Gamle Fredrikstad

Her finner du oversikt over en rekke norske golfbaner, med oppdaterte innlegg om forholdene.
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Gamle Fredrikstad

Post by Yorkie »

Har de ikke klart å snekre sammen en baneguide enda????
Tåpelig, dustete, svakt, dårlig osv. osv.
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
kevin
Guru
Guru
Posts: 17355
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 288 times
Been thanked: 359 times

Re: Gamle Fredrikstad

Post by kevin »

online-versjon finnes, som jeg linket til. Men den var ikke spesielt imponerende. "Trykket versjon er rett rundt hjørnet" står det....sa de ikke det for veeeeeldig lenge siden?
kevin
Guru
Guru
Posts: 17355
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 288 times
Been thanked: 359 times

Re: Gamle Fredrikstad

Post by kevin »

Så fikk jeg endelig prøvd denne banen. Forventningene var ikke så høye egentlig etter alt jeg har lest.

Parkering: Jeg hadde aldri vært her før og ankom alene. Dermed ble jeg ganske usikker på hvor det var greit å parkere. Satte bilen i nærheten av "resepsjonen" og gikk og spurte. Det burde vært mye bedre merka og klart hvor golfspillere skal parkere.

Klubbhus: Mulig jeg har fulgt litt dårlig med, men ble ganske overrasket over den særdeles enkle standarden på "klubbhuset". Vet ikke hva planene er videre, men ble ikke imponert over det som er der nå.

Driving range/treningsfelt:
Flere sleit med å få ut baller av maskinen, både de som brukte kort og de som brukte mynt. Jeg fikk ut mine, men det må jo funke ellers blir det mye frustrasjon. Mattene var greie å slå fra. Litt skummelt langs høyresiden, selv om det er nett der. Noen kan fint slice over der og ut på veien. Positivt med overbygd range. Treningsgreenen var helt ok, men ikke mer.

Merking rundt banen:
Hullpresentasjonene i glass er fine de, men noen er litt merkelig plassert. Og man må gå opp på teestedet for å se de riktig vei, ellers blir det speilvendt. Veldig dårlig merking av vannhinder, out of bounds etc. Vet ikke om det er meningen at man ikke skal ha røde/gule staker, men da bør man iallefall ha lokk eller sprayede streker. Noen steder hadde de satt staker for GUR, mens det burde vært det veldig mange andre steder også. Virket litt tilfeldig. Det er mangelfullt med avstandsmarkeringer, noe som absolutt være der når de ennå ikke har fått på plass en papirutgave av baneguiden.

Tees:
Ikke veldig bra. Et par av hullene var det matteutslag på også. Noen av teestedene var helt uttørkede og steinharde

Fairways:
Iflg mine spillepartnere var det ganske tørt for et par uker siden. Nå var det mye verre, sa de. Fantes omtrent ikke gress noe sted. Steinhardt og ballen rulla og spratt i evigheter. Mange steder har grunnen sprukket opp skikkelig, er bare leire alt sammen. Jeg kan er fan av linkskarakter, men da må grunnen tåle det. Det har den ikke gjort. Kunne ikke se et eneste sprinklerhodet i fairway, så det virker ikke som de har vanning i det hele tatt der. Vil påstå at det vil ta svært lang tid før det blir skikkelig gress igjen på noen av hullene som var verst rammet. Utrolig at de har latt det tørke helt ut.

Rough:
Samme som fairwayene, tørt og sprukket grunn mange steder. Ballen hopper og spretter i alle retninger. Mange steder er det uspillbart, burde vært GUR

Bunkere:
Ingenting å utsette på de, foruten at det var litt lite sand i en av de jeg var i. Men ellers ganske bra.

Greener:
Var litt skeptisk når jeg så hull 1. Der var det flere svært tørre partier, spesielt ett i forkant. Helt brunt. Men stort sett var alle greenene veldig bra. Helt grønne og fine, jevne også. Litt tregere enn jeg trodde, men de var bra å putte på. De er ondulerte, men jeg synes ikke de var så vanskelige.

Layout:
Hadde jeg hatt baneguide, hadde jeg syntes den var morsom å spille. Man må tenke litt, ikke bare "gunne" på. I tillegg er det morsomt å spille når det ruller mye. Men ikke når ballen plutselig spretter 15m til høyre fordi den treffer en ujevnhet. Det er mye vann i spill og uten guide og med sjuk rull, da blir det mye frustrasjon. Som på siste hvor jeg slo ut med 3`er wood, og slo bare 7`er jern fremover langs venstre siden. Rulla i en evighet og ut i vannhinderet på den siden. Der var det lite vann og ballen lå på leire. pitch opp til kort av greenen, chip+1 putt og par. Mye tilfeldigheter. Kunne slått inn på 2.slaget der med 5`er jern med den rullen. Slo 4`er jernet mitt 190-210m flere steder.

Mest positive overraskelse:
Ved tee 5 er man veldig nære Esso stasjonen og kan gå og kjøpe seg en pølse eller noe annet. De har faktisk golfballer også :!: Ikke det at jeg behøvde noen, men litt morsomt var det jo

Image

Potensialet er bra, men det er mye som må gjøres. Og skal de tekkes flere greenfeespillere må de få på plass baneguiden pronto. Ikke bare snakke om den. Den finnes elektronisk.
chrefs
Rookie
Rookie
Posts: 47
Joined: 02 Jun 2014, 14:34

Re: Gamle Fredrikstad

Post by chrefs »

haha, fantastisk at de har begynt å selge baller etter vi var der og spilte - "Rolfka" her inne som tipset de om å begynne med det, etter å ha slått 8 av det nye dusinet i vannet :D
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Gamle Fredrikstad

Post by sirandrew214 »

Ja, jeg liker også layout på banen, men hvis/når det blir så tilfeldig som du sier, så er det jo bingo, og DET er jeg ikke fan av. Ble for mye bingo med modern når jeg var liten...
Baneguide er et MUST når man har en slik bane, med skjulte hindre. Det kan da ikke være så vanskelig å få det i stand?? Jeg gidder ikke dra med ipad o.l eller bruke papir og blekk for å skrive den ut ihvertfall. Nå har jeg hørt om den famøse baneguiden i flere år... El Dorado?
Rolfka
Rookie
Rookie
Posts: 5
Joined: 28 Jul 2014, 21:23

Re: Gamle Fredrikstad

Post by Rolfka »

Haha chrefs. Du trenger ikke sladre om alt da :D

Ellers er jeg veldig enig med kevin over her i omtalen av banen. Vi sto flere steder å lurte på hva det var som ventet oss, og da blir det litt håpløst å spille. Banen er fersk og uferdig, og det skal nok noen sesonger til å få den vokst til.

Jeg er meget forundret over at de har fått Titlest Tour nå i August. De spillerne kommer rett fra en fantastisk bane på Atlungstad (Jr NM), og mange av dem også fra strålende forhold på Tyrifjorden. Det blir kultursjokk å komme til stivna leire på GFGK.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17355
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 288 times
Been thanked: 359 times

Re: Gamle Fredrikstad

Post by kevin »

Nå er visst baneguiden klar og mulig å kjøpe. 50,- er kanskje vel anvendte kroner for å ha litt mer kontroll på hvor man skal spille. http://gfgk.no/arkiv/2381
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Gamle Fredrikstad

Post by Yorkie »

Hurra!
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
MatsO
Rookie
Rookie
Posts: 8
Joined: 16 Oct 2013, 09:11
Hcp: 18,9
Hjemmeklubb: Hakadal

Re: Gamle Fredrikstad

Post by MatsO »

Jeg spilte denne på lørdag 20. september. Banen var i knallbra stand, kanskje litt for hard og tørr. Vi spilte elendig golf denne dagen og det hjelper ikke at banen var knusktørr og drit vanskelig. Men fin lørdag! :)
Klubb: Hakadal GK
Handicap 2013: 19,4
Handicapmål 2014: 10(Nå setter vi inn turbo'n, Mats har fått dilla!)
Driver: Callaway ft-9 Draw/slice
Jernsett: Taylormade Burner 1.0 jernsett
Wedger: Callaway 52-56-60 X-forged
Putter: Odyssey 2ball
kevin
Guru
Guru
Posts: 17355
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 288 times
Been thanked: 359 times

Re: Gamle Fredrikstad

Post by kevin »

Jeg liker denne banen mer og mer etter å ha spilt den flere ganger. Det gjøres mye bra arbeid på banen for tiden. De har lagt ned nye rør og sprinkelhoder til vanningsanlegg på fairwayene. Litt synd de ikke gjorde det under byggingen, men de så sikkert i fjor at det ble nødvendig når det var så tørt. Det er også gjort endel dreneringsarbeid siden i fjor.

Greenene er veldig bra for å være i mars. Og ellers er banen i god stand. Tror de går mot en bra sesong der.
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Gamle Fredrikstad

Post by GolfMickey »

virker som en flott bane, vis turen går nedover til østfold i løpet av sommeren blir det fort et besøk her:)
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Gamle Fredrikstad

Post by GunnarBull »

kevin wrote:Noen kan fint slice over der og ut på veien.
"Noen" hehe :-)

Ellers veldig enig med deg i vurderingen, Kevin. Imponerende skrevet, forresten.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Gamle Fredrikstad

Post by eivaan »

Spilte her for noen uker siden, ser at de har prøvd på noe her...litt tøft når man ikke er kjent, blei litt bingo med mange blinde utslag og hinder man ikke ser fra tee....burde ha hatt med en baneguide....ikke en bane man umiddelbart skriver seg ned på!!!
kevin
Guru
Guru
Posts: 17355
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 288 times
Been thanked: 359 times

Re: Gamle Fredrikstad

Post by kevin »

Du burde ha lest denne tråden tidligere da. Ganske sterk anbefaling om å ha med baneguide ;)
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Gamle Fredrikstad

Post by eivaan »

kevin wrote:Du burde ha lest denne tråden tidligere da. Ganske sterk anbefaling om å ha med baneguide ;)
Skulle selvsagt det...var ikke planen å spille denne, men vi fikk ikke starttid på Mjølkerød før 16.20 den dagen, så da tok vi denne først ;)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17355
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 288 times
Been thanked: 359 times

Re: Gamle Fredrikstad

Post by kevin »

Har noen tenkt på å spille denne bør de gjøre det nå. Gikk rundt der i dag under turneringen, og banen har aldri sett så bra ut synes jeg. Man ser at det finnes noen litt tørre områder, men både fairways og greener er strålende.

Image
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Gamle Fredrikstad

Post by sumo »

jeg spilte her igår. banen har aldri vært så bra som den er nå - ihvertfall i mine øyne. strøkne forhold, all over. anbefales å ta turen, du vil ikke angre.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
krishanssen
Forumvant
Forumvant
Posts: 57
Joined: 29 Jun 2016, 09:50
Hcp: 15,5
Hjemmeklubb: Bærum GK
Been thanked: 6 times

Re: Gamle Fredrikstad

Post by krishanssen »

Hvordan er status på banen nå? Skal spille på søndag!
Callaway Rogue ST Max
Titleist 816 5W og 4H
Takomo 101T 4-PW, C-Taper Lite
Titleist Vokey SM9 50,54,58
Garmin Approach X40
kevin
Guru
Guru
Posts: 17355
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 288 times
Been thanked: 359 times

Re: Gamle Fredrikstad

Post by kevin »

Var bra på tirsdag


Sent from my iPhone using Tapatalk
kevin
Guru
Guru
Posts: 17355
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 288 times
Been thanked: 359 times

Re: Gamle Fredrikstad

Post by kevin »

Er bløtt endel steder, både i fairway og rough. Fairways er helt ok å spille fra.

Greenene er ikke bra. De har mange luftehull og spor etter vertikalskjæring. Noen greener har partier hvor de har byttet ut gress, gjort med litt dårlig "presisjon". Det er veldig ujevnt å putte på

Hull 6 og 7 har vintergreener, siden de ordinære greenene ligger i skyggen og trenger litt mer tid. Er vekstduker på.

Synes ikke det er verdt å betale 595,- i greenfee når banen er langt fra tipp topp, men samtidig digg å komme i gang. Reiser nok ikke tilbake dit før alle greenene er i bruk og er litt bedre.

Image
Post Reply