Alle kommentarfelt er nå døde

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Alle kommentarfelt er nå døde

Post by Snowman »

Nå ser det ut for meg som det ikke lenger er noen steder der det postes kommentarer under redaksjonelle artikler.

golfsiden.no, der må man over på debatten deres
golferen.no, steindødt mht kommentarer
golfnews.no, steindødt mht kommentarer
norskgolf.no, der var det en god del kommentarer på gammel løsning, men det ser ut som det døde der også nå

Jeg syns det er synd! Redaksjonelle artikler og diskusjon hver for seg? Vel, jeg liker også når det er begge deler samme sted, redaksjonelt stoff med publikumskommentarer under.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Lawinth
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 383
Joined: 11 May 2011, 23:36
Hcp: 12
Hjemmeklubb: TYGK
Has thanked: 28 times
Been thanked: 1 time

Re: Alle kommentarfelt er nå døde

Post by Lawinth »

Jeg må si meg enig med deg i at kommentar og diskusjoner under artikkelen er på sin plass, selv om jeg ikke kan si å være særlig aktiv utover det lille jeg er med her.
Norsk golf har vel fortsatt en løsning. Fant det som følger under på Norskgolf sin side nå nettopp.

Disqus kommentarsystem
Norsk Golfs nye kommentarsystem Disqus krever at du oppretter en bruker og logger deg inn for å kunne delta i diskusjoner. Du kan også logge deg inn på Disqus via Facebook, Twitter og Google. Disqus er et av verdens mest brukte kommentarsystemer, og brukes på flere store norske nettsider.

Vi ønsker å løfte opp de gode, saklige kommentarene. Du kan nå gi kommentarer tommel opp eller ned, slik at de beste innleggene vil havne øverst i debattråden. Brukere som bryter våre debattreger gjentatte ganger vil bli permanent blokkert fra kommentarfeltet.
Golfspilleren
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 388
Joined: 23 May 2012, 21:34
Been thanked: 1 time

Re: Alle kommentarfelt er nå døde

Post by Golfspilleren »

Kan det ha noe å si at artiklene er dødskjedelige?

Norsk Golf. "Tyskerne fikk ikke spille. Gikk de kanskje i jeans? "
Golfnews: "Mye Westrup her. Har Kracht blitt forelska?"
Golferen: " Øi og Mazarino diskuterer RKS. Kunne ikke de bare ringt hverandre? Inhabil der,ja"
Golfsiden: " Lydia Ko, 17 år og verdensener? Greit work, Tutta"

Er jo ikke noe å snakke om...
User avatar
Jan E. Espelid
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 113
Joined: 04 Oct 2011, 17:34
Contact:

Re: Alle kommentarfelt er nå døde

Post by Jan E. Espelid »

Da vi lanserte Golferen.no i 2004 hadde vi åpne kommentarfelt, der man altså kunne legge igjen kommentarer anonymt. Det viste seg kjapt at det ikke er veien å gå ... stakkars den proffen som misset en cut. Vi gikk raskt over til registrering med navn og epost, og at alle innlegg skal være signert med navn. Dette demper klart enkeltes lyst til å uttrykke meninger - på godt og vondt.

Derimot opplever vi at flere kommenterer på Facebook-siden vår. Det virker som om det er enklere for en del å uttrykke meningene der. Kan det muligens være fordi meldinger i et kommentarfelt til en artikkel oppleves som noe som blir liggende «til evig tid»?
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Alle kommentarfelt er nå døde

Post by Freud »

Det finnes to måter å diskutere golf på nettet.

Det ene er å legge inn kommentarer under artikler som er skrevet av redaksjonelle medarbeidere på golfnettstedet. (slik man kan gjøre i nettavisene). Dette er nå mulig på Norsk Golf. Man kan bruke et nick og være anonym overfor andre, men må registrere seg overfor nettstedet, via f.eks. Disqus. Problemfritt. Ulempen med de nettstedene som bruker dette systemet er at de ikke har en egen debattside, der man kan starte debatter selv. Jeg antar at Norsk Golf har vurdert dette og ikke vil ha det, uvisst hvorfor.

Det andre er å ha en egen debattside, men ikke ha et kommentarfelt under redaksjonelle artikler. Dette systemet har Golfsiden.no. Bortsett fra at debattsiden til Ramnefjell teknisk er fra steinalderen, så savnes det der at man kan kommentere direkte under artikler han skriver.
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Alle kommentarfelt er nå døde

Post by GunnarBull »

Jeg tror den viktigste årsaken til at debattfeltene har forsvunnet fra artiklene, er at det blir for krevende for de som må moderere innleggene. Skaper mye engasjement, som nok anses som positivt, men det blir for mye tull og tøys og drittprat som krever moderering.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Alle kommentarfelt er nå døde

Post by furu »

Svensk Golf hadde forum på golf.se. Gikk vel to fulle stillinger til moderering. Sporet fullstendig av med uholdbar oppførsel.
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Alle kommentarfelt er nå døde

Post by Snowman »

Hvor mye må man egentlig moderere? Nettsider for amerikansk idrett, kikk litt på dem. Her er et eksempel fra PGAtour.com:

http://www.pgatour.com/news/2015/01/31/ ... -owgr.html

Et eksempel på en kommentar som ikke er moderert:

"Phil Mickelson has always been gracious with the fans. Tiger Woods has always, until his incident where he totally disgraced Elin, only shown disdain for the fans. Arguably he is the greatest golfer who ever lived, but because he is such a despicable human being I wish nothing but the worst for him."

Sånt er det mye av i USA, uten at de tar det bort. Jeg følger f.eks. også hockeylaget St. Louis Blues på Facebook etter hver kamp, og det er bøttevis med hets mot enkeltspillere. De tillater til og med troll som hetser samme spiller om og om igjen etter nesten hver eneste kamp. En mellomting, kanskje? For selv om man ikke vil tillate så mye frislipp som i USA, kan man da tåle mye mer enn den type ting jeg først har lest på norske golfsider og etterpå oppdaget at ble fjernet.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Alle kommentarfelt er nå døde

Post by Freud »

Moderering på et golfnettsted? Jeg må le. Dette dreier seg ikke om kommentarer til politiske og samfunnsmessige saker, som i nettavisene. På Dagbladet.no er det gjerne flere hundre kommentarer, spesielt når det gjelder saker om muslimer.
På Golfsiden slettes det for mange innlegg, fordi redaktøren føler seg personlig fornærmet. Selv deltar han i debattene. Håpløst!

Ellers enig med Snowman i at det sensureres for mye i norske media. Takhøyden er lav, og ytringsfriheten står ikke så sterkt som i USA. Fornærmelser må tåles. Nevnte omtale av Tiger brukt på f.eks. Kofstad hadde blitt slettet.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Alle kommentarfelt er nå døde

Post by Snowman »

Når det gjelder USA, har jeg lurt en del på hvorfor de tillater så enormt mye hets. På Facebook-siden til St. Louis Blues var det et troll som kalte seg Eric Vines, og han omtalte i flere år keeperen Jaroslav Halak konsekvent som "Hasuck". Han postet sjikane mange ganger i uka i flere år, alltid rettet mot Halak. Men de stengte ikke profilen hans ute fra siden, og de slettet ikke innleggene hans.

Hvorfor lar amerikanske nettredaktører den type ting stå uten å bli slettet? Antakelig fordi utøverne lærer seg å leve med det, hever seg over det, ikke bryr seg. De lærer seg vel at er du profilert idrettsutøver, da hører det med at folk omtaler deg på godt og vondt, både saklig og usakelig, både snilt og slemt.

Norske utøvere? Og da tenker jeg ikke bare golfere, men generelt? Vel, de tåler tydeligvis ikke det samme. Men sporten sin vil de leve av, og til OL vil de. Jeg synes ikke de skal måtte tåle så mye som USA på sitt verste, men de bør tåle mer enn det mange gjør i Norge. En mellomting!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Alle kommentarfelt er nå døde

Post by furu »

Flott at Snowman og Freud konstaterer at moderering på et golfnettsted umulig kan være noe særlig arbeid. At alt må da være kommentarer man kan la stå. Dette selvsagt uten å ha noen som helst kjennskap - faktisk ikke i nærheten av å vite en døyt - om hvordan det er i virkeligheten.

Det konstateres lav takhøyde. Uten å nevne hvilket av tre land (Sverige, Danmark og Norge) kan jeg si at kommentarer som slettes går på korrupsjon, rasehets, seksuell legning, familieproblemer, stoff/alkohol/doping osv.

Dere en/to personer her Freud og Snowman, skjønner dere altså ikke at dere her uttaler dere om noe dere ikke vet en dritt om? Vet dere mer om hvilke kommentarer som sendes inn, enn en som faktisk jobber med dette og kjenner personene i de andre landene som jobber med det samme?

Jeg tror noen mener at Freud og Snowman dreper entusiasmen og deltakelsen på forum. Ikke så mye med frekke kommentarer og ondskap, men med ren og skjær idioti. Jeg håper dere forstår at vi leser innleggene deres med stor fare for plutselig og uforutsett hjerneeksplosjon.
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Alle kommentarfelt er nå døde

Post by Snowman »

Furu, du som vet alt, vet du noe om hvor mange av mine innlegg som er slettet på norskgolf.no? Jeg sendte for øvrig i fjor vår et nyhetstips til din kollega Christian Døvle, og da svarte han dette tilbake:

"Tusen takk for morsomt sakstips, dette skal jeg følge opp :-) Takk også for konstruktive og saklige bidrag på norskgolf.no, det setter vi stor pris på!"

Døvle har manerer. Hvor er dine hen? Du tar helt fryktelig av når du føler behov for å skjelle ut noen.

Vet du forresten noe om hvor mange seminarer og konferanser jeg har vært på for å utveksle erfaringer om moderering, inklusive i avisers kommentarfelt og i sosiale medier? Hvis du vil møtes over en øl engang, så kan vi jo også teste hverandre på hvem av oss som vet mest om formell presseetikk og erfaringer knyttet til moderering av nettaviser.

Les dessuten denne tråden fra start til slutt. Hvem var den første til å vri diskusjonen fra sak til person?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Alle kommentarfelt er nå døde

Post by Snowman »

furu wrote:Jeg tror noen mener at Freud og Snowman dreper entusiasmen og deltakelsen på forum. Ikke så mye med frekke kommentarer og ondskap, men med ren og skjær idioti. Jeg håper dere forstår at vi leser innleggene deres med stor fare for plutselig og uforutsett hjerneeksplosjon.
Men hvem er det som dreper entusiasmen og deltakelsen i kommentarfeltene til norskgolf.no? Er det Freud og Snowman som skal ha skylda for det også? Jeg sjekket antall kommentarer under dine ti siste artikler der. Dette er hva jeg fant:

Driveråret 2015, 16.12.2014, 0 kommentarer. Utstyrstrender i 2015, 15.01.2015, 0 kommentarer. Putteråret 2015, 15.01.2015, 0 kommentarer. Fairwaywoods og hybrider i 2015, 15.01.2015, 0 kommentarer. Jern 2015, 15.01.2015, 0 kommentarer. Wedger i 2015, 15.01.2015, 0 kommentarer. Årets utstyrshøydepunkt nærmer seg, 28.01.2015, 0 kommentarer. Tigerskoen blir ny, 29.01.2015, 0 kommentarer. Første slag med R15 og AeroBurner driver, 29.01.2015, 0 kommentarer. Blogg fra årets utstyrstest, 04.02.2015, 0 kommentarer.

Hvis vi legger sammen for alle de ti siste artikler dine, da får vi, la meg se, jo, sammenlagt ble det null kommentarer.

Jeg skriver ikke dette fordi det er noe feil med de artiklene. Jeg er i det minste nok interessert i det du skriver til at jeg leser det. Men det denne tråden handler om, det er at kommentarfeltene er døde. Både du og andre som skriver, dere fortjener jo litt liv under, det unner jeg dere.

Men i stedet for å ta denne tråden konstruktivt, som et innspill til å diskutere hvordan det evt. kunne vært stimulert til litt mer liv, så valgte du å gå til et personangrep ille nok til at dere ville moderert det bort på norskgolf.no.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Alle kommentarfelt er nå døde

Post by Freud »

Jeg synes furu avsporer, samtidig som han hetser meg og Snowman. Jeg vil gjerne vite hvorfra han henter sine eksempler på slettede kommentarer om (sitat) "korrupsjon, rasehets, seksuell legning, familieproblemer, stoff/alkohol/doping osv."
Jeg er ikke interessert i andre land, bare Norge. Og jeg går ut fra at furu har sin erfaring fra Norsk Golf. Da vil jeg gjerne vite om disse eksemplene er funnet (og slettet) på Norsk Golf.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Alle kommentarfelt er nå døde

Post by furu »

Hei Freud.

Jeg har erfaring direkte fra Norsk Golf. Jeg har også mye kontakt med dansker, svensker, franskmenn, briter osv. Vi diskuterer slikt når vi treffes. Det har vært konkrete tilfeller - ekstremt mange - på all den type hets jeg viser til i alle disse landene. Jeg kan ikke legge noe skriftlig på bordet. Er det virkelig mulig å være så virkelighetsfjern at man forventer å få framlagt slettede kommentarer her på forumet? De skal slettes fordi de er for grove, men vises fram for offentligheten på et forum?

Og hei Snowman. Altså, jeg føler meg som en idiot her som henvender meg til nicknames på noen feiginger på internett. Dette var ikke et personangrep. Jeg har laget meg et bilde av dere basert på oppførselen. Det er ikke noe galt med det. Dere velger begge to å overlate til andre på internett å basere sin oppfatning av dere gjennom det dere skriver. Anonyme nettmennesker som søker konflikter mot andre blir i min verden. Det er ikke en dritt av det jeg skriver som er grovt.
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Alle kommentarfelt er nå døde

Post by Snowman »

furu wrote:Og hei Snowman. Altså, jeg føler meg som en idiot her som henvender meg til nicknames på noen feiginger på internett.
Jeg har for lenge siden henvendt meg til deg med fullt navn og adresse, og fortalt at det var jeg som var Snowman. Hvorfor gjorde jeg det? Jo, pga bruktmarkedet her inne. Jeg har fremdeles i bagen en rusty trusty wedge som jeg da kjøpte av deg. Pussig at du da ser problemer i at jeg, i likhet med de fleste andre, bruker et nickname her i forumet.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Alle kommentarfelt er nå døde

Post by Freud »

Furu, du har ikke vist til noen eksempler fra Norsk Golf på slettede kommentarer p.g.a. de faktorene du nevner. Det holder ikke med henvisning til andre land. Det er Norge vi snakker om. Slettede kommentarer pleier å bli merket som sådanne, uten at teksten vises. Det er vanlig på andre debattfora. Jeg har ikke merket meg at det har vært slike kommentarer fra moderator her. Har jeg sett feil?

Ad "feige nicknames". Du er vel den eneste her som skriver under fullt (etter)navn. Alle vi andre bruker nick. Da er vel alle feiginger, ikke bare Snowman og jeg.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Alle kommentarfelt er nå døde

Post by Snowman »

Kan vi ikke heller diskutere golf, golfspillere og golfrelaterte spørsmål, i stedet for å diskutere hverandre? Men det blir snart sånn at enhver tråd som starter med golf, ender med at noen her inne skal fortelle noen andre hvor idiotiske de er. Folk kan jo selv sjekke trådene for å se hvem som først drar det kortet.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Alle kommentarfelt er nå døde

Post by Snowman »

Hvis vi nå er ferdig med utskjellingen også her, så tilbake til trådens tema. Se denne gledelige artikkelen:

http://www.norskgolf.no/artikler/turner ... -australia

I skrivende stund er det bare en eneste kommentar under der. Det er en gratulasjon fra meg. Det burde vært mange mange flere. Men når redaksjonen tydeligvis syns det er helt greit at det er stille i kommentarfeltene, da syns de vel stillheten er grei der også(?).

Lav terskel inn til kommentarfelt, det er på godt og vondt. Høy terskel inn til kommentarfelt, det er også på godt og vondt. Men jeg for min del vil heller ha levende enn døde kommentarfelt under redaksjonelle artikler.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Alle kommentarfelt er nå døde

Post by Snowman »

To kommentarer under Andreassen, men ingen under Furu, Ystenes, Thorp og Døvle. Det er status for publikumsresponsen bloggerne nå får på norskgolf.no. Jaja, ...
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Post Reply