Hva går det av folk?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
raysv
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 335
Joined: 17 Apr 2013, 19:05
Hcp: 21,9
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Sv: Hva går det av folk?

Post by raysv »

furu wrote:Å sammenligne transport og fritidsaktivitet er litt søkt. Freud skal få mene dette og han er sikkert ikke alene. Svært få vil nok innrømme at de tenker som ham, selv om de er der ute.

Mangel på aksept for noen som gjør ting annerledes eller vil gjøre ting annerledes er et problem i golf. Hvis jeg booker meg inn med noen andre men de sier at de vil gå uten meg - er det virkelig et problem? På ingen måte. Det økonomiske som noen nevner spiller helt klart inn dersom det er fullt på banen. Utenom det kunne jeg ikke klart å bry meg mindre om jeg så prøvde.

At absolutt alle skal innordne seg under samme gamle sedvane er ikke nødvendig.
At det er søkt får nå være din mening, prinsippet er fortsatt det samme.

Det jeg reagerer på er at han mener at folk som melder seg inn i en flight er ufine og at de burde være stemplet som uakseptabel oppførsel. Er man så menneske sky får de som nevnt av andre her kjøpe alle plassene i flighten og slutte og rakke ned på andre som gjør som systemet har lagt opp til, enkel løsning.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Driver: Ping G30 11 reg.
Woods: Ping G30 5w
Hybrids: Ping G30 4h
Irons: Cobra F7 One 5-GW
Wedges: Cleveland 588 reg 56, Cleveland RTX 588 60
Putter: Odyssey Versa Tank 2ball
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hva går det av folk?

Post by Snowman »

yuran wrote:
Snowman wrote:
furu wrote:Det økonomiske som noen nevner spiller helt klart inn dersom det er fullt på banen. Utenom det kunne jeg ikke klart å bry meg mindre om jeg så prøvde.
Hvis 1'ere og 2'ere sprer seg ut over alle starttider i golfbox istedenfor å gå inn og fylle opp flighter med hverandre, da kan det lett skje at det ikke er åpne felter igjen for 4'ere som vil booke etter dem. Det er det dårlig økonomi i.
Enten:

1. Book tidligere

2. Spre fire spillere over to andre flighter og spør pent i den første om de to andre kan flytte seg én flight bak så man får spille med vennene sine.
Eller som vi gjorde, valgte en annen bane, så kunne den vi først hadde tenkt å spille på få ha 1'erne og 2'erne sine i fred.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Hva går det av folk?

Post by Freud »

Til furu: du skriver at jeg "blander transport med fritidsaktivitet".
Jeg har da ikke skrevet noe sånt. Tar du feil av meg og en annen?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hva går det av folk?

Post by furu »

Freud wrote:Til furu: du skriver at jeg "blander transport med fritidsaktivitet".
Jeg har da ikke skrevet noe sånt. Tar du feil av meg og en annen?
Ja. Det var ikke ment til deg.
Instagram @christianfuru
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Hva går det av folk?

Post by GunnarBull »

Altså, ikke ofte jeg forsvarer Freud, men jeg tolker hans innlegg slik at når det er MYE LEDIG, altså mange helt ledige tee times, så er jeg egentlig litt enig i at det kan virke påtrengende å registrere seg sammen med fremmede spillere. Hvis det var meg, og jeg absolutt ikke ville spille alene, ville jeg ikke booket men møtt opp og spurt på en høflig måte om de ønsket å spille alene eller om det var greit at jeg ble med.

Denne situasjonen forandrer seg jo færre ledige plasser det finnes. Er de aller fleste tee times opptatt, har man etter min mening ingen grunn til å forvente at ingen fremmede skal booke seg inn sammen med deg.

Ellers også enig med Furu i at det går an å be om å få spille alene, hvis man spør på en høflig måte. (f.eks. "kona blir så nervøs av å spille med gode spillere" osv)
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Hva går det av folk?

Post by kevin »

Ting er ikke så svart-hvitt når GB forklarer :D

Det siste du nevner, har jeg faktisk opplevd. Jeg og en kompis spilte sammen med et par, mann og kone altså. Husker ikke hvem som booket seg inn hos hvem. Men hun virket ikke komfortabel med å spille med oss. Ihvertfall fikk man den følelsen. Så når vi kom til pausetoppen på Borre(etter 9 hull), sa de at vi kunne bare gå videre, så skulle de vente litt med å gå videre. Greit nok det, bare litt merkelig der og da. Vet ikke hva det gjorde med flyten bak oss, men det var fulle grupper hele veien bak. Vi gikk iallefall videre.
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Hva går det av folk?

Post by GunnarBull »

kevin wrote:Ting er ikke så svart-hvitt når GB forklarer :D
There are many shades of grey ;-)
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Hva går det av folk?

Post by Golffreak »

Bare ser for meg i stolheisen til vinteren når det er kø, og så er det en gjeng på 3 pers som skal ha en stol for 6 pers alene da de ikke liker å fremmede rundt seg... Det er organisert rekkefølge, alle skjønner at når du står foran bommen så skal du på neste stol og at du må regne med at alle plassene blir fylt opp. Ser ikke den store forskjellen til hvordan de organiserer rekken av folk som ønsker å spille golf.

Hva med å reservere 2-3 ekstra bord på en restaurant fordi man ikke vil ha fremmede så tett på seg? Er det greit?

Å booke spillere som man booker av rett før tee-off er tyveri fra klubben. Nei, det er ingen klubber som følger opp dette og få klubber som har regler for avbooking forøvrig. Likevel skjønner alle at klubben mister inntekter, da mange av disse ledige tidene hadde blitt fylt opp. I en stor klubb med stort sett fullt i prime-time i helgene så kan det blir opptil 50-60 plasser som stjeles på en dag hvis nesten alle booker av en spiller.. Dette er ca.30 000 kr per helgedag. La oss si at halvparten av tidene hadde blitt fylt opp, dvs 15 000 kr per helgedag. Er penger det også for fattige klubber....

Er ingen som sier man skal få en ny "venn" når man spiller med noen, det er bare snakk om vanlig høflighet. Dette blir man vant til, og når jeg begynte å spille golf så følte/trodde jeg at man skulle "snikk-snakke" med medspillerne så mye. Det er selvsagt bare tull, og man må bare være seg selv (fra den positive siden helst da...). Enkleste er å snakke om selve golfen, og hvis det er et medlem så kan man jo spørre litt om råd evt.

Jeg har spilt i Frankrike når jeg var på jobbreise, og kom i ball med 2 franske fruer på 60+ som ikke kunne et kløyva ord engelsk. Jeg kan kanskje 2 kløyva ord fransk og ble ikke mye snakk der, men litt tegnspråk for å gi de vikitgste beskjedene med et smil.. :).
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hva går det av folk?

Post by furu »

Sammenligningene er helt banale og urimelige. Det er veldig lite vi gjør sammen med andre mennesker som kan sammenlignes med golf.

En golfer som ikke klarer å forstå at en annen golfer er ukomfortabel med å spille med ukjente - kanskje man er usikker, sjenert og redd for å dumme seg ut - lider av fullstendig mangel på empati. Men så er jo det også en folkesykdom i dag. Vi klarer ikke å se eller langt mindre forstå andre menneskers situasjon og følelser fordi vi er så sykelig opptatt av vår egen verden.
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hva går det av folk?

Post by Snowman »

furu wrote:Sammenligningene er helt banale og urimelige. Det er veldig lite vi gjør sammen med andre mennesker som kan sammenlignes med golf.

En golfer som ikke klarer å forstå at en annen golfer er ukomfortabel med å spille med ukjente - kanskje man er usikker, sjenert og redd for å dumme seg ut - lider av fullstendig mangel på empati. Men så er jo det også en folkesykdom i dag. Vi klarer ikke å se eller langt mindre forstå andre menneskers situasjon og følelser fordi vi er så sykelig opptatt av vår egen verden.
Det er vel minst en av sammenligningene som ikke er så urimelig, dvs den om at noen ikke vil ha med seg fremmede i skiheisen. Er det da uhøflig å skli fram og likevel havne på samme t-krok eller på nabosetet i en stolheis?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Hva går det av folk?

Post by GunnarBull »

Nå skal ikke jeg svare for Furu, men etter min mening så er ikke skiheisen heller en sort/hvitt situasjon. Fordi det også her kommer litt an på folkemengden (eller mangel på folk).

I den konkrete situasjonen med t-trekk (som er den mest intime), vil jeg si at det ville være uhøflig å skli frem hvis det IKKE var kø. Jo lenger kø, desto mindre uhøflig.

Dette er litt som på et toalett med mange pissoarer ved siden av hverandre. Er det kun to mennesker der, vil det være uhøflig og påtrengende å gå til den som er nærmest han som allerede står der. Er det kø, blir situasjonen annerledes. Vår naturlige intimsone innskrenkes automatisk desto trangere det blir.

Samme med et forsamlingsrom. Tenk deg at du kommer til en sal med 100 stoler hvor det sitter ett menneske. Hvis du setter deg rett ved siden av, ville du bli oppfattet som både påtrengende og uhøflig. Hvis det derimot var eneste ledige sete - no problem.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Hva går det av folk?

Post by mciljoy »

endelig en diskusjon som bringer frem litt engasjement! :-D

i en ideell verden hadde alle vært som dere som skriver ; alle burde gå like godt over ens med alle, ingen bry seg om hvem de spiller med og alle bør tenke på logistikk og golfklubbenes økonomi. det hadde gjort (golf)verden til en bedre plass!

men jeg er ingen idealist, dessverre. jeg tenker på meg selv og mine når det gjelder min fritid. jeg handler på nettet fordi det er billigst og gidder ikke å bruke 5 timer sammen folk jeg ikke kjenner. for meg handler golf litt om at jeg elsker sporten, men hovdesakelig handler det om å ha det gøy med kompiser. hvis forutsetningen for det siste var at vi måtte ha med oss en eller to ukjente, hadde jeg sluttet med golf. skulle ønske det ikke var sånn, at jeg som alle dere andre synes ukjente er like interessante som kompisene mine, men sånn er det bare ikke

jada, vi skal være høflige og inkluderende osv, men vi er voksne folk stort sett og bør være litt fleksible og se litt stort på at noen vil løpe ut 10 min før starttiden sin
raysv
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 335
Joined: 17 Apr 2013, 19:05
Hcp: 21,9
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Hva går det av folk?

Post by raysv »

Nå tolker ikke jeg det dithen Gunnarbull gjør, siden jeg også mener at han nevnte at hvis det ikke var ledig, så burde man heller prøve å booke seg inn på en annen bane... Var det noen som nevnte ego?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Driver: Ping G30 11 reg.
Woods: Ping G30 5w
Hybrids: Ping G30 4h
Irons: Cobra F7 One 5-GW
Wedges: Cleveland 588 reg 56, Cleveland RTX 588 60
Putter: Odyssey Versa Tank 2ball
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Hva går det av folk?

Post by GunnarBull »

raysv wrote:Nå tolker ikke jeg det dithen Gunnarbull gjør, siden jeg også mener at han nevnte at hvis det ikke var ledig, så burde man heller prøve å booke seg inn på en annen bane... Var det noen som nevnte ego?
Den skjønte jeg ikke...
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Hva går det av folk?

Post by Yorkie »

Leste akkurat en bok om en kar som hadde spillt alle Topp 100 banene i USA, siden så mange baner der borte er private, måtte han jo da bli invitert som gjest, og da anstrengte han seg alltid litt ekstra for å være en god gjest og spillepartner, mao god etikette, gode historier, positive kommentarer og raskt spilletempo.

Er nok litt sånn jeg også, at når vi er to eller tre kompiser, så er det finest om vi kan spille sammen, og gå å skrøne, forsøke å psyke hverandre ut, men, dukker det opp en nisse som har booket seg inn i "vår" ball, forsøker jeg å være en så god "vert" som mulig, lete etter baller, berømme gode slag, og veksle noen gode ord. Synes det er ganske selvfølgelig, alminnelig dannelse liksom. Folk som gjemmer seg i buskene (var vel en historie om det også for en tid tilbake) løper ut i en femball og så deler seg opp i to baller for å unngå å få med en tredjemann i ballen synes jeg er ganske merkelig.

Av de hundrevis av folk jeg har spillt med rundt om kring, kan jeg telle på en hånd de som har vært atale, 99% er veldig hyggelige, og da blir det en trivelig runde, hvor man kanskje lærer noe nytt.
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Hva går det av folk?

Post by Freud »

Ærlig talt gutter, dette blir for dumt. Enig med Furu i at en golfrunde vanskelig kan sammenlignes med noe annet i livet. Skal liksom to minutter i en skiheis sammenlignes med 4-5 timer gående med fremmede på en golfbane!
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Hva går det av folk?

Post by GunnarBull »

Freud wrote: to minutter i en skiheis
2 minutter?!? Hvor har du vært da, Varingskollen?

(Sorry, klarte ikke dy meg. Som vanlig)
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Hva går det av folk?

Post by Freud »

Ikke så langt unna, Bull. Tryvannskleiva i 1950-årene, da vi delte samme pinne med en fremmed. Det var intimt og skremmende å bli dratt opp bakken med noen så tett på deg.
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Hva går det av folk?

Post by GunnarBull »

Freud wrote:Det var intimt og skremmende å bli dratt opp bakken med noen så tett på deg.
Hehe.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
raysv
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 335
Joined: 17 Apr 2013, 19:05
Hcp: 21,9
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Sv: Hva går det av folk?

Post by raysv »

GunnarBull wrote:
raysv wrote:Nå tolker ikke jeg det dithen Gunnarbull gjør, siden jeg også mener at han nevnte at hvis det ikke var ledig, så burde man heller prøve å booke seg inn på en annen bane... Var det noen som nevnte ego?
Den skjønte jeg ikke...
Du sa du tolket det til at Freud snakket om når det var lite folk på banen og mye ledig, jeg mente bare at jeg ikke tolket det sånn siden han mente at man heller burde prøve å finne seg en annen bane å booke runden sin på istedet for i en flight med andre :)

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Driver: Ping G30 11 reg.
Woods: Ping G30 5w
Hybrids: Ping G30 4h
Irons: Cobra F7 One 5-GW
Wedges: Cleveland 588 reg 56, Cleveland RTX 588 60
Putter: Odyssey Versa Tank 2ball
Post Reply