Når slutter man å ha fokus på poeng og går over til slag

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Når slutter man å ha fokus på poeng og går over til slag

Post by JanB »

Det er ganske forunderlig å følge diskusjoner på alle forum der golf diskuterer Stableford og score og nedskrivning, sandbaggere, virkelig golf, og like.
Så kan vi gradvis se når folk ikke lenger ønsker å ha fokus på Stableford poeng, men rett og slett de slag som brukes. Det som egentlig er golf. Man har jo som kjent kun en motstander når man spiller golf og der er banen selv. Den er satt for at vi som golfere skal ha noe å konkurrere mot. Hvilken taktikk skal vi bruke for å bekjempe denne dronningen?
Ville det ikke vært lettere å telle slag istedet for all mulig utregning av slope og poeng etter en runde. OK. jeg brukte 107 og 98. Du vant. Det var enkelt.

Selvsagt vet jeg at man satt seg ned og lagde dette Stableford systemtet for at bedre og mindre bedre spillere skulle konkurrere. Det gjør man med hester også.
Problemet oppstår kun når man har "turneringer" med spillere med stor spredning i spillestyrke. Det er ingen tvil om at en med 4 i HCP vinner normalt sett over en med 20 i HCP. Dermed lagde man et system for å utjavne dette på en kunstig måte. Alle som har erfaring med store turneringer for amatører vet at det eneste rette er å dele inn i forskjellige kategorier / hcp klasser. Dermed kan man spille golf med slagspill.
Takk til disse arrangører.

Så mitt spørsmål er når omtrent i ens livsløp endrer man fokus på dette med hva som golfens ide egentlig handler om?
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Når slutter man å ha fokus på poeng og går over til slag

Post by Snowman »

Svaret for meg og mine golfkompiser, JanB, det er at vi kommer til å ha fokus på poengene bestandig. Hvorfor det? Jo, fordi vi har glede av å konkurrere på en måte hvor det ikke er gitt på forhånd hvem som vinner. De beste av oss har ca 8 i hcp, og de dårligste ca 25. Systemet gjør at vi kan konkurrere å ha det gøy selv om vi har ulik spillestyrke i golf, og vi har glede av det.

Vi er dessuten ikke seriøse golfspillere, men hobbyspillere, som har startet med golf i voksen alder. Den seriøse delen av idrettskarrieren er vi ferdige med, for den har vi hatt i andre idretter tidligere, i ulike idretter. Det er diverse norgesmestere og landslagsspillere blant de jeg spiller med, flest fra hockey, men også fra andre idretter. Så vi har konkurrert uten hcp-system vi også, i andre idretter hvor det var vanlig telling av mål eller tidtaking med stoppeklokker, men det er vi ferdig med.

Nå er vi på et punkt i livet hvor vi er ferdige med den type toppidrettslogikk, så spørsmålet ditt kan for vår del snus på hodet. Spør heller, når slutter man å konkurrere etter toppidrettsprinsipper og går over til å spille golf for moro skyld med et hcp-system?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
foffeey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 209
Joined: 12 Jun 2012, 09:32
Hcp: 10,5
Hjemmeklubb: Mjøsen GK
Location: Hamar

Re: Når slutter man å ha fokus på poeng og går over til slag

Post by foffeey »

Personlig har jeg spilt etter slag helt siden jeg begynte i 2012. Bryte 110, bryte 100, bryte 90 og nå forhåpentligvis snart bryte 80. Poengene regner jeg ut etter runden (eller lar golfbox gjøre det), og har ikke detaljstyring på dette mens jeg spiller. Selvfølgelig vet jeg at dersom jeg har brukt +- 70 slag etter 16 hull ligger jeg godt an, men da fokuserer jeg heller på antall slag enn poeng.

Jeg er heldig som har en fast spillepartner som har omtrent samme handicap, slik at vi spiller mot hverandre på brutto slag (slik de gjør på tv) :)
Handicap sesongstart: 11,7Nåværende handicap: 10,5. Mål for 2015:8,0.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Når slutter man å ha fokus på poeng og går over til slag

Post by Snowman »

foffeey wrote:Personlig har jeg spilt etter slag helt siden jeg begynte i 2012. Bryte 110, bryte 100, bryte 90 og nå forhåpentligvis snart bryte 80.
Du har jo et sesongmål for hvor du vil i hcp da, i en egen linje nede i signaturen din. Er ikke det å ha fokus på hcp? Jeg har ikke noe sånt mål. Jeg bare noterer alle runder, og så går jeg opp og ned uten å ha noe mål for hvor jeg vil være. Og mine golfmakkere gjør det samme, så vi går alle opp og ned hele tiden.

For å forklare hvordan vi da bruker systemet for å ha det gøy under runden, så gjør vi ofte følgende: I tillegg til at alle spiller sin individuelle runde, legger vi ofte inn en lagmatch. Da setter vi høyeste og laveste hcp på lag, og på det andre laget da de to i midten.

Som eksempel, nylig hadde vi en 8-hcp'er og 20-hcp'er på lag, mot to mann på sånn ca 16-17. Så teller vi hvor mange hull hvert lag vinner, etter samme system som en Ryder Cup lagmatch. Og da bruker vi hcp-systemet ut fra tildelte slag på hvert hull. Da er det like lett for 20-hcp'eren som for 8-hcp'eren å vinne hull for sitt lag.

De gangene vi spiller om beløp på noen hundrelapper, f.eks. restaurantregningen for kveldens middag på en golftur, da er det viktig at alle har like stor sjanse til å vinne hull. Da funker dette veldig bra for å sikre at 20-hcp'eren er en like populær makker for 8-hcp'eren som omvendt. Og erfaringen vår er at over tid er det omtrent like mange seire som går til høyest/lavest-laget som til midten-laget.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Når slutter man å ha fokus på poeng og går over til slag

Post by kevin »

For meg forsvant fokuset på hcp når jeg kom under 18 i hcp. 18hcp betydde at jeg kunne spille i klubbmesterskapet (den gang).

Etter det har det ikke vært interessant med hcp. Men regulering av hcp blir en konsekvens av hvor mange slag man bruker. For golfere som alltid har spilt stableford, kan det være vanskelig selv å spille med netto slag.

Jeg gleder meg heller over de gangene jeg bryter 90, og de gangene jeg jager 80-grensa.
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Når slutter man å ha fokus på poeng og går over til slag

Post by GunnarBull »

Jeg sluttet å telle poeng når jeg nærmet meg 10-tallet, men begynte så smått igjen da jeg stagnerte på 6-7. Ble litt kjedelig å telle hvor mange over par jeg var, fordi jeg visste at tallet kom til å stige hele tiden.

Jeg teller fortsatt slag, men som foffeey sa over her, så ligger handicapgrensa og lurer i bakhodet samtidig. Enig i at poenggolf ikke er golf, men det betyr ikke at det ikke er et poeng...

(haha, togu'an?)
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
foffeey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 209
Joined: 12 Jun 2012, 09:32
Hcp: 10,5
Hjemmeklubb: Mjøsen GK
Location: Hamar

Re: Når slutter man å ha fokus på poeng og går over til slag

Post by foffeey »

Snowman wrote:
foffeey wrote:Personlig har jeg spilt etter slag helt siden jeg begynte i 2012. Bryte 110, bryte 100, bryte 90 og nå forhåpentligvis snart bryte 80.
Du har jo et sesongmål for hvor du vil i hcp da, i en egen linje nede i signaturen din. Er ikke det å ha fokus på hcp?
Jeg vil jo så klart komme så langt ned i handicap som mulig! Handicapet er for meg et bevis på at jeg forbedrer meg over tid, men det er ikke sånn at jeg går rundt og tenker på hvor mange poeng jeg har mens jeg spiller. Det har ved flere anledninger i år skjedd at jeg først etter runden har blitt klar over at jeg har skrevet meg ned fordi jeg har plukket poeng på riktig hull, selv om jeg ikke har spilt færre slag enn tidligere.
Handicap sesongstart: 11,7Nåværende handicap: 10,5. Mål for 2015:8,0.
abc07
Rookie
Rookie
Posts: 11
Joined: 07 Oct 2012, 23:03

Re: Når slutter man å ha fokus på poeng og går over til slag

Post by abc07 »

Det er ganske forunderlig å følge diskusjoner på alle forum der golf diskuterer om å telle antall slag og at det er golf. Alle som kan golf vet jo at det er match som er ekte golf :-).

Stabelford, slag og match og forskjellige spillformer basert på disse er golf. Selv teller jeg både poeng og slag på vanlige runder, selv om det er antall slag avgjør om jeg er fornøyd eller ikke.
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Når slutter man å ha fokus på poeng og går over til slag

Post by Sharky »

Begynte vel rundt 18-20 hcp grensen en plass å fokusere mer på slag enn poeng. Det har nok litt med at jeg stort sett ikke fullførte alle hull før dette. Nå fullfører jeg alle hull på trass, selv om det ender opp med 10 slag, bare for å få en total score når jeg er ferdig.

Jeg teller ikke poeng, men vet at dersom jeg har f.eks 8 tildelte slag og ligger 5 over par med 3 hull igjen, så kan jeg ha bogey på 2 av de 3 siste og få 37 poeng. Dette vil da ikke stemme dersom du har 10 slag på ett hull. vett ikke heilt koss eg skal forklare det, mulig noen andre tenker slik? :P

Har opplevd det samme som foffeey, å spille en runde på bare 1 slag bedre en mitt hcp, altså 80 slag når jeg kunne hatt 81, men på den runden hadde jeg et hull med en 10'er og et annet med 8. så da var resten temmelig solid og fikk 39 poeng :)
"The more i practice, the luckier i get"
Birnando
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 05 Jun 2009, 22:34
Hcp: 10.0
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Når slutter man å ha fokus på poeng og går over til slag

Post by Birnando »

Jeg gjør vel egentlig ingen av delene under runder. Jeg skriver slag underveis på runden og gjør 'regnskap' når ferdig. Alle, absolutt alle, runder jeg spiller føres i golfbox og blir således poengsatt der. Altså ingen grunn til å styre med sånt ute på banen. Hvor jeg mottar slag og hvilke hull jeg ikke gjør der har jeg ingen interesse av å vite vanligvis. Dagsform avgjør strategi på hullene, går jeg for 2 slag inn eller deler jeg er langt par 4 i tre? Tar jeg sjansen på å gå over vann eller skog i dag?

Det er ting jeg bruker tid på, ikke Stableford eller hcp-justering opp eller ned
Ping G400 driver
Mizuno MP-H5, 2i-5i
Mizuno JPX-850 forged, 6i-pw
Mizuno MP-T5, 50-54-58
Scotty Cameron Studio Select newport 2
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Når slutter man å ha fokus på poeng og går over til slag

Post by Snowman »

Snowman wrote:I tillegg til at alle spiller sin individuelle runde, legger vi ofte inn en lagmatch. Da setter vi høyeste og laveste hcp på lag, og på det andre laget da de to i midten. Som eksempel, nylig hadde vi en 8-hcp'er og 20-hcp'er på lag, mot to mann på sånn ca 16-17. Så teller vi hvor mange hull hvert lag vinner, etter samme system som en Ryder Cup lagmatch. Og da bruker vi hcp-systemet ut fra tildelte slag på hvert hull. Da er det like lett for 20-hcp'eren som for 8-hcp'eren å vinne hull for sitt lag.
Jeg syns det er rart at ikke mange flere kombinerer hcp-systemet med den type lagmatch. Min klare erfaring er at det gjør golfrundene enda mer spennende og morsomme, særlig når taperlaget må spandere noe på vinnerlaget etterpå.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
ShooterMacgavin
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 494
Joined: 05 Apr 2011, 12:43
Hjemmeklubb: Drammen GK
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Når slutter man å ha fokus på poeng og går over til slag

Post by ShooterMacgavin »

Spiller ofte 9hulls runder etter jobb. Ettersom de ikke kan registreres noterer jeg heller ikke noe scorekort.
Husker bare på hvor mange over par jeg er etter hvert hull.
Dette startet når jeg kom i HCP kategori 2(??).

Før dette ble alle rundene notert i Golfshot, med automatisk utregning av slag og poeng.
En god runde på høye/lave 70/80 teller mer enn xx poeng for min del..
You're in big trouble though, pal. I eat pieces of shit like you for breakfast!
Post Reply