Mini drivere

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
User avatar
Thkarlson
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 282
Joined: 15 Jun 2011, 18:04
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Nøtterøy Golfklubb

Mini drivere

Post by Thkarlson »

Ser at mini drivere får mye god omtale, har noen erfaringer
Jeg ser selv at jeg ofte slår 4wood fra tee da jeg ikke alltid stoler på driveren min, 4wood'en er det trygge valget...

Hvilke erfaringer har dere gjort dere som har kjøpt eventuelt bare testet? Er de mulig å slå fra gress eller vanskelige?

Ha er det egentlig å velge mellom, Callaway 3deep, Taylormade Sldr s og Ping??
In the bag
Taylormade SLDR mini driver 12'
Callaway XHot 4wood
Cleveland 588 Hybrid 20,5'
Titleist AP2 4-W
Titleist SM4 54' 58'
Scotty Cemeron newport 2.0
User avatar
foffeey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 209
Joined: 12 Jun 2012, 09:32
Hcp: 10,5
Hjemmeklubb: Mjøsen GK
Location: Hamar

Re: Mini drivere

Post by foffeey »

Image sånn en du tenkte på? ;) [FACE WITH TEARS OF JOY]
Handicap sesongstart: 11,7Nåværende handicap: 10,5. Mål for 2015:8,0.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Mini drivere

Post by furu »

Ping Rapture ekskluderer seg selv med prisen.

SLDR Mini er mye større enn Deep. Men Deep er mer ekstrem på lengde.

Hvis du bare vil ha en mindre driver går du for Mini. Hvis du absolutt foretrekker fairwaywood er Deep et åpenbart valg.

Syns personlig at XHot Deep er bedre enn X2 Hot Deep pga Project X skaftet i fjorårets modell.

De er mulig å slå fra gresset men det er ikke lett. Har sett utallige spillere toppe dem og ikke være i nærheten av å beherske hverken Deep eller Mini.

Begge er knallbra og artige køller. De føles sikkert overflødig når man vurderer dem, men det går fort over når du får en i bagen :)
Instagram @christianfuru
aust
Rookie
Rookie
Posts: 11
Joined: 26 Jan 2012, 10:52
Hcp: 16

Re: Mini drivere

Post by aust »

Fikk seneste utgave av Today's Golfer i posten i går. Der var det en egen artikkel som tok for seg akkurat dette. Testpersonene (med ulikt handicap) slo vel omtrent samme lengde som de gjorde med driver. Noen kortere men det var også de som slo lengre. Mener samtlige hadde mindre spredning på slagene.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Mini drivere

Post by liverglimt »

De som legger på lengde med en høyere loftet kølle har for lav klubbfart til å nytte en "vanlig" driver på f.eks. 10.5*. For å nytte maksimalt under gj.snittsforhold (ikke våt/tørr fw) må man ha 100mph klubbfart. Gjennomsnittlig amatør har 87mph. Med 87mph så har man lengst carry og rull på en 13-14* kølle. ;)
User avatar
Thkarlson
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 282
Joined: 15 Jun 2011, 18:04
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Nøtterøy Golfklubb

Re: Mini drivere

Post by Thkarlson »

Synes du 3deep var vanskelig å slå fra tee Furu? Jeg har XHot og synes denne er mye bedre enn enn X2 hot
Det er spredningen jeg er mest opptatt av, har stort sett alltid rette slag med 4wood mens driveren er noe mer ustabil men trenger mer lengde enn jeg får med 4wood
Ser det du skriver Liverglimt og det har vært tanken min lenge, vet at jeg ikke har den høyeste svinghastigheten så derfor vurderer jeg en "mini driver" da de ofte er høyere loftet, samt at jeg liker litt mindre hoder

Skal få testet mini litt hvis noen har den, 3deep er vell vanskeligere tipper jeg
In the bag
Taylormade SLDR mini driver 12'
Callaway XHot 4wood
Cleveland 588 Hybrid 20,5'
Titleist AP2 4-W
Titleist SM4 54' 58'
Scotty Cemeron newport 2.0
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Mini drivere

Post by furu »

liverglimt wrote:De som legger på lengde med en høyere loftet kølle har for lav klubbfart til å nytte en "vanlig" driver på f.eks. 10.5*. For å nytte maksimalt under gj.snittsforhold (ikke våt/tørr fw) må man ha 100mph klubbfart. Gjennomsnittlig amatør har 87mph. Med 87mph så har man lengst carry og rull på en 13-14* kølle. ;)
Vil ikke presisjon i balltreff spille inn? Hvis spilleren treffer bedre med en fairwaywood eller minidriver vil man vel utnytte køllen bedre? Jeg svinger godt over 100 men slår en 14.5 Deep lengre enn driver.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Mini drivere

Post by furu »

Thkarlson wrote:Synes du 3deep var vanskelig å slå fra tee Furu? Jeg har XHot og synes denne er mye bedre enn enn X2 hot
Det er spredningen jeg er mest opptatt av, har stort sett alltid rette slag med 4wood mens driveren er noe mer ustabil men trenger mer lengde enn jeg får med 4wood
Ser det du skriver Liverglimt og det har vært tanken min lenge, vet at jeg ikke har den høyeste svinghastigheten så derfor vurderer jeg en "mini driver" da de ofte er høyere loftet, samt at jeg liker litt mindre hoder

Skal få testet mini litt hvis noen har den, 3deep er vell vanskeligere tipper jeg
Absolutt ikke vanskelig. Enkel, syns jeg. Hodet og øynene liker virkelig godt at skaftet er litt kortere. Har stor selvtillit med den typen kølle.
Instagram @christianfuru
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Mini drivere

Post by liverglimt »

Evnen til å treffe sweetspot spiller også inn. Misshit på 1cm fra sweetspot gir 6-8 meter kortere, værre desto lenger ut gir enda større tap i lengde og variasjon sideveis. Den øker med riktig vekt på kølla i forhold til spillerens styrke, tilpasset skaftfleks og lengde på skaftet.

De fleste som drar ut en driver/minidriver/deepfw uten å tenke på tilpasning til deres karakteristikk har i mer enn 80% feil lengde. Og for kort er bedre enn for lang.

Oppsummert og forenklet; utslagskølle med 13 grader loft eller mer samt skaft på 43 tommer gir deg størst sjanse for å repetere sweetspottreff, splitt fairways og maks lengde for din klubbehasrighet,
User avatar
TheBigEasy
Guru
Guru
Posts: 1313
Joined: 22 Sep 2012, 18:44
Hcp: 20ish
Hjemmeklubb: Hauger
Has thanked: 10 times
Been thanked: 28 times

Re: Mini drivere

Post by TheBigEasy »

Nyhetsbrev fra Golfshopen. Mini driver er på lager:
http://www.golfshopen.no/sldr-mini-driv ... -loft.html
Play your best.
User avatar
Thkarlson
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 282
Joined: 15 Jun 2011, 18:04
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Nøtterøy Golfklubb

Re: Mini drivere

Post by Thkarlson »

Vurderer denne sterkt, 3Deep ser ut til og være umulig å få tak i
Hva synes dere om skaftet som leveres standard?
In the bag
Taylormade SLDR mini driver 12'
Callaway XHot 4wood
Cleveland 588 Hybrid 20,5'
Titleist AP2 4-W
Titleist SM4 54' 58'
Scotty Cemeron newport 2.0
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Mini drivere

Post by liverglimt »

User avatar
Thkarlson
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 282
Joined: 15 Jun 2011, 18:04
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Nøtterøy Golfklubb

Re: Mini drivere

Post by Thkarlson »

Må ikke de customfittes??
In the bag
Taylormade SLDR mini driver 12'
Callaway XHot 4wood
Cleveland 588 Hybrid 20,5'
Titleist AP2 4-W
Titleist SM4 54' 58'
Scotty Cemeron newport 2.0
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Mini drivere

Post by liverglimt »

Jepp, men du finner flere rundt Oslo som kan det. Da har du en minidriver som passer deg! :)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Mini drivere

Post by furu »

Mulig at jeg har både Mini (14) og Deep (14.5) til salgs. Begge stiff.

Deep Pro har et bedre PX skaft men også standardmodellen har godt skaft.

Har et Miyazaki B.Asha 3S Tour Edition i .350 tip stående. Det passer perfekt i Mini'en :D

Wishon er verdens minst tilgjengelige utstyrsmerke. Sikkert gode køller men jeg har tilgode å treffe noen som syns de alltid presterer bedre enn lett tilgjengelige, vanlige merker. Noen ganger er de dårligere, andre ganger like gode og noen ganger bedre.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Mini drivere

Post by furu »

@liverglimt - Selger du Wishonkøller gjennom ditt firma eller stilling hos golfklubb/proshop? Hvis du gjør det syns jeg du skal skrive det i signaturen. Og alle andre merker du selger/er forhandler av.
Instagram @christianfuru
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Mini drivere

Post by liverglimt »

furu wrote:Wishon er verdens minst tilgjengelige utstyrsmerke.
Knallhard påstand! Jeg kan nevne mange andre gode golfkølleprodusenter som er mye mer utilgjengelig.

@furu: Jeg er selvstendig clubfitter med base i spania og ordner det som kundene ønsker, om de ikke bringer inn eget utstyr. På lik linje med at du kan skrive om det meste uten å kjenne til alt der ute, så forbeholder jeg meg retten til å vise leserne her at det er mye mer enn TM, Callis, Ad G, Nike osv på markedet. :)
User avatar
Thkarlson
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 282
Joined: 15 Jun 2011, 18:04
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Nøtterøy Golfklubb

Re: Mini drivere

Post by Thkarlson »

Stiff blir nok for stivt for meg Furu :oops:
Var på sjekk ifjor og jeg var en regular+ var helt i toppen av reg og helt i bunnen på stiff, men jeg fikk faktisk bedre spredning og lengde med reg...
Eneste jeg har i stiff er Cleveland Hybriden min, 588 20,5' med Matrix ozik altus i stiff da jeg fikk beskjed om at dette skaftet var litt mykere enn en normal stiff....
Hvis noen av skaftene du har til de er som dette er jeg veldig int, eller hvis du mener jeg kan ha ett stiff skaft er jeg også veeeeldig int :D
Liverglimt: hva angår Wishon er dette sikkert veldig veldig bra køller men har null erfaring med de, har vell faktiske til gode å møte noen som spiller Wishon... Synd de ikke er mer profilert
Hva er prisen på Wishon i forhold til annet?
In the bag
Taylormade SLDR mini driver 12'
Callaway XHot 4wood
Cleveland 588 Hybrid 20,5'
Titleist AP2 4-W
Titleist SM4 54' 58'
Scotty Cemeron newport 2.0
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Mini drivere

Post by liverglimt »

Det er billigere å kjøpe tilpassede køller, feks. Miura eller Wishon enn å komme med en kølle/sett som skal tilpasses.

Kommer du til Gran Canaria så gjør jeg en profil for deg, også kan jeg fortelle hva de køllene du ønsker koster for deg ferdig tilpasset. :)

Byggesett kommer aldri til å bli veldig profilert. Kostnadene med å profilere ett merke er for stort til at det svarer seg på kort sikt. De store golfkølleprodusentene er for store til å konkurrere med dem på markedsføring. Men som flere har nevnt, om de hadde holdt ord så hadde alle driveet 400-500 meter. De lover jo ekstra distanse hele tiden.
User avatar
Thkarlson
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 282
Joined: 15 Jun 2011, 18:04
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Nøtterøy Golfklubb

Re: Mini drivere

Post by Thkarlson »

liverglimt wrote:Kommer du til Gran Canaria så gjør jeg en profil for deg, også kan jeg fortelle hva de køllene du ønsker koster for deg ferdig.
Det blir tidenes dyreste mini driver Liverglimt ;-)
In the bag
Taylormade SLDR mini driver 12'
Callaway XHot 4wood
Cleveland 588 Hybrid 20,5'
Titleist AP2 4-W
Titleist SM4 54' 58'
Scotty Cemeron newport 2.0
Post Reply