Ny lob wedge.

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
KONGKAHL
Rookie
Rookie
Posts: 15
Joined: 29 Jun 2010, 01:28
Hcp: 5
Hjemmeklubb: Larvik GK
Location: Larvik

Ny lob wedge.

Post by KONGKAHL »

Hei.

Jeg har i dag en meget slitt Titleist Vokey SM4 Wedge 60-04

Dette er min favoritt i baggen. Jeg har vel trent mer med denne en noen annen kølle. Elsker å leke rundt green. Har jeg mulighet til syk flop shot over en bunker, hvor flagget står nært, så er jeg fornøyd :) Og jeg mener selv jeg er ganske god med denne. :D

Men denne begynner å bli så slitt at jeg må ha meg en ny en.
Nå som SM5 er ute tenkte jeg meg en slik.

Jeg ble anbefalt en SM5 60.08 M. Men dette er vel en 8 bounce kølle. Og den jeg har er 4. Dette kan jo ikke stemme at disse vil være like, slik som selgeren fortalte meg ?
Jeg ser på titleist siden at dem også har en 60.04 L. Vil denne være mer lik min SM4 60-04 ?

rart om selgeren fortalte meg at SM5 60.8 var lik min SM4 60-04

Eller burde jeg prøve å skaffe meg en Ny SM4?

Mitt HCP er 8.


Ken
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ny lob wedge.

Post by furu »

To ting.

1. Er du digger eller slider/sweeper?

2. Spiller du mest på myke baner eller fast, hardt gress?

Bounce er en ting, men min erfaring med Vokey SM5 er at grinds betyr mye.
Instagram @christianfuru
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Ny lob wedge.

Post by Golffreak »

Hva du bruker wedgen til har vel også mye å si? Forskjell på å slå en lob wedge fra fairway (for det er viktig å tenke på forholdene som Furu nevner), kontra at du i hovedsak bruker den rundt greenen til chipper som er korte eller hvor du trenger rask stopp, flop-slag og evt i greenbunkerne. Har tidligere brukt en 60 wedge i bunker med lite bounce, og det kunne enten bli veldig bra eller veldig dårlig.. 8 grader bounce blir mer en mer anvendelig kølle, men neppe like gode på fulle slag fra "firm" fairway. Selv gikk jeg for en 58 grader med mid-bounce, som jeg bruker både til fulle slag og alt rundt greenen.

Merk at "slitt" ikke har så mye effekt på spin og resultat som du tror, og det har tidligere blitt henvist til en undersøkelse her inne med svingrobot hvor 20 år gamle wedger "kun" hadde 20% mindre spin såvidt jeg husker. Er ikke sikkert at et par år gammel wedge, som totalt er brukt 1 år ettersom vi har halvårssesong, er så slitt som du kanskje tror...

Klart, sitter det i hodet at den er slitt eller ikke funker så er det jo bare å kjøpe ny...... :)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
KONGKAHL
Rookie
Rookie
Posts: 15
Joined: 29 Jun 2010, 01:28
Hcp: 5
Hjemmeklubb: Larvik GK
Location: Larvik

Re: Ny lob wedge.

Post by KONGKAHL »

hei.

Fra fairway opp til 50 meter er jeg en sweeper. Fra 50 til 90 hender det jeg digger mye mer.

Fra green bunker bruker jeg alltid lob wedgen.

Om banen er myk, eller fast kommer jo helt ann på været mener nå jeg. på en sommerdag så er jo banen mye hardere. men til vanlig er den noe midt i mellom.


Når jeg sier slitt, da mener jeg slitt. Den ser rett og slett ikke ut. Med tanke på hvor mye den er brukt i over 3 år. Det er vel også slik at en wedge er en del mykere en vanlig jern.

grinds har jeg ikke hørt om....

håper dette hjalp.

Ken
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ny lob wedge.

Post by furu »

En typisk norsk bane vil sjelden eller aldri bli skikkelig hard. Produsentens wedger som er ment for harde forhold passer etter min mening ikke godt hos oss. Du kan eventuelt gå for lite bounce men kompensere med en grind som gir deg litt mer å jobbe med.

Grinds er M, K, L osv hos Vokey. Det er sålens utformin. Avgjør i stor grad hvordan den oppfører seg, sammen med bounce. På Vokeys nettside står de forskjellige grinds forklart i forhold til spillestil og forhold.

Vokey er støpt, så de er ikke spesielt myke i stålet.
Instagram @christianfuru
KONGKAHL
Rookie
Rookie
Posts: 15
Joined: 29 Jun 2010, 01:28
Hcp: 5
Hjemmeklubb: Larvik GK
Location: Larvik

Re: Ny lob wedge.

Post by KONGKAHL »

Bra svar her, Men da er sp. Hvilken SM5 er mest lik min SM4 60-04?

Ken
Post Reply