Hva går det av folk?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Hva går det av folk?

Post by mciljoy »

synes ikke det var noe rart i det hele tatt at de to kompisene gikk ut før du kom, trådstarter. hvorfor skal de ikke få lov til å disponere lørdagen sin selv?

greit nok at man skal være høflig når man møter folk, alle er jo for det. men det kan jo ikke være sånn at alle har krav på å få utlevert en venn på første hull?? du booker og har får således rett til å spille på et gitt tidspunkt, punktum. har du ikke med deg egne venner har du ikke krav på å få utlevert en.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Hva går det av folk?

Post by kevin »

så man skal ikke overholde tidene som er satt i Golfbox? Det er vel det du sier? Om man ikke liker å ha med seg en ukjent, kan man se bortfra starttiden og gå ut før?
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Hva går det av folk?

Post by mciljoy »

så klart! hvorfor kan man ikke gå ut før hvis det er ledig?
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Hva går det av folk?

Post by kevin »

Joda, men det var det ikke i dette tilfellet. Dessuten er det en grunn til at det er satt opp tider med litt mellomrom. Kalles flyt. Det får man ikke om man gjør det på den måten som disse gjorde det.
User avatar
Xo1
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 104
Joined: 06 Apr 2011, 21:47
Hcp: 10.5
Hjemmeklubb: Miklagard GK
Has thanked: 2 times

Re: Hva går det av folk?

Post by Xo1 »

mciljoy wrote:synes ikke det var noe rart i det hele tatt at de to kompisene gikk ut før du kom, trådstarter. hvorfor skal de ikke få lov til å disponere lørdagen sin selv?

greit nok at man skal være høflig når man møter folk, alle er jo for det. men det kan jo ikke være sånn at alle har krav på å få utlevert en venn på første hull?? du booker og har får således rett til å spille på et gitt tidspunkt, punktum. har du ikke med deg egne venner har du ikke krav på å få utlevert en.
Her er du jo på bærtur, det gikk ut en 3 ball på tiden foran, så skulle 2 ballen spille med Heartbeat på neste oppsatte tid iht. Klubbens oppsett for tider. Ettersom de gikk ut med en gang de hadde plass bak ballen foran, har man i praksis fått en 2 ball inn mellom 3 ballen og ballen til Heartbeat med andre ord 3 baller innenfor 10 min. Det blir det kø av. Syntes ikke disse 2 skal få lov å,disponere lørdagen sin selv, når det går utover alle som kommer etter dem denne dagen. Kan jo like gjerne kutte ut forhåndsbooking å bare kjøre ballrenne, hvis alle likevel gjør som de vil.
TaylorMade M3 Driver
TaylorMade M1 3 Wood
TaylorMade P730 3i - Pw
TaylorMade Milled Grind HI-TOE 52' 58' 64' Wedger
TaylorMade Ghost-Spider-Putter
Titleist PRO V1
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Hva går det av folk?

Post by sirandrew214 »

Nå vet jo ingen hvordan dette oppsettet var, om 2-ballen etter 3-ballen var klar over at Heartache skulle være med, eller om de bare tok en sjans når han ikke var på plass til sin tid, som på min hjemmebane er 5 min før oppsatt tid. Eller om 2-ball gjerne ville gå med 3-ball, og tok en fransk en. Jeg har da visserligen vært med på lignende i min "venne"-krets når vi har vært på tur i sverige, med upassende antall mennesker.

Seriøst, dette kan ikke være noe å gå i krigen etter? Så vidt jeg forstår utifra 1. innlegg så gikk faktisk 2-ballen tilbake til tee når de så at 3.mann (heartache) kom på tee-stedet, så hva er egentlig problemet her??? Sutring??
Birnando
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 05 Jun 2009, 22:34
Hcp: 10.0
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Hva går det av folk?

Post by Birnando »

sirandrew214 wrote: Snip...

Seriøst, dette kan ikke være noe å gå i krigen etter? Så vidt jeg forstår utifra 1. innlegg så gikk faktisk 2-ballen tilbake til tee når de så at 3.mann (heartache) kom på tee-stedet, så hva er egentlig problemet her??? Sutring??
Ikke noe å gå i krig for.
Ihvertfall ikke med leseforståelsen du fremviser her;)

Ingenting, såvidt jeg kan lese i OPs første innlegg, som indikerer at de gikk tilbake.
Det er jo hele problemstillingen.
De kastet seg ut i fairway på første hull, To ventet så på at de tre andre skulle få gjøre ferdig hullet.
I mellomtiden sto altså OP igjen på første tee uten mulighet for å spille på oppsatt tid med oppsatte spillere.
Klarere nå? ;)
Ping G400 driver
Mizuno MP-H5, 2i-5i
Mizuno JPX-850 forged, 6i-pw
Mizuno MP-T5, 50-54-58
Scotty Cameron Studio Select newport 2
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Hva går det av folk?

Post by yuran »

Sir:

Nei, de gikk ut sammen med 3'erflighten foran så de ble 5. Så slapp de dem foran seg og skapte en kunstig flight.

Han må dessuten ha vært der 10 minutter før hvis han har sett flighten foran gå ut. ;)
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Hva går det av folk?

Post by sirandrew214 »

Se der ja, måtte lese det om igjen. De stoppet på fairway og ventet. Ja, da så, kjør Krig.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Hva går det av folk?

Post by Golffreak »

mciljoy wrote:synes ikke det var noe rart i det hele tatt at de to kompisene gikk ut før du kom, trådstarter. hvorfor skal de ikke få lov til å disponere lørdagen sin selv?

greit nok at man skal være høflig når man møter folk, alle er jo for det. men det kan jo ikke være sånn at alle har krav på å få utlevert en venn på første hull?? du booker og har får således rett til å spille på et gitt tidspunkt, punktum. har du ikke med deg egne venner har du ikke krav på å få utlevert en.
Dette regner jeg faktisk med bare er kødd.....

Jeg vil gjerne disponere morgenene mine selv, og forventer ikke at andre er så uhøflige og påtrengende at de våger seg ut på MIN motorvei når jeg skal på jobb!
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Lawinth
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 383
Joined: 11 May 2011, 23:36
Hcp: 12
Hjemmeklubb: TYGK
Has thanked: 28 times
Been thanked: 1 time

Re: Hva går det av folk?

Post by Lawinth »

Herlig, jeg lærer stadig noe nytt om golf her og der. Nå her :roll:

"kunstig flight" er en flight som ikke tar opp tiden mellom de oppsatte t-times og som ikke sinker spillet eller skaper iritasjon. :mrgreen:

Her mangler jeg et "navn" :?: er noen som er redd eller har angst for å måtte spille med en eller flere fremmede mennesker. (Omtrent som ei jente som ikke tørr å vise seg offentlig før hun har fått gredd håret og lagt sminke)

"Venn" (alle har krav på å få utlevert en venn på første hull) Dette må være betinget av legning og skyldes et intenst ønske og "drøm" om å finne seg en venn på golfbanen. Av angst for at vedkommende, den nye vennen en kan få utlevert på første hull, er en bedre golfer, en dårligere golfer eller rett og slett ikke har samme legning og ønske om et varig vennskap inn i fremtiden, bare for de vedkommende fant at han skule booke spilletid i den flight hvor det faktisk var ledig plass. :arrow:

Drittsekk (Et kjent kjært og gammelt begrep som nå har fått en ny betydning for meg)
En eller flere tilsynelatende golfinteressert spillere i en flight med fortsatt ledig plass; som absolutt ikke ønsker at det skal dukke opp en potensiell venn (for resten av livet) som alle nå har krav på ved 1. tee. Dette uavhengig av legning eller trosrettning :ugeek:
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Hva går det av folk?

Post by yuran »

Holder du kurs i kreativ skriving eller? :D
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
raysv
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 335
Joined: 17 Apr 2013, 19:05
Hcp: 21,9
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Sv: Hva går det av folk?

Post by raysv »

Golffreak wrote:
Golfspilleren wrote:5-ball må jo være greit hvis det holdes tider og ballen foran?

Jeg spilte engang i en 7-ball. På hull 4 gikk vi gjennom en 2-ball......
Kan jeg bare spørre hvorfor dere spilte 7 i en ball?
Freud wrote:Jeg skal ikke ta stilling til det eksempelet som er nevnt. Men feigt var det jo. Generelt vil jeg si at man ikke bør akseptere uten videre at en spiller trenger seg på en flight, dersom det ellers er tomme flighter. Jeg synes det er uhøflig og arrogant. Selv registrerer jeg meg aldri sammen med noen som står oppført, dersom jeg spiller alene. Jeg prøver første å finne en tom flight, og dersom ikke det finnes noen rundt det tidspunktet jeg ønsker å spille, så velger jeg en annen bane.
Jeg ville synes det var pinlig å møte opp på 1.tee og si til to/tre kamerater at "Hei, jeg så det var ledig her, så jeg vil gjerne spille med dere". Disse må jo akseptere det i.h.h.t. etiketten, men det ville bli en noe trykket stemning, og den joviale runden som de andre hadde gledet seg til ville blitt delvis ødelagt. Slik ser jeg det.

Selv har jeg og venner fått en uønsket (for det er det han er) spiller i vår flight flere ganger, og vi har aldri kunnet gjøre noe annet enn å ønske ham velkommen. Men sure er vi likevel.
Gudskjelov virker det ikke som flertallet av norske golfere har ditt syn eller ditt anti sosiale gen. Selvfølgelig ikke noe galt i det, vi er alle født litt forskjellig, noen mer sjenerte eller introvert enn andre, men for golfen sin del tror jeg det er bra at de fleste syntes at dette er alt annet enn pinlig eller kjipt.

Har ALDRI opplevd noen sur eller trykket stemning grunnet dette, hverken når jeg har meldt meg inn i andres flighter eller når vi har fått ukjente i vår flight, faktisk tvert i mot, har uten unntak vært positive opplevelser

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Driver: Ping G30 11 reg.
Woods: Ping G30 5w
Hybrids: Ping G30 4h
Irons: Cobra F7 One 5-GW
Wedges: Cleveland 588 reg 56, Cleveland RTX 588 60
Putter: Odyssey Versa Tank 2ball
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hva går det av folk?

Post by Snowman »

Det virker som noen forventer å få mer enn de betaler for. Hvis 3 mann betaler vanlig greenfee, da har de kjøpt 75% av en starttid, og da er det selvsagt ikke noe i veien for at en annen kjøper den siste 25%'en. Hvis de 3 absolutt vil gå alene, da får de kjøpe hele starttiden da, ved å betale den siste fjerdedelen selv.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Hva går det av folk?

Post by Freud »

Eller ved den velkjente metoden: booke inn fire spillere hvorav en ikke skal spille, og så avbestille ham i siste liten.
Fortsatt mener jeg at det er påtrengende og egoistisk å booke seg inn i en flight med to eller tre spillere, når motivet kun er at "jeg liker ikke å spille alene".

Og naturligvis blir man mottatt med høflighet; det er jo alle golfspillere. Men det er ikke det samme som at de to/tre LIKER det! De ville garantert heller ha vært den enslige spilleren foruten, men slikt sier man jo ikke høyt. Det å være høflig har aldri vært det samme som at man liker noe. Det gjelder i alle livets forhold.
raysv
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 335
Joined: 17 Apr 2013, 19:05
Hcp: 21,9
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Hva går det av folk?

Post by raysv »

Freud er ikke den som booker seg inn som er ego, er vel heller de som på død og liv vil ha flighten for seg selv. Blir litt det samme som å komme på flyet til Syden og forvente at ingen har booket noen av de andre ledig setene... Det er 4 seter i en ball.... Forvent at alle blir booket

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Driver: Ping G30 11 reg.
Woods: Ping G30 5w
Hybrids: Ping G30 4h
Irons: Cobra F7 One 5-GW
Wedges: Cleveland 588 reg 56, Cleveland RTX 588 60
Putter: Odyssey Versa Tank 2ball
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hva går det av folk?

Post by furu »

Å sammenligne transport og fritidsaktivitet er litt søkt. Freud skal få mene dette og han er sikkert ikke alene. Svært få vil nok innrømme at de tenker som ham, selv om de er der ute.

Mangel på aksept for noen som gjør ting annerledes eller vil gjøre ting annerledes er et problem i golf. Hvis jeg booker meg inn med noen andre men de sier at de vil gå uten meg - er det virkelig et problem? På ingen måte. Det økonomiske som noen nevner spiller helt klart inn dersom det er fullt på banen. Utenom det kunne jeg ikke klart å bry meg mindre om jeg så prøvde.

At absolutt alle skal innordne seg under samme gamle sedvane er ikke nødvendig.
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hva går det av folk?

Post by Snowman »

furu wrote:Det økonomiske som noen nevner spiller helt klart inn dersom det er fullt på banen. Utenom det kunne jeg ikke klart å bry meg mindre om jeg så prøvde.
Hvis 1'ere og 2'ere sprer seg ut over alle starttider i golfbox istedenfor å gå inn og fylle opp flighter med hverandre, da kan det lett skje at det ikke er åpne felter igjen for 4'ere som vil booke etter dem. Det er det dårlig økonomi i.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Hva går det av folk?

Post by yuran »

Freud wrote:Eller ved den velkjente metoden: booke inn fire spillere hvorav en ikke skal spille, og så avbestille ham i siste liten.
Fortsatt mener jeg at det er påtrengende og egoistisk å booke seg inn i en flight med to eller tre spillere, når motivet kun er at "jeg liker ikke å spille alene".

Og naturligvis blir man mottatt med høflighet; det er jo alle golfspillere. Men det er ikke det samme som at de to/tre LIKER det! De ville garantert heller ha vært den enslige spilleren foruten, men slikt sier man jo ikke høyt. Det å være høflig har aldri vært det samme som at man liker noe. Det gjelder i alle livets forhold.
Nå ble jo ikke trådstarter mottatt med høflighet da, han ble gått ifra. Vi må skille litt på hva vi diskuterer her. Jeg støtter meg bak at jeg helst vil spille alene hvis jeg setter meg opp med én eller to andre, men godtar uten problemer at det kommer med en eller to andre - det er en bonus å få en flight 'for seg selv'. Jeg tror mange deler denne følelsen. Men det er på mange baner såpass med press at det er helt normalt og kultur for at alle spiller med alle, og da kan man ikke som gjestespillere plutselig diktere praksis - det får man i så fall gjøre på sine egne hjemmebaner.
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Hva går det av folk?

Post by yuran »

Snowman wrote:
furu wrote:Det økonomiske som noen nevner spiller helt klart inn dersom det er fullt på banen. Utenom det kunne jeg ikke klart å bry meg mindre om jeg så prøvde.
Hvis 1'ere og 2'ere sprer seg ut over alle starttider i golfbox istedenfor å gå inn og fylle opp flighter med hverandre, da kan det lett skje at det ikke er åpne felter igjen for 4'ere som vil booke etter dem. Det er det dårlig økonomi i.
Enten:

1. Book tidligere

2. Spre fire spillere over to andre flighter og spør pent i den første om de to andre kan flytte seg én flight bak så man får spille med vennene sine.
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
Post Reply