Hva går det av folk?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Heartbeat
Rookie
Rookie
Posts: 5
Joined: 12 Oct 2014, 20:47

Hva går det av folk?

Post by Heartbeat »

Ankom utslag nr 1 på Vestfold Golfklubb forleden, i tide til å se at mine to medspillere, gjestespillere fra Tyrifjord GK og Østmarka GK, hastet ut med flighten foran, slik at den ble fem spillere. Så stoppet de halvveis på fairway’en og lot de tre øvrige spillere fortsette, inntil de selv gikk videre på sitt riktige starttidspunkt. Alt for å unngå å ta med meg.

Forholdet er selvfølgelig rapportert til VGK, idet jeg aldri har opplevd noe lignende, og, i tillegg, følte meg både støtt og forbannet. Men, siden det også gikk medlemmer fra de samme klubbene i flighten foran, lurer jeg på om dette bare er et eksempel på hvordan medlemmer fra disse klubbene opptrer?
Last edited by Heartbeat on 12 Oct 2014, 22:35, edited 1 time in total.
Birnando
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 05 Jun 2009, 22:34
Hcp: 10.0
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Hva går det av folk?

Post by Birnando »

Som medlem på bl.a ØGK kan jeg forsikre deg om at det ikke er slik vi er alle sammen.. Meget slett oppførsel slik du beskriver det. Meget slett!
Ping G400 driver
Mizuno MP-H5, 2i-5i
Mizuno JPX-850 forged, 6i-pw
Mizuno MP-T5, 50-54-58
Scotty Cameron Studio Select newport 2
Golfspilleren
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 388
Joined: 23 May 2012, 21:34
Been thanked: 1 time

Re: Hva går det av folk?

Post by Golfspilleren »

Haha. Denne var ny.
Diskusjonen har gått før. Vil vi tilbringe tid med ukjente spillere?
Jeg hadde ikke likt å gå på fjelltur eller på skitur med en ukjent mann i fem timer.
Men da bør de gjerne finne tidspunkt der de er sikre å gå alene.
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Hva går det av folk?

Post by sirandrew214 »

Tja, jeg velger å tro at de ikke gjorde det for å slippe å gå med deg, men i stedet hadde lyst til å gå sammen... Nå er ikke 5-baller det største problemet i min verden, så sant man unngår å skape kø, og evt. slipper folk igjennom.
Synes ihvertfall ikke det er verdt å rapportere inn og lage noe oppstyr rundt!?
Heartbeat
Rookie
Rookie
Posts: 5
Joined: 12 Oct 2014, 20:47

Re: Hva går det av folk?

Post by Heartbeat »

Det er flere tanker som går i hodet mitt i den forbindelse, Golfspilleren: 1. De kunne ha meldt seg av. 2. De kunne ha hilst høflig på meg og forklart meg at det var av vital betydning at de fikk gå alene. Kanskje jeg hadde akseptert det. 3. De kunne ha funnet en bane hvor de ikke hindret en av klubbens egne medlemmer å spille.

Min siste kommentar i denne omgang blir at jeg synes synd på folk som ikke tolererer samvær med fremmede i noen timer. Det er, selvfølgelig, også i strid med golfens etikette.

At du ser på det som et utslag av vanlig opptreden at man går ut fem, for så å splitte opp til to flighter, midt på fairway, mens en blir stående igjen, sir Andrew, er notert.
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Hva går det av folk?

Post by GunnarBull »

Uforståelig for meg ihvertfall. Ser at en sammenlikner det med å gå skitur i 5 timer, jeg synes det er to vidt forskjellige opplevelser.

Har faktisk aldri hørt om en sånn situasjon før, selv om jeg har spilt golf i over 15 år.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Hva går det av folk?

Post by sirandrew214 »

Noter hva du vil du, folk som absolutt skal tvinge seg på andre har jeg uansett lite til overs for.
Nå vet ikke jeg hvem som meldte seg på i hvilken rekkefølge, og om det var en ledig plass før/etter. Uansett er jeg uinteressert i dine personlig problemer angående dette, men det jeg SA, var at jeg ikke har store problemer med det.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Hva går det av folk?

Post by Golffreak »

Støtter ingen forslag til bortforklaringer på hvorfor dette eller andre "utstøtelser" er greit. Dette er IKKE greit, kort og godt..

Man kan ikke sammenligne det med å gå fjell- eller skitur sammen med ukjente, fordi det er ingen oppsatte starttider i grupper over Besseggen eller i Nordmarka... Skal man få orden og flyt på en golfbane, så er booking i grupper av max 4 ca. hvert 10 min den eneste løsningen. Ønsker du å spille alene, så kan du enten 1)spille på tider/baner hvor det er så lite folk at dette ikke noe problem eller 2)betale for en hel 4-ball. Man kan ikke spørre om å få lov til å spille alene når man står på 1.tee, da er det for sent. Skal den som "utstøtes" dra hjem da hvis det er fullt bakover?? Booker du spilletid så må du regne med at det kan være andre i ballen, og som du til og med ikke kjenner! Dette er noe alle regner med, og når man spiller med ukjente så forventes det ikke at man skal bli nye bestevenner e.l. men at man har gjennomsnittlig folkeskikk og sosial intelligens.. Hils, husk fornavnet på vedkommende, samarbeid for å få flyt på runden og ta personen i hånda og takk for runden. Er ikke verre enn det.. Hva er galt med folk egentlig?

Det hender selvsagt at jeg skulle ønske at det ikke kom en tredjeperson hvis jeg og en kompis skal spille, men det blir som å nekte en person i stolheisen fordi du og kompisen skal ha vogna alene...

5-baller er absolutt IKKE greit. Det er tar lengre tid, og skjønner ikke hvorfor en gjeng da heller ikke heller bare deler seg opp i 2- og 3-ball så går det raskere..
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Hva går det av folk?

Post by Pepper »

Her er jeg helt enig med Gunnar Bull og Golffreak.

Ikke har jeg hørt om slik oppførsel, og det er heller ikke på noen måte greit. 5- baller er heller ikke greit, spesielt ikke i et tilfelle som dette.

Oppførselen til disse spillerne er absolutt uakseptabel.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Hva går det av folk?

Post by Golffreak »

Det er for meg helt irrelevant hvem som booket først på spilletiden.. Man må forvente at det vil være andre i ballen, spesielt i prime-time og på populære baner.

Det kan jo også være at en person som ikke har noen kompiser å spille med ønsker å spille med noen (det ville jo vært trist å bare tusle rundt alene hver eneste gang!), og jeg ser ikke problemet at disse "trenger seg på" innimellom. Er det bedre at de slutter med golf? Hva hvis du selv var i den situasjonen? Jeg har spilt golf i 14 år og er ikke nevneverdig plaget av "påtrengende" golfere, og kan ikke huske noen som har vært forferdelige å spille med. Har hendt at jeg har booket meg og en kompis i en ball hvor det allerede var 2 fra før, hvor de senere har booket seg av vår ball. Det er i tilfellet deres problem, det er INGEN førsterett på spilletiden når det er ledig plass!
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Golfspilleren
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 388
Joined: 23 May 2012, 21:34
Been thanked: 1 time

Re: Hva går det av folk?

Post by Golfspilleren »

5-ball må jo være greit hvis det holdes tider og ballen foran?

Jeg spilte engang i en 7-ball. På hull 4 gikk vi gjennom en 2-ball......
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Hva går det av folk?

Post by Golffreak »

Golfspilleren wrote:5-ball må jo være greit hvis det holdes tider og ballen foran?

Jeg spilte engang i en 7-ball. På hull 4 gikk vi gjennom en 2-ball......
Kan jeg bare spørre hvorfor dere spilte 7 i en ball?
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Golfspilleren
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 388
Joined: 23 May 2012, 21:34
Been thanked: 1 time

Re: Hva går det av folk?

Post by Golfspilleren »

Lite folk på banen og mulighet for stor skin. Hvorfor ikke liksom?
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Hva går det av folk?

Post by Freud »

Jeg skal ikke ta stilling til det eksempelet som er nevnt. Men feigt var det jo. Generelt vil jeg si at man ikke bør akseptere uten videre at en spiller trenger seg på en flight, dersom det ellers er tomme flighter. Jeg synes det er uhøflig og arrogant. Selv registrerer jeg meg aldri sammen med noen som står oppført, dersom jeg spiller alene. Jeg prøver første å finne en tom flight, og dersom ikke det finnes noen rundt det tidspunktet jeg ønsker å spille, så velger jeg en annen bane.
Jeg ville synes det var pinlig å møte opp på 1.tee og si til to/tre kamerater at "Hei, jeg så det var ledig her, så jeg vil gjerne spille med dere". Disse må jo akseptere det i.h.h.t. etiketten, men det ville bli en noe trykket stemning, og den joviale runden som de andre hadde gledet seg til ville blitt delvis ødelagt. Slik ser jeg det.

Selv har jeg og venner fått en uønsket (for det er det han er) spiller i vår flight flere ganger, og vi har aldri kunnet gjøre noe annet enn å ønske ham velkommen. Men sure er vi likevel.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Hva går det av folk?

Post by Golffreak »

Freud wrote:Selv har jeg og venner fått en uønsket (for det er det han er) spiller i vår flight flere ganger, og vi har aldri kunnet gjøre noe annet enn å ønske ham velkommen. Men sure er vi likevel.
Må være synd å få så mange golfrunder "ødelagt" av uønskede personer? Jeg mener, hvis både du og kompisen din blir sure så har dere jo bare ødelagt for dere selv! Hva med å bare ha et åpent og positivt sinn, ønske personen velkommen og samtidig snakke om de samme tingene til kompisen din som ellers?

Jeg spiller selv 99,9% med en eller flere kompiser, men det er ingen som er uønsket og har forståelse for at ikke alle har like mange å spille sammen med som meg.

Man kan jo bli sur på noen som har booket seg inn i midtsetet på flyet også. Jeg mener, den andre personen kunne jo bare ha tatt neste fly istedet for å være plagsom med hvem som skal ha armlena? Spesielt hvis du og kompisen har booket vindu- og midtgang for å ha ledig sete imellom dere?

Det er en "single" kø i stolheisen, er det frekt å skli fram for å sette seg sammen med noen som åpenbart er en kompisgjeng?
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Tja
Rookie
Rookie
Posts: 13
Joined: 24 Mar 2014, 20:39
Has thanked: 1 time

Re: Hva går det av folk?

Post by Tja »

Her var det mye trist lesing. Jeg har alltid trodd at golf var inkluderende og at man ikke kan forvente å gå alene, to eller tre. At man som Freud skriver er uønsket har jeg aldri tenkt eller opplevd. Selv om jeg spiller sammen med en kompis eller to er det alltid hyggelig å ta med en ekstra. Hjemmebanen er som oftest full booket i prime time og å forvente at man skal gå alene er ikke realistisk. Det er ikke farlig å møte fremmede eller spille med de.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Hva går det av folk?

Post by kevin »

Kjip lesning ja. Jeg tror ikke dette er vanlig, hverken på de nevnte klubbene eller på Vestfold. Står man oppført sammen med noen, er det naturlig å overholde det. Uvahengig av hvem som booket seg inn hos hvem.
Heartbeat
Rookie
Rookie
Posts: 5
Joined: 12 Oct 2014, 20:47

Re: Hva går det av folk?

Post by Heartbeat »

Tja, jeg vet ikke helt hva jeg skal si til enkelte av disse kommentarene. Kanskje begeistring over at enkelte ikke er medlem hos oss. For vi oppfordres til å ikke å gå alene, samt til å ta oss av andre, slik at de ikke skal føle seg utelukket. Ikke merkelig at noen sliter med medlemstallet, hvis (sir(!?)andrew’s syn vinner frem.
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Hva går det av folk?

Post by Rotten »

Det her er jaggu meg trist og surmaget..
Jeg spiller nesten alltid med kjente. Er det noen andre som også booker seg inn så stiller man opp med alminnelig høflighet. Nesten uten unntak hyggelig...noe jeg også forventer... Det er vel kanskje derfor det blir hyggelig også? Med "sur" innstilling så er dessverre sannsynligheten for at det blir en dårlig opplevelse stor.
Av og til booker jeg meg inn med andre. Kjekkere å spille med andre. Har alltid vært hyggelig. Men nå begynner jeg å lure...
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hva går det av folk?

Post by furu »

Jeg føler meg veldig sikker på at SirA er langt vennligere mot medspillere uansett hvilken form og fasong de kommer i, enn noen kanskje tror her.

Spillernes oppførsel i det nevnte eksempelet er merkelig men ikke mer enn det. Ingen stor problemstilling egentlig. Tullinger møter vi over alt på golfbanen :) Hadde vi brydd oss om dem på Fana kunne vi like godt lagt ned banen :D

I slike diskusjoner kan vi være litt varsom med å stemple personer og deres oppførsel uten å ha mer kjennskap til saken. Visste de med sikkerhet at det var satt opp flere i deres gruppe? Kan det tenkes at de kjente spillerne i gruppen foran og bare skulle gjøre noe så lite golfaktig som å ha det litt gøy på første utslag etter forslag fra dem? En liten driverkonkurranse?

Jeg har sympati med hvordan trådstarter følte seg. Hvis de hadde bedt pent om å få spille alene syns jeg helt klart du skal strekke deg så langt som mulig for å la dem gjøre det. Hvis ikke kan man nærmest tolke denne uttalelsen som at du prøver å være vanskelig.
2. De kunne ha hilst høflig på meg og forklart meg at det var av vital betydning at de fikk gå alene. Kanskje jeg hadde akseptert det.


Så godt som alle som beveger seg på en golfbane kan fra tid til annen være smidigere i avgjørelsene sine. Vi har litt/mye å jobbe med på dette området.
Instagram @christianfuru
Post Reply