Fiasko bestilt! Erre mulig???

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
jos026
Forumvant
Forumvant
Posts: 68
Joined: 04 Mar 2014, 09:43

Re: Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by jos026 »

Jeg finner kommentaren, som jeg utelukende baserer på gjengivelsen her, som lite skjønnsom. Når det gjelder EKs tilfellet kvalifiserte han seg i første runde til ET på en kjempe måte og med påfølgende lovord og forhåpninger. Dessverre gikk det ikke som vi alle håpet og han røyk ut av det gode selskap umiddelbart. Når han nå, mye takket være en god sisterunden i kvalifisereningen, igjen har kortet, finner jeg kommentaren litt uskjønnsom. Det kunne nok være passende med noen litt mer nøkternt, som å "beholde kortet". Men fiaskodiskusjonen eller at kommentaren skal være ødeleggende kan jeg ikke se.

Godt nyttår alle sammen og takk for gode diskusjoner og innspill i 2014.
D: Taylormade M2 10,5' - Tour ad di 6s
FW: 14' XR pro m/ tour ad di 7s og 16,5' 915 m/ diamana s+ 70 stiff
H: TM RESCUE mid 22 og 19 m/ stock regular skaft
J: Mizuno Mp 69 4-p m/ DG s300
W: Ping G10 U (50') og S (55')
P: TM Spider
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by Snowman »

Det er en del som er enige med meg her i at kommentaren var uheldig, men at det likevel er ingen skade skjedd. Vel, det vil da bl.a. kunne ha noe å si om dette var en enkeltstående uttalelse eller om det er sånn de kommer til å snakke også i fremtiden. I tillegg, hvordan en høyeksponert trener/utøver snakker, det har mer å si enn om man er en laveksponert. Så dette kan justeres, noe de bør!

En sammenligning: Hvis en fotballtrener før sesongen sier at målet er gull, og så kommer laget på tredjeplass, da får han høre at målet ikke ble nådd. Men hvis han før sesongen sa at målet er medalje, da er det lettere å bli opplevd som en suksess også om man kommer på tredjeplass. Andre og dårligere lag kan snakke om at målet er å komme på øverste halvdel eller å unngå nedrykk. Noen snakker også om mål f.eks i et treårsperspektiv. Det regnes som riktig å strekke seg, slik at lista ikke legges for lavt, for det å sette kunstig lave mål vil oppfattes som feigt. Men hva som er noe å strekke seg etter, det varierer ut fra klubbenes forutsetninger, så det er ikke sånn at alle sier at målet er gull.

Tilfellet Kofstad: Hvis han setter som karrieremål f.eks. å bli topp-12 i Europa og komme på Ryder Cup-laget, og så skulle greie det, da vil han kunne feires som at karrieremålet er oppfylt. Tenk så vanvittig stort det kunne vært! Da må man jo ikke stille seg slik at dette bare kommer til å se ut som et delmål, som et skritt på veien. Det er dette som er poenget mitt. Det fins noe lavere enn verdensener som også er kjempevanskelig og som vil fungere akkurat like godt som drivkraft i trening og karriere.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by furu »

Eksempelet med fotball funker ikke. Vår svenske i Brann gikk ut og sa gull, og det gikk helt fint ;)
Instagram @christianfuru
User avatar
Eaglespree
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 142
Joined: 29 Nov 2012, 10:32
Hjemmeklubb: Solum

Re: Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by Eaglespree »

Har ikke sett programmet.
Forøvrig synes jeg debatten her inne er relativt god, med endel gode poenger fra flere hold.
Fotballeksempelet er ikke så verst, men vi kan gjerne utvide det noe.
Det ville vært unaturlig om Real Madrids trener skulle hatt noe annet enn "kun seriegull + 2-3 større pokaler i året er godt nok" som sitt mål.
Derimot hørte jeg aldri Eggen som trener som Rosenborg i sine glansdager si at målet var gull i Champions League . Så vidt jeg husker var målet stor sett: "gruppespillplass" da det ga viktig erfaring, masse kamper og store pengebeløp til klubbkassen.
De fleste i Norge synes vel både da, og nå i retrospekt, at Rosenborg hadde stor suksess og oppnådde sine mål på en meget god måte - selv om de andre hadde ambisjoner om å slå Real Madrid 4-0 i finalen.

Således er det nok fornuftig å se seg selv litt i speilet og sette større fokus oppnåelige mål/delmål.
Tutta har jo (og med all rett) både et uttalt mål og en realistisk ambisjon om å bli nr 1 i verden.
Vi har alle sett hvor vanskelig dette har vært selv for henne, og hvilken uheldig effekt det har hatt, når fokuset i pressen endret seg fra at dette var et mål, til at dette var kun et tidsspørsmål før det ville skje.

At Kofstad og Daffinrud eller Karlsen på vegne av disse går ut på den måten de sies å ha gjort, virker ubetenksomt.
Daffinrud har ikke engang spilt en eneste turnering over "amatørnivå". At jenta har potensiale til å bli noe stort, og således for seg selv kan ha så høye mål hun vil, har jeg ikke noe problem med. For alt jeg vet blir hun kanskje en stor stjerne på LPGA en dag. Veien dit er p.t. svært lang, men det betyr også at det er en mengde med suksess og selvtillit å hente på veien dit, for den som evner å glede seg over fremgang og resultater. Om man oppriktig gjør det, og også aktivt kommuniserer dette utad, så tror jeg det er en langt sunnere strategi på alle måter.
Det samme gjelder Kofstad, selv om han i alle fall har spilt på et svært høyt nivå, og i tillegg har noen resultater på en god dag å vise til. ET og PGA er mye jevnere i kvalitet enn LET og LPGA, selv om toppene i PGA selvsagt er noen hakk over normalt sett. Likevel vil jeg si at Kofstad har snust på toppen og således har en viss idé om hva som skal til for å komme Topp 20 på OoM på ET og dermed også burde holde PGA nivå.

Ikke meningen å være negativ til våre fremadstormende (det er jeg virkelig ikke), men jeg er litt enig i at det hadde vært svært fornuftig om Karlsen spesielt var bevisst på de signaleffekter som sendes til pressen og konsekvensene av dette.
Det burde også hvile et visst ansvar på NGF for at mediestrategi diskuteres med spillerne, så de kommuniserer det samme utad.
Så kan jo spillerne, trenerne og støtteapparatet gjerne ha andre og mer langsiktige mål å jobbe for - men disse er det i Norge i alle fall - kanskje lurt å holde litt mer for seg selv?
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by sirandrew214 »

.
Last edited by sirandrew214 on 01 Jan 2015, 19:59, edited 1 time in total.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by Snowman »

Eaglespree wrote: Ikke meningen å være negativ til våre fremadstormende (det er jeg virkelig ikke), men jeg er litt enig i at det hadde vært svært fornuftig om Karlsen spesielt var bevisst på de signaleffekter som sendes til pressen og konsekvensene av dette.
Det burde også hvile et visst ansvar på NGF for at mediestrategi diskuteres med spillerne, så de kommuniserer det samme utad.
Så kan jo spillerne, trenerne og støtteapparatet gjerne ha andre og mer langsiktige mål å jobbe for - men disse er det i Norge i alle fall - kanskje lurt å holde litt mer for seg selv?
Du hadde et godt og langt innlegg. Jeg klippet slutten her, for det her er ekstra viktig. NGF bør ha en mediestrategi som er kjent for ledere, trenere, spillere, styret, administrasjonen, noe som kan bygge opp og gi interesse og engasjement gjennom sesongen. Det er mye som kan forbedres, mye å hente ved å bruke kommunikasjons- og mediekunnskap mer bevisst og smartere.

Det med "i Norge", der er du vel inne på om janteloven slår inn? Vel, det med at man ikke skal tro man er noe, det bør man jo ikke følge, for man skal tørre å være selvbevisst på hva man er og hvem man er. Men man trenger jo ikke late som man er noe mye mer enn det man er heller. Realistisk selvoppfatning, det har aldri skadet noen, hvor man er selvbevisst på hva man kan og hva man kan bli, men uten at det tar av til å bli virkelighetsfjernt og urealistisk.

Det å si til Kofstad at han ikke er en potensiell verdensener, det er ikke å si at han ikke skal tro han er noe. For man kan da være noe, inklusive være både god og viktig, selv om man ikke er eller blir verdensener.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by sirandrew214 »

.
Last edited by sirandrew214 on 01 Jan 2015, 19:59, edited 1 time in total.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by Snowman »

sirandrew214 wrote:Etter å ha surret litt som dørselger, så lærte jeg noen små ting, blant annet at man skal/bør/må ha ekstremt høye mål, de kan faktisk være på grensen til urealistiske, men man må også ha trinn dit, som er oppnåelige.
Hadde du kanskje som mål å bli den beste dørselgeren i verden? ... og i så fall, ble du det? ;)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by sirandrew214 »

.
Last edited by sirandrew214 on 01 Jan 2015, 19:59, edited 1 time in total.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by Snowman »

sirandrew214 wrote:Hehe, vanskelig å si, jeg kjenner i hvertfall en som var "flinkere". Men det gikk bra. ;)
... så du var kanskje topp-12 i Europa? Veldig bra det ;)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by Snowman »

Snowman wrote:Det er en del som er enige med meg her i at kommentaren var uheldig, men at det likevel er ingen skade skjedd. Vel, det vil da bl.a. kunne ha noe å si om dette var en enkeltstående uttalelse eller om det er sånn de kommer til å snakke også i fremtiden. I tillegg, hvordan en høyeksponert trener/utøver snakker, det har mer å si enn om man er en laveksponert. Så dette kan justeres, noe de bør!

En sammenligning: Hvis en fotballtrener før sesongen sier at målet er gull, og så kommer laget på tredjeplass, da får han høre at målet ikke ble nådd. Men hvis han før sesongen sa at målet er medalje, da er det lettere å bli opplevd som en suksess også om man kommer på tredjeplass. Andre og dårligere lag kan snakke om at målet er å komme på øverste halvdel eller å unngå nedrykk. Noen snakker også om mål f.eks i et treårsperspektiv. Det regnes som riktig å strekke seg, slik at lista ikke legges for lavt, for det å sette kunstig lave mål vil oppfattes som feigt. Men hva som er noe å strekke seg etter, det varierer ut fra klubbenes forutsetninger, så det er ikke sånn at alle sier at målet er gull.

Tilfellet Kofstad: Hvis han setter som karrieremål f.eks. å bli topp-12 i Europa og komme på Ryder Cup-laget, og så skulle greie det, da vil han kunne feires som at karrieremålet er oppfylt. Tenk så vanvittig stort det kunne vært! Da må man jo ikke stille seg slik at dette bare kommer til å se ut som et delmål, som et skritt på veien. Det er dette som er poenget mitt. Det fins noe lavere enn verdensener som også er kjempevanskelig og som vil fungere akkurat like godt som drivkraft i trening og karriere.
Det innlegget jeg her siterte, var så provoserende for Kevin at han trykket minus ute til høyre for å få ned karmaen min. Det kan gjerne flere av dere i fanklubben hans gjøre også:) For hvis denne type innlegg oppleves så provoserende i forumet her, da vil jeg se det som et kompliment å få karmaen ned i under null. I så fall trenger jeg minus fra noen flere av dere:)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17379
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by kevin »

Du fikk den for alt tullet du har kommet med i denne tråden, spesielt der du sier at du håper at Kofstad lykkes, og etterpå godter du deg nærmest over at han kommer til å skuffe deg. Det sier det meste, og bekrefter det jeg har skrevet.

Når det gjelder temaet, prøv å google "jeg vil bli best i verden", så skal du se hvor mange som sier det. Skal man bli best må man tørre å tro på det, man må jobbe med det som mål og man må tørre å si det. Alle toppidrettsutøvere har selvsagt delmål, som f.eks å etablere seg på touren, evt bli nr.50 i verden osv osv.

Å kritisere Kofstad for noe han ikke har uttalt selv en gang, vel, det sier seg selv. Og hva så om han hadde sagt det? Og hva om han ikke blir nr.1? Er det virkelig noe å kritisere noen for?

ps! Kan også nevne at ca.halvparten av de som har blitt verdensener har vært 33 år eller mer. Snittet er litt over 31 år, og såpass lavt fordi Tiger og Rory drar snittet mye ned. Å trekke inn Kofstad sin alder på 27 som et argument imot er rimelig O/B.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by Snowman »

kevin wrote:Du fikk den for alt tullet du har kommet med i denne tråden, spesielt der du sier at du håper at Kofstad lykkes, og etterpå godter du deg nærmest over at han kommer til å skuffe deg. Det sier det meste, og bekrefter det jeg har skrevet.

Når det gjelder temaet, prøv å google "jeg vil bli best i verden", så skal du se hvor mange som sier det. Skal man bli best må man tørre å tro på det, man må jobbe med det som mål og man må tørre å si det. Alle toppidrettsutøvere har selvsagt delmål, som f.eks å etablere seg på touren, evt bli nr.50 i verden osv osv.

Å kritisere Kofstad for noe han ikke har uttalt selv en gang, vel, det sier seg selv. Og hva så om han hadde sagt det? Og hva om han ikke blir nr.1? Er det virkelig noe å kritisere noen for?

ps! Kan også nevne at ca.halvparten av de som har blitt verdensener har vært 33 år eller mer. Snittet er litt over 31 år, og såpass lavt fordi Tiger og Rory drar snittet mye ned. Å trekke inn Kofstad sin alder på 27 som et argument imot er rimelig O/B.
Heia, Kevin, for at du passer på debatten her, så ikke vi slemme tar av. Du får en pluss fra meg:)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by Snowman »

Og dette, Kevin, her tenkte jeg på bl.a. deg:
Snowman wrote:Noe jeg kan forskuttere, ut fra erfaringer fra 2013-sesongen, er at det kommer til å bli mye leven her de gangene Kofstad spiller dårlig. Da kan nemlig bl.a. jeg komme til å skrive ting som provoserer en del folk veldig sterkt. Fordi:

Når jeg følger med på idrett, da er jeg nemlig litt a la fotballsupportere. Jeg holder selvsagt med Kofstad på ET i år, og jeg syns det er gøy og spennende å ha ham der. Når han spiller godt, kommer jeg til å skrive glade og fornøyde kommentarer, og det syns jo alle er greit. Det kommer dessuten til å være ærlig positivitet fra min side, for jeg håper han skal lykkes godt i år.

Men når han spiller dårlig eller svikter i avgjørende situasjoner, da kommer jeg til å uttrykke skuffelse, og kanskje til og med spekulere i hvorfor. Det er sånn man kan gjøre når man holder med et fotballag, men en del golfere tåler ikke sånt, så det kommer til å skape liv og røre og beskyldninger om at sånne som meg egentlig ikke holder med ham. Vent og se, sånn blir det:)
Sånn blir det, for jeg vet jo at du har null forståelse for denne måten å være sportssupporter på.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by eivaan »

Sier heller ERRE mulig med så mye vas i en tråd!!!!!!!!!!
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by Snowman »

eivaan wrote:Sier heller ERRE mulig med så mye vas i en tråd!!!!!!!!!!
Her er det da både mye vas og mye interessant og bra! Se f.eks. det gode innlegget fra Eaglespree ovenfor her, godt skrevet og gode poenger. Og det med mye vas, det blir sikkert mer, for det er mer der det kommer fra, bl.a. hos meg:)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by GunnarBull »

Ikke bare at jeg ikke skjønner hva i all verden som er den store saken her, jeg merker at jeg heller ikke gidder å finne ut av det.

Godt nyttår til dere alle, måtte livet være bedre mot noen av dere enn det virker som dere er mot dere selv.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by Freud »

Karma? Min er - 4 !!
Hvem som har snakket den ned, vet jeg ikke, men det viser at jeg er den dårligst likte her på forumet.
Det lever jeg godt med.
Poenget med livet er ikke å bli godt likt, men å sette spor etter seg. Om 100 år vil mange huske den kontroversielle Freud, som ergret så mange og gledet så få. Men hvor mange vil huske Kevin, Gunnar Bull og andre forståsegpåere?

Snowman har startet en høyst nødvendig debatt, skrevet og argumentert på en god og saklig måte. Jeg er visst den eneste her som er enig i alt han har skrevet. For så vidt i stil med min outsider-posisjon.
Lawinth
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 383
Joined: 11 May 2011, 23:36
Hcp: 12
Hjemmeklubb: TYGK
Has thanked: 28 times
Been thanked: 1 time

Re: Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by Lawinth »

Personlig tror jeg denne tråden gjenspeiler golfspillet til den enkelte sammenlignet med en god og en veldig dårlig dag. Vanskelig å spå en vinner, men med en slik entusiasme og glød borger dette for et aktivt forum i 2015 og med den fantasien og kunnskap som legges frem tar jeg capsen av og ønsker dere alle et riktig godt nytt år, her også :)
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by GunnarBull »

Freud wrote:Poenget med livet er ikke å bli godt likt, men å sette spor etter seg. Om 100 år vil mange huske den kontroversielle Freud, som ergret så mange og gledet så få. Men hvor mange vil huske Kevin, Gunnar Bull og andre forståsegpåere?
Ny diskusjon: Freud påstår at poenget med livet er å sette spor etter seg. Det er jeg sterkt uenig i. En alt for stor andel av de som setter spor etter seg etter sin død, har i beste fall vært småsprøe mennesker, i verste fall klin gærne. Og jo færre de har gledet, desto verre personlighet har de hatt.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
Post Reply