Hva går det av folk?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Hva går det av folk?

Post by Golffreak »

Vedrørende å be om å få spille alene med kompisen sin, så er utgangspunktet at alle som er booket inn i flighten har samme rettigheter og spiller sammen. Hvis det er ledig bak og noen spør om du ikke ikke heller kan stange bak, så kan det vel heller ikke være noe hyggelig på 18 hull å se bak mot han som du helt uten grunn sa ikke var ønsket? Jeg forstår ikke hvorfor man skal skape dårlig stemning fremfor å bare ta det som det er? DET er kalt å være smidig! Det er å totalt snu det på feil hode å be om at en som har booket seg inn skal akseptere å være uønsket. Klart, hadde jeg fått spørsmålet så hadde jeg heller bedt DEM om å gå bak så jeg iallefall ikke hadde irritert meg over å vente på dem i tillegg..

Mulig det var en forklaring bak episoden som trådstarter kom med, men er du usikker på om det er flere i flighten så går du heller ikke ut 5min for tidlig.. Da ødelegger du spilleoppsettet og skaper unødvendig kø (det blir 2 flighter på 10min istedetfor 1..). Vet du at det ikke er flere så er det naturligvis OK, og alle bør møte opp 5min før.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Heartbeat
Rookie
Rookie
Posts: 5
Joined: 12 Oct 2014, 20:47

Re: Hva går det av folk?

Post by Heartbeat »

furu: Du antyder faktisk at det, blant medlemmene i Fana GK, er et stort antall tullinger, men du har vel bare forklart deg litt klumsete. Jeg ville ellers tro at det er færre der, enn mange andre steder. Nok om det, den praksis jeg er vant med, er som følger: For ikke å la noen stå igjen, gå aldri ut før tiden, uten å sjekke om det kommer flere spillere. Det gjøres i pro-shopen. 5-flighter har jeg aldri sett hos oss. Jeg sto for øvrig og så på disse karene i 5 minutter, mens de ventet på at flighten foran skulle bli ferdige på hullet. De gjorde aldre tegn til meg at jeg skulle komme. Du mener jo videre at det ville være en selvfølge at jeg ga opp plassen min, hvis de ba meg om det. Sorry, slik er det ikke. Det var 17 flighter etter vår, med minimum 2 spillere i, hvorfor var det en selvfølge at jeg, uanmeldt, skulle presse meg på dem? Eller bare gå hjem? Nei, jeg blir nok litt forundret her, burde man ikke forvente en annen opptreden av gjestespillere?
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Hva går det av folk?

Post by eivaan »

I en hektisk hverdag hvor golfen blir en del av sosialiseringen for min del, så er det selvsagt ønskelig å kunne spille med venner og de man er satt opp sammne med. Hvis ikke flighten er fullbooket og noen hiver seg på er man selvsagt hyggelig. Problemer oppstår for min del de gangene noen med et betydelig høyere handicap hiver seg på, litt slitsomt å bruke flere minuttet på hvert hull for å lete etter andres baller når man f.eks hadde tenkt å spille kose match mot en kompis og prate piss ;) Men for all del, vær hyggelig og i møtekommende. Et tips er å se hvilke nivå de du setter deg opp sammen med spiller på...for alle parter!!!!
Bogey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 346
Joined: 26 May 2014, 22:33
Hcp: mhmm
Hjemmeklubb: Vestfold Gk
Location: Tønsberg
Has thanked: 16 times
Been thanked: 9 times

Re: Hva går det av folk?

Post by Bogey »

Jeg har faktisk opplevd noe av det samme! Ikke på Vestfold, men uansett. Jeg var faktisk den ufordragelige typen som satt seg opp med noen andre. Disse slo ut i lag med flighten foran, for så å stå å vente til det var litt luft til flighten foran. Tok de rimelig kjapt i igjen før jeg gikk å stanga noen hull før jeg ble sluppet gjennom. Når det er sagt så tok jeg igjen to veldig hyggelige karer mot slutten av runden som inviterte meg med resten av runden. :)

Er selv medlem på Vestfold og aldri vært borti noe lignende der. Spiller ofte med ukjente, og har uten unntak hatt hyggelige opplevelser, så her har du nok bare vært skikkelig uheldig Heartbeat. Om du vil så må du bare slenge deg i lag med meg viss jeg skal ut, lover å ikke løpe fra deg. :) Selv om noen her tydeligvis mener at du ikke har "rett" til å sette deg opp med noen du ikke kjenner så er det nok sjelden man kommer ut for noe sånt, får jeg håpe. Når det gjelder de slm mener det så kan vi vel kanskje være enig om å være uenige.....
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hva går det av folk?

Post by Snowman »

En merkelig tråd for de av oss som er medlem av en stor klubb og som spiller på vanlige tider. Vi er vant til at det er plass til fire i hver flight, og vi regner det jo bare som en naturlig ting at det fylles opp hvis vi er bare to som har lagt oss inn først. Det ville aldri falle meg inn å reagere på at noen setter seg opp sammen med oss. Hvis vi vil spille bare venner, da får vi sørge for å være fire som booker samtidig, og gjøre det tidlig nok. Det er sånn golf bør være, med såpass trøkk på banene at den slags blir naturlig.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Hva går det av folk?

Post by Freud »

i mine øyne dreier denne saken seg primært om han som setter seg opp sammen med andre, og ikke hvordan han blir tatt imot.
Jeg mener fortsatt at det er uhøflig og påtrengende å sette seg opp sammen med andre man ikke kjenner, bare fordi man "ikke vil spille alene". Det er nemlig det som er begrunnelsen fra slike enslige spillere, ikke at det er fullt.
Å spille alene er aldeles utmerket, og undervurdert!
Bogey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 346
Joined: 26 May 2014, 22:33
Hcp: mhmm
Hjemmeklubb: Vestfold Gk
Location: Tønsberg
Has thanked: 16 times
Been thanked: 9 times

Re: Hva går det av folk?

Post by Bogey »

Kan ikke være lett for deg, Freud, å få spille i primetime viss du misliker å spille med ukjente så sterkt som du tydeligvis gjør. Som nevnt så setter jeg med ofte opp i lag med andre, og det skal sies at det har kommet mye godt ut av det, i form av både hyggelige runder og gode bekjentskap.
User avatar
Xo1
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 104
Joined: 06 Apr 2011, 21:47
Hcp: 10.5
Hjemmeklubb: Miklagard GK
Has thanked: 2 times

Re: Hva går det av folk?

Post by Xo1 »

Hvis jeg skal spille alene, setter jeg meg opp i en ball som ikke er full, fremfor i en tom ball. Flere grunner til det:
1. Noen andre som er 4 kan booke den tiden jeg ikke satte meg opp alene. Kan jo hende det er 4 GF spillere som booker denne. Kan fort bety 2-3000 kr til klubben min det. Hvilket kan bety lavere kontingent neste år.
2. det å gå alene i primitime, blir det uansett ikke noe av, kan jo risikere at det melder seg på tre venner som vil spille alene og så er man like langt.
3. Gå alene mellom en masse 3-4 baller er ikke kult, mye venting.
4. Dersom jeg ikke kjenner noen av de som spiller i de ledige ballene, forsøker jeg å finne en ball med noenlunde samme hcp som meg selv. Treffer da stort sett hyggelige mennesker, som det går å slå ihjel noen timer på golfbanen sammen med.

Uansett er det ikke noen som har rett til å spille alene. Det er tyveri fra golfklubben dersom man hindrer andre fra å delta i en 4 ball uten å betale for hele ballen.
TaylorMade M3 Driver
TaylorMade M1 3 Wood
TaylorMade P730 3i - Pw
TaylorMade Milled Grind HI-TOE 52' 58' 64' Wedger
TaylorMade Ghost-Spider-Putter
Titleist PRO V1
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Hva går det av folk?

Post by Freud »

Nei Bogey, jeg misliker ikke å spille med ukjente. Det er igjen en misforståelse. Jeg spiller gjerne med ukjente, men da må det være som de gjør i Spania, at de setter opp en enslig spiller med andre, fordi ingen får lov å gå alene. Og da har ikke jeg skylden for å ha trengt meg på. Masse hyggelige runder med ukjente der, av alle nasjonaliteter.

Poenget mitt er at i hvert fall jeg synes det er uhøflig og litt arrogant å sette seg selv i samme ball som andre, som man på forhånd vet er kamerater og i utgangspunktet helst vil gå alene. Og da synes jeg de skal få lov til det. Det er greit at man tar imot den enslige med høflighet, men ingen kan nekte for at de som hadde booket først, helst ville spille sammen uten ny og ukjent spiller. Hvorfor skal jeg da ødelegge for den hyggen?
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Hva går det av folk?

Post by GunnarBull »

Freud wrote:Jeg mener fortsatt at det er uhøflig og påtrengende å sette seg opp sammen med andre man ikke kjenner, bare fordi man "ikke vil spille alene". Det er nemlig det som er begrunnelsen fra slike enslige spillere, ikke at det er fullt.
Å spille alene er aldeles utmerket, og undervurdert!
Jeg er faktisk enig med Freud i dette, såfremt det er god plass på banen.

Beskrivelsen av "slike enslige spillere" er selvfølgelig en generalisering.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Hva går det av folk?

Post by kevin »

Det er nok ikke alltid sånn at begrunnelsen er at man ikke vil spille alene. Har opplevd at folk booker seg inn fordi det er fullt ellers. Som f.eks herre-/damedager hvor man starter kl.16. Da er tidene mellom 15-16 ganske populære. Og booker du en tid da, kan du være ganske sikker på at noen andre booker seg inn da også. Uten at jeg har noe som helst problem med det, og det burde ingen andre heller ha.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hva går det av folk?

Post by Snowman »

Å spille golf alene er like gøy som ... hmm ... å legge kabal!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hva går det av folk?

Post by furu »

Jeg tolker ikke diskusjonen slik at man vil hindre at tider fylles opp når det er fullt på banen.

Å spille golf alene er noe av det herligste man kan gjøre :) Seriøst. Tidlig morgen, sent på kvelden. Bare deg selv og lyden av en shank og en toppet wedge.
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hva går det av folk?

Post by Snowman »

furu wrote:Jeg tolker ikke diskusjonen slik at man vil hindre at tider fylles opp når det er fullt på banen.
Ting kan jo også skje i motsatt rekkefølge, at mange 2'ere hindrer at banen fylles opp.

Litt før ferien var vi fire kolleger som tenkte å spille en runde på bortebane, men da vi gikk inn i golfbox, var det ingen helt ledige tider, men diverse 2'ere innenfor de aktuelle timene. Hva gjorde vi da? Jo, vi valgte en annen bane.

Vi ga jo ingen tilbakemelding, så klubben fikk aldri vite at de gikk glipp av fire gjestespillere. Men de kan takke seg selv og medlemmene sine. Når alle de 2'erne tydeligvis helst ville gå alene, og uten at noen admin adminsen flyttet dem sammen med tvang, da fikk de heller tape salget av fire billetter på at de ikke hadde ledige tider.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Birnando
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 05 Jun 2009, 22:34
Hcp: 10.0
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Hva går det av folk?

Post by Birnando »

Freud wrote:i mine øyne dreier denne saken seg primært om han som setter seg opp sammen med andre, og ikke hvordan han blir tatt imot.
Jeg mener fortsatt at det er uhøflig og påtrengende å sette seg opp sammen med andre man ikke kjenner, bare fordi man "ikke vil spille alene". Det er nemlig det som er begrunnelsen fra slike enslige spillere, ikke at det er fullt.
Å spille alene er aldeles utmerket, og undervurdert!
Hva beveggrunnene til de som booker seg inn i to eller tre-baller er kan du holde deg for god for å spekulere i.
Det er nok mange grunner til det.
Jeg har selv gått nye (for meg) baner alene hvor motivet har vært at det ville være kjekt med folk med kjennskap til banen/klubben.
Altså booket jeg meg inn i en toer eller treerball.
Andre ganger fordi det var eneste mulighet å spille den aktuelle dagen.
Fullt på anlegget eller min egen tid som bare tillot start på aktuelt tidspunkt.

Atter andre grunner kan være at det er lettere å hjelpes med å se ballens bane og hvor den måtte befinne seg etter et langt slag.
Selv er jeg øyeoperert for noen år tilbake.
Strålende fornøyd med det, men det fører til at jeg ikke kan se ballen stort mer enn hundre meter unna.
(var tidligere overlangsynt, og så den 500 meter unna, ved hjelp av sterke synshjelpemidler som briller eller linser)
Kjekt da med noen som hjelper å holde spillet igang uten for mye gjetting på hvor ballen faktisk landet.

At det skulle være uhøflig og påtrengende å benytte seg av tilgjengelig slot på en bane som intet mer ønsker enn at flest mulig spillere skal benytte seg av tilbudet er helt hinsides.
Det er milevis unna god golf-etikette, det er helt sikkert.
Hva som får et voksent(?) individ til å innta en såvidt egoistisk tankegang rundt egen forrang til et tilbud tilgjengelig for andre etter fastsatte rammer og premisser er ikke lett å forstå seg på.

Nå, hvis det over ble tl;dr
Skjerp deg, dette er golf, ikke kappløpet om solsengen på ditt favoritt-all-inclusive anlegg i Bulgaria...
Ping G400 driver
Mizuno MP-H5, 2i-5i
Mizuno JPX-850 forged, 6i-pw
Mizuno MP-T5, 50-54-58
Scotty Cameron Studio Select newport 2
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hva går det av folk?

Post by Snowman »

Når en norsk buss er halvfull, da sitter det en person på hvert dobbeltsete. Da fins det to typer mennesker. Det er de med alminnelig folkeskikk, som skjønner at da skal man la setet ved siden av seg være ledig, også er det de som legger veska si eller sekken sin der, og flytter den først når noen spør. Noen av den sistnevnte typen spiller sikkert også golf, og derfor har vi denne tråden.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Lawinth
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 383
Joined: 11 May 2011, 23:36
Hcp: 12
Hjemmeklubb: TYGK
Has thanked: 28 times
Been thanked: 1 time

Re: Hva går det av folk?

Post by Lawinth »

Jeg har ved å lese denne tråden funnet ut at jeg må være uansvarlig og svært uhøflig og påtrengende :o
For de av dere som har opplevd min entusiasme for golf må jeg bare beklage og be så masse om unnskyldning. :oops:

Jeg tenker med gru på å møte et par drittsekker av noen kompiser på golfbanen en dag, som ikke har bein i nesa til å fortelle at de svært gjerne ønsker å gå alene, men i stedet behandler meg som en dritt gjennom runden.
Når jeg er på golfbanen må jeg ha en grunn til å i det minste trekke på smilebåndet på hvert hull.
Er et par gjentakende debattanter her inne som jeg gjerne skulle spilt en runde med, for å se om det lot seg gjøre å smitte noe av min golfhumor over på deres alvorspregede etikette.
Det får bli en annen gang for om noen timer reiser jeg til Spania for et golfmaraton badet i humor med herlige mennesker jeg faktisk har møtt i regi av dette (og Scangolf) forumet. :D
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Hva går det av folk?

Post by yuran »

Snowman wrote:
furu wrote:Jeg tolker ikke diskusjonen slik at man vil hindre at tider fylles opp når det er fullt på banen.
Ting kan jo også skje i motsatt rekkefølge, at mange 2'ere hindrer at banen fylles opp.

Litt før ferien var vi fire kolleger som tenkte å spille en runde på bortebane, men da vi gikk inn i golfbox, var det ingen helt ledige tider, men diverse 2'ere innenfor de aktuelle timene. Hva gjorde vi da? Jo, vi valgte en annen bane.

Vi ga jo ingen tilbakemelding, så klubben fikk aldri vite at de gikk glipp av fire gjestespillere. Men de kan takke seg selv og medlemmene sine. Når alle de 2'erne tydeligvis helst ville gå alene, og uten at noen admin adminsen flyttet dem sammen med tvang, da fikk de heller tape salget av fire billetter på at de ikke hadde ledige tider.
Tvangsflytting av medlemmer blir vel litt å sage av grenen man sitter på...? Betalende medlemmer må kunne diktere praksis i en klubb, jeg hadde ikke vært så fornøyd om jeg plutselig ble flyttet 10 minutter fram på en torsdag ettermiddag fra en tid jeg allerede har problemer med å rekke. På min hjemmeklubb er det så mye trykk at man alltid må forvente å gå sammen med andre, og da er saken grei. Det er en klubb litt lenger ut som har ledige tider for de som absolutt må gå alene :)

I forhold til episoden som startet denne tråden så var det litt uhøflig måten de gikk ut på, men jeg tror heller jeg hadde smilt litt av det og nevnt det i en bisetning framfor å innrapportere det og lage et stort nummer ut av det. Det var åpenbart ikke personlig ment, men med litt folkeskikk så hadde de heller spurt først.
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hva går det av folk?

Post by furu »

Denne tråden har skapt en gjeng paranoide golfere som aldri kommer til å stole på fremmede mennesker de spiller med :lol: Neida, det er en grei diskusjon og som veldig ofte på internett - vi er egentlig enig i det meste. Alt blir bare så polariserende på et debattforum.
Instagram @christianfuru
User avatar
hemmi
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 295
Joined: 04 Jun 2009, 14:49
Hcp: Stigende
Hjemmeklubb: Nes Golf Klubb
Location: Oslo
Has thanked: 40 times
Been thanked: 11 times

Re: Hva går det av folk?

Post by hemmi »

[quote="Lawinth"]
Jeg har ved å lese denne tråden funnet ut at jeg må være uansvarlig og svært uhøflig og påtrengende :o
For de av dere som har opplevd min entusiasme for golf må jeg bare beklage og be så masse om unnskyldning. :oops:

Jeg kunne ikke sagt det bedre selv, Lawinth :lol:
Håper du får en fantastisk golftur til Spania :mrgreen:

Ellers helt enig i at vi skal ta i mot og være høflige når noen melder seg på i våre start tider. Skulle bare mangle spør du meg
I bagen:
Driver Cobra Radspeed
Woods Cobra F9
Hybrid TM Jet Speed
Jern Cobra F9 One Length
Wedger Cobra F9 One Length
Putter TM Spider Ghost
Pluss noen gode slag innimellom de dårlige
Post Reply