Større hull på golfbanene?!

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
krillep85
Forumvant
Forumvant
Posts: 67
Joined: 09 Aug 2013, 09:00
Hcp: Synker
Hjemmeklubb: GK

Større hull på golfbanene?!

Post by krillep85 »

Hei,

Leser på norskgolf.no at det er på vei till Norge. Ettersom dette ikke er 1 april så er det nok ikke en spøk. Men spørsmålet er vel om dette virkelig kommer til at skje?

Har de ikke skjønt hvorfor nybegynnee slutter? Det er grunnet stressen på banen tror jeg. De blir sykt stresset når de misser ballen (dette er jo vanskelig i begynnelsen!) så misser de en til pga stressen. Så er det ikke gøy lenger.

Vet flere som sluttet nettopp på grunn av dette.

Det har vel ikke med størrelsen på hullen å gjøre? Eller hva tror dere?
Hcp før sesongen 2014 - 34,0
Mål for sesongen 2014 - 22,0
Lawinth
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 383
Joined: 11 May 2011, 23:36
Hcp: 12
Hjemmeklubb: TYGK
Has thanked: 28 times
Been thanked: 1 time

Re: Større hull på golfbanene?!

Post by Lawinth »

Så videoinnslaget på nett og de som prøvde dette der var nokså høyt når det gjelder begeistring. Hadde kanskje vært morsomt å prøve en gang, men ser at de som har en viss peil på putting vil spare mange slag på runden. Med så stor kopp vil 3 - 4 mtr putter nærmest være given, og 10 mtr vil settes veldig ofte de også. Hart og over hullet vil gå i, og ikke som i dag hvor du fort kan få en lang retur.
Kanskje letter å rekruttere nå det ikke lenger er 35 - 45 putter som gjelder for nybegynnere? :)
Buster
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 140
Joined: 05 Mar 2014, 15:38
Hcp: 18.2
Hjemmeklubb: Fana
Has thanked: 25 times
Been thanked: 19 times

Re: Større hull på golfbanene?!

Post by Buster »

Er nybegynner selv, og det er i vertfall ikke størrelsen på hullet som er den største frustrasjonen.
TomShanks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 193
Joined: 10 Apr 2011, 17:05
Has thanked: 2 times

Re: Større hull på golfbanene?!

Post by TomShanks »

At det på vei til Norge er litt satt på spissen - i artikkelen spørres det om hva folk mener om et slikt tiltak i Norge, og nevner kun Joakim Mikkelsens veldedighets turnering som eksempel.

Uansett - jeg tror ikke dette er noe som kommer til å REDDE golfen, men jeg tenker som så at alle tilbud som kan gi økt aktivitet er positivt, slik som fotballgolf. Offentlige midler bestemmes ut fra hodestøtte per barn, og da trenger banene tiltak som får flere barn ut til banene.
apehest
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 129
Joined: 13 Feb 2012, 15:13
Hcp: Multi
Location: Fredrikstad

Re: Større hull på golfbanene?!

Post by apehest »

For meg blir det helt feil å kødde med spillet for at de uengasjerte og talentløse skal finansiere baner og butikker som i realiteten ikke har livets rett.
Golf er ikke for alle.
krillep85
Forumvant
Forumvant
Posts: 67
Joined: 09 Aug 2013, 09:00
Hcp: Synker
Hjemmeklubb: GK

Re: Større hull på golfbanene?!

Post by krillep85 »

Jeg begynte med golf i fjor. Det var ikke størrelsen på hullet, eller puttingen som var verste problemet. Puttingen? Det er jo minigolf, noe som alle kjenner til. :D

Det er den forbannede stressen på banen som gjør at man aldri får lært ordentlig. Man rekker ikke tenke hva man ska gjøre før man må svinge kølla. Så blir det en duff/topp/miss. Så blir man enda mer stresset og gjør enda mer feil.

Det er grunnen til at min samboer spillte golf 4 runder og siden la køllene i boden. Hvis man spør hver person som melder seg ut hvorfor. Så kanskje man får ett klarere bilde. En nybegynner synes ikke det er drit fett at stå mitt på fairway og duffa å toppa når det står folk å blir dritsure på tee fordi det tar lang tid. Det er så utrolig fokus på raskt spill. Det fokuset har tatt helt av. La folk spille golf, gjøre feil et c.

Så tror jeg dessverre at VTG er med å skaper noen problemer når nybegynnere kan gå ut på banen uten noen som helst erfaring. Så kommer alle moment som ett slag i tryne. Som å slenge ut noen i trafikken etter noen timers kjøring å teori. Tror mange hadde tatt sykkelen neste gang i stedet.
Hcp før sesongen 2014 - 34,0
Mål for sesongen 2014 - 22,0
Henaas
Rookie
Rookie
Posts: 21
Joined: 29 Mar 2014, 10:01

Re: Større hull på golfbanene?!

Post by Henaas »

Enig med krillep85 der.
Er selv nybegynner ( tok kurset for 3 uker siden)

Det er ikke puttingen som er problemet, hvem har ikke prøvd litt minigolf? Det som er problemet er at alle veteranene/ erfarene spillerne ikke har tid til å vente. Man blir stresset fordi, jeg personlig bruker kanskje 3 x så lang tid pr slag fordi jeg prøver å tenke igjennom alt før jeg faktisk slår. Men når det står 2-3 stk på tee og venter bak meg så slurver jeg med slagene for å bli fort ferdig sånn at jeg ikke hindrer de bak.

Ja, jeg vet at man ikke skal la seg stresse av de bak fordi dem skal vente osv... Men som nybegynner så skal det ikke mye til før man blir stressa og slurvete i spillet.



Sent from my iPad using Tapatalk
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Større hull på golfbanene?!

Post by Rotten »

Det er synd dersom "tidsklemma" på banen gjør at folk slutter å spille. Skal ikke vær for masete, da er vi på gal vei. Alle husker vel selv når de stod der og hakket uten resultat. Jeg håper virkelig ikke at folk blir sure på tee fordi noen nybegynnere bruker litt lang tid!

Personlig synes jeg ikke det gjør noe at folk bruker litt ekstra tid på hvert slag. Dessverre er det mye annet som folk surrer med, som er helt unødvendig. F. eks. sette baggen på ett sted, gå 50 meter til ballen, for så å gå tilbake til baggen. Gjerne for å hente en annen kølle. Eller å ikke bruke tiden man har mens andre gjør sitt til å gjøre seg klar til å slå. Folk som står og skravler selv om alle er klare etc. etc. Slike ting... Jeg må ærlig innrømme at jeg da blir litt sur. Men at folk bruker litt ekstra tid på slagene...nei.
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
User avatar
Mathias
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 144
Joined: 20 Aug 2010, 10:45
Hcp: 15
Hjemmeklubb: Asker GK / Grini GK
Location: Oslo

Re: Større hull på golfbanene?!

Post by Mathias »

Jeg har aldri irritert meg over nybegynnerne som bruker lang tid på banen. De er jo de som oftest er flinkest til å vinke forbi i tillegg.
De verste er mange av veteranene som har de søndagsturene, bruker ett par evigheter på tee og aldri ser seg bakover og sjekker om det kommer noen raskt bak.

Det jeg synes var vanskeligst med å begynne med golf var ikke størrelsen på hullene, men at ofte det var en elv eller noe annet snacks i lengen min fra tee-off. Dette synes jeg løses enkelt med å ha en nyegynner-tee litt lengre fremme, så nybegynnere har i det minste sjanse til å finne fairway. For i min erfaring er det der det går mest tid, og mistes flest baller som nybegynner.
Nike VRS Covert driver, 3-wood & 3-hybrid
Nike VR Pro-Combo 3-PW
Callaway Mackdaddy 2 52/56gr AW/SW
Odyssey Ice White putter

..og mulligan på første.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Større hull på golfbanene?!

Post by Snowman »

Interessant!! Her er det to nybegynnere som melder at det IKKE er sakte spill som ødelegger for golfgleden deres, men tvert imot maset og stresset om å holde tempoet oppe.

Men dette er sikkert å tale for døve ører, evt. å skrive for blinde øyne, for dette er en virkelighet golfjournalister og andre meningsbærere ikke vil høre og se. De tviholder på at det er sakte spill som er grunnen til at man ikke får opp antallet golfspillere.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Større hull på golfbanene?!

Post by furu »

Som golfjournalist kan jeg med hånden på hjertet si at jeg har jobbet for å få forståelse for at knapt noen slutter med golf pga sakte spill. Vi stresser nybegynnere unødvendig siden gode rutiner og realistisk syn på egne ferdigheter ved valg av tee tar knekken på problemet.

Å få nybegynnere raskt opp på et ferdighetsnivå der de faktisk slår ballen en del meter rett fram, kan chippe og putte - det er viktigere.

Større hull trenger vi ikke. Putting er det eneste området på banen der vi føler at vi kan være like god som de beste. Vi kan ikke drive som Tiger. Pitche som Phil. Hooke firejern fra bak buskene som Bubba. Men vi kan putte ballen i det samme hullet fra den samme lengden med det samme antall slag som alle de tre.
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Større hull på golfbanene?!

Post by Snowman »

furu wrote:Som golfjournalist kan jeg med hånden på hjertet si at jeg har jobbet for å få forståelse for at knapt noen slutter med golf pga sakte spill.
Bra, furu, fortsett den jobben, for den trengs!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Mathias
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 144
Joined: 20 Aug 2010, 10:45
Hcp: 15
Hjemmeklubb: Asker GK / Grini GK
Location: Oslo

Re: Større hull på golfbanene?!

Post by Mathias »

Da jeg tok VTG-kurset for ca. 2 år siden (tok det forsåvidt hos en annen klubb enn min hjemmeklubb), hadde vi kanskje en liten time på range. Resten av tiden var det teori og instruksjoner om hvordan spille raskt. Det er liten overdrivelse, men det var det inntrykket jeg satt igjen med. Da vi i siste kursdag skulle spille på bane, var det ikke fokus på selve slagene eller spillet, men fokus på hvordan spille raskest.

Dette gjorde meg MEGET stresset på mine første runder på banen.
Nike VRS Covert driver, 3-wood & 3-hybrid
Nike VR Pro-Combo 3-PW
Callaway Mackdaddy 2 52/56gr AW/SW
Odyssey Ice White putter

..og mulligan på første.
LangJakke
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 173
Joined: 20 Feb 2012, 22:59
Hcp: 33

Re: Større hull på golfbanene?!

Post by LangJakke »

VTG jeg tok var vi nesten bare på range og banen. Tok mesteparten av regler i praksis, og lærte å slippe forbi grupper som tar oss igjen. Ikke noe stress om raskt spill! Når det gjelder større golfhull er jeg enig at det ALDRI har vært det som har vært det største problemet. Skal en ha fokus på et enklere spill har vel ngf hatt ei satsing i forhold til å spille fra teesteder lengre frem. Dette har for meg vært positivt! Ikke så mye driver, setter også flere hinder i spill, og må derfor tenke mer på lengder også på utspill.

Sent fra min C6903 via Tapatalk
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Større hull på golfbanene?!

Post by kevin »

Undersøkelser viser at det er to ting som gjør at folk ikke spiller golf:
- manglende mestring
- tar for mye tid

Sånn sett er forslaget med større hull et forsøk på å gjøre det lettere å mestre golf. Forståelig at det foreslås. Men jeg har mye mer tro på litt kortere og enklere baner. Det vil gjøre det lettere å mestre, samt at tidsbruken går ned(under normale forhold). Jeg testet ut Imjelt utenfor Drammen for noen dager siden. Det er riktignok en pitch&putt bane, som har 18 hull. De fleste hullene er korte, fra ca.40m til 90m. Men noen hull har ekstra teesteder lengre bak og kan være opp mot 140m. Runden ble unnagjort på ca.50min :!:

Nå sier jeg ikke at man behøver mange sånne baner, men hva med en mellomting? Baner med passe lange par 3 (80-120m) og korte par 4 (240-300m). Ingen tjukk rough, snille bunkere og greener med normal vanskelighetsgrad og hastighet.

Jeg er helt sikker på at mange ville følt mer mestringsfølelse om de spilte en sånn bane. Scorer og hcp ville gått ned, sammen med tidsbruk. Så kan man oppsøke lengre og vanskeligere baner når man føler at man er klar for det. Selv spiller jeg aldri min hjemmebane i nærheten av par, eller noe som tilsvarer singelhcp. Men spiller jeg 9-hullsbanen som ligner på det jeg nettopp beskrev, da jager jeg par (betyr ikke at jeg får det :)) på hvert eneste hull. Det gir en mye større mestringsfølelse og selvtillit.
Henaas
Rookie
Rookie
Posts: 21
Joined: 29 Mar 2014, 10:01

Re: Større hull på golfbanene?!

Post by Henaas »

På VTG kurset jeg var på for ca 3 uker siden, virket det som instruktøren stresset veldig med det at alle MÅTTE være klare til å slå før han før deg hadde slått.... Stå klar med køllebsggen på skuldern for så å nesten løpe etter ballen for å rekke å slå inn på green. Merket at de som var litt eldre (les. Pensjonister) sleit med å holde følge. personlig blei det mer mas og kjas en gøy når vi først beveget oss på banen...

Og veit ikke om det er en sammenheng, men blir fort stresset nå når jeg enten går aleine på banen og folk kommer bak. Eller når jeg går sammen med noen og de venter på at jeg skal slå.....

Så jeg prøver å unngå å dra på banen når jeg veit det er mye folk der. Rett og slett for å få være litt alene og gjerne bruke litt tid på hvert hull...


Sent from my iPad using Tapatalk
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Større hull på golfbanene?!

Post by Snowman »

kevin wrote:Nå sier jeg ikke at man behøver mange sånne baner, men hva med en mellomting? Baner med passe lange par 3 (80-120m) og korte par 4 (240-300m). Ingen tjukk rough, snille bunkere og greener med normal vanskelighetsgrad og hastighet.
For oss som bor i nærheten av Oslo, der er det jo en god del 9-hullsbaner hvis man vil gå en runde som ikke tar for lang tid. Det kan være "voksne" baner som Grønmo og Grini m.fl., men det er også en del veldig passende for ferske spillere.

Vest for Oslo, der er jo både 9-hulls Kjekstad, 9-hulls Holtsmark, Ballerud og Lommedalen passende baner for ferske spillere. Men helt lett er det jo ikke alle steder selv om det er kort, så det mistes jo noen baller. Selv har jeg tatt med en del ungdommer uten VTG ut på 9-hulls Kjekstad, og det er lett å miste en del i skogen. Bra jeg har en velfylt skoeske med tilfeldige baller, for sånn sett kan de slå bort mye uten at jeg går tom :)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
krillep85
Forumvant
Forumvant
Posts: 67
Joined: 09 Aug 2013, 09:00
Hcp: Synker
Hjemmeklubb: GK

Re: Større hull på golfbanene?!

Post by krillep85 »

Asså kevin skriver at stressen ikke er grunnen at mange slutter.. Allikevel kjenner jeg mange, samt at mange nybegynnere i diskusjonen vittner om at stressen er verst.
Kanskje dette går under "mestringen"?

Så kanskje dette burde gjøres noe med. Tidligere levde golfere i snitt 4 år lenger. Lær jo ikke være tilfelle om 100 år når vi stresser slik.

Skjønner at man skal sette bagen på riktig sted for at det skal bli effektivt. Men selv dette er litt vanskelig å tenke på i starten. Så kanskje ett par obligatoriska fadderrunder hadde vært noe å innføre? Så kunne man lært at ta med noen ekstra køller, sette bag på riktig sted et c? For man har tid å kose seg hvis man bare gjør ting effektivt. Dette kommer etter hvert. Men i begynnelsen er det ett helvette og ikke alls hva man forventet når man startet at spille golf. Ikke mange som gidder å betale for at føle seg dum.. :)

Jeg stemmer for nye teesteder for nybegynnere og 3 obligatoriska fadder runder i VTG kursen.
Hcp før sesongen 2014 - 34,0
Mål for sesongen 2014 - 22,0
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Større hull på golfbanene?!

Post by kevin »

Jeg skrev IKKE at stress ikke er en av grunnene. Bare refererte til hva de fleste undersøkelser viser. Jeg kan forstå at flere slutter hvis de opplever at det er stressende å spille. Selv har jeg aldri hatt det i tankene, at det er stressende. Det kan nok være fordi jeg liker at ting går effektivt for seg, at jeg ikke bruker unødig lang tid på forskjellige ting og liker å være i forkant. Liker å tro at jeg spiller ganske raskt.

Jeg har også trua på at fadderrunder kan være et viktig bidrag til å bedre opplæringen.

Og det er helt klart riktig at noen har et sykelig forhold til raskt spill. Men tror de er i klart mindretall. Det er vel ofte de samme som ønsker å gå gjennom gruppa foran, uten å forstå at det er kø foran der igjen.

Veldig synd om det skal oppfattes som stressende å spille golf.
krillep85
Forumvant
Forumvant
Posts: 67
Joined: 09 Aug 2013, 09:00
Hcp: Synker
Hjemmeklubb: GK

Re: Større hull på golfbanene?!

Post by krillep85 »

Beklager feilcitatet. Jeg mente selvfølgelig "De undersøkelsene kevin refererte til" :) My bad!
Hcp før sesongen 2014 - 34,0
Mål for sesongen 2014 - 22,0
Post Reply