Hvilken sport begynte du med pga OL?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Hvilken sport begynte du med pga OL?

Post by Snowman »

Interessant påstand at golf i OL skal bety noe for rekrutteringen. En gjennomgang av de idrettene jeg har holdt på med i organisert form, som aktiv i "vanlig" konkurranseidrett eller bedriftsidrett, tyder ikke på noen sterk påvirkning fra OL.

Fotball - spilles jo i OL, men det er B-preget sammenlignet med VM, og ingen husker etterpå hvem som vant.
Svømming - ble vel litt inspirert av Mark Spitz i OL 1972, men det var ikke derfor jeg begynte.
Bordtennis - joda, også det OL-gren, og jeg kunne navnet på noen svensker, men ikke defor jeg spilte aktivt selv.
Petanque - var oppvisningsgren i Barcelona-OL 92, men ingen brydde seg, heller ikke jeg.
Bowling - er ikke OL-idrett, og helt tilfeldig at jeg gikk fra etter-pizza-bowler til bedriftsbowler.
Golf - blir først OL-idrett nå, og jeg kan vel uansett ikke regnes som "aktiv" spiller, bare hobbyspiller.

Er det noen andre her som vil påstå at de startet med en idrett fordi den er i OL?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Hvilken sport begynte du med pga OL?

Post by Golffreak »

Tja. Curlinghallene opplever veldig stor pågang under og etter hvert OL. De har sikkert jevnt over mange flere kunder nå enn før Curling-gutta fikk mye oppmerksomhet i Norge, både fra bedrifter, "hobby-curlere" og aktive spillere.

Slopestyle etc har sikkert ikke hatt vondt av å bli eksponert i OL heller..

Golf på TV under OL kan få sporten mer ut til vanlige folk, og er lov å håpe på Tutta i gullkampen. Da er alle nordmenn plutselig golf-interesserte :-).

Personlig mener jeg golf i OL blir B-preget, da antall deltakere fra hvert land er begrenset så mange av toppspillerne i verden ikke får vært med.. Majors vil alltid være større enn OL. Kult med OL-medalje og slik, men er alltid startfeltet som avgjør hvor kult det var å vinne..
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvilken sport begynte du med pga OL?

Post by Snowman »

Jeg kjenner mange curlingspillere, blant dem noen av OL-vinnerne fra Ramsfjell- og Trulsen-lagene, og faren min var flere ganger norgesmester i veterancurling. Ingen av de jeg kjenner har begynt med curling pga OL, og den veksten sporten har hatt, tilskriver de først og fremst anleggsutviklingen. Uansett, det er fortsatt en liten idrett, i likhet med slopestyle, en idrett hvor X-Games er det store.

Det er så mange som tror og mener og påstår sammenhenger mellom OL og rekruttering, det er derfor jeg heller testet det ut med et personlig spørsmål.

Hvem her inne har selv begynt med en idrett, som de ellers ikke hadde begynt med, fordi det er en OL-idrett?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Birnando
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 05 Jun 2009, 22:34
Hcp: 10.0
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Hvilken sport begynte du med pga OL?

Post by Birnando »

Jeg kan ikke tillegge OL hovedansvaret for mitt liv i Tae Kwon Do, men jeg så det jo der også, det lille som ble sendt.
Mest på SVT, NRK viste ikke allverden.
Basket, som jeg også drev med i mer enn et tiår på aktivt nivå, var heller ikke påvirket av OL eller andre store arrangement.
Kan hende er det annerledes nå, men for meg som er født i 67, var dekningen i formative år relativt beskjeden.
Ping G400 driver
Mizuno MP-H5, 2i-5i
Mizuno JPX-850 forged, 6i-pw
Mizuno MP-T5, 50-54-58
Scotty Cameron Studio Select newport 2
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Hvilken sport begynte du med pga OL?

Post by kevin »

Det er nesten umulig å si at en OL-idrett fører direkte til mer rekruttering, eller at det ikke gjør det. Men at det vekkes en del interesse, er jeg ikke i tvil om. Slik er det med de fleste tv-idretter. Sponsorer ser at de får spredd kunnskap om sine produkter/firmaer, og mange idretter opplever en liten boost i interesse. Det skjer når Norges damer vinner VM-gull i håndball, det har skjedd når curling har fått mye oppmerksomhet i OL. Spesielt curling fikk mange nye utøvere og tilhengere i mange land.

Under Europatouren i Danmark var det mange tilskuere som ikke spilte golf til vanlig. Mer enn 1000 av disse tegnet medlemskap etter å ha fått prøve golf billig. Mest sannsynlig ble det enda flere på lengre sikt.

Det går selvsagt ikke å avfeie at golf som OL-idrett ikke skal gi noen boost for rekrutteringen. Jeg er ganske sikker på at det vil ha en positiv effekt for golf, spesielt internasjonalt. Og kanskje en liten effekt for en liten golfnasjon som Norge.

Og det kommer selvsagt litt an på hvordan man presenterer turneringen. Tv-tider, kvalitet på tv-produksjon, spennende og gode spillere osv osv.
User avatar
jenstf
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 134
Joined: 29 Jul 2014, 20:17
Hcp: 29.7
Hjemmeklubb: Mørk GK
Location: Spydeberg

Re: Hvilken sport begynte du med pga OL?

Post by jenstf »

Jeg kjøpte den ene varianten av buksa som curlinggutta brukte i 2010. Det var jo morsomt i ti minutter, så ble den lagt i skapet.
Er jo egentlig en golfbukse, så da jeg begynte å spille golf i sommer ble buksa tatt frem igjen :D
  • Callaway FT Optiforce 460cc @ 12.5°
  • Callaway Big Bertha Alpha 815 2h @ 17°
  • Callaway X2 Hot 3h og 5h
  • Callaway X Hot 4h og 6h
  • Callaway X Hot 7i-pw
  • Callaway Mack Daddy 2 (52/56/60)
  • Odyssey Metal-X 2-Ball
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Hvilken sport begynte du med pga OL?

Post by Freud »

En golfturnering fra OL 2016 vil ha 64 spillere i vanlig slagspill over fire dager = 72 hull. Hele greia vil vare tilsammen ca. 30 timer før vinneren er kåret. Noen som fortsatt tror at dette vil øke rekrutteringen til golf i Norge?
Golf kan ikke sammenlignes med andre OL-idretter i så måte, der det er action og relativt kortvarige konkurranser. Og golf er komplisert for de som ikke kan noe om idretten fra før. Og den er kjedelig å se på TV, for andre enn menigheten.
Vi får antagelig se svært lite golf fra Rio. Det blir nok kontinuerlige opptak, men jeg tror nok at NRK og TV2 prioriterer å vise noe annet som interesserer seerne mer enn golf! Det blir bare Tutta og Tiger på norske skjermer.
User avatar
primaxx
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 134
Joined: 15 Oct 2014, 19:44
Hcp: 12,8
Hjemmeklubb: Tjøme Golfklubb
Been thanked: 1 time
Contact:

Re: Sv: Hvilken sport begynte du med pga OL?

Post by primaxx »

Freud wrote:En golfturnering fra OL 2016 vil ha 64 spillere i vanlig slagspill over fire dager = 72 hull. Hele greia vil vare tilsammen ca. 30 timer før vinneren er kåret. Noen som fortsatt tror at dette vil øke rekrutteringen til golf i Norge?
Golf kan ikke sammenlignes med andre OL-idretter i så måte, der det er action og relativt kortvarige konkurranser. Og golf er komplisert for de som ikke kan noe om idretten fra før. Og den er kjedelig å se på TV, for andre enn menigheten.
Vi får antagelig se svært lite golf fra Rio. Det blir nok kontinuerlige opptak, men jeg tror nok at NRK og TV2 prioriterer å vise noe annet som interesserer seerne mer enn golf! Det blir bare Tutta og Tiger på norske skjermer.
Ganger begge kjønn er lik 128.

-Rett skal være rett...
Egentlig er jeg profesjonell golfspiller. Inntektene mine er imidlertid såpass lave at jeg har ekstrajobb fra 8-16 alle hverdager...
Har satt opp nettstedet http://teeoff.no, med oversikt over alle norske golfanlegg.
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Hvilken sport begynte du med pga OL?

Post by CharlieB »

Golf i OL kommer til å bli dørgende kjedelig. Når de skulle ha det med så kunne de kommet opp med ett mer sexy format enn 72 hull slagspill. Det har vi sett på TV før..


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Hvilken sport begynte du med pga OL?

Post by Freud »

Unnskyld at jeg glemte det ene (andre) kjønnet. Da blir det 60 timer golf fra Rio.
Jeg trodde på autopilot at Tiger kom til å være med. Men det er jo slett ikke sikkert. Hver nasjon får vel ha med max. 4 spillere? Og da må Tiger være blant dem i USA innen utløpet av 2015. Vil han være det?
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Hvilken sport begynte du med pga OL?

Post by kevin »

Det vet vi først 11.juli 2016.

Enig ang formatet, burde vært matchplay.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvilken sport begynte du med pga OL?

Post by Snowman »

Freud wrote:Vi får antagelig se svært lite golf fra Rio. Det blir nok kontinuerlige opptak, men jeg tror nok at NRK og TV2 prioriterer å vise noe annet som interesserer seerne mer enn golf! Det blir bare Tutta og Tiger på norske skjermer.
Jeg tror det vil bli mulig å se stort sett all OL-golf også på norsk TV, men de som ser på, kommer stort sett bare til å være de som er interesserte fra før. For sånn har TV-verden blitt.

Fra OL i London ble det fra arrangørens side parallelt produsert TV-bilder som til 4 forskjellige kanaler. Skal både NRK og TV2 vise OL? I så fall vil de kunne fordele slik at de hele tiden sender 4 forskjellige sportsgrener samtidig, på to kanaler hver.

Da vil alle ha muligheten til å se golf, så vi allerede interesserte, vi får vårt. Men for de som ikke allerede er interessert, konkurrerer da det å se på OL-golf med tre endre mer eller mindre interessante OL-øvelser som går samtidig.

Hvis det skal bli oppmerksomhet om OL-golfen, må derfor golfmiljøet lykkes med et samtidig PR-arbeid som gjør folk nysgjerrige på sendingene. Det går nemlig ikke av seg selv å få seerne til å velge den kanalen der det sendes OL-golf.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Post Reply