Folk som stresser og maser på andre

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Folk som stresser og maser på andre

Post by Snowman »

Karianne Sørgård OIsen (34) fra Bodø slutter å gå på ski:

– Det var ikke koselig. Det var ikke slik det pleide å være å gå på ski. Det virker som om enkelte er så opptatt av sine egne mål at de glemmer at også andre skal ha det trivelig i marka, utdyper hun til VG.

http://www.vg.no/forbruker/full-krig-i- ... /23383520/

Fins det noen parallell til golf? Nei, for i golf hadde hun ikke fått noen sympati fra verken folk i forbund eller klubb eller skribenter eller debattanter. Alle hadde ment at det var hun selv som var problemet.

For i golf er det opplest og vedtatt at det er de som spiller seint som er problemet, dvs. ingen snakker om dem som stresser rundt og maser på alle som går seinere enn dem selv.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Folk som stresser og maser på andre

Post by Freud »

For meg er "sakte spill" en ikke-sak. Jeg har spilt noen tusen golfrunder i mitt liv, og har vel bare en håndfull ganger opplevd at sakte spill foran har vært et irritasjonsmoment, og langt fra et problem.
De få gangene det har vært det, så har vår flight ringt proshopen og bedt dem sende ut en marshall som kan snakke til dem. Det fungerer greit. Eller vi ber pent om å få gå gjennom. Det går også greit.
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Folk som stresser og maser på andre

Post by mciljoy »

Det er mange udokumenterte, etablerte sannheter i golf, i likhet med all kutyme og normer. At sakte spill fører til tapte inntekter for klubbene er en av dem

Jeg vet ikke men tipper at de som irriterer seg over sakte spill er de med lavt hcp. Vi vet at de med lavt hcp er i kraftig undertall i golfnorge. Majoriteten ligger vel fra 15-35. Hvorfor skal vi høre på fåtallet rundt sånne tema? Hadde det ikke vært bedre å gjøre det morsomt for så mange som mulig å være på golfbanen?

PS, er selv en utålmodig sjel som lett irriterer meg over sakte spill.. men klarer å leve med det :-)
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Folk som stresser og maser på andre

Post by sirandrew214 »

Jeg er en rask spiller, har ikke noe problem med å gå en runde alene på 1.5 timer, eller sammen med gode,raske medspillere, på godt under 3 timer.
Men jeg koser meg også på golfbanen. (innimellom, når det går bra... ;) ) og har ikke problem med å spille en runde, som går i jevnt, greit tempo, selv om det runder 4-4.5 timer.

MEN, når jeg går bak spillere som jeg TYDELIG ser somler, har dårlige rutiner, somler (sa jeg somler?) og generelt gjør alt for at runden skal ta lang tid, da blir jeg irritert! og JA, jeg kan helt klart si ifra både til medspillere og de som somler, hvis det er helt natta, det som skjer.
Hvorfor ikke? Folk som bare lar det skli, og lar somlere slippe unna, gjør at somlere aldri lærer, for somlere VET ikke at de somler!
(jada, jeg HAR folkeskikk, og jeg prøver å unngå de verste scenene.)
Uansett, nå er det snart vår, og jeg skal spille golf i utlandet, hvor tyskerene bruker ca 6 timer på en runde. Dét blir en test...
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Folk som stresser og maser på andre

Post by Snowman »

mciljoy wrote:Det er mange udokumenterte, etablerte sannheter i golf, i likhet med all kutyme og normer. At sakte spill fører til tapte inntekter for klubbene er en av dem

Jeg vet ikke men tipper at de som irriterer seg over sakte spill er de med lavt hcp. Vi vet at de med lavt hcp er i kraftig undertall i golfnorge. Majoriteten ligger vel fra 15-35. Hvorfor skal vi høre på fåtallet rundt sånne tema? Hadde det ikke vært bedre å gjøre det morsomt for så mange som mulig å være på golfbanen?

PS, er selv en utålmodig sjel som lett irriterer meg over sakte spill.. men klarer å leve med det :-)
Godt innlegg! Min egen udokumenterte påstand går altså motsatt vei av den udokumenterte etablerte sannheten.

Min hypotese er at stresset om raskt spill går ut over rekrutteringen. Jeg prøvde selv å få i gang en gammel baseball-slugger til å spille golf, en ca 50 år gammel Askermann som hadde spilt baseball i studietiden i USA. Men han hadde mer kraft en presisjon, så det ble en del leting, og han ga seg før han kom ned i hcp 30, fordi han syntes stresset bakfra ødela golfgleden. Lite å bygge på, selvsagt, så jeg aner jo ikke hvor mange som har følt det på samme måten. Men min gjetting er at det har skjedd med mange flere enn den nevnte batman.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
jos026
Forumvant
Forumvant
Posts: 68
Joined: 04 Mar 2014, 09:43

Re: Folk som stresser og maser på andre

Post by jos026 »

Jeg irriterer meg grenseløst over tregt spill, men da snakker jeg om de som somler. Er det noen som åpenbart sliter eller er helt nye har jeg betydelig lengre lunte. Poenget er at dersom du er ny, sliter eller bare liker å bruke tid, så må du slippe de bak deg forbi. Skjer ikke det og jeg står igjen og venter og det er ledig på de neste tre hullene går det svart. Så svart at jeg i ettertid kan skamme meg over meg selv og det jeg har gjort, som å gå forbi flighten foran på et par 3 hull (selvsagt uten å spille det) og slå ut på neste hull, uten å ha blitt spurt.

Sakte spill er ikke et problem i seg selv så lenge det går minst mulig utover andre. Min erfaring er at baseball spilleren, ref Snowman, ville fått et klapp på skulderen så lenge han slipper gjennom.

Et siste poeng i denne sammenheng er introduksjonen nye spillere får. Jeg husker at det ble lagt veldig stor vekt på nettop å slippe gjennom da jeg var på GK- kurset, om det samme skjer på VTG kursene er jeg usikker på. Det er i alle fall viktig at dette blir understreket for nye spillere. Da slipper de bak å irritere seg og vedkommende selv slipper å bli stresset av de bak.
D: Taylormade M2 10,5' - Tour ad di 6s
FW: 14' XR pro m/ tour ad di 7s og 16,5' 915 m/ diamana s+ 70 stiff
H: TM RESCUE mid 22 og 19 m/ stock regular skaft
J: Mizuno Mp 69 4-p m/ DG s300
W: Ping G10 U (50') og S (55')
P: TM Spider
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Folk som stresser og maser på andre

Post by Freud »

Det med å gå forbi et hull uten å spørre er noe jeg har gjort av og til. Ingen protester.
Ikke noe stort problem at jeg da spiller bare 17 hull.
User avatar
Mathias
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 144
Joined: 20 Aug 2010, 10:45
Hcp: 15
Hjemmeklubb: Asker GK / Grini GK
Location: Oslo

Re: Folk som stresser og maser på andre

Post by Mathias »

Alt med måte.
Har ikke noe imot å vente litt på en lørdag i primetime, men når noen spiller så sakte at hele golfbanen stopper opp er det ikke greit.
Nike VRS Covert driver, 3-wood & 3-hybrid
Nike VR Pro-Combo 3-PW
Callaway Mackdaddy 2 52/56gr AW/SW
Odyssey Ice White putter

..og mulligan på første.
User avatar
foffeey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 209
Joined: 12 Jun 2012, 09:32
Hcp: 10,5
Hjemmeklubb: Mjøsen GK
Location: Hamar

Re: Folk som stresser og maser på andre

Post by foffeey »

jos026 wrote:Jeg irriterer meg grenseløst over tregt spill, men da snakker jeg om de som somler. Er det noen som åpenbart sliter eller er helt nye har jeg betydelig lengre lunte. Poenget er at dersom du er ny, sliter eller bare liker å bruke tid, så må du slippe de bak deg forbi. Skjer ikke det og jeg står igjen og venter og det er ledig på de neste tre hullene går det svart. Så svart at jeg i ettertid kan skamme meg over meg selv og det jeg har gjort, som å gå forbi flighten foran på et par 3 hull (selvsagt uten å spille det) og slå ut på neste hull, uten å ha blitt spurt.

Sakte spill er ikke et problem i seg selv så lenge det går minst mulig utover andre. Min erfaring er at baseball spilleren, ref Snowman, ville fått et klapp på skulderen så lenge han slipper gjennom.

Et siste poeng i denne sammenheng er introduksjonen nye spillere får. Jeg husker at det ble lagt veldig stor vekt på nettop å slippe gjennom da jeg var på GK- kurset, om det samme skjer på VTG kursene er jeg usikker på. Det er i alle fall viktig at dette blir understreket for nye spillere. Da slipper de bak å irritere seg og vedkommende selv slipper å bli stresset av de bak.

Det med å slippe gjennom ble i hvertfall stresset veldig mye da jeg tok kurset for tre år siden.

Ellers må jeg si meg enig med de fleste her. Jeg er selv en veldig rask spiller, men jeg har ikke alltid vært det. I starten var jeg veldig treg (fordi jeg slo mange slag, ikke fordi jeg somlet), og da ble noe av golfgleden ødelagt fordi jeg stresset veldig med folk bak meg. Jeg var veldig bevisst på at ingen bak meg skulle gå og stange, og det føltes hele tiden ut som at de bak meg fikk ødelagt sin runde også.

Ser jo nå i ettertid at det var jeg som hadde et noe feilaktig inntrykk av stressnivået til de bak, og at jeg med suksess kunne ha sluppet gjennom færre enn jeg gjorde.

Jeg tror det er viktig å finne en balansegang her slik at de som er nye til sporten ikke blir skremt bort av presset om å være en rask spiller. Det er naturlig å bruke lengre tid i starten, og da må vi som har spilt en del ta hensyn til de som er nye.

Når det er sagt er somling noe helt annet. Jeg kan også irritere meg grønn over folk jeg ser somler, men jeg får meg ikke til å si det til dem...
Handicap sesongstart: 11,7Nåværende handicap: 10,5. Mål for 2015:8,0.
User avatar
norrbaggen
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 462
Joined: 22 Jan 2009, 23:29
Has thanked: 20 times
Been thanked: 8 times

Re: Folk som stresser og maser på andre

Post by norrbaggen »

Grupper som har mer än ett tomt hål framför sig ska avvisas från banan och transporteras till närmaste övningsområde.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Folk som stresser og maser på andre

Post by Snowman »

norrbaggen wrote:Grupper som har mer än ett tomt hål framför sig ska avvisas från banan och transporteras till närmaste övningsområde.
Er det ikke bedre bare å be dem slutte med golf?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Folk som stresser og maser på andre

Post by CharlieB »

Du skal gå bak de som går foran deg, ikke foran de som går bak deg. Enklere kan det ikke bli.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: Folk som stresser og maser på andre

Post by Friedman »

Er jo bare å be om å få gå gjennom?? Fatter ikke at folk klarer å ase seg opp over ting man lett kan gjøre noe med...Bare spør på en høflig måte så løser det seg uten problem i 9 av 10 tilfeller.

Har jeg en avtale eller noe jeg MÅ rekke innen 2 timer legger jeg ikke ut på 18 hull og forventer at alle andre skal skygge banen for meg.
No laying up
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Folk som stresser og maser på andre

Post by kevin »

Her er noen bra tips til hvordan man gjør når man slippe gjennom ;)

dirtyzecret
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 205
Joined: 26 Mar 2015, 21:06
Hcp: Hvit Kort

Re: Folk som stresser og maser på andre

Post by dirtyzecret »

Det jeg reagerer på i Norge er kulturen for å slippe gjennom...
Det virker som mange synes dette er flaut og blir regelrett snurt når det kommer noe bakfra som spiller raskere.
Her tilbyr vel ca 50%/50% og slippe gjennom og ikke.
Mange av disse som ikke slipper gjennom blir regelrett snurt hvis man spørr, man kan se det på dem..
Skulle nesten tro det gikk utover stoltheten dems :) haha!
Så er det jo også sånn at denne trivselen man snakker om skal gjelde begger veier, både for raske og trege spillere, da er det jo ikke noe i veien for å slippe gjennom?
Blir jo ikke noe mere trivsel av å gå bak folk som gjør alt mulig annet enn å spille golf, som har 2 minutters preshot rutine og fortsatt duffer 4 slaget 30 meter til bortover fairway, ikke plukker dem opp når løpet er kjørt heller.
De fleste klubber har en maxtid for hva man bør bruke på en runde eller 9 hull!
Denne tiden er strengt tatt ganske drøy, og vil gi rom for rimelig mye ikke golfrelatert, samt shanker, duffer og lost baller!
Det er når folk ikke engang klarer å holde makstiden jeg blir sur, og i tilegg grynter når du spørr pent om man kan spille gjennom...
User avatar
jenstf
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 134
Joined: 29 Jul 2014, 20:17
Hcp: 29.7
Hjemmeklubb: Mørk GK
Location: Spydeberg

Re: Folk som stresser og maser på andre

Post by jenstf »

Hos oss er de fleste ganske flinke til å sette seg ned å vente på benkene for å vise tydelig at de lar deg slippe gjennom
  • Callaway FT Optiforce 460cc @ 12.5°
  • Callaway Big Bertha Alpha 815 2h @ 17°
  • Callaway X2 Hot 3h og 5h
  • Callaway X Hot 4h og 6h
  • Callaway X Hot 7i-pw
  • Callaway Mack Daddy 2 (52/56/60)
  • Odyssey Metal-X 2-Ball
Birnando
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 05 Jun 2009, 22:34
Hcp: 10.0
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Folk som stresser og maser på andre

Post by Birnando »

Friedman wrote:Er jo bare å be om å få gå gjennom?? Fatter ikke at folk klarer å ase seg opp over ting man lett kan gjøre noe med...Bare spør på en høflig måte så løser det seg uten problem i 9 av 10 tilfeller.

Har jeg en avtale eller noe jeg MÅ rekke innen 2 timer legger jeg ikke ut på 18 hull og forventer at alle andre skal skygge banen for meg.
Det er fornuftig nok, men ofte er det ikke slik at det lar seg gjøre å spille gjennom.
Følger de ballen foran seg igjen er det jo meningsløst å prøve å spille gjennom baller på hvert eneste hull.
Forstyrrende vil nok mange oppleve det som, og nytten er vanskelig å se.
*frust*
Nei, her må det fortsettes å fokusere på at dette ikke er pludretur i parken med seniorsenteret, det finnes det velegnede steder for i det ganske land.
Har sagt det før, men det tåler gjentakelse; 18 hull golf bør gå langt raskere enn i dag.
4 timer er bare fjas, få ræva i gir og slå for pokker!!
*End frust*
Ping G400 driver
Mizuno MP-H5, 2i-5i
Mizuno JPX-850 forged, 6i-pw
Mizuno MP-T5, 50-54-58
Scotty Cameron Studio Select newport 2
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3186
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Folk som stresser og maser på andre

Post by GolfMickey »

Vært offer for ekstremt sakte spill i det siste. At folk klarer å bruke så lang er bare utrolig. Hvordan går det ann å bruke over 10 min på green? På Km på Hakadal skjedde dette, damer med caddie som bruker sykt lang tid på alt og går på over 100 slag. Caddien hadde null spilleforståelser heller la bagger på feil side av green, sto på green og skrev etter de hadde gått av, håpløst. Maks 2 over 36 hcp bør være obligatorisk.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Folk som stresser og maser på andre

Post by Snowman »

GolfMickey wrote:Vært offer for ekstremt sakte spill i det siste. At folk klarer å bruke så lang er bare utrolig. Hvordan går det ann å bruke over 10 min på green? På Km på Hakadal skjedde dette, damer med caddie som bruker sykt lang tid på alt og går på over 100 slag. Caddien hadde null spilleforståelser heller la bagger på feil side av green, sto på green og skrev etter de hadde gått av, håpløst. Maks 2 over 36 hcp bør være obligatorisk.
Hva slags turneringsregler var det da? Var det regler som tillot at man plukket opp ballen etter et visst antall slag?

Herreturneringen i klubben min går ofte seint, og det er jo ikke bra på en hverdagskveld hvor man deler av året også må utnytte dagslyset. Men jeg syns arrangøren bestiller seint spill når det ikke plukkes opp før dobbel-par+1, dvs opp til 11 slag på et par-5 hull. De fleste spillerne har null poeng på hullet etter 7-8 slag, så hvis man vil ha raskt spill, kjør da Stableford hvor man kan plukke opp.

Hvis det er turneringsformen som skaper tidsbruken, da blir det feil å skylde på spillere som bruker mange slag, leter etter baller, etc. Da er problemet gode spillere som absolutt vil ha netto slag heller enn Stableford, fordi de selv får større vinnersjanser. Men prisen for de gode spillernes bedre vinnersjanser, det er økt tidsbruk.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
dirtyzecret
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 205
Joined: 26 Mar 2015, 21:06
Hcp: Hvit Kort

Re: Folk som stresser og maser på andre

Post by dirtyzecret »

Snowman wrote:
GolfMickey wrote:Vært offer for ekstremt sakte spill i det siste. At folk klarer å bruke så lang er bare utrolig. Hvordan går det ann å bruke over 10 min på green? På Km på Hakadal skjedde dette, damer med caddie som bruker sykt lang tid på alt og går på over 100 slag. Caddien hadde null spilleforståelser heller la bagger på feil side av green, sto på green og skrev etter de hadde gått av, håpløst. Maks 2 over 36 hcp bør være obligatorisk.
Hva slags turneringsregler var det da? Var det regler som tillot at man plukket opp ballen etter et visst antall slag?

Herreturneringen i klubben min går ofte seint, og det er jo ikke bra på en hverdagskveld hvor man deler av året også må utnytte dagslyset. Men jeg syns arrangøren bestiller seint spill når det ikke plukkes opp før dobbel-par+1, dvs opp til 11 slag på et par-5 hull. De fleste spillerne har null poeng på hullet etter 7-8 slag, så hvis man vil ha raskt spill, kjør da Stableford hvor man kan plukke opp.

Hvis det er turneringsformen som skaper tidsbruken, da blir det feil å skylde på spillere som bruker mange slag, leter etter baller, etc. Da er problemet gode spillere som absolutt vil ha netto slag heller enn Stableford, fordi de selv får større vinnersjanser. Men prisen for de gode spillernes bedre vinnersjanser, det er økt tidsbruk.
Særr? Stod caddien på green å skrev?
Hva skrev caddien da? Scorecortet? I KM? hahaah
Post Reply