Nytt Golfsett

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
bobbizen
Rookie
Rookie
Posts: 2
Joined: 31 Jul 2014, 14:03

Nytt Golfsett

Post by bobbizen »

Hei.
Skal kjøpe nytt golfsett ettersom jeg er lei av nybegynner settet mitt nå. Så jeg lurer på om det er noen som har noen tips til hva jeg kan kjøpe.
Skal ha alt utenom putter. Eneste kravet jeg har er at køllene er stiff.
Har spilt i litt under 2 år, og har hatt 1 år i militæret hvor jeg ikke fikk spilt særlig mye. Har 18 hcp og vil gjerne komme meg nedover. Håper dette er til litt hjelp!

:)
User avatar
panserjohan
Forumvant
Forumvant
Posts: 63
Joined: 30 Jun 2011, 16:21
Hcp: 20,5
Hjemmeklubb: Klæbu GK
Location: Trondheim

Re: Nytt Golfsett

Post by panserjohan »

Mizuno JPX 825 eller Nike VR_S covert er sett jeg ville sett på. Skal bestille Mizuno selv ila helgen.
Golf is a game in which you yell “fore,” shoot six, and write down five.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt Golfsett

Post by furu »

Har penger ingen betydning? Eller vil du helst kjøpe litt rimelig? Hvis du vil spare noen kroner leter du etter fjorårsmodeller. Eller før det for den del.

Årets - Cobra BiO Cell, Nike Covert VRS 2.0, Callaway X2 Hot, TaylorMade Speedblade

Utgåtte - Callaway Razr X, Callaway X Hot, Nike Covert VRS, TaylorMade Rocketbladez, Cobra AMP Cell, Cobra AMP

Du skjønner sikkert tegningen :)

Driver - der finner du superkampanjer hos flere butikker for tiden. Bl.a. Titleist 913 til 1995,-. Ellers kan du se på Ping G25, Cobra BiO Cell, Callaway X Hot og X2 Hot. Det meste er egentlig veldig bra her men noen drivere bør du absolutt teste først. Som f.eks. Ping i25 og TaylorMade SLDR.

Fw og hybrid gjelder mye det samme.

Det blir vanskelig å si noe spesifikt uten å vite litt mer om ferdighetene dine, men hvis jeg var deg ville jeg brukt litt energi på å lete etter gode tilbud for tiden.
Instagram @christianfuru
User avatar
ShooterMacgavin
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 494
Joined: 05 Apr 2011, 12:43
Hjemmeklubb: Drammen GK
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Nytt Golfsett

Post by ShooterMacgavin »

Om du ønsker å kjøpe callaway er det mye å spare på å kjøpe fra callawaypreowned.com
Rask og god service. Endrer lengde, lie osv om du ønsker mot et lite gebyr!
You're in big trouble though, pal. I eat pieces of shit like you for breakfast!
User avatar
JonasB
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 362
Joined: 11 Oct 2011, 21:57
Hjemmeklubb: Holtsmark Golfklubb

Re: Nytt Golfsett

Post by JonasB »

Kan anbefale Mizuno MP-H4 settet.
Cobra AMP 10,5 regular
Cobra S2 5 wood reg
Mizuno MP-H5 4i-P
Cleveland Custom 56
Profound Ambition m/Superstroke 5.0
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Nytt Golfsett

Post by liverglimt »

User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt Golfsett

Post by furu »

Utvilsomt mye kunnskap i den linken liverglimt, men det er fullstendig overkill for en som har spilt litt golf og vil bytte ut nybegynnersettet. Skal ikke gjøre det vanskeligere enn det er heller.
Instagram @christianfuru
bobbizen
Rookie
Rookie
Posts: 2
Joined: 31 Jul 2014, 14:03

Re: Nytt Golfsett

Post by bobbizen »

furu wrote:Har penger ingen betydning? Eller vil du helst kjøpe litt rimelig? Hvis du vil spare noen kroner leter du etter fjorårsmodeller. Eller før det for den del.

Årets - Cobra BiO Cell, Nike Covert VRS 2.0, Callaway X2 Hot, TaylorMade Speedblade

Utgåtte - Callaway Razr X, Callaway X Hot, Nike Covert VRS, TaylorMade Rocketbladez, Cobra AMP Cell, Cobra AMP

Du skjønner sikkert tegningen :)

Driver - der finner du superkampanjer hos flere butikker for tiden. Bl.a. Titleist 913 til 1995,-. Ellers kan du se på Ping G25, Cobra BiO Cell, Callaway X Hot og X2 Hot. Det meste er egentlig veldig bra her men noen drivere bør du absolutt teste først. Som f.eks. Ping i25 og TaylorMade SLDR.

Fw og hybrid gjelder mye det samme.

Det blir vanskelig å si noe spesifikt uten å vite litt mer om ferdighetene dine, men hvis jeg var deg ville jeg brukt litt energi på å lete etter gode tilbud for tiden.
Penger har selvfølgelig noe å si, så det hadde ikke gjort meg noe å kjøpe noe som er rimelig. Men først og fremst vil jeg ha noen køller som kan hjelpe meg å spille bedre.

Har sett litt på Nike Covert VRS og det virker som folk er ganske fornøyde. Har også sett på Callaway X Hot driveren. Litt usikker på fw og hybrid. Og når det kommer til wedges så har jeg ingen anelse.

Hva slags informasjon kunne jeg gitt om ferdighetene mine så du kunne vært mer spesifikk? Har forresten også tenkt å bestille køllene fra Rockbottomgolf, i og med at folk jeg kjenner har god erfaring med denne siden.
Jumper
Legende
Legende
Posts: 596
Joined: 09 May 2011, 12:58
Hcp: single
Hjemmeklubb: Meland GK
Has thanked: 127 times
Been thanked: 160 times

Re: Nytt Golfsett

Post by Jumper »

Titleist 913 driver til 1995 skal nok lete lenge etter å slå tror jeg. Vil samtidig anbefale X hot hybriden. Den er helt rå! Jeg har Pro versjonen, og den har fått inn elementer i spillet mitt som jeg sjelden hadde før. Har en 18 grader som går 200+ og som gjør at jeg nå ligger rundt eller på green for eagle på par 5 hull flere ganger pr runde. Ligger du i skauen, så slår du en lett punch og ballen flyr lavt under greiner og trær, men likevel 100m fremover uten problemer.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Nytt Golfsett

Post by liverglimt »

furu wrote:Utvilsomt mye kunnskap i den linken liverglimt, men det er fullstendig overkill for en som har spilt litt golf og vil bytte ut nybegynnersettet. Skal ikke gjøre det vanskeligere enn det er heller.

Klart det er bedre å ende opp med en driver som er flere tommer for lang og uslåelige 4-5 jern. Det er jo veldig motiverende.

Hadde en dame innom rangen for 2 dager siden, aldri tatt i en kølle. Ga henne en 7 er som var balansert og fin, samt passelig lengde. Hun klasket ballen rett så mange ganger på rangen at vi likegodt dro henne ut på 5 hull. Det fortsatte i stor grad på samme måte. Til og med litt enkel chippeteknikk gikk som en lek med 7ern.

Poenget mitt med å legge ut linken er at spillere må snart våkne, køllene blir bare lenger og lenger, for amatørene. På pgatouren er driveren i gjennomsnitt 44,5 tommer. Standard off rack fra alt av OEM er ca 46 tommer? Hvorfor? Noe å begynne å forske på for dere som skriver om alt som markedsavdelingen smeller ut av fakta. :lol:
Hagen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 26 Apr 2011, 19:40
Hcp: 24,6
Hjemmeklubb: Hvam

Re: Nytt Golfsett

Post by Hagen »

Enig i at de fleste har for lange drivere. Titleist 913 som blei nevnt har 45", meget god driver til en god pris. Alle kunne sikkert trengt tilpasset utstyr, men med det eksempelet du kommer med høres det ut som om det er alt som har noe å si. Jeg vil nå si hun hadde et veldig stort talent for sporten.
Driver: Titleist 910 d3 10,5 og Nickent 4D 12,5
Wood: mizuno jpx 800 5w
Hybrid: Callaway BB Diablo 5h, Callaway razr x tour 3h
Jern: Cobra Amp
Putter: Never compremise sub 30
Wedger: Cleveland cg 14. 52, 56 og 60
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Nytt Golfsett

Post by liverglimt »

Talent? Hva er nå egentlig det?

God instruksjon, riktig kølle og mottakelig for å lære.

Jeg ser daglig nybegynnere med "nybegynnersett" eller andre sett, som står og sliter ræva av seg fordi køllene ikke er gode nok.

Hadde det bare vært driveren som var for lang. Les 12 myths som jeg har linket til, det er nyttig lesestoff. Hadde jeg bare vist det jeg vet i dag da jeg startet med golf for 6 år siden, så hadde det vært mye morsommere å spille og mye mindre frustrasjon.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt Golfsett

Post by furu »

liverglimt wrote:
furu wrote:Utvilsomt mye kunnskap i den linken liverglimt, men det er fullstendig overkill for en som har spilt litt golf og vil bytte ut nybegynnersettet. Skal ikke gjøre det vanskeligere enn det er heller.

Klart det er bedre å ende opp med en driver som er flere tommer for lang og uslåelige 4-5 jern. Det er jo veldig motiverende.

Hadde en dame innom rangen for 2 dager siden, aldri tatt i en kølle. Ga henne en 7 er som var balansert og fin, samt passelig lengde. Hun klasket ballen rett så mange ganger på rangen at vi likegodt dro henne ut på 5 hull. Det fortsatte i stor grad på samme måte. Til og med litt enkel chippeteknikk gikk som en lek med 7ern.

Poenget mitt med å legge ut linken er at spillere må snart våkne, køllene blir bare lenger og lenger, for amatørene. På pgatouren er driveren i gjennomsnitt 44,5 tommer. Standard off rack fra alt av OEM er ca 46 tommer? Hvorfor? Noe å begynne å forske på for dere som skriver om alt som markedsavdelingen smeller ut av fakta. :lol:
Mye usaklig tull her men det er vel verd å prøve med et svar.

Uslåelig 4-5 jern? Det er en overdrivelse. Dessuten velger de aller fleste 4h og kanskje til og med 5h.

Driver som er "flere tommer for lang"? Ja, standard på tour er rundt 44.5 tommer og har vel lagt der i mange år. Standard i butikk er 45.5 til 46. Altså 1 til 1.5 tomme. Overdrivelse funker sikkert for deg men det er fakta at driverskaftene ikke er "flere tommer for lang". Er de for lange? Ja, i veldig mange tilfeller.

Du undervurderer golfere når du sier de må våkne. De aller fleste vet om dette med skaftlengde. Det er ikke noe å forske på og hvis man skal gjøre det er det så omfattende at jeg helst overlater det til sider som MGS og Golfwrx.

Skriver om alt markedsavdelingen smeller ut? Hva er det for en påstand? I år har vi bare hatt 4-5 produsenter som har vært misfornøyd med litt for ærlig behandling fra vår side. Det tror jeg ikke Golf Digest får etter Hot List.

Jeg skjønner at det er i beste hensikt å linke til fakta om køller og tilpasning. Men det er kanskje litt skremmende for en ganske fersk golfer å skulle forholde seg til det. Noen mener at alle som spiller golf må og skal få tilpasset køllene. Det hadde drept sporten fullstendig pga kostnad og tid. Vi kan umulig ha noe problem med å akseptere at folk kjøper rett fra hyllen.
Instagram @christianfuru
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Nytt Golfsett

Post by liverglimt »

Du vet åpenbart alt for lite om hva det koster for tilpasset utstyr, men jeg kan jo si at det kan konkurrere med nytt, i tillegg til at det gir mer glede å mestre spillingen.

Jeg kapper drivere ukentlig, det er 2-3 tommer på alle sammen for at de skal bli mulige å slå. Loft opp er en annen ting.

3h, 4h, 5h, kjempebra, men de fleste er også for lange her for mange. Ikke for alle, hvis de er veldig stående i treffet eller har behov for 5-jern på 39 tommer.

Siden jeg bare snakker tull, så kan du forklare hvorfor ett 5 jern i dag var ett 3-jern for 20 år siden.

Når jeg sier at du har tatt innover markedsavdelingenes poenger, så henter jeg det her:
furu wrote:Har penger ingen betydning? Eller vil du helst kjøpe litt rimelig? Hvis du vil spare noen kroner leter du etter fjorårsmodeller. Eller før det for den del.

Årets - Cobra BiO Cell, Nike Covert VRS 2.0, Callaway X2 Hot, TaylorMade Speedblade

Utgåtte - Callaway Razr X, Callaway X Hot, Nike Covert VRS, TaylorMade Rocketbladez, Cobra AMP Cell, Cobra AMP

Du skjønner sikkert tegningen :)

Driver - der finner du superkampanjer hos flere butikker for tiden. Bl.a. Titleist 913 til 1995,-. Ellers kan du se på Ping G25, Cobra BiO Cell, Callaway X Hot og X2 Hot. Det meste er egentlig veldig bra her men noen drivere bør du absolutt teste først. Som f.eks. Ping i25 og TaylorMade SLDR.

Fw og hybrid gjelder mye det samme.

Det blir vanskelig å si noe spesifikt uten å vite litt mer om ferdighetene dine, men hvis jeg var deg ville jeg brukt litt energi på å lete etter gode tilbud for tiden.
Hadde innom en med hcp 45 i dag, hans 5-jern var 39,5 tommer. Det er 1,5 tomme lenger enn han trenger. Jeg så han slo mange baller før han kom bort til meg og spurte litt om loft/Lie. Jeg fortalte han om generell fitting, hva hvordan og hvorfor. Og ikke minst at uansett fitting eller ikke, trening er det viktigste, men det er lettere å få god swing med riktig tilpasset utstyr. Hans sving var helt grei, men med for lange køller og feil lie så blir det vanskelig å få til gode slag. Resultatet er lange fine slag når det ble gode treff og ellers i alle retninger.

Mitt råd til nybegynnere og litt viderekomne hvis de har 5000 kroner å investere, får tilpasset 4-5 køller og bygg opp sett etterhvert. Hvis svinghastigheten øker betraktelig, så er det bare å bytte skaft.


Edit: trådstarter har hcp 18, ikke akkurat en gjennomsnitts nybegynner. :D
Post Reply