Utstyr på tour - tilpassing

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Utstyr på tour - tilpassing

Post by Franz »

Denne tråden skal handle om tour-spillernes golfutstyr, og i hvilken grad det skiller seg fra det utstyret vi spiller med.

Påstanden i en annen tråd var at tour-spillernes utstyr er noe helt annet enn det vi har. Jeg mener det ikke er det. Det nevnes noen få, ekstreme tilfeller, som Els og Mickelson. Det er klart de tilfellene finnes, men de er få. De fleste spiller ting vi har tilgang på. Selvfølgelig plukker de hoder de liker når det kommer til wood'er og driver, men det er det samme hodet som vi finner i butikken - vi må bare stole mer på flaks.

De sliper og pusser og fikser litt, men det er ikke noe annet enn man kan gjøre med standard verktøy, eller kjøpe hos en køllemaker. Poenget er vel at de fleste amatører ikke ser behovet. Jeg mener fortsatt at det ikke er noe helt annet.

Den store hopen på tourene spiller vanlige stålskaft fra Dynamic Gold eller tilsvarende, vanlige hoder fra de store produsentene, limt sammen med vanlig epoxy , kappet til ønsket lengde med en vanlig maskin (stort sett innenfor en halv tomme fra standard) og påmontert vanlige grep fra de store produsentene. Jeg er med på at de gjør litt mer med driveren - kanskje litt hot melt som vi vanlige dødelige ikke har enkel tilgang på, men ellers lite fiks. Jeg regner selvfølgelig ikke med tipping o.l. man kan gjøre selv (eller be en kompis gjøre).

Som en start kan jeg fortelle at jeg i forrige uke slo noen baller med Espen Kofstad sine "gamle og utbrukte" Titleist jernkøller. Ikke mye triks med dem. X100 TI limt på Titleist MB - en liten jernklump - og med sorte gummigrep.

Andre erfaringer?
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Utstyr på tour - tilpassing

Post by Franz »

En liten ting til, før liverglimt nevner spining, puring o.l.: Legg merke til hvor stor andel av proffene som fortsatt prioriterer å få logoen på skaftet på "baksiden" av skaftet, fremfor å spine. Og det er ikke slik at alle sammen får spinet før logoene blir limt på.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Utstyr på tour - tilpassing

Post by liverglimt »

Alle nye skaft jeg kjøper er spinet før logo settes på. Brukte/gamle testes/spines jeg før de monteres. Dette gjelder grafittskaft, jernskaftene limer vi logoen på selv, hvis vi ønsker. De kommer som klistremerker.

Jeg nevnte to eksempler med Els og Mickelson, fordi dere kan lett finne videoer og artikler hvor dette er nevnt, og spillerne selv legger mye jobb i at dette er riktig for dem.

Matt Kuchar spiller med en putter som legges oppover armen, Loften på denne vet jeg ikke eksakt, men er sikkert 10 grader eller mer. Prøv å få kjøpt dette i butikk. Det er mitt poeng med hva som når ut til kundene i forhold til hva en tourpro har tilgang til. Går du til en som kan kølletilpassing så får du gjort alt! Ingen problem.
Franz wrote:Selvfølgelig plukker de hoder de liker når det kommer til wood'er og driver, men det er det samme hodet som vi finner i butikken - vi må bare stole mer på flaks.

De sliper og pusser og fikser litt, men det er ikke noe annet enn man kan gjøre med standard verktøy, eller kjøpe hos en køllemaker. Poenget er vel at de fleste amatører ikke ser behovet. Jeg mener fortsatt at det ikke er noe helt annet.
Flaks? :o
Kjøper dere utstyr og satser på flaks?

Amatører ser ikke behovet og derfor er hcp snittet i Norge høyere enn det trenger å være.

Tom Horley er nevnt i flere sammenhenger som referanse på en god køllemaker. Jeg kjenner ikke han, men jeg stoler på at kunnskapen er der når så mange anbefaler han. I en artikkel på norsk golf som tar for seg ett par CT spillere som mistet køllene sine i transporten og han fikset dem, så mener han at spillere med 12-25 i hcp er de som tjener mest på tilpassing.

Likevel er det de beste spillerne som virkelig bruker tid på dette. Hvorfor? Jo fordi de er avhengig av å kutte 0,25-0,5 slag per runde. Ref. Dengang Phil ringte Pelz for å fortelle at han trengte å kutte 2 slag tilsaman på 4 runder for å vinne en major. Phil hadde ikke mer å fikse på utstyret som kunne hjelpe han så mye. Trodde han, men så kom de ten Deep 3wood som fikset The Open. Hvorfor den gikk ut av bagen er for meg en gåte, for BB driveren han har brukt i år har vært en tragedie. Virker som Callaway og Phil ønsket økt salg fremfor resultater.

Ble litt av hvert, oppsummert: alt er tilpasset, både sving og utstyr. :)
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Utstyr på tour - tilpassing

Post by Sharky »

litt ot.
Du sier mangelfull tilpassing av utstyr er årsaken til at hcp snittet i norge er såpass høyt. Når det kommer til wooder og drivere kan jeg si meg enig, da mtp. at de har så lange skaft.
Jeg påstår at den store årsaken til at snittet er så høyt, er fordi køllene er for tilgivende. Med dagens spader merker en jo omtrent ikke hvor vi treffer ballen, og hvorfor skal spillere gjøre endringer på svingen når køllene stort sett hjelper dem til å få ballen opp i luften og i retningen de ønsker?

Skulle likt å sett et forsøk på å gi 2 grupper av 50 helt ferske spillere over 1 år hvor den ene gruppen bruker dagens SGI / GI irons, og den andre bruker "vanskeligere" utstyr som MB -> liten cavity slik som før i tiden.
Selvfølgelig vil interesse og personlige egenskaper spille inn i forhold til hvor fort de lærer, men jeg tror at de som fra starten av spiller med køller som gir med feedback ved dårligere slag vil gi et bedre resultat.


Det at Phil fikk denne xhot Deep 3wood, er jo en køller som vi også kan kjøpe? Hans var vel en prototype, men det har ingenting med hva vi kan få tak i forhold til tour pro's. Ser du vekk fra prototyper, som stort sett kommer til oss dødelige etter en liten stund så har vi mulighet til å få tak i stort sett det samme utstyret. At de er nøyere på tilpassing har ikke noe med at utstyret er forskjellig fra det vi bruker
"The more i practice, the luckier i get"
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Utstyr på tour - tilpassing

Post by liverglimt »

Jeg konstaterer at vi er uenige på hva som er det samme utstyret. Melder meg ut av denne diskusjonen da den aldri kommer til å føre noen vei. Alle har sine meninger,noen er kvalifiserte andre helt feil. Alt handler stort sett om hva man vil mene og hvilken leir man har plantet beina i.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Utstyr på tour - tilpassing

Post by Franz »

Du melder deg ut nå?! Haha, etter fire innlegg?

Kuchar sin putter - med oppsett for arm lock - får du kjøpt hos Custom Golf i Sandakerveien. Norges beste helårs golfsjappe. Simen som jobber der er innom her fra tid til annen, så han kan sikkert bekrefte.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Utstyr på tour - tilpassing

Post by Franz »

Og når det gjelder skaft og spining:

Jeg nevnte DG TI med vilje. Hverken du eller jeg limer på logoen selv, da denne er en såkalt silk screen fra fabrikk. Og DG spiner ikke, da de mener det ikke har noe for seg. Altså kan du og jeg og alle andre kjøpe førstesortering fra DG, montere dem oppned og spille med samme skaft som Donald, Mahan, Johnson, Kofstad osv osv osv. Det store flertall, rett og slett.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Utstyr på tour - tilpassing

Post by Franz »

Og ang flaks:

Jeg satser ikke på flaks, fordi jeg har skaffet meg litt kunnskap om hva jeg trenger og oppsøker steder som kan gi meg det. Poenget mitt var at Ola Nordmann KAN ende opp med et virkelig bra driver-hode, hvis han har litt flaks.

Selv tør jeg ikke satse, så jeg har kjøpt et veid og målt hode fra ebay. Jeg har vekt, eksakt loft, face- og lie-angle på det rene før jeg selv monterer adapter og grep.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Utstyr på tour - tilpassing

Post by liverglimt »

Jeg kjøper aldri DG! Så vet dere det.

Men Franz vet åpenbart mer enn meg om hva jeg gjør og ikke gjør, så da er det hvertfall bare å melde seg ut. Dette kan dere mye bedre enn meg. :)
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Utstyr på tour - tilpassing

Post by Franz »

Nei, jeg vet ikke hva du gjør, men her var det snakk om tour-spillernes utstyr, og da syns jeg det var naturlig å bruke det SUVERENT mestvinnende skaftet på PGA Tour som eksempel.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Utstyr på tour - tilpassing

Post by liverglimt »

Her snakkes det forbi hverandre, jeg snakker om alle typer skaft som brukes. Du er opptatt av ett spesielt.

Flott at enkelte butikker i Norge satser på spesielle ting som Kuchar style putter. I Spania gjør de ikke det.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Utstyr på tour - tilpassing

Post by furu »

Nå har jeg en del besøk på tourbusser bak meg. Har snakket med noen av verdens beste køllemakere og diverse proer om utstyr - Quiros, Willett, Harrington, Wall, Lawrie, McGinley, Rumford er noen av spillerne jeg har hatt gleden av å treffe.

Av køllemakere kan nevnes Derek Murray som dere kan lese om på foregolf.ie. Man får ekstrem respekt for disse personene når man treffer dem og ser hvor nøye de jobber for å bli best i faget sitt.

Jeg har erfart at proffene spiller de samme skaftene vi kan kjøpe og de samme hodene. Det er svært lite protoer og spesialutgaver i spill. Ta Titleist 915 nå. Var nylig på lansering. Proffene spiller de samme hodene og skaftene du kan kjøpe når den kommer for salg. Eneste unntak er Adam Scott som fikk en spesiallaget 915 med lite hode. Den kommer kanskje for salg, det dukker trolig opp både D4 og D5 i tillegg til D2 og D3 i år.

Proffene er akkurat som oss vanlige golfere. Noen er ekstremt nerdete og har et nært forhold til utstyret sitt. Eksempel på det er når Callaways tourbuss ble igjen en dag ekstra på en turnering bare for å hjelpe Branden Grace med å finne den perfekte driveren før de to siste rundene. Eksempel på det motsatte er at mange spillere bare stikker hodet innom bussen og ber dem lage en ny wedge eller wood med nøyaktig samme spesifikasjoner som før.

Jeg har også fått mange historier om hvordan noen av verdens beste golfere har tatt standardkøller og vært storfornøyd med dem.

Å trekke inn at det er variasjon i produksjon - det er ikke relevant. At de vet om driveren er 11.2 eller 10.3 grader betyr ikke at de har utstyr som du ikke får tak i. Det er de samme hodene, de bare sjekker loften på dem.

En ting kjennetegner virkelig proffene i dag - de stoler 100% på tallene de får på TrackMan. Så godt som alle bruker dette og de gidder ikke diskutere tallene. De svinger, leser av og spiller med det som gir best resultat.

Tourbussene er full av helt normale hoder og skaft som ender opp som helt normale køller som passer perfekt for spilleren. Hederlige unntak er TaylorMades jern. Spillere hos dem som velger serier som Speedblade og Rocketbladez får ofte en "B-serie". Samme utseende - annerledes hode. Se på det som en tourversjon av køllen. Du kan kjøpe disse hodene på ebay. Dette gjelder ikke TP-serien, den spilles stock.

Når det gjelder Els og putteren så er ikke det noe spesielt egentlig. Det mer spesielle er XTD jernsettet som er tourversjon og veldig ettertraktet.

Og Kucharputteren. En Bettinardi Model Kuchar, eller hva den nå heter. 3 grader loft med vanlig skaft, 7 grader loft med arm lock skaft. Du får custom fitting på denne hos Custom Golf som har blitt forhandler i Norge. Og 7 grader loft er faktisk det Kuchar spiller med.

For mange år siden var det nok vanligere med spesielt utstyr for proffene. I dag er dine og mine køller mer enn gode nok for dem.
Instagram @christianfuru
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Utstyr på tour - tilpassing

Post by Franz »

Jeg er ikke spesielt opptatt av DG skaft. Jeg trodde vi diskuterte hvorvidt køllene til tour-proffene er uoppnåelige for oss hackere. Det er de ikke. Det finnes unntak, men de fleste spiller sett som har små justeringer fra off the rack-utstyr. Eksempelet med DG TI valgte jeg bare fordi det er en typisk myte - at det er noe helt annet enn det som står i "butikksettene". Det er det ikke. Det er tightere sortering og et finere "klistremerke", eller silk screen. Punktum.

Hva med å lage en liste over spillere som spiller "standard" utstyr?
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Utstyr på tour - tilpassing

Post by liverglimt »

Alt kan kjøpes for penger, så også golfkøller. Hvis det er spørsmålet så er alt likt. Det som gjør golfkøllene unike er hvordan de er satt sammen og tilpasset hver enkelt.

Jeg nevnte Els putter fordi den er ekstremt tung, en ting helt sikket mange flere kunne trengt.
Bubba Watsons driver er unik i sin finish med kombinasjon av G25 og en annen driver design.
Mickelson er nevnt med sine wedger.
Kutchars putter har jeg ikke tatt på, så jeg skal ikke diskutere om den er standard i butikkmôdell. Men antar den er fikset på siden han er veldig høy.

Innledningsvis så ble det nevnt en halv tomme hit og dit. Gjennomsnitt lengde på drivere på PGA-Touren er 44,5 tommer. Jeg har målt og kappet en del drivere som er "standard" 45 5/8 til 46 1/2 tommer. Kutting gjør noe med swingvekt/MOI og center of gravity. Det er ikke enkelt å legge til vekt i hodet på drivere uten å surre til egenskapene, samme med FWs. Likevel er dette samme som proffene spiller med? Joda det er laget av metall og plastikk alt i hop. :lol:

Verken nå eller tidligere har noe vært utilgjengelig for de med nok penger å bruke på å skaffe seg køller. Stort sett alt kommer på markedet om det skulle fungere, hvis ikke er det tilbake til R&D for å finne opp noe nytt. :)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Utstyr på tour - tilpassing

Post by furu »

Kuchar er 1.93. Han er høy men ikke veldig høy.

Bubba spiller G25 hode med racing stripes inspirert av i25 og PVD finish som ligner putteren hans. Ping har selv gått ut og bekreftet at Bubbas driverhode er dønn standard.

Paul Monks - sjef på Callaways enorme lastebil - fikk spørsmål om de brukte hot melt ofte. Nei, nesten aldri, var svaret.

Proffe byggere er flinke til å jobbe med de mulighetene som ligger i moderne drivere. De bruker vektskruene til fulle.

Tourkøller er ikke så mystiske som noen vil ha det til. Det er ikke the truth is out there. Jeg påstår ikke at det aldri finnes andre versjoner der ute. Det er en del av produsenten og spillerens utvklingsprosess. De prøver og feiler hele tiden. Trying is the first step towards failure - HS.

Jeg må innrømme en ting. Min påstand om hvordan dette fungerer gjelder trolig ikke for Rory denne uken. Jeg tror det er hans vanlige driver eller en helt ekstremt spesialutviklet driver i Vapordrakt som tas i spill denne uken. Det er viktig for Nike å få vist den fram.
Instagram @christianfuru
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Utstyr på tour - tilpassing

Post by Franz »

liverglimt wrote:Innledningsvis så ble det nevnt en halv tomme hit og dit. Gjennomsnitt lengde på drivere på PGA-Touren er 44,5 tommer. Jeg har målt og kappet en del drivere som er "standard" 45 5/8 til 46 1/2 tommer. Kutting gjør noe med swingvekt/MOI og center of gravity. Det er ikke enkelt å legge til vekt i hodet på drivere uten å surre til egenskapene, samme med FWs.
Jeg nevnte en halvtomme hit eller dit fordi et golfsett består av fler jernkøller enn drivere, og svært få proffer er mer enn en halvtomme unna standard.

Hvor har du det fra at snittlengden på drivere på PGA Tour er 44.5? Kan du referere til noe? En link? Nok en myte, mer sprøyt og mer vranglære. Var kanskje sant for 8-10 år siden. I 2013 fortalte Wade Lile på TM tour-bussen at snittet blant de som spilte TM drivere var 45.5". Og TM har MANGE drivere i spill på PGA Tour. Sjekk YouTube, hvis du vil.

Hadde du ikke meldt deg ut forresten? Denne diskusjonen kunne jo ikke føre noe sted...?
:)
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Utstyr på tour - tilpassing

Post by liverglimt »

http://www.pgatour.com/instruction

Må drepe noe av den oppfattelsen som er at om du kjøper det proffene spiller så får du det samme.

Trist at golfkounalister tar all markedsinfo for god fisk.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Utstyr på tour - tilpassing

Post by Franz »

Den linken virker ikke hos meg...?

Hvis du vil drepe den oppfattelsen kan det være lurt å argumentere litt. Kom med eksempler. Vis til noen spillere som spiller med unikt utstyr. Ikke en putter her og en driver der.

Foreløpig virker det som du gulper opp ti år gammel kunnskap. Det oppfattes ikke som sjokkerende at man kan tilpasse lengden på skaftet og loft/lie på hodet. Eller legge et ekstra lag tape under grepet. Eller stramme opp flex litt ved å tippe skaftet. Eller enkelt og greit finne et hode som er designet litt åpent/lukket.

Foreløpig tar du feil. Utstyret til proffene kommer fra den samme produksjonslinja som den vi får kjøpt utstyr fra. Med noen få unntak får vi tak i alt sammen. Kjøp et sett AP2 med S300 eller X100, sjekk lie og lengde, og vips, du spiller et sett som kan vinne på tour'en.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Utstyr på tour - tilpassing

Post by furu »

liverglimt wrote:http://www.pgatour.com/instruction

Må drepe noe av den oppfattelsen som er at om du kjøper det proffene spiller så får du det samme.

Trist at golfkounalister tar all markedsinfo for god fisk.

Jeg har fått direkte kjeft fra ikke mindre enn fire produsenter i år fordi jeg ikke hører på dem og ikke er snill nok. Etter en tur med ett av merkene svarte de ikke lenger på mail etter at jeg var kritisk til produktene. Derek Murray bare ler når han ser meg og sier at jeg må oppføre meg.

Du bommer fullstendig med den kritikken.

I Norge har vi noen moderne køllemakere og så har vi noen tradisjonelle med fordommer og tanker om mørke kriker og kroker innen utstyr. Noen merker er den mørke siden osv. Vi må ta dette med litt j**** humør og ikke være så mørke i sinnet. Framfor å gjøre utstyrsverden og kunnskapen mystisk og uforståelig burde vi vise fram mest mulig. Jeg får en følelse av at du prøver å bygge opp folks respekt for deg ved å vise at du forstår hvordan det "virkelig" er på tour. Hva som "egentlig er sannheten om utstyr". Men ting er ikke så mystisk. Alle kan få vite om det og forstå det. Du er jo svært kunnskapsrik, men å mystifisere yrket sitt for å få ytterligere respekt har ingen hensikt.

At du fornekter min førstehåndsinformasjon får stå for din egen regning. Her har du noen bilder fra Titleists tourbuss, møtet med Brett Rumford og et bilde av videkonferansen vi hadde med Scotty Cameron.

Image
Image
Image
Image

Kan trekke fram et annet eksempel. Tur med Wilson Staff. Prater med Anthony Wall. Utrolig hyggelig fyr. Ser på bagen - masse Wilsonkøller. Sier at jeg er litt skeptisk til om han spiller med dette og om han skulle bruke det i Alfred Dunhill dagen etter. Nei, det ble nok noen endringer. Treffer ham igjen dagen etterpå når han spiller i par med Kofstad. TM driver, annen fw og jernsett. Fairt nok og han innrømmet det og viste det villig fram. Så nei - jeg tar ikke ting for god fisk.
Instagram @christianfuru
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Utstyr på tour - tilpassing

Post by yuran »

Har ingenting faglig erfaring mht. golf og tilpasning av utstyr, men at det files og tilpasses for proffer er vel tilfelle i alle idretter? Alpinstøvler bygges opp og stives av, Petter Northug er fus til å plukke ski på Fischerfabrikken for å finne gullparene, og de beste fotballspillerne (men langt ifra alle) tar avtrykk av føttene for å få spesialstøpte støvler. Men det meste kommer fra samme produksjonslinjene som de glade amatører kjøper fra, så at det kan være så veldig annerledes i golf tror jeg ikke på.

Tilbake til sidelinjen, interessant diskusjon!
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
Post Reply