3Wood

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
champ
Rookie
Rookie
Posts: 36
Joined: 24 Sep 2014, 17:46
Hcp: 10,2

3Wood

Post by champ »

Hei godtfolk

I min bag har jeg jern ned til 3, og en 5 wood i tillegg til driveren. Derfor føler jeg at jeg trenger en 3wood for å komme litt lenger enn 220m på fairway. Jeg er veldig glad i 5.wooden min og slår sjeldent dårlige slag med den. Det jeg lurer på er hva som anbefales av woods i dag? Har nettopp tatt frem golfkøllene igjen etter et langt avbrekk og spiller på 25 i hcp fra tidlige.

De jeg har sett mest på er x2 hot og sldr. Jeg fikk prøve en x2 hot 4w av en kompis forleden, og den kjentes helt magisk ut. Noen som kjenner til forskjellen på en x2hot PRO og en vanlig x2 hot?
Driver: Taylormade SLDR
3Wood: Callaway x2 hot pro
Hybrid: Taylormade Aeroburner 19
Jern: Taylormade speedblades 5-PW
callaway mack daddy, 52,56,60
Oddeysey White hot #8
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: 3Wood

Post by Franz »

Først og fremst ville jeg vært strålende fornøyd med å prikke fairway på 220 m med 5-wood. Det er ganske så bra.

3-wood er gjerne den mest individuelle kølla etter putteren, så det er bra om du beskriver f eks hvordan du slår 5-wood'en. Lettere å anbefale ut fra spillestil/teknikk.

Spinner 5-wood'en for mye/for lite?
Går den høyt nok?
For høyt?
Skal du slå den fra tee?
Fra fairway?
Begge deler?
champ
Rookie
Rookie
Posts: 36
Joined: 24 Sep 2014, 17:46
Hcp: 10,2

Re: 3Wood

Post by champ »

Hei!

Det er gode poenger du kommer med der. Jeg har alltid hørt at jeg har en god naturlig sving med mye snert. Jeg jobber allikevel med en slice ved drive som noen ganger kommer til syne også ved 5er wooden. Ballbanen er relativ høy. Jeg føler meg såpass sikker på wooden at jeg heller slår et løst 5er wood slag enn å bruke lange jern. Det er selvfølgelig ikke riktig måte å spille på... Jeg ser helst etter en 3er wood fra fairway. Jeg er typen som får prikninger i kroppen etter en god drive, så det skal mye til for at driveren ligger igjen i baggen om fairwayen er lang nok.
Driver: Taylormade SLDR
3Wood: Callaway x2 hot pro
Hybrid: Taylormade Aeroburner 19
Jern: Taylormade speedblades 5-PW
callaway mack daddy, 52,56,60
Oddeysey White hot #8
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: 3Wood

Post by veggiss »

Hvor ofte har du innspill på mer enn 220 meter?
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
champ
Rookie
Rookie
Posts: 36
Joined: 24 Sep 2014, 17:46
Hcp: 10,2

Re: 3Wood

Post by champ »

Muligens en gang per runde i snitt. Uansett mener jeg at en 3wood er det mest åpenbare gameimprovementet jeg har. Selvom jeg har en wood som går ca 220 meter så ville jeg heller slått en kontrollert sving med 3er wood på 220 meter dersom slaget skal være presist. I tillegg er det et ganske stort gap mellom drive (260-280) og til 5er wooden. Så en fairwaywood som også kan brukes til utslag mellom de lengdene vil være å foretrekke.
Driver: Taylormade SLDR
3Wood: Callaway x2 hot pro
Hybrid: Taylormade Aeroburner 19
Jern: Taylormade speedblades 5-PW
callaway mack daddy, 52,56,60
Oddeysey White hot #8
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: 3Wood

Post by furu »

X2 Hot er definitivt det du skal se på hvis lengde er din viktigste prioritet.

Pro er en anelse mindre, har ingen markeringer på toppen og er åpen. Standard er nøytral.

Du får Pro i 13.5 grader. Kan være den du bør se på.

SLDR er ikke i nærheten på lengde, for å være helt ærlig.
Instagram @christianfuru
champ
Rookie
Rookie
Posts: 36
Joined: 24 Sep 2014, 17:46
Hcp: 10,2

Re: 3Wood

Post by champ »

Tusen takk for tips furu. du som sikkert har prøvd det meste der ute, hva kan du si om mini driveren til SLDR? Kan det være verdt en titt? Ha i bakhodet at jeg som rookie er ganske varierende i balltreffene.
Driver: Taylormade SLDR
3Wood: Callaway x2 hot pro
Hybrid: Taylormade Aeroburner 19
Jern: Taylormade speedblades 5-PW
callaway mack daddy, 52,56,60
Oddeysey White hot #8
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: 3Wood

Post by Franz »

Jeg har ikke testet selv, men SLDR Mini er vel ikke en kølle man slår rolige, presise innspill fra fw - det er en liten driver, som du KAN slå fra fw. Kjøp heller 3deep da.

Ellers må du vel nesten bare teste litt forskjellig, eller ta sjansen. Jeg ville funnet en Tour Edge CB3 eller CB4 på eBay. De kan du få rimelig billig, og de går som kanoner.
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: 3Wood

Post by yuran »

Hva med 3wood i samme serie som du har 5wood?

Jeg har selv hatt litt av samme 'problematikk', dvs. jeg har en 3Hybrid som jeg er veldig glad i og får gode balltreff med. Den slår jeg kontrollert 160 og litt mindre kontrollert 175-190. Min tanke var at jeg trengte en kølle til 220m, så jeg kjøpte en 4wood, men jeg opplever at jeg sjelden tar den i bruk grunnet høyere risiko for bare noen få ekstra meter og som erfaringsmessig ofte blir en del meter kortere og/eller til siden. Og jeg synes den er vanskeligere å slå kontrollert med.

Med det sagt så er kanskje overgangen fra 5W til 3W litt annen enn fra en hybridkølle til en wood, men...hva med å låne 4W av kompisen din og slå noen bøtter på rangen?
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: 3Wood

Post by Franz »

yuran wrote:Hva med 3wood i samme serie som du har 5wood?

Jeg har selv hatt litt av samme 'problematikk', dvs. jeg har en 3Hybrid som jeg er veldig glad i og får gode balltreff med. Den slår jeg kontrollert 160 og litt mindre kontrollert 175-190. Min tanke var at jeg trengte en kølle til 220m, så jeg kjøpte en 4wood, men jeg opplever at jeg sjelden tar den i bruk grunnet høyere risiko for bare noen få ekstra meter og som erfaringsmessig ofte blir en del meter kortere og/eller til siden. Og jeg synes den er vanskeligere å slå kontrollert med.

Med det sagt så er kanskje overgangen fra 5W til 3W litt annen enn fra en hybridkølle til en wood, men...hva med å låne 4W av kompisen din og slå noen bøtter på rangen?
Kloke ord. Jeg har helt sluttet å gå for ting fra mer enn 200. Jeg kan fly fw-wood'en 210-220 i lufta, men hvis det kreves 210 i lufta finner jeg i 99 av 100 tilfeller en tryggere vei til målet.

Man skal selvfølgelig få kjøpe seg en wood til, selv om jeg tenker slik. Samme serie som 5-wood'en kan også være en lur ting.
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: 3Wood

Post by yuran »

Lurer på én ting: Hvordan er nærspillet/puttinga hvis du kan slå kontrollert 220 meter med en 3W? Høres ut som om du er i feil hcp-kategori :P
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
champ
Rookie
Rookie
Posts: 36
Joined: 24 Sep 2014, 17:46
Hcp: 10,2

Re: 3Wood

Post by champ »

Vet ikke om den siste var rettet til meg eller Franz, men nærspillet mitt er nok mitt på treet. Det er driven min som ødelegger spillet mitt. De gangene jeg har en god drive ligger jeg stort sett rundt par/ boogie, men 50% av drivene mine har en alt for stor slice og når jeg prøver å kompensere det glir ballen fort ut til venstre. I og med at jeg ikke har noe mål om å spille meg lengst mulig ned, fortsetter jeg allikevel med "the longstick".

Å kjøpe i samme serien som 5wooden er en god idé, men den wooden kjøpte jeg av penger jeg fikk i konfirmasjonsgave for 12 år sia, så det er litt vanskelig å oppdrive en kølle jeg ikke vet mer om enn at det er en wilson.

Jeg fulgte forøvrig Furu sitt råd og gikk for en Callaway x2hot pro som det var tilbud på til 999,-. En kølle som ikke er så tilgivende, men når man treffer sweetspot kjentes den absolutt magisk og ga mange meter. Treffer man litt tynt triller den fortsatt såpass langt at den ikke står tilbake for lengden med 5er wood. Tusen takk Furu!
Driver: Taylormade SLDR
3Wood: Callaway x2 hot pro
Hybrid: Taylormade Aeroburner 19
Jern: Taylormade speedblades 5-PW
callaway mack daddy, 52,56,60
Oddeysey White hot #8
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: 3Wood

Post by yuran »

Den var rettet til deg. Kjenner meg igjen i dette med slice!
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: 3Wood

Post by furu »

SLDR Mini er full pupp hele veien :) Og litt mer vrien fra fairway enn det meste der ute.

Som Franz sier er Deep et meget godt alternativ. Han nevner også CB-serien fra TEE. Ekstremt gode og lange køller. Kan gjøre vanvittig gode kjøp på ebay.
Instagram @christianfuru
Post Reply