De har nå klippet ned greenene en god del, så nå er det slettes ikke verst.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Fana

Post by eivaan »

Er det riktig at Hasse er pro på Fana? Dere må event. hilse han fra Eivind :) Hadde han som pro da han var på KGK(Kristiansand)og jeg var medlem der, fantastisk flink og hyggelig kar. Mange på Sørlandet som savner han!!!!!
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Hasse er pro ja. Gjør det veldig bra. Mange som tar timer.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Bare et lite apropos til Fanas layout. På listen over verdens 100 beste baner finner vi jevnlig Rye, Swinley St.Enodoc. Alle par 69 eller lavere.
Instagram @christianfuru
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Fana

Post by CharlieB »

Joda, det er sant, men fana har allerde for mange litt for like par 3 hull etter mitt syn. Man kunne kansje forlenget hull 7 og gjort det til par 5 og latt hull 8 bli ett tøft par 4. Men jeg ser for meg alle luringene som skal gå for gull fra 190 meter på hull 7 så er kanskje ikke det en god idee...
LarsR
Rookie
Rookie
Posts: 28
Joined: 28 May 2010, 15:46
Hcp: 18,7
Hjemmeklubb: Sotra GK
Location: Bjorøy

Re: Fana

Post by LarsR »

Hvordan er forholdene på Fana for øyeblikket?
Callaway X2Hot 10,5* driver
Callaway Diablo Edge 3W 15*
Callaway FT Otiforce 5W 19*
Callaway X2Hot 4 hybrid 22*
Ping G25 5 - UW
Cleveland 588 RTX CB 56*
Cleveland 588 RTX CB 60*
Scotty Cameron California Monterey Putter
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Fana

Post by Keyser »

Spilte Fana i dag Ok forhold, bra greener, noe våte fairways (3/4/8/12/16)
</Keyser>
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Skjer ting på Fana. Ikke alltid like positivt og planlagt.

Nytt lite steinras på #1. Gikk et her i fjor. Nå har Veivesenet sprengt like bak, så det var bare et spørsmål om tid. Er flere veldig store steiner som kommer til å rase.

Bra størrelse på denne.

Image
Image

Flytebroen er nesten fullstendig ødelagt. Den knakk i vinkelen/overgangen forrige gang det var høyt vann. Jeg nekter å tro at Veivesenet har beregnet nok avrenning fra Skeievannet. Det kom noen byger i natt, men ikke nok til å nesten lage flom. Kan gå galt når vi får 2-3 dager med mye regn. Tror jeg.

Image

Den nye broen over Flyplassveien er støpt. Kan ikke helt se at vi får ta den i bruk om kort tid. Mulig åpning av banen er 3-4 uker unna. Det går kanskje akkurat.

Image

På hull 15 hadde det vært en ide å fylle sanden i bunkere, ikke la den ligge på bakken. Sanden er nå full av jord, gress og hundedritt. Sand man har betalt tusenvis av kroner for. Fikk syrlig beskjed fra et medlem om at hvis jeg ikke likte det kunne jeg bare tatt en spade og startet arbeidet i fjor. Vel - vi får ikke lov til å gjøre slikt arbeid, og klubben der vi betaler noen tusenlapper for å være medlem har ansatte i 100% stilling som skal jobbe med akkurat slike ting :) Å først betale for å få lov til å spille der, og så gjøre jobben til dem som er lønnet for å gjøre det selv om jeg ikke har lov til det virker som en litt merkelig løsning. Uansett har vi noen utfordringer å løse med sand i bunkere.

Image

Håper vi får se litt utvikling av produktet Fana GK i år. Kommer oss litt videre med videreutvikling av den banen vi har. Det gjelder å finne løsninger vi og naboer kan leve med. Ikke bare la ting stå stille, men hele tiden jobbe for å bli bedre.
Instagram @christianfuru
KongHorne
Rookie
Rookie
Posts: 22
Joined: 03 Jan 2016, 16:11

Re: Fana

Post by KongHorne »

Interessant. Blir spennende å se om vi får noe økonomisk kompensasjon for de 6 hullene vi trolig mister på nordsiden av Flyplassveien i år.
Det sitter vel en Daglig Leder, uten å nevne navn, med beina på bordet der oppe og teller penger. Makan til tiltaksløshet skal man leite lenge etter. Skandale...
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Det er nok alltid en fare for at økonomisk kompensasjon blir en sovepute for en organisasjon som strever med budsjettet.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Broen er trolig klar for bruk rundt 14-15.april, etter det jeg har hørt. Så har vi spørsmålet om hva som må gjøres med hullene der borte før vi kan bruke dem. For min del kan de bare sette ned en kopp og sende oss over.

Hull 2 og 18 ser ut til å være litt problematisk. Hull 2 er delvis inngjerdet. Hull 18 - der står vi trolig igjen med kun rød tee så lenge det jobbes i området.
Instagram @christianfuru
YngveB
Rookie
Rookie
Posts: 39
Joined: 06 Feb 2016, 16:39

Re: Fana

Post by YngveB »

Broen over flyplassveien er lovet ferdig til midten av april. Baneåpning sannsynligvis siste uken i april med åpningsturnering 1.mai.
Er veldig spent på hvordan overgangen blir og hvordan byggingen av ny E39-ish påvirker hull 2, 17 og 18.
Yngve B
hcp: litt ned i år, mot normalt
Driver: Cobra ZL noe...
3-wood: Cobra F7
Hybrid, Cobra F7
Jern: Cobra King CB/MB
Wedger: Titleist SM6
Putter: Bettinardi BB1 CB/ Ping ally-i/ noe fra boden
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Tror det skal være Regiontour allerede 8.mai.
Instagram @christianfuru
Buster
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 140
Joined: 05 Mar 2014, 15:38
Hcp: 18.2
Hjemmeklubb: Fana
Has thanked: 25 times
Been thanked: 19 times

Re: Fana

Post by Buster »

I fjor åpnet Fana 18 april, I dag fikk jeg mail om at seniorturneringen 25 april ar avlyst grunnet usikkerhet om tidspunkt for baneåpning, Skuffende nå når det er så mye fint vær.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Det blir åpning i løpet av siste uken i april. I hvert er det den siste meldingen som har gått ut. Hvis det blir 8-12 grader i tiden som kommer - og med en god del sol og vind som tørker opp banen - er det skuffende å måtte vente nesten helt til mai.

Jeg er kanskje litt stygg og lite forståelsesfull nå - men noen baner har fokus på mest mulig spilletid, mens andre har fokus på å vente lengst mulig med åpning. Fana er en ok bane. Helt grei. Det er aldri strålende der. For å være det den er, ligge der den ligger og ha de økonomiske utfordringer den har er det svært bra forhold. Men mesterskapsbane blir det aldri. Det er en nærmiljøbane som bør ha mest mulig trafikk i lengst mulig sesong.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Fin vei ned fra 17 og bort til broen. Det blir bra dette. Kortere å gå. Bedre vei. Konflikter med syklende kommer vel til å forekomme?

Image
Image
Image

Lurer litt på hva som skjer på vei til 12. I svingen går veien ned til den gamle sykkelveien. Grusveien vi brukte er avstengt, og ligger bak en ganske dyp/bred grøft.

Image
Instagram @christianfuru
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Fana

Post by CharlieB »

furu wrote:Fin vei ned fra 17 og bort til broen. Det blir bra dette. Kortere å gå. Bedre vei. Konflikter med syklende kommer vel til å forekomme?
7 jern i eikene så er diskusjonen over... [WINKING FACE]

Sent from my iPad using Tapatalk HD
Post Reply