Hvilket hull er ditt nemesis?

Her finner du oversikt over en rekke norske golfbaner, med oppdaterte innlegg om forholdene.
Drizzit
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 414
Joined: 03 Feb 2011, 19:14
Hcp: ~
Hjemmeklubb: Sandnes GK
Has thanked: 14 times
Been thanked: 5 times

Re: Hvilket hull er ditt nemesis?

Post by Drizzit »

Hagean wrote:
Franz wrote:
Hagean wrote:Litt dårlig treff er bløt ball, litt for godt treff er bløt ball.
FOR godt treff???
Hender jo at man får en flyer.
Flyer får man når en får gress mellom kølle og ball og det blir null spinn på ballen.
Du burde pegge litt høyere hvis du får flyer fra tee..... :D :o :mrgreen:
User avatar
Hagean
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 253
Joined: 07 Jul 2012, 01:40
Hjemmeklubb: Atlungstad Gk, Mjøsen GK
Location: Kristiansand

Re: Hvilket hull er ditt nemesis?

Post by Hagean »

Drizzit wrote:Flyer får man når en får gress mellom kølle og ball og det blir null spinn på ballen.
Du burde pegge litt høyere hvis du får flyer fra tee..... :D :o :mrgreen:
Kan hende jeg ikke er helt på ditt nivå med strøkne slag, men det skjer at køller jeg snitter en viss lengde plutselig kan gå 10-15 meter lenger med et usedvanlig godt treff. Beklager om jeg brukte feil begrep.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Hvilket hull er ditt nemesis?

Post by veggiss »

oioi...noen har fått sur bunkersand i musa :)
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvilket hull er ditt nemesis?

Post by Snowman »

veggiss wrote:oioi...noen har fått sur bunkersand i musa :)
Hvilket alternativ har du da, dvs hvilket hull er ditt nemesis? ;)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Fossi
Forumvant
Forumvant
Posts: 59
Joined: 11 Sep 2013, 17:06
Hjemmeklubb: Byneset Golfklubb
Location: Trondheim

Re: Hvilket hull er ditt nemesis?

Post by Fossi »

Mitt nemesishull er hull 9 hos Mandal Golfklubb. Her har jeg aldri slått meg inn på par. De første årene jeg spilte så fikk jeg aldri poeng der i det hele tatt. Til slutt ble jeg så syket ut av det hullet at jeg nærmest ga opp allerede før utslaget. Jeg har alltid fortsatt å spille hullet, men med veldig dårlig innstilling. Da jeg startet å spille igjen i år bestemte jeg meg for å gjøre noe med dette. Hullet er fortsatt det kjipeste hullet jeg vet om, men jeg har nå glede av å spille der. Jeg har endret måten jeg spiller på og har, på treningsrunder, kommet inn på par. Jeg har fortsatt til gode å få par her på en skikkelig runde.
Hullet er par 4 på 380 meter. Utslaget er smalt og en slice gjør stort sett ballen uspillbar. Fairwayen heller mot venstre og gjør andreslaget vanskelig dersom man har et litt dårlig førsteslag. Vannet som de har plassert midt på er banens største ballsamler. Enten så går slag to i vannet eller så legger man seg opp forran vannet og slår et 6 meter langt slag tre uti der. Løsningen for min del har vært å går for et kortere utslag med 5i eller 4h og så prøvd meg på greenen på slag to. Det går som regel til helvete, men da lar det seg som regel gjøre å spille slag tre inn på greenen.
Image
Attachments
images.jpg
(31.78 KiB) Downloaded 79 times
MatsO
Rookie
Rookie
Posts: 8
Joined: 16 Oct 2013, 09:11
Hcp: 18,9
Hjemmeklubb: Hakadal

Re: Hvilket hull er ditt nemesis?

Post by MatsO »

Det må bli hull 16 på Aas Gaard i Hakadal. Det er et møkkahull uten like. All fairway heller mot høyre inn i uspillbar rough eller ut i vannhinder. Landingsplassen for en 3wood er så small at den blir meget vanskelig å treffe. Derfor pleier jeg å slå sekserjern her, men frykten tar overhånd hver eneste gang, så jeg ender opp med en snaphook inn i skauen på venstresiden eller ned i vannhinderet. Positiv forsterkning og mental trening har ikke hjulpet på tross alt at jeg har prøvd mitt beste. Det beste resultatet jeg har hatt så langt i år er en 5, og jeg har truffet fairway en gang.

Hull 16, vennligst ta tellfart og sykle vannrett inn i helvete.
Image



*phew* Det var deilig å få det ut... :evil:
Klubb: Hakadal GK
Handicap 2013: 19,4
Handicapmål 2014: 10(Nå setter vi inn turbo'n, Mats har fått dilla!)
Driver: Callaway ft-9 Draw/slice
Jernsett: Taylormade Burner 1.0 jernsett
Wedger: Callaway 52-56-60 X-forged
Putter: Odyssey 2ball
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Hvilket hull er ditt nemesis?

Post by sirandrew214 »

:roll:
Last edited by sirandrew214 on 08 Feb 2015, 15:31, edited 1 time in total.
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Hvilket hull er ditt nemesis?

Post by Gundersen »

Som med så mye annet i golf. Det sitter mellom øra.


Sendt fra min Commodore 64
Fossi
Forumvant
Forumvant
Posts: 59
Joined: 11 Sep 2013, 17:06
Hjemmeklubb: Byneset Golfklubb
Location: Trondheim

Re: Hvilket hull er ditt nemesis?

Post by Fossi »

Jeg tror at nemesishull ofte henger sammen med at man ikke vil spille feigt, samt at man tror man får til drømmetreffet langt oftere enn man faktisk gjør. Jeg vet at for min del er dette tilfelle. Som jeg forklarte tidligere i denne posten så har jeg et hull som jeg aldri spiller særlig bra på. I mange år har jeg spillt dette hullet på samme måte. Langt utslag til skogen på høyreside. Provisorisk ball til skogen på høyreside for så å få en spillbar ball på tredje utslag. Like fordømt spiller jeg ut med driver eller 3-wood hver gang. I sommer tok jeg tak og slå ut med 8i. Landet i semirough og spilte safe videre med korte jern. Kom til slutt inn på bogey. Dette kan jeg sikkert få til 7 av 10 ganger. Like fordømt så er jeg fristet til å slå ut med driver selv om jeg vet at jeg kommer til å slice ballen til h. Det ligger mellom øra, men jeg vil påstå at det ikke blir noe bedre dersom man ikke gjør endringer i måten man spiller hullet på. Folk titter rart på det når du slår ut med 7i og resten av flighten driver, men for mange av oss så gjør dette underverker for scoren, noe som hjelper på selvtillit og mannefølelsen i etterkant (selv om man føler seg som ei lita skolejente på utslaget).
MatsO
Rookie
Rookie
Posts: 8
Joined: 16 Oct 2013, 09:11
Hcp: 18,9
Hjemmeklubb: Hakadal

Re: Hvilket hull er ditt nemesis?

Post by MatsO »

sirandrew214 wrote:Med 19 hcp så er vel 5 på det hullet netto-birdie omtrent?
Ser mye "nemesis"-hull her som kun blir gjort vanskelige på grunn av manglende innsikt av egne ferdigheter og trua på at man MÅ spille alle hull på par.
Hullet er indeksert slik at jeg ikke får nok tilleggslag der gitt. Vil man ikke spille alt på par? Jeg vil. :P
Klubb: Hakadal GK
Handicap 2013: 19,4
Handicapmål 2014: 10(Nå setter vi inn turbo'n, Mats har fått dilla!)
Driver: Callaway ft-9 Draw/slice
Jernsett: Taylormade Burner 1.0 jernsett
Wedger: Callaway 52-56-60 X-forged
Putter: Odyssey 2ball
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Hvilket hull er ditt nemesis?

Post by sirandrew214 »

:roll:
Last edited by sirandrew214 on 08 Feb 2015, 15:32, edited 1 time in total.
MatsO
Rookie
Rookie
Posts: 8
Joined: 16 Oct 2013, 09:11
Hcp: 18,9
Hjemmeklubb: Hakadal

Re: Hvilket hull er ditt nemesis?

Post by MatsO »

sirandrew214 wrote:
MatsO wrote:
sirandrew214 wrote:Med 19 hcp så er vel 5 på det hullet netto-birdie omtrent?
Ser mye "nemesis"-hull her som kun blir gjort vanskelige på grunn av manglende innsikt av egne ferdigheter og trua på at man MÅ spille alle hull på par.
Hullet er indeksert slik at jeg ikke får nok tilleggslag der gitt. Vil man ikke spille alt på par? Jeg vil. :P
Jo, og dermed får man "nemesis"hull, fordi man biter over for mye, ikke innser sine begrensninger i forhold til de spilleferdigheter man besitter på det nåværende tidspunkt.
Hvis man tok innover seg bare bittelittegrann at man nok ikke er Tiger eller andre scratch-spillere, så kunne man kanskje fått en bedre spilleopplevelse hvis man, ihvertfall innimellom, tok litt til fornuft. Jeg antok at hull 16 der hadde index 1 eller 2 og at du dermed hadde 2 ekstra slag på hullet, men det er ikke poenget. Hvis du spiller det hullet med 9 jern så er jeg sikker på at du hadde fått ditt par oftere, og innimellom ekte par. selvfølgelig ville det også komme dårligere scorer, men alle i hele verden gjør bommerter innimellom.
uansett er mellomjern ut på det hullet riktig. :)
Hullet er index 6 forresten og lengden er 314 meter, så jeg har nok bare et ekstraslag. Jeg har også for lengst innsett mine begrensninger på dette hullet og rører hverken driver, wood eller rescue når jeg slår ut. Det blir som regel et jernslag med en sekser, sjuer eller åtter. Et 9-jern ville gjort at andreslaget må bli perfekt forbi den trange åpningen midt på fairway, med sterk helling til høyre etter 100meters-merket. Å ska'n gjæra da? :?

Neste år så skal jeg elske og ære det. Vi skal bli bestevenner, hull 16 og jeg. Vi skal plante blomster ved tee-boksen, smugklippe gress, dra på datenights, drikke vin på greenen og spille paintball i utdrikningslaget. Nå er jeg nemlig drittlei av å hate det.

(og jeg er ikke alene. Spør et medlem på Hakadal om hvilket hull de ikke liker, og svaret du får blir ikke overraskende)
Klubb: Hakadal GK
Handicap 2013: 19,4
Handicapmål 2014: 10(Nå setter vi inn turbo'n, Mats har fått dilla!)
Driver: Callaway ft-9 Draw/slice
Jernsett: Taylormade Burner 1.0 jernsett
Wedger: Callaway 52-56-60 X-forged
Putter: Odyssey 2ball
champ
Rookie
Rookie
Posts: 36
Joined: 24 Sep 2014, 17:46
Hcp: 10,2

Re: Hvilket hull er ditt nemesis?

Post by champ »

Mitt nemisis hull er helt klart hull 4 på Grønmo. Her må man ligge helt til venstre etter utslag ellers må man over en ås med lang røff for å nå greenen, og det er heller ikke mye rom bak greenen så man må være presis. Fra høyresiden av fairway ser man heller ikke flagget. Den åsen har det gått bort mange slag for å si det slik.
Driver: Taylormade SLDR
3Wood: Callaway x2 hot pro
Hybrid: Taylormade Aeroburner 19
Jern: Taylormade speedblades 5-PW
callaway mack daddy, 52,56,60
Oddeysey White hot #8
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Hvilket hull er ditt nemesis?

Post by Franz »

champ wrote:Mitt nemisis hull er helt klart hull 4 på Grønmo. Her må man ligge helt til venstre etter utslag ellers må man over en ås med lang røff for å nå greenen, og det er heller ikke mye rom bak greenen så man må være presis. Fra høyresiden av fairway ser man heller ikke flagget. Den åsen har det gått bort mange slag for å si det slik.
Det artige er at det hullet skulle vært dogleg andre veien, ut over myra til venstre. Altså er den kollen alle plages med en "feil" ift arkitektens planer.
champ
Rookie
Rookie
Posts: 36
Joined: 24 Sep 2014, 17:46
Hcp: 10,2

Re: Hvilket hull er ditt nemesis?

Post by champ »

Franz wrote:
Det artige er at det hullet skulle vært dogleg andre veien, ut over myra til venstre. Altså er den kollen alle plages med en "feil" ift arkitektens planer.
Det visste jeg ikke. Den siden er vel OB nå er det ikke?
Driver: Taylormade SLDR
3Wood: Callaway x2 hot pro
Hybrid: Taylormade Aeroburner 19
Jern: Taylormade speedblades 5-PW
callaway mack daddy, 52,56,60
Oddeysey White hot #8
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Hvilket hull er ditt nemesis?

Post by Franz »

champ wrote:
Franz wrote:
Det artige er at det hullet skulle vært dogleg andre veien, ut over myra til venstre. Altså er den kollen alle plages med en "feil" ift arkitektens planer.
Det visste jeg ikke. Den siden er vel OB nå er det ikke?
Tror de ha opp etter å brukt ca en mill på sand. Det forsvant bare i myra. Sikkert noen som kan dette, men tror det som nå er hull 5 skulle være innspillet på et langt dogleg høyre fra utpå myra et sted.
Sonics23
Rookie
Rookie
Posts: 24
Joined: 24 Feb 2012, 19:09
Hcp: 5,0
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times

Re: Hvilket hull er ditt nemesis?

Post by Sonics23 »

Hull 12 Holtsmark, pleier og dra opp sandwedgen direkt når jeg velger jern -:)
In the bag
Titleist 915d2 driver Graphite Design Tour DI 6 S
Titleist 816 Evenflow 5,5
Utility Titleist T-MB 4 Graphite Design Tour DI 85 R
Ping i210 5-9
Titleist sm 6 46, 52, 56 F Grind
Scotty Cameron Squareback
Å en masse baller -:)
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Hvilket hull er ditt nemesis?

Post by yuran »

Franz wrote:
champ wrote:
Franz wrote:
Det artige er at det hullet skulle vært dogleg andre veien, ut over myra til venstre. Altså er den kollen alle plages med en "feil" ift arkitektens planer.
Det visste jeg ikke. Den siden er vel OB nå er det ikke?
Tror de ha opp etter å brukt ca en mill på sand. Det forsvant bare i myra. Sikkert noen som kan dette, men tror det som nå er hull 5 skulle være innspillet på et langt dogleg høyre fra utpå myra et sted.
De spøker med at det er Norges dyreste hull :D
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Hvilket hull er ditt nemesis?

Post by kevin »

Etter å ha byttet hjemmeklubb til Vestfold gk i år, kan jeg vel trygt si at signaturhullet, hull 4, er mitt nemesis. Snittscore på 6.25(par 4) er desidert dårligste snitt av alle hullene på banen. Litt rart egentlig, det er nemlig der jeg har slått mine beste driver. Men den eika i fairway har en tendens til å stå midt i linja når jeg skal spille inn :lol:
Last edited by kevin on 22 Oct 2014, 12:44, edited 1 time in total.
User avatar
primaxx
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 134
Joined: 15 Oct 2014, 19:44
Hcp: 12,8
Hjemmeklubb: Tjøme Golfklubb
Been thanked: 1 time
Contact:

Re: Hvilket hull er ditt nemesis?

Post by primaxx »

kevin wrote:Etter å ha byttet hjemmeklubb til Vestfold gk i år, kan jeg vel trygt si at signaturhullet, hull 4, er mitt nemesis. Snittscore på 6.25(par 4) er desidert dårligste snitt av alle hullene på banen. Litt rart egentlig, det er nemlg der jeg har slått mine beste driver. Men den eika i fairway har en tendens til å stå midt i linja når jeg skal spille inn :lol:
Skjønner hvorfor du sliter der. Det er ikke rom for mye annet enn et perfekt utslag...
Jeg har bare spilt Vestfold et par ganger selv, sist gang nå på søndag.
* Drive, som jeg pullet til venstre så jeg lå i roughen under greinene på eika.
* Punchet et 7-jern som la seg et par meter kort av green
* Duffet chip
* Laang chip
* 2-put...
:)
Egentlig er jeg profesjonell golfspiller. Inntektene mine er imidlertid såpass lave at jeg har ekstrajobb fra 8-16 alle hverdager...
Har satt opp nettstedet http://teeoff.no, med oversikt over alle norske golfanlegg.
Post Reply