Mikkelsen legger opp!!

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Mikkelsen legger opp!!

Post by Freud »

"MIkkelsen har gitt jernet i flere år", er det en her som skriver. Skal man le eller gråte? Han var på et golf-college i fire år, i ordnede og trygge omgivelser, og spilte masse golf. Men han "ga ikke jernet" for noe som helst! Det kunne han derimot ha gjort etter hjemkomst til Norge og noen turneringer på CT. I stedet la han vekk jernet, for det gikk ikke slik han hadde trodd.

Andreas Thorp sier det slik på NorskGolf:
"De fleste som satser sier at de satser og at de vil bli gode i golf, men det er svært få som faktisk står opp før sola og jobber knallhardt mens konkurrentene fremdeles ligger i senga. Skal du bli best, må du ville det så utrolig mye, uansett når på døgnet eller hvor i verden du er. Du må trene mer og bedre enn dine konkurrenter skal du slå dem uke etter uke.
Joakim forteller om sin frustrasjon på greenen, at han har forsøkt det meste og er bekymret for de nye reglene som trer i kraft i løpet av 2016. Jeg er overbevist om at Joakim ville blitt en bedre putter om han hadde gjort absolutt alt som står i sin makt for å bli bedre. Det finnes utallige gode trenere rundt om i verden med forskjellige teorier. Poenget mitt er at jeg tror f.eks Joakim kunne blitt en meget god putter om han hadde gitt selv selv mer tid til å forbedre og jobbe kontinuerlig med putting, ved hjelp av f.eks forskjellige eksperter og hjelpemidler.
En endring er ikke gjort over natten, eller et år for den saks skyld. Det tar tid og man må være ekstremt tålmodig."

Som jeg skulle sagt det selv. Elementært.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Mikkelsen legger opp!!

Post by Freud »

Bull, naturligvis kan man vite noe uten selv å ha "been there, done that". Mikkelsen må ha vært både døv og blind om han ikke har fått med seg alt som er skrevet om hvor hardt det er ute på tourene, og beskrivelser av alle de negative tingene. Du og jeg og alle andre golfinteresserte VISSTE det, så hvorfor ikke Mikkelsen har fått det med seg er en gåte.

Jeg visste før jeg begynte på Universitetet hvordan forholdene var der og hvor stor overgangen ble fra gymnaset og hva som ville møte meg der av problemer jeg måtte takle på egen hånd. Jeg visste hva som ville møte meg av vanskeligheter da jeg valgte å bli selvstendig næringsdrivende etter mange år i trygt arbeidsforhold med sikker inntekt. Alle golfspillere som er amatører vet hvor vanskelig overgangen til profflivet er, og hva det innebærer av forsakelser.

Du krever at man må ha gjort noe før man kan vite hva det innebærer av vanskeligheter. Det er ordkløveri. Jeg hevder at den som har fulgt godt med, innhentet opplysninger og snakket med erfarne folk fra "bransjen" er fullt ut i stand til å VITE hva som vil møte en. Uansett faser i livet, og uansett idrett.
Mikkelsen hadde ikke fulgt med i timen og hadde dessuten elendige rådgivere. Det er hans egen feil.
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Mikkelsen legger opp!!

Post by GunnarBull »

Freud, hva skal jeg si? Vi er liksom i to forskjellige verdener, for din livsoppfatning er på en helt annen planet enn min.

Du påstår fortsatt at "erfarne folk er i stand til å vite hva som vil møte en". Jeg kan kun være enig i at "en erfaren fyr er i stand til å vite hva som møtte akkurat ham". Dette er ikke ordkløveri, alle folk er forskjellige og takk for det. Ellers hadde jo livet vært dritlett å takle. Mener du virkelig at man kan lære på skolen alt man møter av utfordringer her i livet?

Som et eksempel mot dine, så var jeg selv ivrig hobbymusiker til jeg ble litt over 20 år. Da ble jeg profesjonell, og sakte men sikkert mistet jeg spillegleden og utforskergleden. For meg var det helt feil å bli profesjonell, fordi jeg mistet en hobby jeg var glad i. Det var MIN erfaring, og det var selvfølgelig helt umulig for meg å vite hvordan jeg opplevde profflivet før jeg fikk prøvd det selv.

Akkurat som det er umulig å vite smaken på en fersken før du har smakt den selv. Uansett hvor mange rådgivere du har som prøver å forklare deg det. PS: Ikke alle liker fersken!
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Mikkelsen legger opp!!

Post by Freud »

Bull, dersom du ikke visste på forhånd hva det innebærer å være profesjonell musiker i forhold til amatør/hobby, så var du jo temmelig naiv og u-informert. Din egen feil.

Jeg mener ikke at man skal være forberedt til livets vanskeligheter gjennom det man lærer på skolen. Det er heller ikke skolens oppgave. Det hører faktisk til de tingene en voksen person må finne ut av selv - sammen med nærstående - dersom han er noenlunde oppegående og skaffer seg informasjon han kan bruke.

Mikkelsen var en voksen mann da han var i Texas og da han kom hjem til Norge. Helt u-informert om både nivået på CT og livets vanskeligheter på tour. Temmelig infantilt.
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Mikkelsen legger opp!!

Post by GunnarBull »

Freud wrote:Bull, dersom du ikke visste på forhånd hva det innebærer å være profesjonell musiker i forhold til amatør/hobby, så var du jo temmelig naiv og u-informert. Din egen feil.
Jammen - poenget mitt er jo at alle opplever erfaringer forskjellig. Er du virkelig så dum som du gir inntrykk av her, eller kødder du bare med meg?
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Mikkelsen legger opp!!

Post by Freud »

Naturligvis opplever man ting forskjellig. Men i caset "livet på golf-tour" så er det meste fakta, som alle opplever, uansett ressurser. Det er ensomhet, hotelliv, pengeproblemer, motivasjon, manglende resultater, organisering av seg selv. Dette er felles for (nesten) alle, men det takles på ulike måter. Noen synes det er greit å være alene, andre higer etter selskap, noen har økonomien i orden, andre sliter, noen liker hotellivet og lengter ikke hjem, andre klarer det dårlig, noen er flinke til å organisere seg selv, andre klarer/orker det ikke. Osv.

Min påstand er at alle som skal starte på golf-tour garantert vet om alle disse mulige problemene, ellers er de temmelig korka. Poenget er videre at de nødvendigvis også må vite hvordan de vil komme til å takle det, ut fra sitt kjennskap til seg selv og de ressurser de har! Mikkelsen fant ut at han har en personlighet som ikke passer til dette livet. Man kan lese av bloggen ganske direkte allerede etter to-tre CT-turneringer at dette klarte han ikke. Men at han ikke på forhånd visste om det som ville møte ham, det ror jeg ikke noe på. Og "dårlig putting" er ikke hans egentlige grunn til å trekke seg. det er hjelp å få - jfr. det Andreas Thorp skriver. Men Mikkelsen ville egentlig ikke ha slik hjelp. Han var gått lei av CT-livet allerede etter noen få måneder.
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Mikkelsen legger opp!!

Post by GunnarBull »

Freud wrote:Min påstand er at alle som skal starte på golf-tour garantert vet om alle disse mulige problemene, ellers er de temmelig korka.
Ok. Jeg orker ikke diskutere det mer.

Og ja, jeg burde jo forutsett at jeg ikke kom noen vei i en slik diskusjon med deg. Så jeg er nok temmelig korka jeg også :-)
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
LangJakke
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 173
Joined: 20 Feb 2012, 22:59
Hcp: 33

Re: Mikkelsen legger opp!!

Post by LangJakke »

Han prøvde, han trivdes ikke, uavhengig av grunn er det en fair vurdering av JM... Og det får være JM sin vurdering og opp til han å ta en avgjørelse på... Skjønner ikke at det er så mye og hisse seg opp over?

JM prøvde golfspiller som arbeid, trivdes ikke, sluttet... Skjer da hele tiden i alle yrker?

I Sverige skjer sikkert dette også, men der får Stenson og gutta medieoppmerksomheten, og ikke en ung gutt som presterer middels på CT.
Myhren1
Rookie
Rookie
Posts: 41
Joined: 27 May 2013, 09:40
Hcp: 12.4
Hjemmeklubb: Gjøvik og Toten

Re: Mikkelsen legger opp!!

Post by Myhren1 »

Slenger meg på her. Jeg syns du Freud er utrolig arrogant i måten du formulerer deg. Å kalle noen som har turt å forfølge guttedrømmen for "pingle" blir rett og slett heeelt natta! Som du selv skriver i ditt siste innlegg så takler folk ting forskjellig. Hvorfor er det da så vanskelig for deg å forstå at han kanskje ikke hadde det i seg å leve som proffspiller? Hvorfor er han en pingle av den grunn?
Callaway Razrfit 9,5
Cobra AMP Cell 3-4 wood
Cobra AMP Cell 3-4 hybrid
Callaway xForged projectX 6.0 3-pw
TaylorMade ATV 54* 60*
Oddysey Metal x Milled
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Mikkelsen legger opp!!

Post by GunnarBull »

Myhren1 wrote:Hvorfor er han en pingle av den grunn?
Svaret finner du kanskje her?

http://no.wikipedia.org/wiki/Projisering

Klikk på (psykologi)
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Mikkelsen legger opp!!

Post by Freud »

Jeg kaller ham pingle av den grunn at han ga opp nesten før han hadde begynt. Det står ikke til troende at Mikkelsen innser at han ikke hadde de nødvendige ressurser til å takle livet på tour, allerede etter tre CT-turneringer i år. Derfor burde han faktisk ha forsøkt et år eller to til. Kanskje hadde det løsnet, kanskje ikke. Han skyldte både seg selv, fanklubben (birdieklubben) og de som hadde trua på ham å forsøke litt mer, liksom. Ingen andre jeg vet om har gitt seg etter mindre enn et år (halvt år) på CT. Da er man ikke særlig brennende opptatt av golf og har ambisjoner. Tenk på alle de norske som prøver år etter år. Og alle hans konkurrenter som satser hele seg og alt de eier på å etablere seg, og ikke gir seg.
User avatar
norrbaggen
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 462
Joined: 22 Jan 2009, 23:29
Has thanked: 20 times
Been thanked: 8 times

Re: Mikkelsen legger opp!!

Post by norrbaggen »

Jeg trur Mikkelsen gjør en Bjørnstad. En time-out før å få litt distanse til golfen. Han lær nok gjøre comeback og en ny satsning om ca 1.5-2 år.
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Mikkelsen legger opp!!

Post by Lefthook »

Freud wrote: Jeg visste før jeg begynte på Universitetet hvordan forholdene var der og hvor stor overgangen ble fra gymnaset og hva som ville møte meg der av problemer jeg måtte takle på egen hånd. Jeg visste hva som ville møte meg av vanskeligheter da jeg valgte å bli selvstendig næringsdrivende etter mange år i trygt arbeidsforhold med sikker inntekt. Alle golfspillere som er amatører vet hvor vanskelig overgangen til profflivet er, og hva det innebærer av forsakelser.
For en sammenligning!

:shock:
User avatar
Krosjnak
Rookie
Rookie
Posts: 19
Joined: 17 Sep 2011, 08:21
Hcp: 3.1
Hjemmeklubb: Mjøsen gk
Location: Norway

Re: Mikkelsen legger opp!!

Post by Krosjnak »

norrbaggen wrote:Jeg trur Mikkelsen gjør en Bjørnstad. En time-out før å få litt distanse til golfen. Han lær nok gjøre comeback og en ny satsning om ca 1.5-2 år.
Enig. Litt fred og ro mens han bytter fra lang til kort putter og vips så er han tilbake!

Mvh. Optimist :-D
Golf er gøy, iblant.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Mikkelsen legger opp!!

Post by Snowman »

Han kommer ikke tilbake uten at han først opplever sportslig fremgang i spillet sitt, særlig puttingen. Og det får han vel neppe uten å trene veldig mye. Og hvor mye han kan trene i kombinasjon med den markedsjobben han nå har, det vet vel ingen av oss.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
DuffyDuck
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 370
Joined: 09 Feb 2011, 19:31
Hcp: 9.6

Re: Mikkelsen legger opp!!

Post by DuffyDuck »

Jeeez, Uansett hvordan man vrir og vender på dette så burde JM holde seg for god til å lese golfsnakk, golfsiden osv osv. Vi har kanskje 1000 ordentlig hardcore fans i Norge og JM burde ikke la seg vippe av pinnen pga disse. Det er jo garantert mindfuck å lese alt som blir skrevet.
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Mikkelsen legger opp!!

Post by GunnarBull »

DuffyDuck wrote:Jeeez, Uansett hvordan man vrir og vender på dette så burde JM holde seg for god til å lese golfsnakk, golfsiden osv osv. Vi har kanskje 1000 ordentlig hardcore fans i Norge og JM burde ikke la seg vippe av pinnen pga disse. Det er jo garantert mindfuck å lese alt som blir skrevet.
Tja, selv om JM nevner dette i sin lille "utblåsning" på bloggen sin, så tror jeg ikke skriveriene har noen innvirkning på hans selvfølelse. Jeg tolket det ihvertfall bare som et hjertesukk - sånn "Hvor idiot går det an å være", liksom.

Jeg syntes også det var artig at han skrev om mer enn det som ville være politisk korrekt. Interessant å få et innblikk i hvordan han opplevde profflivet. For meg, ihvertfall.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Mikkelsen legger opp!!

Post by Snowman »

Det er jo Mikkelsens bloggvirksomhet som gjør at det er så stor oppmerksomhet rundt at han legger opp. For når det gjelder golfmeritter som proff har han jo aldri vært i nærheten av de som han nå nevnes samtidig med, Bjørnstad som spilte på PGAtour, og Børsheim med sine mange starter på ET. Men det at Mikkelsen har blogget på norskgolf.no, leservennlig og interessant, det har gjort ham synligere enn hva resultatene ellers hadde gjort ham. Derfor er det nok en del som nå tror at han er bedre enn hva han har vært, og at norsk golf mister en bedre spiller enn det vi gjør. Misforstå meg ikke, vi har lite å ta av, så vi blør også når vi mister en som Mikkelsen.

Men det er tross alt ikke Kofstad som legger opp; Gud forby ham å tenke på det en gang!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Mikkelsen legger opp!!

Post by furu »

Rimelig god amatørkarriere på Mikkelsen. Og hvis man fortsatt mener - slik det ser ut til at så godt som alle nordmenn gjør - at collegegolf er nøkkelen til proffkarrieren, da er Mikkelsen stjernemateriale.
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Mikkelsen legger opp!!

Post by Snowman »

Jeg syns å lese to hovedvarianter av forklaringer i Mikkelsen-saken:

1. Han var og er et kjempetalent, men så må det ha skjedd en del feil på veien, derfor burde han bare stått på videre, og hvis det hadde vært ordnet opp i en del ting, så ville han nok nådd toppen, bare han hadde hatt tålmodighet nok.

2. Han var god på amatørnivå, men klarte aldri å ta steget opp til å bli en god proff, ikke fordi det ble gjort noen store og klare feil, men fordi han ikke hadde i seg det som skal til, selv om han ga det et ærlig og godt forsøk.

Så gjetter vi litt da, både den ene og den andre av oss forumtullinger uten greie på det. Og jeg, uten å ha greie på det, tror sannheten er nærmest forklaring 2.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Post Reply