Static fitting

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
raysv
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 335
Joined: 17 Apr 2013, 19:05
Hcp: 21,9
Hjemmeklubb: Hauger

Static fitting

Post by raysv »

Hei,

Noen som har noen formening om hvor nærme sannheten man kommer på en static fitting, feks ping sin?

Driver å vurderer køller, og tok en static fitting på Ping og kommer da ut at jeg skal ha White dot.. (3 grader upright og +0.25 på lengden).
Burde det være trygt å bestille White dot eller er det fare for at den bommer stygt? Spiller jo på standard i dag

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Driver: Ping G30 11 reg.
Woods: Ping G30 5w
Hybrids: Ping G30 4h
Irons: Cobra F7 One 5-GW
Wedges: Cleveland 588 reg 56, Cleveland RTX 588 60
Putter: Odyssey Versa Tank 2ball
LarsR
Rookie
Rookie
Posts: 28
Joined: 28 May 2010, 15:46
Hcp: 18,7
Hjemmeklubb: Sotra GK
Location: Bjorøy

Re: Static fitting

Post by LarsR »

Jeg ville ikke satset på at det stemmer. Jeg har Ping G25 forlenget 0,25", men med standard lie vinkel. I følge Ping skulle jeg hatt 2 grader upright, men jeg testet det, og klarte knapt å treffe ballen i det hele tatt.
Callaway X2Hot 10,5* driver
Callaway Diablo Edge 3W 15*
Callaway FT Otiforce 5W 19*
Callaway X2Hot 4 hybrid 22*
Ping G25 5 - UW
Cleveland 588 RTX CB 56*
Cleveland 588 RTX CB 60*
Scotty Cameron California Monterey Putter
Birnando
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 05 Jun 2009, 22:34
Hcp: 10.0
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Static fitting

Post by Birnando »

Jeg gjorde en static fitting den gangen jeg kjøpte mine første Ping jern.
Ved kjøp av mitt neste sett ble jeg testet mer grundig, med svinganalyser og alskens greier.
Mine nåværende S57 er faktisk dønn etter static fittingen jeg i sin tid gjorde ved første kjøpet.
3 grader upright, 2 lag ekstra tape på standard grep og forlenget med trekvart tomme.

Min faste spillepartner gjorde det samme, der var det dog mindre avvik ved senere analyse.
Dog ikke større enn at proen mente han hadde tilpasset seg køllene så godt at å gjøre en så liten endring ikke ville gjøre noe særlig fra eller til.
Last edited by Birnando on 21 Sep 2014, 22:08, edited 1 time in total.
Ping G400 driver
Mizuno MP-H5, 2i-5i
Mizuno JPX-850 forged, 6i-pw
Mizuno MP-T5, 50-54-58
Scotty Cameron Studio Select newport 2
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Static fitting

Post by furu »

Statisk fitting er generelt bedre enn ingenting, men ved ekstreme anbefalinger vil jeg si at man bør styre unna. 3 grader up er mye. Den bør du få bekreftet før du går videre med bestilling.
Instagram @christianfuru
raysv
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 335
Joined: 17 Apr 2013, 19:05
Hcp: 21,9
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Static fitting

Post by raysv »

Kan jo legge til at jeg ble fitted til 1 grad up på Callaway xhot2.. Men har hørt at Ping er flatere standard enn det Callaway er, eller stemmer ikke det?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Driver: Ping G30 11 reg.
Woods: Ping G30 5w
Hybrids: Ping G30 4h
Irons: Cobra F7 One 5-GW
Wedges: Cleveland 588 reg 56, Cleveland RTX 588 60
Putter: Odyssey Versa Tank 2ball
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Static fitting

Post by Sharky »

Dersom du har noen tanker om at lavere svingplan så i fremtiden så ville jeg ikke kjøpt 3* upright. En bør tilpasse køllene etter ønsket sving og ikke køllene etter svingen en har. Sikkert noen som er uenig, men det går rett å slett på at det er mye vanskeligere å bli kvitt en uvane i svingen dersom køllene er satt opp slik at dette blir naturlig for deg som spiller å gjøre feilen

Enig med det som furu sier, 3* upright er mye
"The more i practice, the luckier i get"
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Static fitting

Post by Sharky »

Tok en gjennomgang av ping sin static fitting online, har ikke nøyaktig lengde fra handledd og ned til gulv, men er en plass mellom 93-97 cm, ut i fra det jeg fant av utstyr å måle lengde med her.
Uansett, ut i fra det jeg valgte fikk jeg fra 1.5 til 3.5 * upright, noe som jeg vet ikke passer meg og den svingen jeg er på jakt etter. Mine nåværende køller er 2* flat og dette ble bestilt i forbindelse med test av utstyr i Danmark. (Er vanvittig fornøyd med utstyret)

Har ikke tatt en cutsomfit på niva med f.eks Nerd (som mange har hørt om her) eller Tom hos Losy, men hakke lenger en det å teste køller i en proshop. dvs, bruk av trackman, video etc.

Tipset mitt vil være at du helst bør prøve litt forskjellig lie angel, finne en som du synes passer deg bra, for så å bevege en grad eller kanskje 2 i den retningen som du ønsker for å åpne en lie angel som passer til impact posisjon som du ønsker å oppnå.
"The more i practice, the luckier i get"
raysv
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 335
Joined: 17 Apr 2013, 19:05
Hcp: 21,9
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Static fitting

Post by raysv »

Booket meg en pro time på Miklagard nå for fitting av Ping, så får man se hvor godt det stemmer... Beste hadde jo helt klart vært om man passet standard
Driver: Ping G30 11 reg.
Woods: Ping G30 5w
Hybrids: Ping G30 4h
Irons: Cobra F7 One 5-GW
Wedges: Cleveland 588 reg 56, Cleveland RTX 588 60
Putter: Odyssey Versa Tank 2ball
User avatar
TheBigEasy
Guru
Guru
Posts: 1313
Joined: 22 Sep 2012, 18:44
Hcp: 20ish
Hjemmeklubb: Hauger
Has thanked: 10 times
Been thanked: 28 times

Re: Static fitting

Post by TheBigEasy »

Hva må man betale for en fit på Mikla da ? Tom Horley tar vel ca 1500 for custom fit og custom golf tar vel 500. Lønner seg nok å være litt grundig, slik at man får noe som passer. Er det Ping G30 du vurderer da ?
Play your best.
raysv
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 335
Joined: 17 Apr 2013, 19:05
Hcp: 21,9
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Static fitting

Post by raysv »

Prisen på Miklagard er prisen for en pro time... Rundt 800 tenker jeg. Har testa både Custom og Tom før, og Custom følte jeg var mer kølle testing enn fitting... Fikk 5 køller og slå med... Fikk anbefalt de jeg slo lengst med, også var det 4 slag på et lie board... Og that's it... Den dagen jeg var hos Tom var svingen helt på tur, så fikk jeg ikke noe ut av...



Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Driver: Ping G30 11 reg.
Woods: Ping G30 5w
Hybrids: Ping G30 4h
Irons: Cobra F7 One 5-GW
Wedges: Cleveland 588 reg 56, Cleveland RTX 588 60
Putter: Odyssey Versa Tank 2ball
raysv
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 335
Joined: 17 Apr 2013, 19:05
Hcp: 21,9
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Static fitting

Post by raysv »

Det er G30 eller rett og slett å dra den helt ut med Karsten
Driver: Ping G30 11 reg.
Woods: Ping G30 5w
Hybrids: Ping G30 4h
Irons: Cobra F7 One 5-GW
Wedges: Cleveland 588 reg 56, Cleveland RTX 588 60
Putter: Odyssey Versa Tank 2ball
User avatar
TheBigEasy
Guru
Guru
Posts: 1313
Joined: 22 Sep 2012, 18:44
Hcp: 20ish
Hjemmeklubb: Hauger
Has thanked: 10 times
Been thanked: 28 times

Re: Static fitting

Post by TheBigEasy »

Hadde jeg ikke kjøpt nye jern i år ville nok G30 stått høyt på lista nå.
Play your best.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Static fitting

Post by liverglimt »

3 grader uppright i forhold til hva?? Kvart/halv tomme i forhold til??

Finn deg en køllemaker som kan lage en profil for deg så bestiller du køller i lengde og oppsett etter hans anbefalinger. Dette er en hverdagsjobb som de fleste køllemakere fikser på 1,5 time.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Static fitting

Post by liverglimt »

Jeg tok en test for meg selv. Siden jeg har ganske god oversikt over egne lengder og mål så var dette fort gjort. Det ble som forventet. Feil loft på driveren og 2-2 1/4 tomme for lang. Fargekodene og skaftene er vanskelig å bedømme siden jeg ikke har testet dem live. Anser jern ble anbefalt og de har jeg prøvd, liker dem ikke, alt for stort hode. Jeg vet Ping har køller som passer meg perfekt, bare synd at jeg måtte nok kjøpt 3-4 ganger før jeg hadde funnet det jeg vet jeg kan bruke og hva jeg liker utseendet på.

Husk en dag på ett av Pings fittingsenter i Europa kan spare dere for mye frustrasjon, og da blir en dag ikke dyrt for å finne riktig utstyr med en gang.
raysv
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 335
Joined: 17 Apr 2013, 19:05
Hcp: 21,9
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Static fitting

Post by raysv »

TheBigEasy wrote:Hva må man betale for en fit på Mikla da ? Tom Horley tar vel ca 1500 for custom fit og custom golf tar vel 500. Lønner seg nok å være litt grundig, slik at man får noe som passer. Er det Ping G30 du vurderer da ?
Endte opp med G30 2 grader upright... :) Prøvde karsten også men slo faktisk ikke like bra med de... i tilegg til at ballbanen ble bare enormt høy... så hadde jeg hatt litt motvind så skulle jeg ha slitti bra.

Men var ikke langt fra at jeg tok i25 istede :D
Driver: Ping G30 11 reg.
Woods: Ping G30 5w
Hybrids: Ping G30 4h
Irons: Cobra F7 One 5-GW
Wedges: Cleveland 588 reg 56, Cleveland RTX 588 60
Putter: Odyssey Versa Tank 2ball
Post Reply