Tee forbannelse

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Henaas
Rookie
Rookie
Posts: 21
Joined: 29 Mar 2014, 10:01

Tee forbannelse

Post by Henaas »

Hei.

Ok, veit det kanskje er litt tidlig å klage allerede nå, men kjenner det er ett irriterende problem.

Begynte å spille golf for ca 1 mnd siden, men merker at dette irriterer meg allerede nå. Jeg snakker om det at jeg kan stå på rangen å slå utallige bøtter og være veldig fornøyd med sving og retning ( litt slurv her og der, men hey! Skylder på at jeg er nybegynner så sånn skal det være :) )

Men problemet er når jeg kommer til tee, stiller meg opp og gjør samme rutine som på rangen, men da er det akuratt so, om det kommer en svart sky over meg å roter med alt og slår ballen i alle retninger / topper ballen osv....

Virker som jeg får litt angst og nerver fordi jeg skal ut på SELVE banen og spille.... Slagene fra fareway og rough( som jeg ofte havner i pga møkka utslag) er jeg fornøyd med. Men er selve slaget fra tee som er problemet.

Har ikke kjøpt meg driver eller noe sånt fordi jeg har lyst til å bli godt kjent med jern og spille med dem. Pluss at banen her ute ikke er avhengig av det.


Noen som har noe tips? Evt samme problem som meg??


Sent from my iPad using Tapatalk
LangJakke
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 173
Joined: 20 Feb 2012, 22:59
Hcp: 33

Re: Tee forbannelse

Post by LangJakke »

Lyder veldig kjent... På lørdag, etter en serie håpløse utslag, tok jeg igjen en flight med pensjonister som ikke ga noen tegn til å slippe forbi. Går å blir litt små irritert. Neste tee, småforbannet og med hodet fullt av andre tanker enn svingtanker, går jeg opp å slår årets lengste og retteste drive...

Så dagens tips: ikke tenk for mye på svingen når du står på tee! Lettere sagt enn gjort... :-D

Sent fra min C6903 via Tapatalk
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Tee forbannelse

Post by furu »

Bruk mindre tid på slaget. Ikke fryd over ballen. Ikke tenk. Ta grepet før du stiller opp. Stå bak ballen og finn deg et siktepunkt. Så går du bort og kliner til ballen uten noe mer tull :)


Hvis du kan svinge en golfkølle rotet du bare til ting ved å bruke tid og bli usikker.
Instagram @christianfuru
TomShanks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 193
Joined: 10 Apr 2011, 17:05
Has thanked: 2 times

Re: Tee forbannelse

Post by TomShanks »

Kjenner meg igjen. Mitt beste tips er å ALLTID kjøre samme rutine på rangen som på banen. Det kan være lurt å finne en rutine du er komfortabel med, og så ta tiden på den, og forsøke å gjenskape den uten stort fravik i antall sekunder. Ser du på tourspillere er det ofte maks et par sekunder som skiller rutinen deres fra ett slag til et annet. Dette hjelper deg også å fokusere mer på hvordan du ønsker at ballen skal fly, i stedet for hvordan du ønsker at svingen skal se ut. Alt handler om å finne sin greie og hva man er komfortabel med. Noen klarer ikke å svinge dersom de har teknikktanker, mens andre er avhengige av noen få teknikk-pointers. Jeg liker å trene starten på baksvingen et par ganger før slaget (ala Mike Weir)
smalahove
Rookie
Rookie
Posts: 32
Joined: 27 Jun 2013, 18:06

Re: Tee forbannelse

Post by smalahove »

TomShanks wrote:Kjenner meg igjen. Mitt beste tips er å ALLTID kjøre samme rutine på rangen som på banen. Det kan være lurt å finne en rutine du er komfortabel med
Gode poeng.

At du etter 20 slag med 7'er jernet begynner å få flyt og regelmessig lengde, er langt fra samme ting som å trekke frem 7'er jernet på par tre tee'en. Men det kan trenes på - på rangen. Dvs. etterligne banespill, type driver-hybrid-9er, 3wood-5'er, 7'er, driver-pw ;-) Da begynner i alle fall jeg å kjenne å kjenne på helt andre mekanismer (i hodet) - enn etter 20x7'er eller 20xdriver. Og jeg jobber da med avpasse hode og sving. Et stort problem med driver f.eks. er at man vil slå langt, men dessverre kan det fort resultere i at svingen bryter sammen (for mye armer, for lite skulderrotasjon, for lite vidde/extension, osv osv).

Jeg vil faktisk gå så langt som å si at lengdefokuset/-hysteriet i golf er den absolutt største utfordringen når det kommer til trening og progresjon for nybegynnere og viderekomne (untatt de som fra naturens side pumper ut 250m driver med den største selvfølgelighet). Jeg spiller en del tennis og der ønsker man jo også kraft bak slagene, men det hjelper så lite med harde server hvis de alltid går i nett eller utenfor servefeltet. Jeg tror golf på amatørnivå hadde tjent på å hatt andreserve, dvs. en lovlig mulligan.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Tee forbannelse

Post by Freud »

Nervene og prestasjonsangsten ødelegger for deg på tee, som for så mange av oss andre. Det er ellers et godt råd å slutte med alle de unødvendige prøveslagene, både på tee og ute på banen. Utallige ganger har jeg sett perfekt utførte prøveslag som rett etterpå følges av et mindre godt ekte slag. Dessuten ødelegger prøveslag med full kraft ryggen!
Mitt råd er: ikke tenk for mye, peg opp ballen, ta oppstilling og grep som du har innøvd, og slå slaget. Dropp prøveslagene. Et teeslag skal egentlig være ren rutine, basert på innøvde teknikker. Annerledes ute på banen.
Men - mange tilskuere på tee kan lett ødelegge rutinene. Da glemmer både kroppen og hodet alt det innøvde, fordi du tenker for mye. Det er bare mental trening som kan fjerne den nervøsiteten.
Henaas
Rookie
Rookie
Posts: 21
Joined: 29 Mar 2014, 10:01

Re: Tee forbannelse

Post by Henaas »

smalahove wrote:
TomShanks wrote:Kjenner meg igjen. Mitt beste tips er å ALLTID kjøre samme rutine på rangen som på banen. Det kan være lurt å finne en rutine du er komfortabel med
Gode poeng.

At du etter 20 slag med 7'er jernet begynner å få flyt og regelmessig lengde, er langt fra samme ting som å trekke frem 7'er jernet på par tre tee'en. Men det kan trenes på - på rangen. Dvs. etterligne banespill, type driver-hybrid-9er, 3wood-5'er, 7'er, driver-pw ;-) Da begynner i alle fall jeg å kjenne å kjenne på helt andre mekanismer (i hodet) - enn etter 20x7'er eller 20xdriver. Og jeg jobber da med avpasse hode og sving. Et stort problem med driver f.eks. er at man vil slå langt, men dessverre kan det fort resultere i at svingen bryter sammen (for mye armer, for lite skulderrotasjon, for lite vidde/extension, osv osv).

Jeg vil faktisk gå så langt som å si at lengdefokuset/-hysteriet i golf er den absolutt største utfordringen når det kommer til trening og progresjon for nybegynnere og viderekomne (untatt de som fra naturens side pumper ut 250m driver med den største selvfølgelighet). Jeg spiller en del tennis og der ønsker man jo også kraft bak slagene, men det hjelper så lite med harde server hvis de alltid går i nett eller utenfor servefeltet. Jeg tror golf på amatørnivå hadde tjent på å hatt andreserve, dvs. en lovlig mulligan.


Ja, for det merker jeg, at i frustrasjon for elendig førsteslag så slår jeg "ofte" en provisorisk ball, og den går stort sett bedre, iallefall får til et renere slag, selvom den går ut til høyre stort sett :)


Men rutine prøver jeg på, men er det å gå fra kunstgressmatta til the real thing som er hodebryet lm dagen....


Sent from my iPad using Tapatalk
Bogey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 346
Joined: 26 May 2014, 22:33
Hcp: mhmm
Hjemmeklubb: Vestfold Gk
Location: Tønsberg
Has thanked: 16 times
Been thanked: 9 times

Re: Tee forbannelse

Post by Bogey »

Bare litt nysgjerrig på hvordan en prøvesving ødelegger ryggen Freud? Vil ikke normale slag da ha samme virkning? For min del så gjør jeg ikke noe forskjell påprøvesving og slaget. Prøver i allefall å svinge så likt så mulig.

Når det kommer til trådstarter her; Vet ikke om du har sett noe på golfskolen som ligger på norskgolf.no, men der har de en øvelse som går på overgangen fra range til bane. Se for deg eitt par 4 hull på rangen. Slå det slaget du ville ha slått mot eitt siktepunkt på rangen. Deretter har du kanskje 100m inn på det tenkte hullet. Prøv så å slå eitt slag på 100m.. Ellers så er problemstillingen din kjent for alle som spiller golf, vil jeg påstå
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Tee forbannelse

Post by Snowman »

Henaas wrote:Men problemet er når jeg kommer til tee, stiller meg opp og gjør samme rutine som på rangen, men da er det akuratt so, om det kommer en svart sky over meg å roter med alt og slår ballen i alle retninger / topper ballen osv....

Virker som jeg får litt angst og nerver fordi jeg skal ut på SELVE banen og spille.
Neste gang, prøv da om du kan slå enda litt hardere og holde enda litt hardere i kølla! ;)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Tee forbannelse

Post by Freud »

Svar til Bogey: det er fordi du ikke møter motstand i form av en ball når du prøvesvinger med full kraft og bare slår i luften. Stor belastning på rygg, hofte o.a.
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Tee forbannelse

Post by yuran »

Ikke frys over ballen, da binder du deg bare. Stå over den, hold blikket på den og gjør det enkelt :)
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
Bogey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 346
Joined: 26 May 2014, 22:33
Hcp: mhmm
Hjemmeklubb: Vestfold Gk
Location: Tønsberg
Has thanked: 16 times
Been thanked: 9 times

Re: Tee forbannelse

Post by Bogey »

Vet ikke om jeg er enig mdd Freud her, men det hadde i såfall vært første gang, uavhengig av forum. Tror jeg lar den ligge...
dontshankit
Rookie
Rookie
Posts: 4
Joined: 14 Jun 2014, 20:25

Re: Tee forbannelse

Post by dontshankit »

Boken "Golf is a game of confidence", av Bob Rotella. Kan anbefales alle golfere. Spesielt dette med å visualisere slag ble jeg god på. Husker jeg kvalet til NM i ung alder, og tenkte på første utslaget i dagesvis før mesterskapet. Ble ropt opp av starter med mikrofon, og høyttalere og greier.. Her har Rotella et godt tips for å gjøre de nervene man får, til en positiv ting. I tillegg til gode tips i Preshotrutinen, både mentale og fysiologiske ting man kan gjøre.
Post Reply