Sakte spill

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Sakte spill

Post by Snowman »

Bogey wrote:Jeg også liker å spille golf Snowman, men jeg liker ikke kø! Nå spiller jeg ofte alene, på formiddagen, og stort sett går det greitt å gå i gjennom. Men de gangene man blir gående bak å stange i to timer så forsvinner litt av gleden med å spille for min del. Da blir jeg egentlig ganske grumpy, noe som igjen går utover konsentrasjonen og dermed fører til dårligere spill. Og det er svært sjelden jeg synes det er gøy å spille dårlig! Men nå skal det sies at jeg vel i utgangspunktet ikke har rett til å gå gjennom når man går å suller for seg selv, men for de som går foran der kan vel kanskje slippe gjennom å være sosial å kose seg i fem minutter til jeg da er borte. Som du sier så spiller man ikke for å bli ferdig, eller??

Hvis du går alene og når igjen to der foran, og så tilbyr de deg å gå resten av runden sammen med dem? Hva ville du da vanligvis svart?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
PlayerG
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 318
Joined: 08 Aug 2010, 17:40
Hcp: 8
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Stavanger
Has thanked: 19 times
Been thanked: 4 times

Re: Sakte spill

Post by PlayerG »

Bogey wrote:Men nå skal det sies at jeg vel i utgangspunktet ikke har rett til å gå gjennom når man går å suller for seg selv
Jeg mener du har rett til det.

Personlig synes jeg det kan være like irriterende å bli jaget av gruppen bak som å være den som jager, så jeg prøver alltid å oppfordre til å slippe gjennom de som tar oss igjen.

Er vel ingen 3er- eller 4er-ball som er tjent med å ha en enkeltperson spillende rett bak seg?
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Sakte spill

Post by Snowman »

PlayerG wrote:
Bogey wrote:Men nå skal det sies at jeg vel i utgangspunktet ikke har rett til å gå gjennom når man går å suller for seg selv
Jeg mener du har rett til det.

Personlig synes jeg det kan være like irriterende å bli jaget av gruppen bak som å være den som jager, så jeg prøver alltid å oppfordre til å slippe gjennom de som tar oss igjen.

Er vel ingen 3er- eller 4er-ball som er tjent med å ha en enkeltperson spillende rett bak seg?
... men hvis dere selv venter på eller holder følge med dem som går foran deg, slipper du da likevel gjennom en som tar deg igjen bakfra? Det er jo som å kjøre i bilkø, hvor man egentlig selv ville holdt litt høyere fart, og så kommer det en bil bakfra og legger seg tett oppi deg. Da tenker du; "han må da skjønne at det ikke er vi som lager køen".
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
PlayerG
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 318
Joined: 08 Aug 2010, 17:40
Hcp: 8
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Stavanger
Has thanked: 19 times
Been thanked: 4 times

Re: Sakte spill

Post by PlayerG »

Ingenting av det jeg skriver gjelder når alle spilletidene er booket.

Hvis det er kø, så er det kø. :P

Jeg streber alltid etter å spille golf på tidspunkter det ikke er kø.

Å spille alene mellom to 4er-baller når det er kø foran på banen, vil jeg ikke kalle direkte smart.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Sakte spill

Post by kevin »

Man har selvsagt rett til å gå gjennom selv om man spiller alene. Det er til alles beste at den som kommer bak og som spiller mye raskere, får gå gjennom.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Sakte spill

Post by veggiss »

Etter et par sesonger med herreturnering i Asker så blir man immun mot sakte spill!

Ellers oppfordrer jeg alltid gruppen til å slippe igjennom folk om vi ikke går og stanger selv, og forventer det samme av andre.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
goffy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 174
Joined: 28 Apr 2011, 13:37

Re: Sakte spill

Post by goffy »

Ingen liker å spille i saktegående kø, det er vel alle enige om.
Hvis du er årsaken til at det blir kø, så slipp igjennom!!
Men er banen full, så ser jeg ingen grunn til at man skal slippe forbi dersom køen flyter fint.
Innviter heller inn i ballen hvis det er plass.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Sakte spill

Post by Snowman »

veggiss wrote:Etter et par sesonger med herreturnering i Asker så blir man immun mot sakte spill!
Blir det ikke ekstra sakte der fordi man får tildelte slag for runden, men så må hulle ut og telle alle slag? Det går jo fortere når man spiller Stableford og plukker opp ballen når man ikke har flere slag igjen på hullet.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Bogey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 346
Joined: 26 May 2014, 22:33
Hcp: mhmm
Hjemmeklubb: Vestfold Gk
Location: Tønsberg
Has thanked: 16 times
Been thanked: 9 times

Re: Sakte spill

Post by Bogey »

Selvfølgelig Snowman. Ofte slenger jeg jo mi lag med de jeg evt tar igjen. Andre ganger så blir man stående slik at det ikke er trygt å slå å de heller ikke gir signal om at jeg kan slå ut, og heller ikke viser noen som helst interesse for å gå i lag med oss enslige som kommer bak... når det gjelder å gå igjennom når man går alene så bør jo ikke det være eitt problem, men noen ser ut for å slite litt med å slippe gjennom avogtil :)

Og som flere andre også har nevnt over her; dette gjelder når det ikke er kø, selvfølgelig. Dessuten så er jeg av den ufordragelige typen som har en tendens til å slenge meg med vilt fremmede om det er mye folk som har satt seg opp. Vet det er noen som sliter med dette også... :D
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Sakte spill

Post by Golffreak »

Naturlig at man både inviterer selv og aksepterer invitasjoner fra andre om å tre inn i ballen. Man kan heller ikke ha sosial angst når man spiller golf, så at det er andre i ballen man har booket seg inn i må man respektere.

Synes også at de som ønsker å spille en treningsrunde, gjerne med 2 baller i spill, skal få lov til det når det ellers er lite folk på banen. Går det en 4-ball og bruker mye lengre tid, og som fint kunne slappet av 2 min for å slippe vedkommende forbi, så er det både vanlig høflighet og fornuft at de gjør det. Det blir litt som bøndene som kjører traktor på svingete landeveier, de kjører jo inn i ei busslomme for å slippe forbi køen.

Det å spille golf for å bli ferdig mener jeg er mer når man stresser at en 4-ball skal bruke 3,5t etc. Alle ønsker å opprettholde en viss flyt, blir litt som om du skulle måtte stoppe opp i alpinbakken hele tiden pga kø.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Sakte spill

Post by veggiss »

Snowman wrote:
veggiss wrote:Etter et par sesonger med herreturnering i Asker så blir man immun mot sakte spill!
Blir det ikke ekstra sakte der fordi man får tildelte slag for runden, men så må hulle ut og telle alle slag? Det går jo fortere når man spiller Stableford og plukker opp ballen når man ikke har flere slag igjen på hullet.
Spiller nettoslag med max score 2xpar + 1. Trodde jeg så deg der på torsdagen som var, men da var det nok en annen :D
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Sakte spill

Post by Snowman »

veggiss wrote:
Snowman wrote:
veggiss wrote:Etter et par sesonger med herreturnering i Asker så blir man immun mot sakte spill!
Blir det ikke ekstra sakte der fordi man får tildelte slag for runden, men så må hulle ut og telle alle slag? Det går jo fortere når man spiller Stableford og plukker opp ballen når man ikke har flere slag igjen på hullet.
Spiller nettoslag med max score 2xpar + 1. Spilte ikke du der på torsdagen som var? Utslag kl 16?
Nei, spilte bedriftsturnering på Moss & Rygge. Men spiller 1630 nå torsdag, med dårlig håp om å nå rundt før mørket. Og du starter når? I kø bak meg ;)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Sakte spill

Post by veggiss »

Dropper Asker på torsdagen, trenger å bruke driveren litt før helgens sprell så det blir en runde på Holtsmark fra backtee i stedet :D
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Sakte spill

Post by JanB »

JanB wrote:
veggiss wrote:
JanB wrote:Jeg slutter ikke å undres over denne stadige tilbakevendene diskusjonen om sakte spill. Hvem er det som maser om raskere spill? Er det høyhandicapper eller de rundt 18? Er det de under 10 eller de på 0 og bedre? Noen følger kanskje med de beste i verden på TV i helgene og ser på de siste to dagene de går i baller på 3 og bruker godt over 5 timer. De beste spillere i verden, som bruker nesten halvparten av antall slag som en som har 36 i handicap, bruker altså drøye 5 timer på en runde med kun 3 personer i ballen. Og de har ikke en eneste sen høyhandicappet amatørspiller foran seg!

Tenk over følgende:

De beste spillere i verden bruker lang tid for å lese en green og avgjøre en puttelinje.
De beste spillere gjør ofte mange prøvesninger før det endelige slaget.
De beste spillere i verden er helt avhengig av den avstanden de skal spille.

Tror vi at spillere som er på et nivå "100 ganger dårligere" enn disse spillerne , ikke trenger å lese puttelinja, ikke trenge å ta prøvesving, ikke trenge å få vite avstanden en har tenkt å spille? Er det virkelig realistisk at en spiller på eks. 18 i hcp ikke trenger alt dette og dermed korte ned rutinen med noen sekunder for å skape raskere spill?

Jeg undres stadig over dette.
Hva er egentlig poenget ditt? At vi skal lære av tour-spillere som tross alt lever av dette, eller at vi ikke skal lære av de? Sist helg brukt Tiger og Co 3 timer og 45 min på 11 hull, det er ikke akkurat noe så veldig mange bør ta etter...
Det kan synes som om jeg faktisk ikke fikk fram mitt poeng ettersom ingen har tatt tak i denne situasjonen som beskrevet over.

Det er grunn til å stille følgende spørsmål:

* Hva er grunnen til at de beste spillere i verden bruker 5 timer på en 3ball uten å ha noen foran seg?

Etter min erfaring har de færre dårligere slag.
De har som regel en masse publikum og andre som finner ballen om den går litt utenfor fairway. (mao lite eller ingen leting)
De bærer ikke engang sine egne køller.
De bruker ingen eksta tid på å bedømme avstanden til ønsket mål. (de får den oppgitt med stor nøyaktighet av caddie)
De bruker ikke engang tid for å rake etter seg i bunker (noen fikler litt til med kølla eller foten)
De er som regel aldri mer enn 3 i ballen.

Med bakgrunn i ovennevnte lurer jeg da på hvordan man kan forvente at amatører på alle nivåer skal kunne spille raskere?
Alle ovennevnte momenter vil virke motsatt på en amatør.

Det er faktisk ganske morsomt "Franz" at du forstår min måte å provosere på. Det forteller meg at man ikke har satt seg godt tilbake i stolen og tenkt over hva som egentlig skjer med de som ser på store turneringer med proffer som lever av å spille golf. Ja, de er faktisk nøye på hva de gjør. De gjør faktisk så godt de kan. Tenk over denne setningen. "De gjør så godt de kan".
Dersom en hobbyspiller vil bli bedre, hva skal da gjøre ham/hun bedre. Er ikke det å gjøre så godt man kan? Er ikke det å etterape de beste man vet? Er ikke det å forsøke å gjøre det så godt som mulig? Feie tilside feilvurderinger, foreta en risikovurdering, lese greenen slik man burde gjøre, ha en preshot rutine som gjør at pulsen går ned og at underbevisstheten kan overta hele greia.
Det er det golf handler om. Å lykkes med det man har tenkt å gjøre.
Greit nok om du ikke har tenkt å bli bedre. Da kan du bare ta opp en kølle som er sånn cirka og kline til og gjøre det beste ut av resultatet hver gang.

Mitt lys på saken er også spørsmålet man må stille seg; Når er det på tide å ta spillet på alvor? Når skal man bli litt seriøs med hensyn til spillestrategi, valg av type slag, course management, risk management, mind kontroll og alle de andre faktorene som de gode spillerne "får lov til" å gjøre for å spille godt.
Er grensen når man er proffesjonell og spiller i store turneringer?
Tror du at de som har kommet dit har begynt med seriøs spill da, eller har de kanskje startet med rutiner, og alt det andre på et nivå som kalles "amatør" ?!
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Sakte spill

Post by JanB »

sirandrew214 wrote:Du får kudos for hele innlegget Veggiss.
Blir forøvrig mer og mer forundret over denne "Proen" nede i Spania, som har drømmerunder på 76-78 slag, og som ikke forstår selv de enkleste mekanismer innen golfspill, når det gjelder rutiner og hastighet.
Jeg leser det også slik at at 5-6 timers runder er greit, og det virker jo også slik når vi er nedover og spiller, som at det er helt normalt med slike natta-tider!
Selv er jeg langt unna å være "Pro", men jeg vil da for f... ikke bruke 5-6-7 timer på en runde golf, når jeg VET av egen erfaring at den kan unnagjøres på 2 timer hvis jeg vil, og ihvertfall på 3.5 timer, hvis resten i gruppa er interessert!
INGEN er tjent med slike maraton-runder! Hverken de som spiller (unntatt Crane?), publikum eller TV-selskap!
For en pensjonert coach på godt over 60 år er man fornøyd med å spille golfrunder på +3 eller deromkring når man ikke trener mer 1 dag i uken og knapt nok det. Når man ikke er myk nok til å ta på seg sokkene alene, når man må ha medisiner for å rette ut rykken, er man fornøyd med en golfrunde på +3. Når man har viet sitt liv til å gi andre spillere gleden av å oppnå det man har lyst på, har livet et helt annet perspektiv. Det er for meg den største glede. Det at de kommer tilbake til meg etter et nærspillkurs der jeg har garantert dem å ta vekk 5 slag fra en runde (ellers får de pengene tilbake), og de kommer og omfavner meg av lykke og spanderer en leskedrikk på hull 19. Da har jeg gjort jobben min og jeg er fornøyd.

Mine elever kommer fra mer enn 12 forskjellige land. Jeg har over 200 leksjoner i året. De som kommer lengst unna og er regelmessige elever, reiser mer enn 4500 km for sine leksjoner.
Mitt mål er å gi golfspillere en større glede ved spillet, og det går ikke ut på å spille fortere, men på å få til det man har ønsket i størst mulig grad.

Jeg har heller ingen problem med å spille en runde på under 3 timer. Da går jeg selvsagt igjennom en 2-3 baller, og spillet er ikke det beste, men jeg forventer heller ikke det med et slikt tempo.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
Birnando
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 05 Jun 2009, 22:34
Hcp: 10.0
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Sakte spill

Post by Birnando »

Ja, sakte spill ødelegger golfen.
Mer enn tre og en halv time på 18 hull er bare tull.
Alvorlig talt, jeg kuttet ut golf i nærmere et tiår grunnet dette.
Tre stk. som må se på fjerdemann hakke seg 50 meter frem er idioti.
Gå frem til ball, forbered slag og gjør det. Maks en av fire trengs for å følge hverandres ball.
I tillegg kan svært mange se realistisk på sin egen golf og droppe de fire bakre tee's.
Ping G400 driver
Mizuno MP-H5, 2i-5i
Mizuno JPX-850 forged, 6i-pw
Mizuno MP-T5, 50-54-58
Scotty Cameron Studio Select newport 2
danielgra
Forumvant
Forumvant
Posts: 51
Joined: 30 Jul 2010, 19:45
Hcp: 20.8
Hjemmeklubb: Østmarka GK

Re: Sakte spill

Post by danielgra »

Håper du var ironisk
Birnando
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 05 Jun 2009, 22:34
Hcp: 10.0
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Sakte spill

Post by Birnando »

danielgra wrote:Håper du var ironisk
Hvis du sikter til min post, så er svaret et ubetinget nei.
Sakte spill er golfens største utfordring som jeg ser det.
Det og all verdens turneringer for kreti og pleti.
Med raskere spill vil flere kunne spille, banene kan da ta unne flere spillere.

På en berømt links-bane i Irland for et par år siden ble jeg etter en 220 meters drive i fairway rolig fortalt av starteren at hvit tee var ikke noe for meg.
Ok, så valgte jeg amatør tee i stedet.
Fyren hadde rett han, og jeg fikk en fin runde i buffersonen.
Unnagjort på 3timer og 10 minutter.
Well done sa han, but next time, try to pick up your pace a bit..

Poenget er, mindre irritasjon og flere utpå banen hver dag er bra for golfen.
Klarer man ikke en runde på under 3,5 time gjør man sporten, og seg selv, en bjørnetjeneste.

Er det kø, ja så er det kø, men med fokus på å være effektiv i utøvelsen av denne idretten, og ikke kos/hygge med skylapper for andres behov vil flere kunne få spilt sine runder når de ønsker.

De fleste av oss er weekend-hackers, ikke proffer med dette som levebrød.
Slå for svingende, slå og gå videre til neste slag.
Ping G400 driver
Mizuno MP-H5, 2i-5i
Mizuno JPX-850 forged, 6i-pw
Mizuno MP-T5, 50-54-58
Scotty Cameron Studio Select newport 2
danielgra
Forumvant
Forumvant
Posts: 51
Joined: 30 Jul 2010, 19:45
Hcp: 20.8
Hjemmeklubb: Østmarka GK

Re: Sakte spill

Post by danielgra »

Kan ikke se meg enig med deg, Birnando. Fleste klubber i Norge har 4t som limit. Da rekker man å ta seg en kort spisepause etter det niende. Hvorfor skal du på død og liv klare 18 hull på under 3.5t? Har du dårlig tid, spill 9 da vel.
Opplever sjeldent at jeg blir irritert over tregt spill, det morsomme er at to av de gangene jeg har blitt irritert er på begge dine hjemmebaner.
Hagen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 26 Apr 2011, 19:40
Hcp: 24,6
Hjemmeklubb: Hvam

Re: Sakte spill

Post by Hagen »

Jeg synes det er rart at alle baner skal ha 18 hull. I Sverige spilte jeg en 12 hulls. Passe lang for en liten runde. Jeg vil heller gå færre hull i et roligere tempo.
Banen har jo litt å si også, jeg synes det er vanskelig å gå under 3.5 time på Kongsvinger, mens på nes går det helt greit.
Det er også tull med "dame tee", er vel den de fleste av oss burde brukt, om vi skulle spilt effektivt. Lete etter ball i en evighet i selskapsrunder synes jeg også er no tull.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Driver: Titleist 910 d3 10,5 og Nickent 4D 12,5
Wood: mizuno jpx 800 5w
Hybrid: Callaway BB Diablo 5h, Callaway razr x tour 3h
Jern: Cobra Amp
Putter: Never compremise sub 30
Wedger: Cleveland cg 14. 52, 56 og 60
Post Reply