Røyking på rangen

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
norhawk
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 164
Joined: 24 Apr 2013, 21:51
Hcp: jepp

Re: Røyking på rangen

Post by norhawk »

Enig med Furu her, de som røyker må ta hensyn til de som ikke røyker.
Jeg tar meg en røyk på banen og rangen selv, men står da ikke rett oppå de andre på rangen eller de jeg spiller med.

Nickent 3DX hybrid 20*
TM RBZ Stage 2 hybrid #4
TM Burner 2.0 6 - PW
Vokey SM5 50, 54 og 58*
Bobby Grace Amazing Grace putter / Cleveland HB 6
Bushnell Tour V2
Paraply, håndkler +++
Inn og ut av bagen; Driver!
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Røyking på rangen

Post by Freud »

Ja, Furu, jeg tror nok at Freud ville ansett meg som et interessant kasus.

Jeg vokste opp i et hjem der begge foreldre røykte. Vi bodde trangt, på 2 rom og kjøkken. Jeg bodde under slike dårlige helsemessige forhold til jeg giftet meg og flyttet hjemmefra da jeg var 24 år. Da hadde jeg altså blitt utsatt for massiv såkalt "passiv røyking" i alle disse årene, likeså min søster. I tillegg kommer utallige selskapelige sammenkomster senere i livet der alle røykte som skorsteiner, før, under og etter middagen. Røyken lå tjukt i alle hjem. Ingen av oss har tatt noen skade av dette, og lungene er rene og friske.
Da var jeg fortsatt ikke-røyker. Jeg tok min første røyk som moden mann, og røyker ca. 1 i uken.

Overfor folk med astma eller kols er det naturlig å ta hensyn. Ellers synes jeg mobbingen av røykerne er blitt lettere hysterisk.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Røyking på rangen

Post by Snowman »

Røyking innendørs med ikke-røykere tilstede, det er en uting, men utendørs, der syns jeg det skal mye til å innføre forbudte områder. Der blir jeg ofte skeptisk til motivene for å kreve røyken bort.

Røyk på en range eller på en golfbane, de fleste som reagerer på det, er antakelig ikke plaget av annet enn at de ikke liker å se det. Da handler det nok mest om image, dvs at de synes det ikke gjør seg. For det ser jo ikke veldig sportslig ut, og det er jo ikke noen god reklame for golf som idrett.

Men er det grunn god nok til å ha røykeforbud på range og/eller bane? Etter min menig, nei. Jeg tror det er bedre for rekrutteringen at golf har et avslappet forhold til at et betydelig antall nordmenn røyker, og at vi tåler å se dem røyke utendørs i golfmiljøet.

... og for orden skyld, jeg snakker ikke for meg selv her, for jeg røyker ikke.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
raysv
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 335
Joined: 17 Apr 2013, 19:05
Hcp: 21,9
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Røyking på rangen

Post by raysv »

Røyk burde forbys på alle offentlige plasser spør du meg, enten det er utendørs eller innendørs :) beste hadde vært om det rett og slett kom et forbud mot å selge dritten, så kunne staten brukt pengene på kommunale golf anlegg som de har spart inn på helsesektoren :)

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Driver: Ping G30 11 reg.
Woods: Ping G30 5w
Hybrids: Ping G30 4h
Irons: Cobra F7 One 5-GW
Wedges: Cleveland 588 reg 56, Cleveland RTX 588 60
Putter: Odyssey Versa Tank 2ball
Birnando
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 05 Jun 2009, 22:34
Hcp: 10.0
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Røyking på rangen

Post by Birnando »

Å røyke i sin "bås" midt imellom to andre spillere er unødvendig. Man kan godt trekke unna noen meter mens man tar en pause i treningen.
På den måten får begge det som de vil. Røykfritt for de som ikke røyker og mulighet for en sigg for de som fortsatt driver med det.

Forbud er den Norske løsningen på alle "problemer".
Er ikke sikker på om det er rett i alle instanser, det gjelder også her.

Et skilt som oppfordrer til å trekke unna andre spiller mens man tar seg en sigarett/pipe/sigar må kunne være en gyllen middelvei her.
Ping G400 driver
Mizuno MP-H5, 2i-5i
Mizuno JPX-850 forged, 6i-pw
Mizuno MP-T5, 50-54-58
Scotty Cameron Studio Select newport 2
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Røyking på rangen

Post by Snowman »

Golf er jo en perfekt sport for røykere! I mange idretter er det vanskeligere for dem å hevde seg, men i golf går det helt fint.

Så det er bare å lage kampanjer for å rekruttere røykere til klubbene:)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Post Reply