Mikkelsen legger opp!!

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Mikkelsen legger opp!!

Post by kevin »

User avatar
ShooterMacgavin
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 494
Joined: 05 Apr 2011, 12:43
Hjemmeklubb: Drammen GK
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Mikkelsen legger opp!!

Post by ShooterMacgavin »

triste nyheter...
You're in big trouble though, pal. I eat pieces of shit like you for breakfast!
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Mikkelsen legger opp!!

Post by Snowman »

Til dette fra generalsekretæren: "Hvis Joakim hadde bodd i et annet land hadde hans følelser vært de samme, men media og folk rundt hadde ikke vært med på å hause opp de dårlige resultatene. I stedet kan man gjemme seg bak massen av utøvere."

Og hva er løsningen på det? Løsningen er IKKE å ønske seg at de beste utøverne får operere i det stille, og det er umulig å unngå at medie- og publikumsengasjement gir en blanding av positivitet og negativitet, ut fra resultater og annet. Engasjement betyr også synsing, det er jo noe av vitsen, og røffe meldinger kan komme fra både folk med peiling og folk uten.

Løsningen? Det er at dette må et støtteapparat forberede utøverne på, slik at de lærer seg å gi mest mulig blaffen, slik at de kan tåle det og leve med det. Sånn er det nemlig i idrett som engasjerer!

Et fotballag i 2.div. med noen hundre tilskuere på hjemmekampene, med kampreferat i lokalavisa, kanskje direkte blogging fra kampene, og mange meninger i sosiale medier etter hver kamp, der kan det være enormt med synsing. Jeg har også hørt skremmende eksempler på hva unge ferske eliteseriespillere kan få ropt til seg fra en hockeytribune. Selvsagt er det da tøft for spillere som ikke får det til, men da er det lagidrett med trenere, ledere og lagkamerater som støtter hverandre i motgang, når alle tribunesynsere har svaret på hva som burde vært annerledes.

Den type indre samhold som det heldigvis ofte er i lagidrett, den må skapes også rundt de beste golferne, slik at de opplever samhold og støtte i motgang, og slik at de lærer seg å bli hardhudet overfor omgivelsenes negative oppmerksomhet. Dette er en utfordring og et læringspunkt for folk i forbundet. For det går an å få til dette, selv om spillerne i gruppa på samme tid er både lagkamerater og konkurrenter.

Sånn trenger fotballspillere i 2.div., og sånn trenger også "2.div.-golfere", hvis media og publikum følger dem. Og forbundet vil vel fortsatt ha medie- og publikumsoppmerksomhet rundt sine beste utøvere?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Mikkelsen legger opp!!

Post by liverglimt »

Tøft å være selvstendig næringsdrivende. Sportsutøver eller arbeider så er det ett slit. Solskinnsdagene er få, men det er de som holder ut som overlever.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Mikkelsen legger opp!!

Post by Snowman »

Det handler også om å bevare trua på at man kan lykkes, og det å lykkes for Mikkelsen har vel vært knyttet til ganske høye mål. Hvis man mister trua på at det kan gå, da blir det tungt. Det er vel det som har skjedd nå, at han ikke lenger tror på det.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Mikkelsen legger opp!!

Post by Snowman »

Jeg leste nå profilen til Mikkelsen på Team Norway, og der står dette:

<... Hva motiverer deg? "Å vise at jeg er god nok på mange nivåer. Først på NTG, så på universitetet, på norsk nivå, europeisk nivå og så på PGA Tour nivå. Det er viktig å vise både meg selv og andre at denne utviklingskurven konstant vokser. I motsetning til denne utviklingen, kan det å stå stille og ikke se at man forbedrer seg være enormt demotiverende", mener Joakim...>

Enormt demotiverende, javel!? Da burde vi kanskje sett hva som kom?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Mikkelsen legger opp!!

Post by eivaan »

Triste greier, men alvorlig talt så syns jeg dette blir litt mye....You had your chance and you blew it!!! Take on your blue suade shoes and blame it on the boogie.....
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Mikkelsen legger opp!!

Post by kevin »

Har ikke gidda å prøve meg på noen analyse av dette, ennå. Gutten har bestemt seg, spiller liten rolle hva andre synes om det.

Men ble veldig overrasket, mildt sagt. Om jeg forstår det, nei ikke helt. Men samtidig er det vel greit så lenge han ikke hadde motivasjon og drivkraften.
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Mikkelsen legger opp!!

Post by CharlieB »

Er det noe å analysere egentlig? Det er trist for golf norge, samtidig så har han ett liv han skal leve, det må være opp til han hvordan han vil leve det. Jeg registrerer at han ikke lukker døren for godt, om han finner gnisten igjen får vi bare vente og se.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Mikkelsen legger opp!!

Post by kevin »

Nei egentlig ikke. Men jeg håper noen av journalistene kan stille noen kritiske spørsmål etterhvert, for å få finne ut mer om hva som gikk galt. Det er litt for "fluffigt". Det er eneste måten man kan lære av det. Nå skulle vel NGF lære av de andre gangene noen har lagt opp i ung alder, som da Børsheim la opp. Spørsmålet er jo litt hva dette får å si for de unge som ønsker å satse. De sitter kanskje med tusen spørsmål nå, og enda mindre tro på fremtiden som golfproffer. Det ville ikke være unaturlig.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Mikkelsen legger opp!!

Post by furu »

Knut har vel sagt rett ut at NGF ikke var problemet.

Hva har de andre landene vi konkurrerer mot? Har de golfforbund i ryggen?
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Mikkelsen legger opp!!

Post by Snowman »

JM blander inn litt for mye i det blogginnlegget sitt, men leter man etter en hoverforklaring, så handler det ikke om forbundet. For slik jeg leser ham, er det dette som er clear cut årsak:

- Han hadde høye ambisjoner og tro på at han kunne bli veldig god.
- Denne trua beholdt han så lenge han hadde sportslig fremgang.
- Men så uteble videre fremgang, særlig uteble fremgang med putteren.
- Så mistet han etter hvert trua på at han ville nå sine sportslige mål.
- Dermed mistet han også motivasjonen han trengte i treningsarbeidet.
- Og uten motivasjon til å trene hardt nok, da kunne han like gjerne legge opp.

Hva kunne forbundet gjøre da? Det dummeste ville være å tilby støtte til at en spiller uten tro og motivasjon likevel skulle kjøre på.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Mikkelsen legger opp!!

Post by CharlieB »

furu wrote:Knut har vel sagt rett ut at NGF ikke var problemet.

Hva har de andre landene vi konkurrerer mot? Har de golfforbund i ryggen?
Jeg tror det varierer voldsomt, i USA tror jeg det koker ned til hvor flink den enkelte spiller er til å skaffe seg sponsorer selv.

At forbundt har en rolle i dette er sikkert, men hvorvidt en norsk golfer kryper inn på top 100 listen koker ned til den enkelte golfer. Hva er det som gjør at en person lykkes i næringslivet? På skolen? Med forskning? Fotball?

Det er masse mennesker og organisasjoner rundt, men det koker vel ned til den enkelte til syvende og sist?
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Mikkelsen legger opp!!

Post by liverglimt »

Evnen til å trene selv i motbakker, eller jobbe når dagene er som svartest. Det gir resultater på lang sikt.

Det snakkes om spionsorer og penger. Se til annen sport i Norge, som f.eks langrenn, hvor mange er det ikke som lever på eksistensminimum med status som studenter? De lever av stipend, lån og ofte snille foreldre. Det har gitt mange gull i skisporet. Kanskje noe å se til for golfere også?

Jeg bor i Spania mesteparten av året og der er det hver enkelt det handler om. Ja det er noen forbund, men i stor grad er det den enkeltes evne til å omsette trening i resultater som gjør dem gode og attraktive for sponsorer før de går inn i en profftilværelse.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Mikkelsen legger opp!!

Post by kevin »

Mikkelsen har allerede ny jobb. Markedsansvarlig i Drammen gk
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Mikkelsen legger opp!!

Post by Snowman »

kevin wrote:Mikkelsen har allerede ny jobb. Markedsansvarlig i Drammen gk
Vi får jo gjerne høre at idrettsutøvere som satser alt på idretten sin, ofrer annen type karriere. Mon det? Når 25-åringen Joakim Mikkelsen får den jobben han nettopp har fått, da er jo idrettskarrieren hans selvsagt en viktig del av den CV'n de har lagt vekt på i ansettelsen. Sånne eksempler er det mange av, så det at folk står på bar bakke når de legger opp, det kommer helt an på.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Mikkelsen legger opp!!

Post by kevin »

Normalt klarer alle proffer seg uten en forbund i ryggen. Men nå var Mikkelsen en del av en forbundssatsning frem mot OL i 2016. Da ville det være unaturlig om ikke de satte alle kluter til for å hjelpe han med det ene og det andre. Om man er demotivert og ikke har en indre driv, finnes det personer som eksperter på det. Olympiatoppen har tilgang på slike personer.

Ang puttingen så er jo en av verdens fremste eksperter på dette nå ansatt hos NGF, Jon Karlsen. Det betyr at det ihvertfall ikke står på mangel på kompetanse.

Når det gjelder økonomi så er det selve basisen i det man driver med. Ingen penger=ingen turneringer. Ganske enkelt. Men det finnes jo så utrolig mange måter å være smart økonomisk på. Her burde NGF også kunne bidra med løsninger. Flere reiser sammen, bor sammen, evt bo hos vertsfamilier(noe som er veldig vanlig blant damene) osv osv.
Har ikke sett noen oppfølging av "eagle/birdie-klubben" han hadde heller. Hadde kanskje vært mulig å fått inn penger på andre måter.

Alt dette kan selvsagt ha vært prøvd og vurdert, hva vet jeg. At han allerede har ny jobb tyder vel på at han har vurdert å legge opp en stund.
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Mikkelsen legger opp!!

Post by Pepper »

Det er først nå jeg har fått anledning til å lese Joakims innlegg om at han legger opp. Overraskende, men også trist at det ble slik.

Joakim oppnådde veldig mye som amatør og var på mange måter forberedt på profflivet, men som mange før opplever han allikevel at overgangen fra amatør til profesjonell er markant. NGF kan bidra med en del i den prosessen, men til syvende og sist er det spilleren som må levere over tid for å kunne lykkes.

Jeg har mange ganger blitt overrasket over enkeltes anonyme innlegg på enkelte golfsider. Anonyme personer har bastante meninger om personer de ikke kjenner annet enn fra media, de vet hva som gjøres feil og hva som skal til for å lykkes selv om de aldri har vært i nærheten av Joakims nivå. Jeg har hatt relativt god informasjon om profflivet og hvordan det oppleves og hvilke utfordringer spillerne møter, selv om min kunnskap absolutt er mangelfull. De anonyme personene har ingen forutsetninger for å vite hvordan det oppleves å reise fra land til land uke etter uke, spille nye baner, booke og bo på billige hoteller, håpe på suksess men reise før helgespillet. Familie og venner er langt borte, økonomien er usikker og stort sett dårlig. Det sliter, og særlig hvis man merker at resultatene over tid ikke svarer til forventningene.

Det er de færreste som klarer overgangen fra amatør til profesjonell og som evner å skape resultater over tid. Bare de sterkeste vinnerskallene og de med utrolig sterk motivasjon hører hjemme i det sirkuset. NGF kan gjøre litt for å hjelpe, men utøveren selv sitter på nøkkelen.

NGF må fortsatt arbeide med det grunnleggende, å bygge bredde i bunnen. Bare på den måten kan vi om noen år håpe at det er liten gruppe spillere som klarer å hevde seg.

Joakim er en veldig fin fyr, og det er hyggelig at han har funnet en fin løsning med Drammen GK.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Mikkelsen legger opp!!

Post by kevin »

Men det du nevner om å ordne alt selv, reiser,booke hotell, fikse visum osv osv, det er jo noe man kan lære seg relativt fort. Jeg vil påstå at det er de tingene som er viktig når tidligere proffer skal lære bort ting og dele av sine erfaringer. Der burde jo f.eks Bjørnstad, Rojahn, Haugsrud, JAL, ETJ m.fl kunne hjelpe til med. Det vet jeg gjøres av andre spillere fra andre land. NGF burde kunne ha samlet på seg en stor kunnskapsdatabase om dette. I 2014 burde ikke disse tingene være store utfordringer, selv om overgangen i utgangspunktet er veldig stor fra college-livet. Der er man vant til å få ordnet alt for seg, og det er kanskje et lite drawback.

På treningsfeltet på Himmerland stod spillere fra samme nasjon og trente sammen etter rundene sine. Men det stod også en koreaner og en svenske og trente i bunkeren sammen, ga hverandre tips og råd. Analyserte hverandres sving og korrigerte hverandre. Flere spillere var ute i Aalborg og spiste sammen, ankom banen sammen. Det må nødvendigvis ikke være sånn at straks man blir tourspiller, blir man en ensom ulv.
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Mikkelsen legger opp!!

Post by Pepper »

Joakim er en oppegående fyr, og vet nok hvordan han skal booke fly, hoteller etc. på en grei og praktisk måte.

Det er selve utøvelsen over tid som sliter. Selv en erfaren spiller og reiseplanlegger må lete litt etter de beste og billigste alternativene, og bruke tid og krefter på administrative ting.

Selvfølgelig bør spillere bruke tid sammen, ikke minst av sosiale grunner. Spise, reise, trene sammen er viktig. For noen faller det naturlig, f.eks. at spillere fra en nasjon gjør disse tingene sammen. Og de norske gjør nok også ting sammen til en viss grad, men har helt sikkert et forbedringspotensial. Espen Kofstad har for eksempel vært mye sammen med svensker.

Vi mennesker er skrudd sammen litt forskjellig. Jeg har ingen problemer med å forstå at for noen er ukesvis med reising til nye steder, nye hoteller, stadig innsjekking på flyplasser og transport av bagasje, leting etter hoteller og flyruter til neste turnering kan føles som slitsomt og påvirke motivasjonen.

Heldigvis er det mange som klarer dette greit, slik Kevin beskriver. De synes ikke det sliter noe særlig, de gjør ting sammen, får praktisk hjelp av andre, trener og spiser sammen etc. Igjen, bare de med sterk vinnerskalle og en sterk motivasjon overlever i golfsirkuset.
Post Reply