Sakte spill

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Sakte spill

Post by Grønne greener »

Det er også andre årsaker til at det blir kø.
Det er banedesignet.
Jeg har merket meg at det oppstår kø på de fleste par 3 hull.
Å ha et langt par 3 hull tidlig på runden skaper kø.
Veldig mange spillere trenger to slag (minst) før ballen er på greenen. Altså det samme som (nesten) et par 4 hull.
Når man er ferdige med par 3 hullet tar det litt tid før spillet strekker seg ut igjen.
Denne køen har ikke nødvendigvis blitt til pga sakte spill.
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Sakte spill

Post by eivaan »

yuran wrote:
eivaan wrote:Hvis dette handler om å rekrutere grunnet økonomi, så er jeg mye heller villig til å betale mere for å spille.
Mtp at sporten allerede sliter med rekrutteringen så vil sporten dø ut om man følger den retorikken der.

Det finnes jo allerde baner med hcp-krav som f. eks. Oslo Golfklubb - går rundene så mye fortere der?
Hvis man ser på frafallet av "nye" spillere gjennom historien så er det etter mitt skjønn viktigere å ivareta de dedikerte spillerene, det er tross alt de som driver klubbene..nå har jeg ikke spilt Oslo GK, men på flere baner i utlandet fungerer dette utmerket, her er det ofte folk rundt på banen som følger med på hva som skjer..
User avatar
barcentrale
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 02 Jan 2009, 15:52
Hcp: 6.1
Hjemmeklubb: Oslo GK
Location: Oslo

Sakte spill

Post by barcentrale »

Man bruker sjelden over 4t på oslogk.. Men få "nybegynnere" som spiller der vel og merke..
"Golf and sex are the only things you can enjoy without being good at them." - Jimmy DeMaret
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Sakte spill

Post by Snowman »

barcentrale wrote:Man bruker sjelden over 4t på oslogk.. Men få "nybegynnere" som spiller der vel og merke..
Det er vel ingen steder det er så mye kø som i Oslo gk ?? ...folk står jo i kø i årevis!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Sakte spill

Post by veggiss »

Snowman wrote:
barcentrale wrote:Man bruker sjelden over 4t på oslogk.. Men få "nybegynnere" som spiller der vel og merke..
Det er vel ingen steder det er så mye kø som i Oslo gk ?? ...folk står jo i kø i årevis!
;-)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Sakte spill

Post by JanB »

veggiss wrote:
JanB wrote:Jeg slutter ikke å undres over denne stadige tilbakevendene diskusjonen om sakte spill. Hvem er det som maser om raskere spill? Er det høyhandicapper eller de rundt 18? Er det de under 10 eller de på 0 og bedre? Noen følger kanskje med de beste i verden på TV i helgene og ser på de siste to dagene de går i baller på 3 og bruker godt over 5 timer. De beste spillere i verden, som bruker nesten halvparten av antall slag som en som har 36 i handicap, bruker altså drøye 5 timer på en runde med kun 3 personer i ballen. Og de har ikke en eneste sen høyhandicappet amatørspiller foran seg!

Tenk over følgende:

De beste spillere i verden bruker lang tid for å lese en green og avgjøre en puttelinje.
De beste spillere gjør ofte mange prøvesninger før det endelige slaget.
De beste spillere i verden er helt avhengig av den avstanden de skal spille.

Tror vi at spillere som er på et nivå "100 ganger dårligere" enn disse spillerne , ikke trenger å lese puttelinja, ikke trenge å ta prøvesving, ikke trenge å få vite avstanden en har tenkt å spille? Er det virkelig realistisk at en spiller på eks. 18 i hcp ikke trenger alt dette og dermed korte ned rutinen med noen sekunder for å skape raskere spill?

Jeg undres stadig over dette.
Hva er egentlig poenget ditt? At vi skal lære av tour-spillere som tross alt lever av dette, eller at vi ikke skal lære av de? Sist helg brukt Tiger og Co 3 timer og 45 min på 11 hull, det er ikke akkurat noe så veldig mange bør ta etter...
Det kan synes som om jeg faktisk ikke fikk fram mitt poeng ettersom ingen har tatt tak i denne situasjonen som beskrevet over.

Det er grunn til å stille følgende spørsmål:

* Hva er grunnen til at de beste spillere i verden bruker 5 timer på en 3ball uten å ha noen foran seg?

Etter min erfaring har de færre dårligere slag.
De har som regel en masse publikum og andre som finner ballen om den går litt utenfor fairway. (mao lite eller ingen leting)
De bærer ikke engang sine egne køller.
De bruker ingen eksta tid på å bedømme avstanden til ønsket mål. (de får den oppgitt med stor nøyaktighet av caddie)
De bruker ikke engang tid for å rake etter seg i bunker (noen fikler litt til med kølla eller foten)
De er som regel aldri mer enn 3 i ballen.

Med bakgrunn i ovennevnte lurer jeg da på hvordan man kan forvente at amatører på alle nivåer skal kunne spille raskere?
Alle ovennevnte momenter vil virke motsatt på en amatør.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Sakte spill

Post by kevin »

Det er gode poenger Jan B. Og svaret er nok ganske sammensatt. Men jeg kan jo starte med det jeg først tenker på: det er INGEN som går i gjennom grupper i de turneringene du ser på tv. Det betyr at det behøver bare være en gruppe langt framme som spiller tregt, så forplanter det seg og alle ender opp med runder på 5t.

I noen få turneringer har det hendt at antall spillere ikke ikke "går opp", eller at noen trekker seg f.eks før runde 3. Da har man sett proffer som går alene i første ball. Richard S.Johnson på ET var en av de husker jeg, gikk runden på 2t 5min....18 hull altså, med masse penger/ranking på spill. Mener at har vært proffer som har gått under 2t også alene.....2t, tøffe baner, tøffe pinneplasseringer,tøff rough og mye på spill.

Ingen tvil om at det finnes svært raske proffer også, men i turneringene er de prisgitte tempoet til hele feltet som oftest.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Sakte spill

Post by kevin »

Ecco tour kjører sin egen kampanje mot sakte spill. De kaller den 40seconds.dk

Image

De setter ganske tøffe krav til spillerne, og straffer også:

En Bad time – mundtlig advarsel
To Bad times – et strafslag og en bøde på 100€
Tre Bad times – to strafslag og en bøde på 200€
Fire Bad times – Diskvalifikation
Spillerne bliver IKKE informeret om at de bliver timet
Timing starter fra det øjeblik hvor dommeren vurederer at det er spillerens tur til at slå
I nogle tilfælde kan en enkelt, eller to spillere i en gruppe blive timet – og ikke hele gruppen
Såfremt en spiller bliver timet fem gange i løbet af en sæson vil han blive straffet med en bøde på 100€
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Sakte spill

Post by veggiss »

Flott tiltak!

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Sakte spill

Post by Franz »

Se der ja. Der begynner det å ligne på noe! Noe annet enn 10 øre i bot til de skamløst rike tour-spillerne. Straffeslag og disk, med "kontrollgebyr", det hjelper.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Sakte spill

Post by veggiss »

JanB wrote: Det kan synes som om jeg faktisk ikke fikk fram mitt poeng ettersom ingen har tatt tak i denne situasjonen som beskrevet over.

Det er grunn til å stille følgende spørsmål:

* Hva er grunnen til at de beste spillere i verden bruker 5 timer på en 3ball uten å ha noen foran seg
Fordi det er jobben dems, og da bruker de all den tiden de KAN, og gjerne litt til.
JanB wrote:Etter min erfaring har de færre dårligere slag.
De har som regel en masse publikum og andre som finner ballen om den går litt utenfor fairway. (mao lite eller ingen leting)
Publikum som ofte står i veien og må flyttes på. Deretter bruker caddien tid på å skritte opp avstand til merker fra det ukjente terrenget i skogen slik at spilleren får helt riktig avstand, samt at spiller og caddie gjerne vurderer 2-3 forskjellige muligheter til å komme seg ut av uføret. Dette tar tid! En amatør vil finne ballen sin, finne åpningen blant trærne, kline til, treffe et tre og så styrke hullet ;)
JanB wrote:De bærer ikke engang sine egne køller.
Nei, men sist jeg sjekket måtte de fremdeles flytte på seg selv, og med baggen på ryggen tar det ikke mye lengre tid å gå rundt på banen. Klart man sparer tid på at noen andre rengjør kølle og ball, men dette er noe de fleste som er bevisste på spillehastigheten sin gjør mens det er andre som slår.
JanB wrote:De bruker ingen eksta tid på å bedømme avstanden til ønsket mål. (de får den oppgitt med stor nøyaktighet av caddie)
Avstanden er bare halve jobben, kanskje ikke det engang. Deretter skal de diskutere vind, høydeforskjell, hvilken side av flagget de skal komme inn på, hvor de skal lande i forhold til flagget etc. En amatør vil enten måle med laser, eller skritte opp et ca mål, og så ta den køllen som han mener når frem på et drømmetreff og kline til.
JanB wrote:De bruker ikke engang tid for å rake etter seg i bunker (noen fikler litt til med kølla eller foten)
De færreste raker når det er dems tur til å slå, så det argumentet kjøper jeg ikke. Dessuten er det vel normal kotyme for medspillere å tilby seg å rake om det viser seg at den som var i bunkeren skal slå igjen.
JanB wrote:De er som regel aldri mer enn 3 i ballen.
Greit nok, men som Kevin skriver så går de aldri igjennom, så det skal ikke mer til enn at den første gruppen må diskutere med en dommer om en dropp før det forplanter seg bakover i hele feltet.
JanB wrote:Med bakgrunn i ovennevnte lurer jeg da på hvordan man kan forvente at amatører på alle nivåer skal kunne spille raskere?
Alle ovennevnte momenter vil virke motsatt på en amatør.
Mener du virkelig at amatører som spiller selskapsrunde skal bruke 5-6 timer på en 18-hullsrunde?
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Sakte spill

Post by sirandrew214 »

Du får kudos for hele innlegget Veggiss.
Blir forøvrig mer og mer forundret over denne "Proen" nede i Spania, som har drømmerunder på 76-78 slag, og som ikke forstår selv de enkleste mekanismer innen golfspill, når det gjelder rutiner og hastighet.
Jeg leser det også slik at at 5-6 timers runder er greit, og det virker jo også slik når vi er nedover og spiller, som at det er helt normalt med slike natta-tider!
Selv er jeg langt unna å være "Pro", men jeg vil da for f... ikke bruke 5-6-7 timer på en runde golf, når jeg VET av egen erfaring at den kan unnagjøres på 2 timer hvis jeg vil, og ihvertfall på 3.5 timer, hvis resten i gruppa er interessert!
INGEN er tjent med slike maraton-runder! Hverken de som spiller (unntatt Crane?), publikum eller TV-selskap!
rifer
Rookie
Rookie
Posts: 33
Joined: 04 Dec 2012, 18:23
Hcp: Avhengig av dagsform
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Sakte spill

Post by rifer »

Det er ikke så veldig vanskelig å sette fingeren på hvorfor rundene tar 5 timer.
1. Slavisk følge regelen om at den som ligger lengst unna skal slå. Spill ready-golf utenfor greenen, og stort sett på greenen også. Er man klar kan man slå.
2. Lete på hvert hull. Holder at en av fire er utenfor fairway på hvert hull, da tar det fort 15-20 minutter lenger på disse fire hullene. Hvis man etter å ha lett etter ballen heller ikke øker spilletempoet sitt for å ta igjen de foran så blir det kø.

I tillegg kommer de "enkle" faktorene, og de blander seg ofte inn med punkt 1 og 2. Du vet at det tar 5,5 på lørdag formiddag når han ene som spiller foran har en dårlig dag (mye leting), samtidig som resten av ballen hans venter på at han skal gå tvers over fairway til den provisoriske ballen sin, slik at han kan slå den (Er jo hans tur...) Han andre karen i samme ball står selvfølgelig og irriterer seg over dette, mens han står på greenen og skriver scorekort, før han skal hente baggen på feil side av greenen.
Når han med dårlig dag endelig treffer fairway, så treffer kar nummer 3 i ballen sannsynligvis skogen :)

Får satse på at det i alle fall er sol på denne lørdags formiddagen....
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Sakte spill

Post by Franz »

JanB wrote:
veggiss wrote:
JanB wrote:Jeg slutter ikke å undres over denne stadige tilbakevendene diskusjonen om sakte spill. Hvem er det som maser om raskere spill? Er det høyhandicapper eller de rundt 18? Er det de under 10 eller de på 0 og bedre? Noen følger kanskje med de beste i verden på TV i helgene og ser på de siste to dagene de går i baller på 3 og bruker godt over 5 timer. De beste spillere i verden, som bruker nesten halvparten av antall slag som en som har 36 i handicap, bruker altså drøye 5 timer på en runde med kun 3 personer i ballen. Og de har ikke en eneste sen høyhandicappet amatørspiller foran seg!

Tenk over følgende:

De beste spillere i verden bruker lang tid for å lese en green og avgjøre en puttelinje.
De beste spillere gjør ofte mange prøvesninger før det endelige slaget.
De beste spillere i verden er helt avhengig av den avstanden de skal spille.

Tror vi at spillere som er på et nivå "100 ganger dårligere" enn disse spillerne , ikke trenger å lese puttelinja, ikke trenge å ta prøvesving, ikke trenge å få vite avstanden en har tenkt å spille? Er det virkelig realistisk at en spiller på eks. 18 i hcp ikke trenger alt dette og dermed korte ned rutinen med noen sekunder for å skape raskere spill?

Jeg undres stadig over dette.
Hva er egentlig poenget ditt? At vi skal lære av tour-spillere som tross alt lever av dette, eller at vi ikke skal lære av de? Sist helg brukt Tiger og Co 3 timer og 45 min på 11 hull, det er ikke akkurat noe så veldig mange bør ta etter...
Det kan synes som om jeg faktisk ikke fikk fram mitt poeng ettersom ingen har tatt tak i denne situasjonen som beskrevet over.

Det er grunn til å stille følgende spørsmål:

* Hva er grunnen til at de beste spillere i verden bruker 5 timer på en 3ball uten å ha noen foran seg?

Etter min erfaring har de færre dårligere slag.
De har som regel en masse publikum og andre som finner ballen om den går litt utenfor fairway. (mao lite eller ingen leting)
De bærer ikke engang sine egne køller.
De bruker ingen eksta tid på å bedømme avstanden til ønsket mål. (de får den oppgitt med stor nøyaktighet av caddie)
De bruker ikke engang tid for å rake etter seg i bunker (noen fikler litt til med kølla eller foten)
De er som regel aldri mer enn 3 i ballen.

Med bakgrunn i ovennevnte lurer jeg da på hvordan man kan forvente at amatører på alle nivåer skal kunne spille raskere?
Alle ovennevnte momenter vil virke motsatt på en amatør.
Fordi det ikke står om millioner når amatører spiller.
Fordi INGEN amatører slår bedre golfslag etter ti min forberedelse.
Fordi de fleste amatører er for dårlig til å få noe ut av all infoen proffene vurderer.
Fordi det er helt nødvendig for sporten.
Fordi det er ufattelig flaut å spille sakte.
Fordi klubbene kunne tjent mer om fler fikk spilt i prime time.
Fordi de aller, aller fleste spiller bedre om de holder litt flyt.
Fordi det er den enkleste måten å bedre rekrutteringen.

Fordi du innerst inne ikke mener det du skriver, men prøver å provosere.
User avatar
PlayerG
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 318
Joined: 08 Aug 2010, 17:40
Hcp: 8
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Stavanger
Has thanked: 19 times
Been thanked: 4 times

Re: Sakte spill

Post by PlayerG »

På VTG-kurset lærer man å slippe folk forbi, ikke sant?? :?:

Havnet i dag bak en gruppe, og ventet 2-3 minutter på tee-stedet på hvert hull.

Virker som folk tror man skal FYSISK bli tatt igjen for å slippe noen forbi. :evil: Dette er jo omtrent umulig, da man må vente til de er utenfor rekkevidde / ferdig på greenen.

Endte med at jeg presset meg gjennom på et par 3 hull når de lette etter en ball i roughen. Ikke engang da viste de tegn til at jeg kunne slippe forbi. Da jeg hadde slått ut på neste hull, letet de fortsatt etter ballen..
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Sakte spill

Post by Snowman »

Hvis man har lett litt etter en ball eller somlet litt av annen grunn, da får man lett litt mellomrom til flighten foran. Men det er ofte bedre for totalen at man da står på litt sjøl enn straks å slippe gjennom de bak. For tetter man luka raskt og greit uten å slippe gjennom, da har man jo gjort sitt uten å forplante noe problem bakover.

Når en flight som har fått en luke, slipper gjennom de bak seg, så kommer det jo noen bak dem igjen også. Og de får lett enda mer venting når de skal vente på at begge flighter foran får gjort sitt, bare i motsatt rekkefølge når den ene skal passere den andre.

Det blir litt som en bilkø. Det er ikke sånn at alle kommer fortere fram hvis det er mange forbikjøringer, med oppbremsinger og biler som skal inn i luka foran. Det beste i stor trafikk er om bilene kan holde køen uten å få luker foran seg, slik at det blir jevn flyt uten forbikjøringer.

Golf er en sosial greie, så det normale bør være å spille flere sammen. Det er et stress med sånne folk som helst vil gå alene og så forventer at alle foran dem bare skal slippe dem igjennom. Nei, vil man spille fort og evt. også alene, da får man komme seg opp om morran og ut på banen før det fylles opp. For går man i prime-time, da er det litt som å kjøre i rushtrafikken, man må regne med at det kan ta sin tid.

Det går an å jobbe med seg selv og sitt eget irritasjonsnivå. Jeg har faktisk lykkes ganske bra med det, hehe:) Jeg tåler mye bedre enn før å gå i kø uten å bli irritert. Jeg spiller jo golf fordi jeg liker det, ikke for å bli ferdig:)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
PlayerG
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 318
Joined: 08 Aug 2010, 17:40
Hcp: 8
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Stavanger
Has thanked: 19 times
Been thanked: 4 times

Re: Sakte spill

Post by PlayerG »

Kan jo nevne at dette var tidlig på morgenen, og at alle hullene foran idiotene var ledige.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Sakte spill

Post by kevin »

Nå skjønner jeg hvorfor det går så sakte....
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Sakte spill

Post by Snowman »

kevin wrote:Nå skjønner jeg hvorfor det går så sakte....
Går det så sakte? Eller går det stort sett ganske normalt?

En liten justering i sitt eget forhold til normalitet, så opplever man at de fleste golfrunder er riktig så trivelige og går på normal tid.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Bogey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 346
Joined: 26 May 2014, 22:33
Hcp: mhmm
Hjemmeklubb: Vestfold Gk
Location: Tønsberg
Has thanked: 16 times
Been thanked: 9 times

Re: Sakte spill

Post by Bogey »

Jeg også liker å spille golf Snowman, men jeg liker ikke kø! Nå spiller jeg ofte alene, på formiddagen, og stort sett går det greitt å gå i gjennom. Men de gangene man blir gående bak å stange i to timer så forsvinner litt av gleden med å spille for min del. Da blir jeg egentlig ganske grumpy, noe som igjen går utover konsentrasjonen og dermed fører til dårligere spill. Og det er svært sjelden jeg synes det er gøy å spille dårlig! Men nå skal det sies at jeg vel i utgangspunktet ikke har rett til å gå gjennom når man går å suller for seg selv, men for de som går foran der kan vel kanskje slippe gjennom å være sosial å kose seg i fem minutter til jeg da er borte. Som du sier så spiller man ikke for å bli ferdig, eller??
Post Reply