lie angel

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
raysv
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 335
Joined: 17 Apr 2013, 19:05
Hcp: 21,9
Hjemmeklubb: Hauger

lie angel

Post by raysv »

Hei,
Driver og prøver å finne ut om jeg bør endre lie vinkelen på køllene mine.

Ser at treffa mine er ut mot tåa på køllahodet, prøvde også å feste en maskeringsteip under, og den også så ut som i all hovedsak ble slitt mot tåa. Da bør jeg gå for en mer flat vinkel right? Har riktignok ingen utpreget ballbane mot høyre.


Hvor mye har lie vinkelen å si, bør dette endres eller vil jeg merke minimalt til det?
Driver: Ping G30 11 reg.
Woods: Ping G30 5w
Hybrids: Ping G30 4h
Irons: Cobra F7 One 5-GW
Wedges: Cleveland 588 reg 56, Cleveland RTX 588 60
Putter: Odyssey Versa Tank 2ball
User avatar
TheBigEasy
Guru
Guru
Posts: 1313
Joined: 22 Sep 2012, 18:44
Hcp: 20ish
Hjemmeklubb: Hauger
Has thanked: 10 times
Been thanked: 28 times

Re: lie angel

Post by TheBigEasy »

Uten at jeg er noen ekspert, så vil jeg vel tro at du skal ha upright.
Jeg tok custom fit, hadde mye treff nære hælen og fikk 2 grader flat. En del slag gikk mot venstre.
Image
Play your best.
raysv
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 335
Joined: 17 Apr 2013, 19:05
Hcp: 21,9
Hjemmeklubb: Hauger

Re: lie angel

Post by raysv »

Men viser ikke det tegninga der at hvis man har for upright Lie så treffer man hælen da? Ref venstre illustrasjon

Sent fra min HTC One via Tapatalk
Driver: Ping G30 11 reg.
Woods: Ping G30 5w
Hybrids: Ping G30 4h
Irons: Cobra F7 One 5-GW
Wedges: Cleveland 588 reg 56, Cleveland RTX 588 60
Putter: Odyssey Versa Tank 2ball
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: lie angel

Post by furu »

Er balltreffene dine ut mot tåen? Eller treffer sålen ute mot tåen?
Instagram @christianfuru
raysv
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 335
Joined: 17 Apr 2013, 19:05
Hcp: 21,9
Hjemmeklubb: Hauger

Re: lie angel

Post by raysv »

Jeg treffer sånn ca der jeg har merket med en rød ring på dette bildet :)
Attachments
balltreff
balltreff
balltreff.png (70.25 KiB) Viewed 1514 times
Driver: Ping G30 11 reg.
Woods: Ping G30 5w
Hybrids: Ping G30 4h
Irons: Cobra F7 One 5-GW
Wedges: Cleveland 588 reg 56, Cleveland RTX 588 60
Putter: Odyssey Versa Tank 2ball
raysv
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 335
Joined: 17 Apr 2013, 19:05
Hcp: 21,9
Hjemmeklubb: Hauger

Re: lie angel

Post by raysv »

PS: nøyaktig hvor sålen treffer ble jeg ikke helt klok på maskeringsteip testen min, da den ikke ville sitte helt, men virket som sålen gikk litt nedi ved tåa også, men der kan jeg ta feil.
Driver: Ping G30 11 reg.
Woods: Ping G30 5w
Hybrids: Ping G30 4h
Irons: Cobra F7 One 5-GW
Wedges: Cleveland 588 reg 56, Cleveland RTX 588 60
Putter: Odyssey Versa Tank 2ball
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: lie angel

Post by Nerd »

Ikke bruk lie bord eller sål tape, det det er forbandet vanskelig å lese disse rigtig da vi SKAL kjenne til om path var indside out, eller outside ind, samt face angle ved impact. Disse faktorer flytter nemlig rundt på hvor der kommer kontakt under sål, og derav er det 9 av 10 som mistolker resultatet.

Det typiske er nemlig at kontakt under toe tolkes som en lie vinkel der er for flat, men det behøver slettes ikke være riktig.
Oppnår man kontakt på midten av sål, vil de fleste tolke dette som at Lie er korrekt, men også det kan være helt galt.
Tar vi ikke med swing path og face angle, samt at men kjenner til hvordan merket vil flytte seg, kan man IKKE lykkes med et lie board.

Det impact spot du viser forteller om et jern som er 0.25 til 0.5 kortere enn dit behov, med mindre det skyldes en swing feil, så det er ikke en indikator for gal lie vinkel.

Vi regner at et jern som slår 150 meter carry, går 3 meter skjevt om lie vinkelen er 1 grader off, og 6 meter skjevt ved 2 grader
Langt de fleste spillere skal spille standard lie vinkel, OGSÅ når jern er forlenget, og 9 av 10 som har fått sine jern justeret 2 grader oppright spiller jern som IKKE passer, da det kun er untagelsesvis rigtig at vi skal så langt off fra standard.

Man skal også passe på at ikke den som fitter jern, bruker en upright lie vinkel som kompensasjon for et jern som er for kort, det er nemlig ikke rigtig å gjøre, selv om lie vinkelen påvirker hvor lang køllen oppfattes. Disse 2 parameter skal fittes individuelt, lengden først, så lie.

Med hensyn til lengden er det mange som ikke holder rigtig på sitt grep. Se på selve grippet, opp mot enden er det 2 hvite ringer rundt grippet. Disse markerer slutten på den delen du skal holde i, så din hanske skal IKKE ha kontakt med noen av ringene, de skal være utenfor din hånd når du har grippet rigtig.
Post Reply