Hva fa.... NSG dagen!!

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Hva fa.... NSG dagen!!

Post by Golffreak »

Skulle booke en runde på hjemmebanen min Holtsmark, pleier å være ett eller annet ledig på ettermiddagen på søndager så tenkte ikke det var noe stress selv om det var en dag før bare.

Derimot så hadde Norsk Seniorgolf booket banen HELE søndagen!! Dette er vel såvidt jeg vet en forening for de over 55 eller noe sånt, og Holtsmark stenger da ute egne medlemmer (og GF spillere) for NSG og det på sannsynligvis en av dagene i året hvor flest skal spille (juni og august er peak-måneder). Hva fa..... er det for noe?? De betaler garantert ikke vanlig greenfee og jeg kjenner meg rimelig usikker på om de har fulle 4-flighter med utslag fra 08.00 t.o.m. 19.50. Vi snakker 144 000 kr i greenfee her. Sannsynligvis hadde det vært like lønnsomt å ha banen åpen for alle og ha 75% belegg.

Når det er klubbturneringer o.l. har man jo muligheten til å delta, og juniorturneringer er det relativt bred enighet om at det er viktig å prioritere (for at noen skal spille golf i fremtiden også..). Her reserverer man banen, og sikkert gir dem 50% rabatt, til en gjeng over 55 så vi som er medlemmer kan dra til helvete tydeligvis. Sikkert mye bra med NSG bla bla bla, men tror ikke jeg får booket en hel søndag i juni selv om jeg hadde arrangert bedriftsturnering e.l. (og betalt mer enn NSG...).

Blir en runde på Mikla imorgen og gleder meg til det, men kjenner jeg ble litt provosert...
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
goffy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 174
Joined: 28 Apr 2011, 13:37

Re: Hva fa.... NSG dagen!!

Post by goffy »

Ta deg en bolle!! Makan til syting, du står forresten fritt til å velge hvilken klubb du er medlem av.
Skal ikke de over 55 få lov til å arrangere turneringer eller lignende?
Bare så det er sagt så er ikke jeg i den aldersgruppen!
Jeg forstår også noe av frustrasjonen din, men denne klagingen provoserte meg mer enn at jeg ikke får spille på hjemmebanen min en søndag.

Lykke til på Mikla :)
Birnando
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 05 Jun 2009, 22:34
Hcp: 10.0
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Hva fa.... NSG dagen!!

Post by Birnando »

Alt turneringsfokuset er ødeleggende for golf. Neida, ikke for de som satser på en karriere. Men for menigmann, ja der er den type turneringer som nevnt over direkte skadelig for utbredelsen av golfen. På min hjemmebane blokkeres det i øst og vest grunnet alskens skrullete cup og turneringstull. 15-30 spillere låser altså muligheten for de ca 1000 andre medlemmene å spille. Og for hva? En liten gjeng sandbaggere med brennende ønske om sportslig ære og en tre-pakning Titleist baller. Fjas. Ok, rant over
Ping G400 driver
Mizuno MP-H5, 2i-5i
Mizuno JPX-850 forged, 6i-pw
Mizuno MP-T5, 50-54-58
Scotty Cameron Studio Select newport 2
User avatar
kristianffs
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 266
Joined: 09 Oct 2010, 21:51
Hcp: 16,3
Hjemmeklubb: Miklagard
Location: Oslo

Re: Hva fa.... NSG dagen!!

Post by kristianffs »

Helt enig med han over. Var medlem på Miklagard i fjor og synes det stadig vekk var blokkert hele dagen. Greit nok med noen timers blokkering, men hele dagen gjentatte ganger? Hva er gevinsten..?
Golf.
dontshankit
Rookie
Rookie
Posts: 4
Joined: 14 Jun 2014, 20:25

Re: Hva fa.... NSG dagen!!

Post by dontshankit »

@Golffreak

Tror nok klubben din tjener ganske bra på en seniorturnering. Hvor får du tallet 144 000,-kr fra? Om banen er full hele dagen med kun greenfeespillere? Det skjer jo ikke om det ikke er turnering.
På Holtsmark i dag var det 54 greenfeespillere. På seniorturneringer er det som regel 150+ deltagere. Halv pris har de nok ikke fått på greenfee.

Ergo er dette gode ekstrainntekter for Holtsmark, som du som medlem burde være glad for. På Nes var det 180 deltagere, la oss si det KUN er 160, og de får 100,- i rabatt. Det gir 64 000,- i greenfee, mot 27 000,- i dag. I tillegg mye mer omsetning i shopen..

Spilte banen for første gang tidligere i uka, og slik den fremstår nå, så er det i tillegg god reklame for klubben og banen at så mange kommer og spiller, og sikkert snakker positivt om banen, som igjen genererer flere greenfeespillere.

Tror heller ikke banen er stengt HELE dagen, og om du ringer/stikker bortom tror jeg det er gode sjanser for å komme utpå på ettermiddag/kveld.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Hva fa.... NSG dagen!!

Post by Golffreak »

Til de som mener dette er syting og at NSG turnering er positivt for klubben:

Jeg forventer jo at når jeg betaler medlemskap et sted at banen er relativt tilgjengelig. Stenger de ute medlemmene hele dagen en av de mest populære dagene i året (søndag midten av juni, gode forhold, perfekt vær og rett før folk begynner på ferie etc etc), så får jeg mindre enn hva jeg forventer/har betalt for. Hvor mye banen er reservert for alt mulig rart er med i vurderingen hvor jeg skal være medlem. Jeg er ikke "eier" av klubben min, jeg er kunde!

Folk over 55 må gjerne ha turnering, men de aller fleste er med fordi de får spille billigere og ikke pga at det er turnering. Det sosiale ser sikkert viktig for noen. Noen har organisert dette som en "senior tour", fremforhandler større rabatter og får reservert baner en hel dag. Folk får argumentere for og imot hvor smart dette er av klubbene, men alle klubbturneringer koster forøvrig EKSTRA for medlemmer da det er greenfee pluss turneringsavgift.

Vedrørende økonomi:
NSG har en avtale om at deres medlemmer kan spille HM for 250 kr på hverdager (samme som medlemmene!), og jeg regner jo med at det er samme pris de har fremforhandlet for turneringen. Hvis det var som noen skrev kanskje 160 deltagere så tilsvarer det 40 000 kr i greenfee. Forrige søndag var det 52 gjester og 75 medlemmer som spilte HM, hvor de da dro inn 44 750 kr i greenfee. Det er ingen grunn til å tro at denne søndagen hadde hatt færre gjester og medlemmer. At NSG medlemmer "bruker så mye mer i shopen" eller cafeen enn andre gjester og medlemmer har jeg ingen tro på, og jeg tror ikke på noe større gjenbesøk enn fra andre gjester. I tilfellet så er merinntektene fra en slik "NSG dag" minimale, og de "fucker opp" en av de beste dagene sine i året men ikke minst gjør sine mest faste kunder pissed. Jeg er ikke imot turneringer generelt, men turneringer ala NSG midt i peak-season/prime time tror jeg er mer motivert av billig greenfee og dårlig butikk og strategi for klubbene.

Man ser ikke skiklubben for de over 55 få lov til å okkupere skibakkene i Trysil en dag i påsken for å si det slik.....
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Hva fa.... NSG dagen!!

Post by Golffreak »

Sjekket golfbox, og viser seg at mens de blokkerte 288 spilleplasser så endte de opp med å bruke maksimalt 96 (24 baller a 4 pers)!!! De startet heller ikke før 11.40, og åpnet sikkert ikke tidene før det ettersom ingen har spilt HM før 11.40 på en av de beste søndagene i året! Hva faen er det for noe?! I klubbmesterskapet så startes det 0800 eller tidligere, delvis fordi det skal være åpent for greenfeespillere etter turnerningen. Hvis de fikk greenfeepris som de har på hverdager (250 kr) så ble det 24 000 kr tilsammen. 8 medlemmer, som sikkert bor i nærheten og ikke hadde planlagt noe annet, spilte banen etter at NSG var ferdig og dette er da 2000 kr i inntekter.

Totalt blir dette 26 000 kr, og igjen minner jeg om at de søndagen før hadde 44 750 kr i greenfeeinntekter.... Skal inntektene være de samme, så må NSG rabatten maksimalt ha vært 50 kr og jeg er temmelig sikker på at de har fått vesentlig mer enn det for å si det på den måten..

NSG kan gjerne blokkere en dag for å ha turnering, men hadde jeg vært i klubbstyret i HM så hadde ikke folk over 55 fått mye rabatt og de hadde måttet hatt en påmeldingsfrist min. 3 dager før som alle turneringer og kun blokkert de tidene de skulle bruke. Dette er dårlig drift av forretningen kort og godt.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Hva fa.... NSG dagen!!

Post by Gundersen »

Tenk om det hadde vært pøs regn hele helgen, tipper denne tråden ikke blitt startet. Klubben hadde sikkert fått inn mere penger fra seniorturnerinen enn fra alle fraværende greenfeespillere.

Sendt fra min Commodore 64
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Hva fa.... NSG dagen!!

Post by Golffreak »

Gundersen wrote:Tenk om det hadde vært pøs regn hele helgen, tipper denne tråden ikke blitt startet. Klubben hadde sikkert fått inn mere penger fra seniorturnerinen enn fra alle fraværende greenfeespillere.

Sendt fra min Commodore 64
Ettersom de kansellerer 192 spilleplasser(!!) på søndagen så har de tydeligvis ikke forpliktet noe som helst, og regner med at frafallet hadde vært like stort fra NSG som fra andre gjester (og medlemmer) om det hadde blitt regn. "Turnering" eller ikke....

Hvis NSG hadde FORPLIKTET minimum 75 000 kr så hadde det vært noe annet. Bedrifter som booker baner for turneringer må forplikte seg til en avtalt totalpris helt uten værforbehold, og ser ikke hvorfor andre utenforstående aktører skal få andre betingelser. Dette selv om du er over 55 år..
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Fossi
Forumvant
Forumvant
Posts: 59
Joined: 11 Sep 2013, 17:06
Hjemmeklubb: Byneset Golfklubb
Location: Trondheim

Re: Hva fa.... NSG dagen!!

Post by Fossi »

Jeg er jo for at klubbene skal arrangere turneringer, men jeg er helt enig i at dette er elendig forretningsdrift. De burde absolutt ikke stenge banen hele dagen. Det må da være mulig å stenge noen timer på formiddagen til turnering, ha påmeldingsfrist på et par dager og så åpne de resterende tidene for alle spillere. For min del høres det mer ut som at de som har lagt opp dette er medlem i NSG selv og ikke nødvendigvis har skjønt helt hva de har gjort i Golfbox. Spør klubben din om det er meningen at de skal stenge anlegget en hel dag for 100 pensjonister eller om det rett og slett har blitt gjort en glipp. Jeg har inntrykk av at svært mange klubber i Norge gjør en del slike ting uten å tenke på de økonomiske konsekvensene av å stenge ute brorparten av sine medlemmer midt i høysesongen. Min tidligere hjemmeklubb gjorde en del slike stunts. De stengte banen en hel dag for noen få turneringsspillere samtidig som det ble arrangert en stor turnering på den nærmeste nabobanen. Det var da ikke mulig å spille golf i området uten å kjøre to timer. Klubbene har ofte dårlig økonomi og jeg tror ting som dette er en av grunnene til det. Samtidig klages det på dårlig rekruttering av yngre spillere. Får å få med yngre spillere så må det satses på barn og ungdomsgrupper, samt på foreldrene til disse ungdommene. Jeg har forståelse for at mye av inntektene kommer fra de voksne spillerne i klubbene, men personlig syns jeg serniorgolferne får for mye av klubbene. Hvorfor skal de ha rabatter? De er gjerne de mest pengesterke kundene
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hva fa.... NSG dagen!!

Post by furu »

NSG er en vrien balansegang for klubbene. Golffreak fortjener ikke så mye pepper for det han skriver her. NSG fortjener heller ikke pepper. Det er en kollisjon som kanskje burde vært håndtert på en bedre måte.

Stenging av bane en hel dag eller formiddag uten fulle tider har jeg vært ute for andre steder. Det er ikke heldig. Med bedre kommunikasjon og planlegging kan det unngås.
Instagram @christianfuru
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Hva fa.... NSG dagen!!

Post by CharlieB »

Enig med Furu her, dette bør være enkelt å løse. Det handler om komunikasjon. Jeg har selv blitt hylende forbanna når alle starttidene på Fana er opptatt med diverse turneringer / arrangementer prime time de dagene jeg har mulighet til å spille. Har man unger og familie så er det ikke nødvendigvis sånn at man bare kan spille en annen dag.

Dette handler om påmeldingsfrister og frigivelse av starttider som ikke blir benyttet, det krever litt administrasjon, men det er søren ikke vanskelig. (Bare så det er sagt så pleier de å være flinke til det i de forskjellige komiteene på Fana).
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Hva fa.... NSG dagen!!

Post by JanB »

Hvorfor foreslår ikke banen at Seniorer / Pensjonister / NSG spiller på dager da vanlige medlemmer (jobbende) ikke har anledning til å spille. På en hverdag!!. Søndag er jo en fridag for de fleste arbeidende og golfere bruker denne anledningen til nettopp golf når de arbeider hele uken ellers.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Hva fa.... NSG dagen!!

Post by CharlieB »

Tja, kan bare svare for meg selv. Men jeg har fullt opp med familie aktiviteter i helgene så det hører med til sjeldenhetene at jeg spiller golf da.

Men en kan komme ganske langt hvis seniorer spiller tidlig på dagen og ikke blokkerer starttidene mellom tre og fem så langt det går. Alle seniorer er ikke pensjonister. Videre så kunne der være smart om klubbene ikke kjørte alle sponsorturneringer, herre, dame, senior og junior greier samme uke slik at det blir plass til alle.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Enur
Rookie
Rookie
Posts: 7
Joined: 30 Jun 2014, 16:59

Re: Hva fa.... NSG dagen!!

Post by Enur »

Jeg har tilfeldigvis lest gjennom denne tråden nå, og vil gjerne få supplere med litt fakta fra "den store NSG-dagen" på Holtsmark 15.juni:

Turneringen var en uttaksturnering (vedr. internasjonale oppgaver for NSG), og påmelding var mulig i tiden fra 3.mai til 4.juni. (Klubben hadde således god tid til å justere "blokkaden" på Golfbox etter at deltakerantallet var klart 4.juni).

I alt var det 138 påmeldte, og 132 spillere fra hele landet stilte til start og fullførte turneringen! De første slo ut fra hull 1 kl. 9.00, deretter var det fulle 4-baller fram til siste gruppe (en 3-ball) slo ut kl. 14.50!
Hver av spillerne betalte kr. 350;- i greenfee (med unntak av de som evt. hadde Holtsmark som hjemmeklubb) + en turneringsavgift på kr. 170,- (hvorav noe går til klubben og resten til NSG).

Hvor mye hver enkelt spiller forøvrig la igjen i proshop, kafe og drivingrange er vanskelig å si, men dette er seriøse spillere som sikkert ihvertfall brukte drivingrangen godt før turneringsstart. Turneringen må også sees i sammenheng med en tilsvarende uttaksturnering på Asker GK dagen før (lørdag), med omtrent samme antall deltakere. Dette for at langveisfarende deltakere fra andre kanter av landet skulle få 2 turneringer på nærliggende baner på Østlandet i løpet av en helg. Som en annen skrev tidligere her: Det er ikke alle seniorer (i golfsammenheng er det damer 50+ og herrer 55+) som er pensjonister! Langt i fra alle!
Å sammenligne dette arrangementet med en uhøytidelig pensjonistturnering med en 3-pack til vinneren eller en bedriftsturnering er derfor helt misvisende og useriøst.

Nå som golffreak har fått litt mere fakta på bordet (det burde han forøvrig ha sørget for selv før han skrev sin indignerte epistel), kan han jo gå gjennom regnestykkene sine en gang til (og enda en gang hvis vi forutsetter at det hadde regnet den dagen), samt ta en prat med ledelsen i sin egen (og gjerne andre klubber) for å finne ut om de synes det er positivt eller negativt at de får en NSG uttaksturnering til sin bane.

Og til slutt: Prøv å planlegge dine egne golfaktiviteter litt bedre en annen gang, så slipper vi andre å lese sytingen din over at du tilfeldigvis ikke kom ut på akkurat det tidspunktet du plutselig fikk lyst til å ta deg en runde!
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Hva fa.... NSG dagen!!

Post by Golffreak »

Enur wrote:Jeg har tilfeldigvis lest gjennom denne tråden nå, og vil gjerne få supplere med litt fakta fra "den store NSG-dagen" på Holtsmark 15.juni:

Turneringen var en uttaksturnering (vedr. internasjonale oppgaver for NSG), og påmelding var mulig i tiden fra 3.mai til 4.juni. (Klubben hadde således god tid til å justere "blokkaden" på Golfbox etter at deltakerantallet var klart 4.juni).

I alt var det 138 påmeldte, og 132 spillere fra hele landet stilte til start og fullførte turneringen! De første slo ut fra hull 1 kl. 9.00, deretter var det fulle 4-baller fram til siste gruppe (en 3-ball) slo ut kl. 14.50!
Hver av spillerne betalte kr. 350;- i greenfee (med unntak av de som evt. hadde Holtsmark som hjemmeklubb) + en turneringsavgift på kr. 170,- (hvorav noe går til klubben og resten til NSG).

Hvor mye hver enkelt spiller forøvrig la igjen i proshop, kafe og drivingrange er vanskelig å si, men dette er seriøse spillere som sikkert ihvertfall brukte drivingrangen godt før turneringsstart. Turneringen må også sees i sammenheng med en tilsvarende uttaksturnering på Asker GK dagen før (lørdag), med omtrent samme antall deltakere. Dette for at langveisfarende deltakere fra andre kanter av landet skulle få 2 turneringer på nærliggende baner på Østlandet i løpet av en helg. Som en annen skrev tidligere her: Det er ikke alle seniorer (i golfsammenheng er det damer 50+ og herrer 55+) som er pensjonister! Langt i fra alle!
Å sammenligne dette arrangementet med en uhøytidelig pensjonistturnering med en 3-pack til vinneren eller en bedriftsturnering er derfor helt misvisende og useriøst.

Nå som golffreak har fått litt mere fakta på bordet (det burde han forøvrig ha sørget for selv før han skrev sin indignerte epistel), kan han jo gå gjennom regnestykkene sine en gang til (og enda en gang hvis vi forutsetter at det hadde regnet den dagen), samt ta en prat med ledelsen i sin egen (og gjerne andre klubber) for å finne ut om de synes det er positivt eller negativt at de får en NSG uttaksturnering til sin bane.

Og til slutt: Prøv å planlegge dine egne golfaktiviteter litt bedre en annen gang, så slipper vi andre å lese sytingen din over at du tilfeldigvis ikke kom ut på akkurat det tidspunktet du plutselig fikk lyst til å ta deg en runde!
Jeg skal svare på ditt innlegg i tur og orden.

1) Jeg fant en link til golfbox scoring på NSG sine nettsider, og ser at det står at påmelding stengte 4.juni. Det burde da absolutt vært mulig å åpne banen for booking før og etter turneringen den søndagen. Hvis Holtsmark GK faktisk hadde endelig turneringsoppsett fra NSG denne datoen så er det fantastisk dårlig forretningsdrift, men jeg kjenner ikke til om påmeldingsfristen alene gir HM dette automatisk. Jeg kjenner heller ikke til om NSG gir "kjente" lov til å etterregistrere seg, dette blir bare spekulasjoner. Det som er helt klart er at det burde være mulig å frigjøre resten av spilletidene i god tid.

2) Det stemmer at det var 132 deltagere derav 2 medlemmer av HM. Dette gir greenfee på kr 46 000. I tillegg var det 8 medlemmer som tilfeldigvis kom seg ut på kvelden (etter at banen hadde vært totalblokket til et tidspunkt på søndag), slik at totale greenfee-inntekter denne dagen var kr 48 000. Søndagen før hadde HM greenfee-inntekter på kr 44 750, og en rask kikk på Tyrifjord som er "oppi gata" så hadde de faktisk litt bedre belegg den 15 vs. 8.juni. Det kunne godt hende at HM hadde hatt 6-7 gjester ekstra vs. 8.juni (spesielt med det gode været som var), slik at NSG turneringen medførte break-even for HM? I beste fall marginalt høyere inntekter. At de får "noe" av avgiften på 170 kr er vanskelig å forholde seg til uten vite hva det evt er. Det koster vel også HM mer å arrangere turnering da det sannsynligvis er klubben som registrerer scorekortene i golfbox, er starter på 1.tee etc? De må da sannsynligvis ha en egen person til dette denne dagen, i tillegg til en person i proshopen som håndterer kassa etc. Jeg tror disse kostnadene oppveier for evt marginale merinntekter.

3) Hvorfor startet de så sent som kl.0900?? I klubbmesterskapet gikk første ball ut kl.07.40 på søndagen og siste ball kl.12.10. Må vel forvente at NSG medlemmer klarer det samme, de fleste bor jo i nærheten kan de se ut som og de som reiser "langveisfra" (for å spille Asker også) ligger jo over i Oslo/Bærum/Asker.

4) Flere som besøker HM legger igjen penger på rangepolletter, cafe og proshop og jeg ser ikke helt at NSG medlemmene skulle legge igjen mer penger her. Jeg regner med at de kanskje er bedre forberedt ettersom det tross alt er turnering, og at de dermed har med matpakker og eget sportsdrikke? Uansett, det blir spekulasjoner og jeg regner med at HM hadde hatt like høye inntekter på dette på en vanlig søndag.

5) Hadde det regnet så regner jeg med at deltagerne på turneringen hadde glimret med sitt fravær like mye som gjester og medlemmer forøvrig. De betaler greenfee først når de møter opp. Jeg ser jo at 98-99% kommer fra klubber innen en 1t fra Holtsmark, og min oppfatning er at de fleste er med for det sosiale og ikke ville vært interessert i å spille i regn. Ettersom NSG ikke har forpliktet noe ovenfor HM så forandrer ikke regnestykket seg etter været.

6) Det er irrelevant hvorvidt dette er en "uttaksturnering", hvor mange som er pensjonister eller hva premiene er. Det ligger ingen prestisje i å ha denne turneringen, man oppnår bare å gjøre sine beste kunder (medlemmene) forbanna for noe som er ca. break-even for klubben. Jeg sammenligner med bedriftsturneringer fordi det er en ekstern forening som arrangerer en turnering på en klubbs bane, og da må man som regel betale for det. Av en eller annen grunn så gis det 30% rabatt til golfspillere over 55 år (50 for damer), og det er neppe denne gruppen man trenger å gi rabatt til.

Når det er sagt så ser jeg ikke bort ifra at enkelte klubber kan komme bra ut på en "NSG dag", og dette kan gjelde baner litt utenfor de mest sentrale strøk som har færre besøkende på en søndag midt i juni eller som sliter økonomisk (uten å nevne eksempler). For en klubb og bane som Holtsmark er det ikke god økonomi eller strategi... Som nevnt, så tilførte ikke denne "NSG dagen" Holtsmark noe som helst.
Og til slutt: Prøv å planlegge dine egne golfaktiviteter litt bedre en annen gang, så slipper vi andre å lese sytingen din over at du tilfeldigvis ikke kom ut på akkurat det tidspunktet du plutselig fikk lyst til å ta deg en runde!
Godt, jeg skal aldri tenke på golf neste gang jeg på lørdag kveld faktisk får en åpning for en runde på søndag. Du har tydeligvis aldri fått muligheten av en snill kone på en søndag, og du forventer sikkert heller aldri at klubben hvor du er kunde tenker på deg istedetfor en gjeng bortskjemte gamlinger!?! Kall dette gjerne også en indignert epistel.....
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Golfspilleren
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 388
Joined: 23 May 2012, 21:34
Been thanked: 1 time

Re: Hva fa.... NSG dagen!!

Post by Golfspilleren »

Golffreak-Enur 100-0

Heldigvis bor jeg et sted i landet der seniorene ikke får ture frem som de ønsker.
Hvem i alle dager bryr seg om uttaksturneringer for NSG? Kval til "EM" i handicapgolf over 65?
Totalt uinteressant.
Jeg betaler ikke kontigent for at banen skal være stengt fordi gamlinger skal kvale til egne tulleturneringer.
Seniorer kan bygge sine egne NSG-baner som de kan spille sine turneringer på.
Enur
Rookie
Rookie
Posts: 7
Joined: 30 Jun 2014, 16:59

Re: Hva fa.... NSG dagen!!

Post by Enur »

Kommentarer til Golffreak:

1) Jeg skjønner ikke hvorfor du går så voldsomt ut mot NSG og en gjeng "bortskjemte gamlinger", når det er din egen klubb som er den som gjør feilene her! Selv om de (altså Holtsmark, ikke NSG) i utgangspunktet hadde blokkert Golfbox hele dagen for denne turneringen, hadde de perioden fra 4.juni (deadline påmelding) til 15.juni mer enn nok av tid til å frigjøre ledig plass på Golfbox etter at deltakerantallet var kjent. Forutsetningene for turneringen var da klare, og enhver klubbadministrasjon burde med enkel hoderegning og sunn fornuft, finne ut når de kunne frigjøre banen for øvrig spill.
I tillegg burde klubbadministrasjonen bekjentgjøre i god tid for sine medlemmer at den og den dagen vil banen være stengt (evt. stengt fram til kl. xx) pga. turnering, enten på hjemmesiden eller f.eks. ved en e-post til medlemmene. Det er ihvertfall vanlig praksis i min klubb.
Hadde Holtsmark fulgt disse to enkle grepene, hadde du vært klar over at du enten måtte finne en annen bane den dagen, eller evt. hatt muligheten til å booke en tid på Holtsmark søndag ettermiddag (slik du egentlig ønsket).

2) Når det gjelder det økonomiske er jeg enig i at Holtsmark skiller seg litt ut fra de fleste andre baner, da det såvidt jeg vet er slik at dere medlemmer betaler halv greenfee for hver runde dere spiller? Holtsmark vil således få inn en del greenfee-inntekter også når medlemmene spiller der, i motsetning til andre baner som ikke "tjener" en krone ved medlemmers spill en juni-søndag. De fleste andre baner vil nok derfor tjene mer på en NSG-turnering enn det Holtsmark gjør, det er jeg enig i. Men grunnen til at jeg gjorde en liten gjesteopptreden her på golfsnakk var at du i ditt første innlegg synset så mye om deltakerantall, greenfee-satser og starttider helt uten grunnlag i de reelle fakta, at det ikke kunne stå uimotsagt. En liten beklagelse fra din side i forbindelse med det kunne kanskje ha vært på sin plass?

3) Tidspunkt for første start er igjen noe du må ta opp med klubben din. Men kl. 9.00 er vel ikke urimelig sent med tanke på at mange hadde 1-2 timers kjøring til banen.

4) Der kan jeg være enig med deg. Dette blir nok temmelig likt, uansett "klientell".

5) Her tar du helt feil! Kulturen i NSG er helt klar: Er man påmeldt en turnering stiller man til start, uansett vær! Som sagt før; dette er seriøse spillere, ikke hobbyspillere som innstiller søndagsrunden på grunn av litt regn (eller en dårlig værmelding for den saks skyld). Dette er erfart gjennom drøssevis av turneringer gjennom mange år og i all slags vær! Hadde det virkelig bøttet ned den dagen, hadde nok noen få av de 132 ikke stilt opp, men jeg vil ihvertfall anslå et deltakerantall på ca. 120 allikevel! Og da kan du begynne å regne på nytt! Det hadde gitt Holtsmark en greenfee-inntekt på ca. 42.000 mot.... tja, kanskje ned mot 0,-?

6) Her blir det jo snakk om din klubbs policy for å påta seg turneringer (som ikke er klubbturneringer) rent generelt. Igjen; du får gå på klubbledelsen din, istf. å fyre løs på tredjepart. Men kanskje Holtsmarks ledelse ser en verdi i å ha eksterne turneringer, med tanke på å generere fremtidige greenfeeinntekter. En vellykket turnering på en bane med god layout og gode forhold vil uten tvil kunne skape grobunn for flere besøk fra de som deltar i slike turneringer, ja kanskje til og med noen nye medlemsskap? Men møter med negative klubbmedlemmer på banen eller i sosiale media kan selvsagt være en begrensende faktor i så måte.

"Golfspillerens" innlegg er så usaklig at det ikke fortjener noen kommentar, men mens han tar seg en bolle kan han jo fundere litt på hvem som trolig har finansiert de fleste av de banene som er bygget her i landet etter at golfboomen nådde Norge?
Golfspilleren
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 388
Joined: 23 May 2012, 21:34
Been thanked: 1 time

Re: Hva fa.... NSG dagen!!

Post by Golfspilleren »

Fett å si at det er gamlingene som har betalt for banene.
Da bør vel også veiene, skolene og sykehusene ha en NSG-dag fordi seniorene har finansiert med sine skattekroner?

Dessuten er det helt korrekt at dere har kval til tulleturneringer.
Lawinth
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 383
Joined: 11 May 2011, 23:36
Hcp: 12
Hjemmeklubb: TYGK
Has thanked: 28 times
Been thanked: 1 time

Re: Hva fa.... NSG dagen!!

Post by Lawinth »

Et fint sted å blåse ut av belgen her, slik at en kan ha full ro og konsentrasjon når en endelig finner spilletid på en golfbane som passer en selv.
Mange gode forutsetninger er lagt frem og selv når de er dementert, vær eller ikke vær kommer de opp igjen, men da fra en ny innsynvinkel. For meg synes det som at dagsomsetningen til Holtsmark aktuelle dag var helt ok, men selv den beste dag har et potensiale for å gi bedre inntekt.
Om medlemmer opplever en negativ opplevelse av arrangementet slik jeg leser over her, har vel det allerede gått ut over klubbens inntekter i ettertid.
Hadde omtalen blitt positivt løftet med samme energi som negativt over, ville antagelig inntekten i ettertid økt tilsvarende som nedgangen trolig har vært til nå.

Mange gode innlegg og tanker over, men:

Golffreak-Enur 20-80 :o ;)
Post Reply