Mikkelsen legger opp!!

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Mikkelsen legger opp!!

Post by kevin »

Det som er synd er at det har blitt en liten trend i Norge at man legger opp tidlig, pga manglende motivasjon. Alle grunnene vi og andre lister opp som årsaker, kan være med å sette en liten brems på for de unge som i utgangspunktet hadde tenkt å satse på en proffkarriere. Man kan fort tro at det er et håpløst liv, om man ikke er supermann.

Pengesterke personer som har spyttet mye penger inn i norsk golf, og de sponsorene som fortsatt finnes, kan også få det inntrykket av at dette er håpløst for norske unge golfere. Noe som kan medføre at man velger å ikke bidra til denne typen av satsning. Da blir veien enda lengre for de som faktisk satser.

Les kommentaren under innlegget på JM`s hjemmeside, så ser man kanskje første tegn på akkurat dette. http://www.joakimmikkelsen.com/joakim-h ... #more-2985
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Mikkelsen legger opp!!

Post by Pepper »

Per Heidenreich's kommentar var interessant, og fullt forståelig. Han har puttet en del penger inn i Toppgolf, og vi ser alle hva resultatene har vært. Han har jo også gitt 5 mill til juniorarbeidet i Oslo GK, men der drives det jo veldig godt.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Mikkelsen legger opp!!

Post by Freud »

Det er et par ting jeg ikke forstår her. Hvorfor er alle så forståelsesfulle overfor Mikkelsen, og sier at det var en riktig avgjørelse? Etter min mening var det en dum avgjørelse. Det er ikke alltid at en idrettsutøver velger rett. Hva slags rådgivere har han hatt i denne saken? Bare diltere? Utenforstående må ikke alltid være ja-mennesker, det er faktisk best med noen som ikke dilter med, men tør å si sin egen mening.
Det andre er forståelsen av hva slags liv en proff-golfer fører ute på tour. Jeg nekter å tro at Mikkelsen og hans støtteapparat ikke har visst nøyaktig hva slags liv dette er, med alle de negative faktorer som er listet opp her og andre steder. Dersom han ikke har visst dette, så er han dum eller naiv. For hver Mikkelsen/Børsheim/Thorp står det klar tusenvis av sultne golfspillere verden rundt som gladelig legger ut på tour, og som er mentalt rustet og forberedt til dette livet. At ikke Mikkelsen var det eller visste om det, avslører at han er en pingle. Men med slik mental svakhet hadde han ikke hatt noe å utrette på tourene uansett.
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Mikkelsen legger opp!!

Post by GunnarBull »

Du er en merkelig fyr, Freud. Ingen - absolutt ingen - VET hvordan noe er før de faktisk har prøvd det. At du kaller det en mental svakhet, sier bare - for meg - at du ikke har filla peiling på hva du snakker om.

Men det er jo ikke noen nyhet akkurat.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
ShooterMacgavin
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 494
Joined: 05 Apr 2011, 12:43
Hjemmeklubb: Drammen GK
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Mikkelsen legger opp!!

Post by ShooterMacgavin »

Freud wrote:Det er et par ting jeg ikke forstår her. Hvorfor er alle så forståelsesfulle overfor Mikkelsen, og sier at det var en riktig avgjørelse? Etter min mening var det en dum avgjørelse
Du eller jeg kan si om dette er korrekt.. Dette har hans egen besluttning, med innspill og råd han støtteapparat.
Du pisser i motvind Freud, spesielt med det navnet du har valgt deg..

--

Det er rett og slett tragikomisk at hobbygolfere på nettet troller om Mikkelsen, som selv ikke har oppnådd noen verdens ting..
You're in big trouble though, pal. I eat pieces of shit like you for breakfast!
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Mikkelsen legger opp!!

Post by liverglimt »

Heldigvis er det nok av golfere som vil kjempe litt lenger enn Mikkelsen. Siste ukes vinner på PGAtouren hadde ikke vunnet siden 2010.

Med fare for å repetere meg selv; ett liv som selvstendig næringsdrivende er lumsk og fylt med mange hinder. Golfspiller eller andre virksomheter, aldri enkelt, men den viktigste egenskapen er utholdenhet!
doublebuggi
Rookie
Rookie
Posts: 24
Joined: 12 Sep 2012, 20:22
Hcp: 28,5
Hjemmeklubb: Klæbu GK
Location: Trondheim

Re: Mikkelsen legger opp!!

Post by doublebuggi »

Hvis man ser litt bort fra reisedøgn og alt det administrative rundt en pro golf karriere, var vel ett av hovedargumentene til JM at puttingen hans var for dårlig, iflg han selv. Med dårlig putting uteblir resultatene og deretter premiepenger. Dermed kan golfkarrieren fort bli et tapsprosjekt. Da skjønner jeg godt at han velger å gi seg.

Det jeg lurer på er hvorfor f.eks Danmark og Finland har greid å få frem flere spillere på Europa tour og PGA nivå? Dette er land som har omtrent samme forutsetninger som Norge når det gjelder klima, innbyggere, levestandard osv.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Mikkelsen legger opp!!

Post by liverglimt »

Henrik Stenson er heller ikke spesielt god til å putte, men når det sitter så vinner han.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Mikkelsen legger opp!!

Post by Freud »

Jo, Gunnar Bull, det går godt an å forestille seg hvordan noe er uten å ha prøvd det. Skulle alle holde kjeft med den begrunnelsen, ville det ikke bli mye debatt, hverken om golf eller andre idretters utøvere. Ingen av oss har prøvd livet til hverken skiløpere, fotballspillere eller alpinister, men jamen om vi ikke likevel har en mening om utøverne, valgene deres og resultatene deres. Uten selv å kjenne på kroppen hvor tøft og vanskelig livet deres er.
Og jamen om vi ikke kommenterer og kritiserer golfproffene på både PGA, LPGA og ET (men ikke de norske), uten selv å ha spilt der.

Du har vel selv brukt uttrykket "det kan jeg godt forestille meg" om mye du har hørt og sett i livet ditt, uten at du selv har prøvd det?

Den "dårlige" puttingen til JM er et vikarierende motiv. Han trekker seg fordi han ikke klarte den fæle tilværelsen ute på CT, etter å ha prøvd det bare noen måneder, hjemkommet fra et tilrettelagt liv i Texas. Pingle!
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Mikkelsen legger opp!!

Post by GunnarBull »

Å forestille seg hvordan noe er, er fortsatt milevis fra å VITE hvordan det er.

Du hevder at Mikkelsen måtte VITE hvordan livet som golfproff ville være før han faktisk ble det.

Hører du ikke selv hvor dumt det høres ut?
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Mikkelsen legger opp!!

Post by kevin »

Det er helt legitimt å ikke forstå avgjørelsen hans, jeg forstår det på en måte ikke selv heller. Men det er rimelig useriøst å kalle noen mentalt svak og pingle, uten å hverken kjenne personen eller ha noen innsikt i den personens liv.
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Mikkelsen legger opp!!

Post by Lefthook »

Det er mange rare golf-skjebner der ute.

Humoristisk dokumentarisk bok om en sliter på europatouren: http://www.amazon.com/Four-Iron-Soul-La ... 0140260145

Jeg var på et kurs for noen år siden med to engelske instruktører. Den ene tok noen prøvesvinger med pekestokken i pausen, så jeg spurte han senere på kvelden om han spilte golf. Det viste seg at han hadde spilt ett år på europatouren. Han hadde til og med forsvart kortet. Men han kunne ikkke fordra livet i koffert, så han utdannet seg til lege i stedet. Etter en kortere periode som lege konstaterte han at han ikke kunne fordra blod og denslags, så han sluttet. Da han kurset oss var han management konsulent i Ernst og Young..... Man kan jo bare spekulere i hva AR ville skrevet om dette hadde vært en nordmann!

Det er aldri en tragedie at en mann i 20-årene avslutter et kapittel i livet og begynner på et nytt. Joakim har gitt jernet i mange år. Sånt fortjener respekt. Det krever også guts å legge guttedrømmen død og starte et nytt kapittel. Det er synd for oss som lar oss underholde av elitegolf, men det er ikke sikkert det er en dårlig beslutning for Joakim. Han har fortsatt nesten hele voksenlivet foran seg og skylder seg selv å gjøre det beste utav det. Dessuten kan han ombestemme seg om puttingen faller på plass og gløden kommer tilbake...

En helt annen sak er hvorfor vi "aldri" ser noen norske herrer som etablerer seg på ET lengre. Vi hadde Haugsrud som holdt koken lenge og Rojahn som klarte noen back to back sesonger på den tiden da golf fortsatt var en smal idrett i Norge. Så har vi hatt Bjørnstad som var god på ET og glimtvis var glitrende i USA. Utover det har det vært mye stang-ut for å si det forsiktig. Vi har hatt opptil flere som tilsynelatende har vært i rute til å spille golf på det øverste nivået. Men av en eller annen grunn så uteblir framgangen når de skal ta de siste, harde skrittene. Skal man dømme etter det som skrives på golfwrx så er det et langt skritt opp fra godt norsk amatørnivå (+2 til +4 hcp) til det som kreves for å tjene penger som golfspiller. Talenter utvikler seg forskjellig, og det er ikke sikkert den som er best i 18 års alderen er den som blir best til slutt. Men noen av de som har forsøkt seg burde ha lyktes i å gjøre golfen til et godt levebrød om den talentutviklingen i Norge var på høyde med "det beste i utlandet".

Kanskje på tide med en evaluering av talentutviklingen i Norsk golf - der man snur alle steiner? En benchmarking mot Sverige og Danmark hadde i alle fall vært interessant lesning....
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Mikkelsen legger opp!!

Post by Snowman »

Nå er det jaggu mye rart her inne! I går fikk vi lese at AR var frekk som mente det var riktig av JM å legge opp, og i dag leser jeg at de som mener det tvert imot er ukritiske.

Så leser jeg også at JM burde vist større tålmodighet, siden vinneren i helgen på PGAtour var en som ikke hadde vunnet siden 2010. Hvilken fantastisk sammenligning! Mikkelsen har jo aldri tatt et verdensrankingpoeng, og han har T32 som sin beste plassering på CT etter 20 starter der. Camilo Villegas vant nå sin 4. seier på PGAtour, hvor han i hele 50 turneringer har vært topp-10.

Å sammenligne Joakim Mikkelsen med Camilo Villegas, det er som å sammenligne Erik Huseklepp med Radamel Falcao.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Mikkelsen legger opp!!

Post by Pepper »

Freud: "Den "dårlige" puttingen til JM er et vikarierende motiv. Han trekker seg fordi han ikke klarte den fæle tilværelsen ute på CT, etter å ha prøvd det bare noen måneder, hjemkommet fra et tilrettelagt liv i Texas. Pingle!"

Hva vet Freud om puttingen er et vikarierende motiv? Når puttingen ikke sitter, og han stadig vekk mister slag, plasseringer og inntjente kroner på grunn av svak putting er det drøyt å mistro Joakim. Han er en redelig og veldig all right kar som fortjener respekt.

Det å kalle han pingle avslører bare Freuds manglend kunnskap og innsikt.

Det er den slags skriverier og holdninger hos mange besserwissere som var medvirkende til at jeg stort sett har sluttet å skrive på en annen golfside.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Mikkelsen legger opp!!

Post by liverglimt »

Snowman wrote:Å sammenligne Joakim Mikkelsen med Camilo Villegas, det er som å sammenligne Erik Huseklepp med Radamel Falcao.
Jesus for en drøying og tolkning av en sammenligning. Poenget er ikke at Mikkelsen er i klasse med Villegas, poenget er at ting tar tid.

Tar til etterretning at enkelte inne på dette forumet leser uten å være kritiske til egen tolkning så jeg skal heretter legge ting på teskjeen så de som ikke klarer å skjønne noe mer enn det skrevne ord også blir mette! :lol:
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Mikkelsen legger opp!!

Post by kevin »

Det er nok litt lettere å holde det gående gjennom tøffe tider for de som har prestert på toppnivå tidligere. Marc Warren hadde ikke vunnet siden 2007, før han vant i Danmark i helgen. Men han har hatt en litt annen karriere og sånn sett visst at han var god nok. Finnes veldig mange sånne eksempler.

Resultatmessig var JM inne i en bedre periode nå på slutten, enn tidligere på året. Han klarte cut 3 ganger på rad, hvorpå den ene turneringen var på Europatouren. Jeg hadde trodd at det skulle gitt en boost til motivasjonen. Samt at han kunne faktisk spilt langt flere CT turneringer, fordi han faktisk var kvalifisert til de. Derfor blir avgjørelsen og tidspunktet litt uforståelig for meg.

Noen medier har skrevet at det er fordi vi er en så liten golfnasjon at det blir så synlig når noen legger opp i ung alder. Og at dette skjer ofte i andre land også, som f.eks Sverige. Men har ikke sett noen navn ennå, og kan ikke komme på noen. Om noen her inne vet mer, får de gjerne oppdatere meg litt. Da snakker vi om spillere som nylig har kommet ut av college og som har en fersk proffkarriere.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Mikkelsen legger opp!!

Post by kevin »

Bra innspill av Andreas Thorp, en som burde ha bra peiling på hva han snakker om. http://norskgolf.no/node/6310
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Mikkelsen legger opp!!

Post by Pepper »

Interessant artikkel av Andreas Thorp i dag på norskgolf.no:

http://www.norskgolf.no/node/6310

Jeg tror Andreas har helt rett, det er bare de med ekstrem vinnerskall, sterk motivasjon og treningsvilje som når opp i golf-sirkuset.
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Mikkelsen legger opp!!

Post by Pepper »

Beklager kevin, jeg registrerte ikke at du la ut samme link litt før meg.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Mikkelsen legger opp!!

Post by kevin »

Det gjør ingenting :)
Post Reply