Sakte spill

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
Xo1
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 104
Joined: 06 Apr 2011, 21:47
Hcp: 10.5
Hjemmeklubb: Miklagard GK
Has thanked: 2 times

Re: Sakte spill

Post by Xo1 »

I følge min GPS klokke, tilbakelegger jeg i snitt ca. 10 km på en 18 hulls runde hvor banen spiller +/- 6000 meter.
Hvis vi beregner en gangtid på 9 minutter pr. Km. Betyr det 1 time og 30 minutter på 18 hull.
Hvis vi beregner at 4 spillere bruker 85 slag hver og bruker 30 sekunder pr. slag så betyr det at hver spiller bruker 42 minutter på å utføre sine slag.
Gangtid: 1:30
Spiller A: 0:42
Spiller B: 0:42
Spiller C: 0:42
Spiller D: 0:42
Totalt: 4:20

At vi skal forvente at en 4 ball skal bruke noe særlig under fire og en halv time tror jeg ikke noe på. Golf er ikke et spill der man ønsker å stresse, få opp pulsen, osv. For å utføre et godt golfslag skal man være rolig og avslappet. Det er mlan neppe dersom man løper runden på tre timer. Jeg mener at en 18 hulls runde på 4:30 for en 4 ball er den tiden det tar å spille golf. Har ikke noe ønske om å presse den tiden ytterligere ned fordi noen skal på joggetur med golfkøllene. Har spilt mange runder på forskjellige baner i sommer i "primitime" med mye folk på banen, og kan ikke huske å ha brukt over fire og en halv time. Golf er for de fleste mer enn selve spillet, det er flere ting som gjør en golfrunde, layout, kondisjon, utsikt osv. Osv. Det at golfspilleren også kan nyte dette og kunne snakke om dette underveis betyr mye for mange. Jeg syntes ikke at de som faktisk er på banen for å spille golf å samtidig ha det trivelig skal behøve å stresse rundt på under tre og halv time for at de som egentlig ikke har tid til å spille golf skal rekke å spille 18 hull, de får heller akseptere at de ikke har anledning til å spille golf over 18 hull, men klare seg med 9 hull denne dagen.
TaylorMade M3 Driver
TaylorMade M1 3 Wood
TaylorMade P730 3i - Pw
TaylorMade Milled Grind HI-TOE 52' 58' 64' Wedger
TaylorMade Ghost-Spider-Putter
Titleist PRO V1
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Sakte spill

Post by sirandrew214 »

Jeg er enig i uttalelsen din om at man ikke behøver å stresse, men 4.30 er altfor lang tid, og man kan fint korte ned den tiden der uten å stresse!
Regnstykket ditt er nok riktig, men du beregner feil, for det behøver ikke ta 30 sek imellom hvert slag fra spillerene. Man kan FINT være klar til å utføre sitt slag når spilleren før deg har slått, hvis man har riktige rutiner. Hanske på, siktelinje klar, køllevalg på plass, og når det er din tur er du klar!

3.30-4.10 er innafor! :)
User avatar
hemmi
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 295
Joined: 04 Jun 2009, 14:49
Hcp: Stigende
Hjemmeklubb: Nes Golf Klubb
Location: Oslo
Has thanked: 40 times
Been thanked: 11 times

Re: Sakte spill

Post by hemmi »

Helt enig med deg Sir :)
I bagen:
Driver Cobra Radspeed
Woods Cobra F9
Hybrid TM Jet Speed
Jern Cobra F9 One Length
Wedger Cobra F9 One Length
Putter TM Spider Ghost
Pluss noen gode slag innimellom de dårlige
Birnando
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 05 Jun 2009, 22:34
Hcp: 10.0
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Sakte spill

Post by Birnando »

sirandrew214 wrote:Jeg er enig i uttalelsen din om at man ikke behøver å stresse, men 4.30 er altfor lang tid, og man kan fint korte ned den tiden der uten å stresse!
Regnstykket ditt er nok riktig, men du beregner feil, for det behøver ikke ta 30 sek imellom hvert slag fra spillerene. Man kan FINT være klar til å utføre sitt slag når spilleren før deg har slått, hvis man har riktige rutiner. Hanske på, siktelinje klar, køllevalg på plass, og når det er din tur er du klar!

3.30-4.10 er innafor! :)
Dette er hva jeg på mitt krøkkete vis har forsøkt å formidle.

Gode rutiner er ikke på noe vis til hinder for det sosiale ved en runde golf.
Og joda, jeg nyter den delen også.
Min faste partner og jeg skravler og ler med de beste der ute vi, gode venner gjennom flere tiår har det ofte sånn:)
Det gjør vi mens vi går mot ballene, mens vi putter og mens vi sprader mot neste hull.
Og beviser dermed all verdens kvinner urett i å beskylde oss for ikke å klare to ting på en gang.
Vi legger på en tredje og vi, sånn når det er opportunt.
Hvem nyter vel ikke utsikten og den flotte naturen på en runde på Storøya i Tyrifjorden en godværsdag f.eks?
Jeg vet i allefall at jeg gjør det.
Gående.

Min partner slår som oftest de irriterende 5 meterne lenger enn meg fra tee med storofsen, så i våre runder går jeg da altså til min ball, han til sin.
Mens jeg tar ut rett spak for anledningen gjør han faktisk akkurat det samme.(!)
Forberedelsene likeså.
(hanskene er seff allerede på, gode rutiner går automatisk, selv med superb utsikt og den beste historien servert den uken i øret)
Han stopper kun i sine forberedelser for å se min ball flakse avgårde til trygg eller utrygg havn, noterer seg mentalt denne vitale informasjon og smører så til sin egen ball.
Under min kyndige, endog intense, observasjon;)
Effektivt, og langt unna en verbal skyllebøtte fra Kaggestad vedr. laktat-verdiene.

a propos..
Det hevdes over at de gode slagene slås når man er rolig og med tilnærmet hvilepuls eller no sånt.
Sludder!
En godt varmet kropp med puls på 35-60% over hvilepuls er det som gjør susen.
Da er man myk og fin, vel, så myk middelaldrende menn kan bli, og har adrenalin og pump nok til å unngå å slå våte lomper etter skogstrollene.

Er frua og en fjerde med slår vi titt og ofte to baller tilnærmet samtidig.
Jeg må ikke på død og liv se alle spillere i ballen slå heller.
Ingen supertalenter i vår golf-gjeng, de ser jeg på Viasat golf hver eneste helg:)
Jeg følger alltid, i fire-baller, den ballen som ligger/lå nærmest min.
De andre gjør det samme.
Slik kommer vi oss rundt relativt raskt, samstundes har vi ikke avgitt ett eneste grann av kvalitet på runden i form av alle de aspektene nevnt av bruker furu et par poster opp.
De er viktige de, også for meg.
Jeg ser bare ikke poenget med alle stoppene hele tiden, og finner det egoistisk og lite hensynsfullt overfor andre brukere av anlegget denne "jeg har betart, så jeg tar den tida jeg trenger til hjælp, tænk u very much".
Effektivt spill er å vise resten av spillerne, foran og bak, respekt i min bok.

Dermed ikke sagt at man skal løpe rundt i ærefrykt for en imaginær stoppeklokke som utløser Allah's vrede over spillerne om den går en tanke for fort.
Neida.
Effektivitet og gode rutiner i alle ledd, det er alt.
Da går rundene langt kjappere enn 4 og en halv time.

Hvis bare alle så det sånn...;)
Ping G400 driver
Mizuno MP-H5, 2i-5i
Mizuno JPX-850 forged, 6i-pw
Mizuno MP-T5, 50-54-58
Scotty Cameron Studio Select newport 2
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Sakte spill

Post by furu »

Har vi noen gang hørt noen klage over at andre spiller for fort?

Jeg er på ingen måte uenig i at det kan spilles raskt. Dette fokuset på at vi skal bli sinte og sure på de som spiller sakte - det er mitt eneste problem her. Hvor mange av dere har opplevd at noen som spiller raskt blir sure fordi andre spiller sakte? Trolig alle her på forumet.

Kan vi ikke spille raskt uten å måtte klage på de treige? Dagens løsning for å få folk til å spille raskere er å kjefte på dem for å overbevise dem at det de gjør er feil. Det er ikke en god løsning. Det skremmer bort folk fra golfen.

Bare for å illustrere at jeg liker raske runder. Jeg spiller helst sent eller tidlig og gjør alt mellom himmel og jord for å unngå spill i travle perioder. Spilte en gang 18 hull på kompakte, korte Bjørnefjorden på 1.40. På par etter 15 før det ble fullstendig krise, noe jeg nå skjønner hadde sammenheng med Allahs vrede, men det er en annen historie som helst vil glemmes.

Når jeg går runder med VTG-spillere fokuserer jeg alltid på at de skal gå til sin ball. Å gå i flokk, jeg vet ikke hvor vi får det fra. Lurer på om det er usikkerhet som gjør det. At vi skal følge med hva alle andre gjør for å lære noe? Se andre feile for å berolige oss selv? Det må jo komme fra et sted. Hvis det ikke læres under VTG ligger det nok i vår natur. Ikke gå alene. Meld fra om hvor du skal.
Instagram @christianfuru
Birnando
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 05 Jun 2009, 22:34
Hcp: 10.0
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Sakte spill

Post by Birnando »

furu wrote: Jeg er på ingen måte uenig i at det kan spilles raskt. Dette fokuset på at vi skal bli sinte og sure på de som spiller sakte - det er mitt eneste problem her. Hvor mange av dere har opplevd at noen som spiller raskt blir sure fordi andre spiller sakte? Trolig alle her på forumet.
Poeng!
Å bli sur og sint, det gavner ikke golfen.
For noen av oss.
Ping G400 driver
Mizuno MP-H5, 2i-5i
Mizuno JPX-850 forged, 6i-pw
Mizuno MP-T5, 50-54-58
Scotty Cameron Studio Select newport 2
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Sakte spill

Post by Gundersen »

Losby har tatt et godt initiativ
www.Losby.no/150m-til-pinnen/


Sendt fra min Commodore 64
Birdieplayer
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 425
Joined: 11 Mar 2012, 12:35
Hcp: 8,0
Been thanked: 2 times

Re: Sakte spill

Post by Birdieplayer »

Fine greier, de hadde sånne på Mikla forrige uke også. Spesielt bra når det er store&lange greener!
User avatar
Xo1
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 104
Joined: 06 Apr 2011, 21:47
Hcp: 10.5
Hjemmeklubb: Miklagard GK
Has thanked: 2 times

Re: Sakte spill

Post by Xo1 »

Mikla har hatt disse skiltene i flere sesonger, dessverre er det noen som flytter på disse (banearbeidere som klipper?) slik at de ikke alltid viser korrekt avstand. Har målt opp med laser å funnet avvik på opp mot 10 meter. Det er dessverre ikke mye hjelp i dem hvis man ikke kan stole på dem.
TaylorMade M3 Driver
TaylorMade M1 3 Wood
TaylorMade P730 3i - Pw
TaylorMade Milled Grind HI-TOE 52' 58' 64' Wedger
TaylorMade Ghost-Spider-Putter
Titleist PRO V1
User avatar
Xo1
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 104
Joined: 06 Apr 2011, 21:47
Hcp: 10.5
Hjemmeklubb: Miklagard GK
Has thanked: 2 times

Re: Sakte spill

Post by Xo1 »

sirandrew214 wrote:Jeg er enig i uttalelsen din om at man ikke behøver å stresse, men 4.30 er altfor lang tid, og man kan fint korte ned den tiden der uten å stresse!
Regnstykket ditt er nok riktig, men du beregner feil, for det behøver ikke ta 30 sek imellom hvert slag fra spillerene. Man kan FINT være klar til å utføre sitt slag når spilleren før deg har slått, hvis man har riktige rutiner. Hanske på, siktelinje klar, køllevalg på plass, og når det er din tur er du klar!

3.30-4.10 er innafor! :)
30 sekunder på et slag er faktisk lite Sir, satt og tok tiden på en sending fra PGA tour, og det tar i gjennomsnitt 14 - 15 sekunder fra en spiller treffer ballen, til den faller til ro, (litt lenger tid på greenene, hvor spiller også skal gå frem å markere ballen, eller plukke ballen ut av koppen) og neste spiller kan gjøre seg klar til å slå. For man vil jo gjerne følge med på hva medspilleren får til? Mao. har du mindre enn 15 sekunder til å utføre slaget ditt på, inkludert prøvesvinger og andre nødvendige forberedelser, etter at ballen min har kommet til ro for å benytte deg av de 30 sekundene jeg benyttet i mitt regnestykke. Jeg sier ikke at det ikke går å spille runder på under 4 timer, men det forutsetter gjerne at alle i ballen har flyt med lite leting etter ballen. Jeg tror ikke at norske golfspillere snitter på 85 slag, og finner ballen med en gang heller, derfor mener jeg at en 18 hulls runde under 4:30 er innenfor det som kan forventes (idealtid) på en dag med mye folk på banen.
TaylorMade M3 Driver
TaylorMade M1 3 Wood
TaylorMade P730 3i - Pw
TaylorMade Milled Grind HI-TOE 52' 58' 64' Wedger
TaylorMade Ghost-Spider-Putter
Titleist PRO V1
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3186
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Sakte spill

Post by GolfMickey »

Begynner å bli direkte håpløst her i dag gikk jeg Hakadal og det gikk så latterlig treigt at jeg nesten vurderte å gå av! jeg og bruttern går fort og bruker ikke mer enn 1.30 på 9 hull, her tok det 2.30 så 1 Time i ren venting. Syns det bare ødelegger mye av opplevelsen. Slå ett slag, vente i 5 min, slå ett nytt osv. Dette har skjedd i hele høst, På Grorud også, fyfaen begynner å bli drittlei.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Sakte spill

Post by Snowman »

GolfMickey wrote:Begynner å bli direkte håpløst her i dag gikk jeg Hakadal og det gikk så latterlig treigt at jeg nesten vurderte å gå av! jeg og bruttern går fort og bruker ikke mer enn 1.30 på 9 hull, her tok det 2.30 så 1 Time i ren venting. Syns det bare ødelegger mye av opplevelsen. Slå ett slag, vente i 5 min, slå ett nytt osv. Dette har skjedd i hele høst, På Grorud også, fyfaen begynner å bli drittlei.
Hvilken starttid bestilte du da, når du gjerne vil gå 9 hull på 1,5 time på en fullengde bane en lørdag med fint vær? Da regner jeg med at du bestilte en veldig tidlig starttid? Og likevel var det allerede såpass mye trafikk?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3186
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Sakte spill

Post by GolfMickey »

Snowman wrote:
GolfMickey wrote:Begynner å bli direkte håpløst her i dag gikk jeg Hakadal og det gikk så latterlig treigt at jeg nesten vurderte å gå av! jeg og bruttern går fort og bruker ikke mer enn 1.30 på 9 hull, her tok det 2.30 så 1 Time i ren venting. Syns det bare ødelegger mye av opplevelsen. Slå ett slag, vente i 5 min, slå ett nytt osv. Dette har skjedd i hele høst, På Grorud også, fyfaen begynner å bli drittlei.
Hvilken starttid bestilte du da, når du gjerne vil gå 9 hull på 1,5 time på en fullengde bane en lørdag med fint vær? Da regner jeg med at du bestilte en veldig tidlig starttid? Og likevel var det allerede såpass mye trafikk?
gikk ut 3. forventet ikke at det skulle gå så fort, men forventer at jeg skal kunne gå rundt på 4 timer
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Sakte spill

Post by Snowman »

Min hjemmebane, Asker, der er det stor trafikk på lørdager. Når vi vil spille på under 4 timer, da sørger vi for å komme oss ut senest i 8-tida. Hvis vi derimot venter og går midt på dagen, da får vi bare tåle at det tar lenger tid. Det er som på E18, rushtid er rushtid.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Sakte spill

Post by kevin »

Kø på E18 skyldes ikke bare mengden biler, men også mange tullinger som ikke forstår hvordan de skal håndtere at det er andre biler på veien. Litt som på golfbanen ja...
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3186
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Sakte spill

Post by GolfMickey »

Folk som legger baggen på feil side av greenen, og slår av en samtale etter de har hullet ut. ser det gang på gang. ikke rart det går treigt
dirtyzecret
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 205
Joined: 26 Mar 2015, 21:06
Hcp: Hvit Kort

Re: Sakte spill

Post by dirtyzecret »

Jeg går ofte av i helger! :)
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Sakte spill

Post by Golffreak »

Hvis du ofte går av i helger så anbefales enten å planlegge for en time mer, og/eller anger management kurs ;).

Jeg skulle også ønske at runden tok 4t selv om det er smekkfullt med 4-baller, men det er som oftest ikke sånn og bedre å ta høyde for det enn å irritere seg grønn.. En kan bare håpe at de seneste leser tips her inne, og at banene har hyggelige marshaller ute. Noen klubber sender ut ulike videotips til medlemmer, det kan de også gjøre på mer effektivt spill.

Noen klubber kan skylde på seg selv når de opererer med 8min intervaller, som f.eks Drøbak som er kjent for mye venting.

Uansett bedre for kropp og sjel å bare slå seg til ro når det først er kø og med regne 5t i helgene. Litt som å komme for sent på jobb hver dag og skylde på kø..


Sent from my iPhone using Tapatalk
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Sakte spill

Post by Snowman »

GolfMickey wrote:Folk som legger baggen på feil side av greenen, og slår av en samtale etter de har hullet ut. ser det gang på gang. ikke rart det går treigt
Folk kan gjerne få ha noen dårlige vaner for min del, bare de likevel sørger for å holde følge med flighten foran seg. Det er det som er nøkkelspørsmålet. Det hjelper verken å forte seg eller jogge av grenen, hvis de uansett bare stanger i flighten foran.

Men hvis de har luke foran seg, da må man kunne forvente at de enten står på og raskt tetter luka, eller slipper gjennom de bak.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
JonasB
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 362
Joined: 11 Oct 2011, 21:57
Hjemmeklubb: Holtsmark Golfklubb

Re: Sakte spill

Post by JonasB »

Spiller en del med folk jeg aldri har møtt før. Jeg er ofte langt ifra den med lavest hcp. Hvor går grensen for at man kan si ifra uten at man kjefter dem huden full? Føler at de verste er enten de som har lavt hcp, men ikke har spilt til det på mange år og så har man de som virkelig ikke vet hvordan man ter seg på en golfbane og bare suser rundt i god tro. En firerflight med sistnevnte er et helvete.

Er det kø er det kø, den ser jeg og. Men selv da kan man ha en viss flyt mener jeg.
Cobra AMP 10,5 regular
Cobra S2 5 wood reg
Mizuno MP-H5 4i-P
Cleveland Custom 56
Profound Ambition m/Superstroke 5.0
Post Reply