Hva fa.... NSG dagen!!

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Hva fa.... NSG dagen!!

Post by kevin »

Skulle ønske jeg var senior. Da kunne jeg skryte av at jeg har vært med å finansiere banene i Norge. Eller bygde landet osv.

Nå er vel ikke HM en typisk medlemsbane, som iveratar medlemmenes interesser først. Sånn sett ikke uventet at de tar imot en sånn turnering på en søndag. Men når de først gjør det, burde de få folk ut tidligere enn kl.9 om morgenen, samt sørge for å åpne for tider når man antar at turneringen er ferdig. Litt dårlig planlegging virker det som.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Hva fa.... NSG dagen!!

Post by Golffreak »

Enur wrote:Kommentarer til Golffreak:

1) Jeg skjønner ikke hvorfor du går så voldsomt ut mot NSG og en gjeng "bortskjemte gamlinger", når det er din egen klubb som er den som gjør feilene her! Selv om de (altså Holtsmark, ikke NSG) i utgangspunktet hadde blokkert Golfbox hele dagen for denne turneringen, hadde de perioden fra 4.juni (deadline påmelding) til 15.juni mer enn nok av tid til å frigjøre ledig plass på Golfbox etter at deltakerantallet var kjent. Forutsetningene for turneringen var da klare, og enhver klubbadministrasjon burde med enkel hoderegning og sunn fornuft, finne ut når de kunne frigjøre banen for øvrig spill.
I tillegg burde klubbadministrasjonen bekjentgjøre i god tid for sine medlemmer at den og den dagen vil banen være stengt (evt. stengt fram til kl. xx) pga. turnering, enten på hjemmesiden eller f.eks. ved en e-post til medlemmene. Det er ihvertfall vanlig praksis i min klubb.
Hadde Holtsmark fulgt disse to enkle grepene, hadde du vært klar over at du enten måtte finne en annen bane den dagen, eller evt. hatt muligheten til å booke en tid på Holtsmark søndag ettermiddag (slik du egentlig ønsket).

2) Når det gjelder det økonomiske er jeg enig i at Holtsmark skiller seg litt ut fra de fleste andre baner, da det såvidt jeg vet er slik at dere medlemmer betaler halv greenfee for hver runde dere spiller? Holtsmark vil således få inn en del greenfee-inntekter også når medlemmene spiller der, i motsetning til andre baner som ikke "tjener" en krone ved medlemmers spill en juni-søndag. De fleste andre baner vil nok derfor tjene mer på en NSG-turnering enn det Holtsmark gjør, det er jeg enig i. Men grunnen til at jeg gjorde en liten gjesteopptreden her på golfsnakk var at du i ditt første innlegg synset så mye om deltakerantall, greenfee-satser og starttider helt uten grunnlag i de reelle fakta, at det ikke kunne stå uimotsagt. En liten beklagelse fra din side i forbindelse med det kunne kanskje ha vært på sin plass?

3) Tidspunkt for første start er igjen noe du må ta opp med klubben din. Men kl. 9.00 er vel ikke urimelig sent med tanke på at mange hadde 1-2 timers kjøring til banen.

4) Der kan jeg være enig med deg. Dette blir nok temmelig likt, uansett "klientell".

5) Her tar du helt feil! Kulturen i NSG er helt klar: Er man påmeldt en turnering stiller man til start, uansett vær! Som sagt før; dette er seriøse spillere, ikke hobbyspillere som innstiller søndagsrunden på grunn av litt regn (eller en dårlig værmelding for den saks skyld). Dette er erfart gjennom drøssevis av turneringer gjennom mange år og i all slags vær! Hadde det virkelig bøttet ned den dagen, hadde nok noen få av de 132 ikke stilt opp, men jeg vil ihvertfall anslå et deltakerantall på ca. 120 allikevel! Og da kan du begynne å regne på nytt! Det hadde gitt Holtsmark en greenfee-inntekt på ca. 42.000 mot.... tja, kanskje ned mot 0,-?

6) Her blir det jo snakk om din klubbs policy for å påta seg turneringer (som ikke er klubbturneringer) rent generelt. Igjen; du får gå på klubbledelsen din, istf. å fyre løs på tredjepart. Men kanskje Holtsmarks ledelse ser en verdi i å ha eksterne turneringer, med tanke på å generere fremtidige greenfeeinntekter. En vellykket turnering på en bane med god layout og gode forhold vil uten tvil kunne skape grobunn for flere besøk fra de som deltar i slike turneringer, ja kanskje til og med noen nye medlemsskap? Men møter med negative klubbmedlemmer på banen eller i sosiale media kan selvsagt være en begrensende faktor i så måte.

"Golfspillerens" innlegg er så usaklig at det ikke fortjener noen kommentar, men mens han tar seg en bolle kan han jo fundere litt på hvem som trolig har finansiert de fleste av de banene som er bygget her i landet etter at golfboomen nådde Norge?


1) Har jeg ikke skrevet at det er fantastisk dårlig forretningsdrift (av Holtsmark)?!? Dette under forutsetning av at de faktisk hadde komplett turneringsoppsett fra NSG i god tid så de kunne frigjort spilletider. Dette kjenner bare de som har stått for arrangementet i NSG og Holtsmark, og vanskelig for deg eller meg å svare bastant på. Jeg ser at HELE dagen er blokket på Kongsvinger imorgen, mens jeg ser på NSG sine sider i golfbox (via link på seniorgolf.no) så er det booket starttider bare fra kl.0900 til 11.20!! Dette gjentar seg med andre ord, og er vel grunn til å tro at klubbene ikke får turneringsoppsettet fra NSG slik at de kan frigjøre banen??? Usikkert hvorfor NSG evt. ikke sørger for at klubbene kan åpne opp spilletider før og etter NSG turneringen. Det straffer klubbene beinhardt økonomisk, og jeg har vanskelig for å tro at administrasjonen hos både Holtsmark og Kongsvinger er så sløve, spesielt på Kongsvinger hvor de er avhengige av alle inntektene de kan få.

2) Hva skulle jeg beklage?!? Jeg hadde da ikke informasjon om antall deltagere, rabattsatsene eller starttider! Når jeg leste ditt svar så fant jeg NSG sin webside og etter en del leting fant jeg en link til resultater, noe som naturligvis ikke var tilgjengelig når jeg skrev første innlegget! Jeg visste da heller ikke at dette var tilgjengelig på noen som helst måte, og jeg forsøkte å finne noe informasjon om turneringen ved å logge meg på golfbox men dette er ikke mulig å søke opp såvidt jeg har klart å forstå. Jeg har da heller ingen plikt til å gjøre alle mulige undersøkelser, ringe Daglig leder i Holtsmark eller Presidenten i R&A før jeg skriver et innlegg på golfsnakk.no.... Du forsøker å påføre meg en synd og skam, noe som er et patetisk forsøk på klassisk hersketeknikk. Jeg beklager absolutt ingenting og er heller ikke interessert i å diskutere debatten eller "morra di" innlegg. Jeg mener hele NSG-dagen på HM er dårlig forretningsdrift og at NSG medlemmer kan betale full pris som alle andre. At du drar ned debatten til et nivå som vi ofte ser på et visst annet golfforum blir bare for dumt...

3) Så på startlisten at veldig mange var fra klubber i Oslo-området (mange fra Oslo GK, Losby etc. Har ikke tellet nøyaktig), og disse har ikke 2t kjøring til HM. Medlemmene på HM bor like spredt som disse (mange i Oslo), og de startet 0740 på klubbmesterskapet. De som evt skulle kjøre langt på NSG turneringen kunne bare blitt satt opp på de sene starttidene. Er det urimelig at NSG starter like tidlig som alle andre når de skal ha stor turnering??

4) Her er vi enige..

5) Du påstår at 120 av 132 påmeldte hadde stilt opp om det hadde bøttet ned den dagen. Har du noen eksempler på turneringer hvor det bøttet ned og hvor 91% stilte opp? Gjester og medlemmer dukker opp de også selv om det er overskyet/usikkert vær, så jeg snakker om en skikkelig "møkkadag" her...

6) Påta seg turneringer?? Si snakker ikke om Solheim Cup her.. Vi snakker om en relativt kommersiell bedrift (grunneier som stort sett styrer de fleste golfbaner) som har ca.4000 kunder/medlemmer som igjen forventer at de får produktet de har betalt tilgang til. Selvsagt håper HM (og grunneier) at dette vil skape høyere inntekter på sikt, og ser ikke bort ifra at enkelte NSG medlemmer vil spille på banen senere. Selvsagt da med 40% NSG rabatt, selv om de er i aldersgruppen som stort sett ikke er avhengig av rabatt for å spille golf... At noen koser seg på HM tror jeg de vil gjøre uavhengig av innlegg på golfsnakk.no....

Fundere litt på hvem som har finansiert golfbanene ja..... Var vel ingen av disse personene som spekulerte i at disse aksjene skulle gi høy avkastning, men som tapte penger etter å ha tatt feil?? Sutre over å ha tapt penger står det respekt av, og ikke minst når en i tillegg insinuerer at øvrige medlemmer/golfspillere da er "annenrangs"... Du mener med ditt innlegg her at de medlemmene/golfspillerne som begynte å spille etter "golfboomen", og som "dessverre" ikke rakk å betale 100 000 kr, skulle ha en mindre rett til å ytre seg etc? Forøvrig har jeg også tapt penger på en spillerettighet i en klubb som gikk konkurs, men først og fremst så sprer jeg greenfee-inntekter over hele østlandet med mange runder iløpet av en sesong. Ettersom jeg ikke er 55 så betaler jeg full pris, og det er ikke synd på meg. Er det noen som skulle hatt rabatt så er det studenter, da for å tiltrekke nye yngre kunder som tross alt skal sørge for videre drift av disse golfbanene som "ble finansiert" av noen.... Golf-Norge forgubbes dessverre, klubbene sliter og man er helt nødt til å få rekruttere yngre hvis en skal unngå konkurser og nedleggelser av baner.

"Scoren" får andre ta seg av, men hold iallefall diskusjonen til fakta istedet for patetiske forsøk på hersketeknikker og "trolling". Da får en i tilfellet logge på et annet nettsted.....
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Hva fa.... NSG dagen!!

Post by Golffreak »

Og ja, jeg hadde en veldig fin runde på Miklagaard den dagen og har spilt Mikla etter det også. Spilte Holtsmark nå for litt siden, og begge banene har veldig gode forhold og er etter min mening blant de beste på lay-out. Er golfrundene som gjør at jeg ikke skriver på golfsnakk.no hver dag.... :-)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Martin899
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 131
Joined: 18 Jul 2011, 22:15
Hcp: 9,x
Hjemmeklubb: Aurskog, Miklagard

Re: Hva fa.... NSG dagen!!

Post by Martin899 »

Golffreak vant. Hade enur.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2012 sesongen: Hcp sesongstart 24,6/ nå 9,x --> Målsetting - 3

Jern
MP-63 P-4i
TP-12 wedges - 52, 56, 60
Hybrid
Cobra Baffler
Driver
Nike Vrs 9,5
Putter
Nike Method II
Post Reply