Holtsmark GK

Her finner du oversikt over en rekke norske golfbaner, med oppdaterte innlegg om forholdene.
User avatar
JonasB
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 362
Joined: 11 Oct 2011, 21:57
Hjemmeklubb: Holtsmark Golfklubb

Re: Holtsmark GK

Post by JonasB »

Banen er god som gull og jeg skulle virkelig håpet at juli-tilbudet kunne vart litt lenger :D Klarte vel 4 runder i juli og fornøyd med det, blir å bytte klubb til neste år.
Cobra AMP 10,5 regular
Cobra S2 5 wood reg
Mizuno MP-H5 4i-P
Cleveland Custom 56
Profound Ambition m/Superstroke 5.0
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Holtsmark GK

Post by Golffreak »

Spilte HM lørdag 8.aug, og banen er veldig bra MEN jeg må (som ifjor) klage litt over at de ikke klipper skikkelig ned spesielt på greenene! En må kunne forvente at greenene ikke har "Mai hastighet" etter denne sommeren! Har spilt flere andre baner som har vesentlig bedre hastighet på greenene, og etter at det var en stund siden sist jeg spilte HM så hadde jeg forventet litt mer. Det viktigste er at det er jevnt, noe det er, men når de har "Sannsynligvis Norges beste bane" på websiden så må de også levere kvalitet på spilleflatene der etter..

Det er kanskje litt unfair å sammenligne med Bogstad gitt prisen en betaler (?), men jeg var der i slutten av juli og må si at jeg ble imponert både av banen og ikke minst kvaliteten på fairway og greener. Tror kanskje at det var nesten like raskt å putte på FW der som greenene på HM. Misforstå meg rett, det er meget bra forhold på HM men sammenlignet med "det beste" så fremstår fairway/rough som "uryddig" og greenene som trege.... Jeg savner at de utnytter potensialet på HM fullt ut, gi gass rett og slett!! Da må det klippes ned, tromles?, gjødsles?, luftes/dresses? eller hva nå enn som skal til... Det har muligens noe med økonomi å gjøre, men å sette klipperen et par millimeter kortere koster ikke noe... At det er "uryddig" på fairway med litt "ugress" forstår jeg vil koste mer å perfeksjonere. Likevel, de har en Ferrari som de ikke polerer skikkelig for å bruke en dårlig metafor.

Veldig bra dag på HM, synes banen er noe av det råeste designet og det har blitt veldig hyggelig med klubbhus etc. Skulle bare ønske..... :)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
norrbaggen
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 461
Joined: 22 Jan 2009, 23:29
Has thanked: 20 times
Been thanked: 8 times

Re: Holtsmark GK

Post by norrbaggen »

Enig med Golffreak. Greenene er ekstremt trege. Overflaten er veldig myk hvilket gjør at de blir vanskelige å holde dem jevne i tillegg, ballen vobbler å holder ikke linjen.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Holtsmark GK

Post by kevin »

Banen fortjener litt kvikkere greener, og det er riktig som norrbaggen sier over ang jevnheten også.
Bogey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 346
Joined: 26 May 2014, 22:33
Hcp: mhmm
Hjemmeklubb: Vestfold Gk
Location: Tønsberg
Has thanked: 16 times
Been thanked: 9 times

Re: Holtsmark GK

Post by Bogey »

Spilte der for første gang i dag! Alt i alt veldig fornøyd med banen, til tross for at den slukte en del baller i rødt, men det fåe jeg ta på min kappe og ikke skylde på banen. Forutenom det så er forholdene bra, men litt smårusk å ta tak i; Trege greener, som nevnt over, og teestedene var relativt langhårete. Fairways var veldig fine. + for hyggelig personale og gratis baneguide! Thumbs up for HM.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Holtsmark GK

Post by Golffreak »

Gratis baneguide? Jøsses :). Trodde ikke at det var noe gratis i golf-Norge jeg, men veldig bra det da.

Personalet bak disken er hyggelig hun :D . Skal ikke klage på det.

Skal spille klubbmesterskap om 2 uker, blir spennende å se om de klipper og valser så det blir bedre da. Uansett, hvorfor ikke gjøre det i større deler av sesongen??
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
JonasB
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 362
Joined: 11 Oct 2011, 21:57
Hjemmeklubb: Holtsmark Golfklubb

Re: Holtsmark GK

Post by JonasB »

Ifølge han bak disken jeg snakket med da jeg var der sist nevnte akkurat dette med trege greener.. Er fler som ønsker seg raskere greener ( inkl han), men de må følge flertallet som vil ha tregere da mange synes det er lettere.
Han var litt oppgitt, men er majoriteten som bestemmer der ute som jeg skjønte. Og jeg kan da skjønne at de legger opp til det majoriteten vil. Men om majoriteten viser seg å være de 15 seniorspillerne som spiller mest så blir det jo feil... Jeg er iallefall mer interessert i at greenene er jevne enn i om det er parkett.
Cobra AMP 10,5 regular
Cobra S2 5 wood reg
Mizuno MP-H5 4i-P
Cleveland Custom 56
Profound Ambition m/Superstroke 5.0
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Holtsmark GK

Post by sumo »

Golffreak wrote:Gratis baneguide? Jøsses :). Trodde ikke at det var noe gratis i golf-Norge jeg, men veldig bra det da.

Personalet bak disken er hyggelig hun :D . Skal ikke klage på det.

Skal spille klubbmesterskap om 2 uker, blir spennende å se om de klipper og valser så det blir bedre da. Uansett, hvorfor ikke gjøre det i større deler av sesongen??

småfin hu berta som jobber i disken der ja ;)
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Holtsmark GK

Post by Golffreak »

JonasB wrote:Ifølge han bak disken jeg snakket med da jeg var der sist nevnte akkurat dette med trege greener.. Er fler som ønsker seg raskere greener ( inkl han), men de må følge flertallet som vil ha tregere da mange synes det er lettere.
Han var litt oppgitt, men er majoriteten som bestemmer der ute som jeg skjønte. Og jeg kan da skjønne at de legger opp til det majoriteten vil. Men om majoriteten viser seg å være de 15 seniorspillerne som spiller mest så blir det jo feil... Jeg er iallefall mer interessert i at greenene er jevne enn i om det er parkett.
Seriøst? Dette skal jeg spørre om før klubbmesterskapet. Hvis de "holder igjen" fordi noen vil ha det tregt så blir det for dumt når de tross alt har 4000 medlemmer eller noe sånt. Jeg har verken fått spørreskjema om dette eller fått informasjon om at jeg kan ytre min mening som medlem!! Regner med mitt medlemskap og penger er like mye verdt som noen "seniorspillere" evt..

Man må jo ikke ha Augusta hastighet, men det er irriterende tregt nå.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
JonasB
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 362
Joined: 11 Oct 2011, 21:57
Hjemmeklubb: Holtsmark Golfklubb

Re: Holtsmark GK

Post by JonasB »

Akkurat definisjonen av trege og raske greener har ikke jeg inne, innrømmer lett det, men det var sånn samtalen forløp iallefall.
Skal spille der senere idag så får man jo se om det er noen forskjell :)
Cobra AMP 10,5 regular
Cobra S2 5 wood reg
Mizuno MP-H5 4i-P
Cleveland Custom 56
Profound Ambition m/Superstroke 5.0
danielgra
Forumvant
Forumvant
Posts: 51
Joined: 30 Jul 2010, 19:45
Hcp: 20.8
Hjemmeklubb: Østmarka GK

Re: Holtsmark GK

Post by danielgra »

Spilte banen for 2 uker siden og reagerte veldig på trege greener. Synd når resten av banen var i så bra stand :)
User avatar
JonasB
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 362
Joined: 11 Oct 2011, 21:57
Hjemmeklubb: Holtsmark Golfklubb

Re: Holtsmark GK

Post by JonasB »

Spilte der i dag og greenene er som før. Jeg personlig har ikke noe imot det. Men har vel og tilgode å spille på ordentlige jevne raske greener.
Cobra AMP 10,5 regular
Cobra S2 5 wood reg
Mizuno MP-H5 4i-P
Cleveland Custom 56
Profound Ambition m/Superstroke 5.0
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Holtsmark GK

Post by kevin »

Spilte her i dag. Synes fairway var litt langhårete, men med ballplassering er det ikke noe problem. Greenene var stort sett jevne og fine. Rulla ganske greit. Noen litt snodige hullplasseringer var det.

Banen er generelt i bra stand.

Og så er jeg veldig glad for at de har fått nye baneguider, fra Caddee. Samme guider som alle svenske baner har. Meget bra. Håper flere klubber følger det eksemplet. Og den var selvsagt gratis :D
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Holtsmark GK

Post by sirandrew214 »

Spilte der med Kevin, og er stort sett enig i det han sier. Langhåret på fairway, mulig pga regn, så det ikke ble klippet ordentlig. Greenene var ok, men supertett gress gjør at det blir mykt og ikke ruller så bra og "true" som det kan gjøre.
Når jeg spilte "hjemme" i dag så var det tydelige forskjeller på hvordan en green bør være/behandles. Det er lik klippehøyde, men forskjellig grooming/dressing/valsing og tynning utgjør en ganske stor forskjell. Forbedringspotensiale.
Én ting skal Holtsmark ha, de har en utsøkt samling par 3 hull.
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Holtsmark GK

Post by GunnarBull »

sirandrew214 wrote:Når jeg spilte "hjemme" i dag så var det tydelige forskjeller på hvordan en green bør være/behandles. Det er lik klippehøyde, men forskjellig grooming/dressing/valsing og tynning utgjør en ganske stor forskjell. Forbedringspotensiale.
Én ting skal Holtsmark ha, de har en utsøkt samling par 3 hull.
Så at unge Skaaret gikk ut på golfsiden i dag og snakket om klippehøyde i forbindelse med hastighet på greener. I følge Stefan er det ikke klippehøyden som er det viktigste for å lage raske og jevne greener, men heller de faktorene du nevner, sirandrew.

Ellers enig i at par 3-hullene (etter min mening) er det beste med Holtsmark. De er virkelig kule.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Holtsmark GK

Post by kevin »

De har vel klippet på 3.0/3.2mm, så høyden er vel helt grei, er nok ikke det som gjør at det føles litt for tregt. De er litt myke ja. Leste det Skaret hadde skrevet, og det var grei nok forklaring det. Fairwayene er myyye bedre enn tidligere, men litt for langt gress den dagen vi var der. Men ikke noe stort problem.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Holtsmark GK

Post by kevin »

Var innom her i går for å se på forholdene. 9-hullsbanen og range er snøfri,men det ligger fortsatt endel snø på hovedbanen. Flekkvis,men ligger nok mer på de hullene jeg ikke så. Men det er bra temp på dagtid, så det blir nok ikke altfor lenge til åpning.
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Holtsmark GK

Post by GolfMickey »

åpnet med sommergreener enda?
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Holtsmark GK

Post by kevin »

skal åpne 18.april iflg facebook-siden deres
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Holtsmark GK

Post by Golffreak »

Tar en liten runde med oppdateringer på banestatus der jeg har vært så langt. Har spilt Holtsmark 2 runder så langt iår, sist 11.Mai.

Teesteder: Bra gresskvalitet, ingen teesteder med nevneverdige skader etter vinteren og de er generelt ganske flinke på å flytte tee-klossene før det blir for slitt. Det er heller ikke "neddynget" med sand, noe enkelte baner gjerne fyller på med og hvor det blir veldig mye sand og vanskelig å få gode balltreff med jern.

Fairways: Bra gresskvalitet, spesielt tatt i betraktning at det var tidlig i Mai og det lover veldig godt for månedene fremover. Lite tørre/døde områder og mindre tunrapp-tuster enn tidligere, så med godt vedlikehold fremover blir dette knallbra! Var litt vått i bakken ene runden og HM har ikke drenering som Bogstad eller Kongsvinger, men er på samme nivå som andre gode baner.

Klippet rough: Mye av det samme som fairway, og har fått vokst til passe klippehøyde og tykkelse. Relativt jevnt så en unngår dårlige lies pga små groper o.l.

Bunkere: Her har de ifølge klubben byttet sand i 1/3 av bunkerne siste tiden og at det ligger i planen fremover å bytte i de resterende. Det trengs nå, og var i en bunker hvor det var bittesmå steiner og dårlig med sandlag (hardt under). Ikke noen krise, men dette kan bli bedre. På tørre dager så har sanden før vært nesten som støv, og håper at de har valgt en passe fin og god sand så blir banen i ypperste klasse.

Greener: Begge rundene første 1,5 uka Mai så var det noen mindre områder med sand (anslagsvis 5% av greenflatene), sannsynligvis for å gjenoprette gressvekst på noen skadete områder. Resten av greenene var veldig bra, med god gresskvalitet uten særlig filt, god rull og hastighet. Det var fullt mulig å putte over de områdene med litt sand, og når disse områdene får vekst så lover dette veldig bra da det virker som de har tatt tilbakemeldingen om greenhastighet litt på alvor. Det blir spennende å se på hastigheten her fremover :) .

Klubbhuset har blitt veldig fint og de serverer nå noe mat tror jeg, så dette er et veldig hyggelig sted å være etter en er ferdigspilt også.

9-hullsbanen spilte jeg forøvrig i April, og den var morsommere enn jeg trodde og er perfekt for nybegynnere eller de som vil ta en treningsrunde. Det er både par 4 og par 3 hull og gresskvaliteten er stort sett den samme som 18-hullsbanen.

Treningsområdene er bra på HM, og for de som ikke har vært der så er det relativt lang og helt flat range med mange plasser, stor puttinggreen og chipping green. Eneste ønsket mitt er at de tok ibruk gressflata på rangen og ikke bare brukte mattene.... sukk :roll:

Det gjøres mye bra på HM og lay-outen er det ikke noe å klage på etter min mening iallefall. Riktig nok tok siste runde 5t med en del del venting, men det var en søndag i Mai og fulle 4-grupper hele veien og det kan skje på de fleste baner. Skulle kanskje ønske at de var ute og iallefall sjekket om det var noen som kunne ha speedet opp litt.

Anbefales å ta en tur.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Post Reply